Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#3175737
Een tv programma op dinsdag, zijn er nog mensen die dit kijken? Ik vind het heel apart voor westerse vrouwen om zich tot de islam te bekeren. Wel interessant om te zien.
Door Parelridder
#3175805
Ik probeer het te zien, qua tijdstip voor mij een beetje een lastige, om nog wakker te zijn.

De stap nemen om je geloof nadrukkelijk uit te dragen middels kleding lijkt me een grote stap en/want heftig voor de familie: Jan en alleman zal zich verwonderen, omdat het immers ongebruikelijk is voor een Nederlandse. Het zal gemakkelijk het hoofdonderwerp worden als het gaat om die dochter, terwijl er vóór de bekering waarschijnlijk zat andere dingen over te vragen waren, waar de familie het liever vaak over heeft...
Door petralita
#3175839
Mijn nichtje heeft het ook gedaan, een beslissing die nog steeds niet snap, maar zij lijkt daarmee gelukkig te zijn.
Het enige wat ik jammer vind is dat ze haar geloof zo naar voren brengt, maar dat kan misschien er ook wel aan liggen dat ik niet geloof..
Hoop dat het terug te zien is op uitzending gemist. Ben wel benieuwd.
Door Esther Q
#3175844
Ik kijk het op uitzending gemist.

Ik krijg de indruk dat de kleding, het bedekken van jezelf, voor deze dames vooral een aantrekking heeft omdat ze dan geen aandacht van kerels krijgen die gericht is op het uiterlijk. Iets dat ze blijkbaar niet prettig vinden. Dat heeft dus niet zoveel met het geloof te maken, maar meer met het dagelijkse leven, denk ik.
Door - pien -
#3175853
Ik zat me ook te bedenken...wat als het ging om een ander geloof dan de islam...wat zouden dan de reacties zijn?
Ik heb het gisteravond gemist maar vorige week heb ik het wel gezien...die meiden zijn zo rond de 20 dacht ik, in principe 'volwassen' maar ook op een leeftijd dat dingen nog (erg) zwart-wit kunnen zijn.
Éen ding denk ik wel: op die leeftijd hou je ze niet tegen, als je er tegenin gaat, heb je kans dat het kind het doorzet omdat jij tegen bent...
Door Esther Q
#3175860
Goeie vraag, Pien! Even voor mezelf sprekend, ik zou toch wel minder verbaasd zijn ging het om het christendom en ik zou positief zijn ging het om het boeddhisme bv. Interessant!

Ik zag onlangs een ander programma over de Islam, waarin het begrip Jihad werd uitgelegd en hoe dit, volgens de mensen die aan het woord waren, niets te maken heeft met agressie, of geweld. Het werd ook duidelijk gemaakt hoe geweld een rol speelde in het leven van de profeet. Die stond in het teken van zelfverdediging en Jihad werd uitgelegd als jezelf ergens helemaal voor inzetten, wat natuurlijk op duizend en een manier geïnterpreteerd kan worden. Ik ben benieuwd of dat begrip, of andere, in dit programma ook naar voren gaan komen. Het gaat nu wel erg over die kleding steeds ...
Door - pien -
#3175868
Ja precies, Boeffie!

Wat betreft Jihad en kledingvoorschriften en 'gaat heen en vermenigvuldigt u' bijvoorbeeld: het gaat om de interpretatie...of het nou het christendom is of de islam...
Neem je het letterlijk of als een 'leidraad', ik bedoel, je hebt ook hersens gekregen, wat heb je daar dan aan als je niet zelf meer mag nadenken (en in het ergste geval: je verschuilt achter uitspraken :boo: )
Door eelke
#3175871
Ik heb het half gezien.

Ik geloof dat ik het zelfde reageer op de eo meisjes die geen alcohol drinken, geen seks hebben voor het huwelijk, op zondag 3 keer naar de kerk gaan, en alleen maar rokken mogen dragen...
Door Mowgli
#3175979
Een heel ver familielid van mij, een achterachterachterachterachterachterneef, heeft zich tot de islam bekeerd. Voor zijn werk (bij een bank) is hij jaren geleden in Koeweit terechtgekomen en heeft daar zijn huidige vrouw leren kennen. Zij hebben 2 of 3 kinderen die nu volwassen zijn en een jaar of 5 geleden is hij bekeerd. Hij heeft zelfs een andere naam aangenomen en kleedt zich als een moslim-man.
Door Anne in Zweden
#3176088
Boeffie Blafmans schreef:Ik kijk het op uitzending gemist.

Ik krijg de indruk dat de kleding, het bedekken van jezelf, voor deze dames vooral een aantrekking heeft omdat ze dan geen aandacht van kerels krijgen die gericht is op het uiterlijk. Iets dat ze blijkbaar niet prettig vinden. Dat heeft dus niet zoveel met het geloof te maken, maar meer met het dagelijkse leven, denk ik.
Maar dat kan toch ook zonder van geloof te veranderen? Goeie God, de hele feministische golf van de jaren zestig en zeventig is uitgelachen omdat vrouwen zich ineens in tuinbroeken gingen hullen, geen bh meer droegen en weigerden zichzelf nog mooi te maken 'voor de man'. Het lijkt me niet zo moeilijk voor een vrouw om jezelf zo onaantrekkelijk te kleden dat je geen aandacht meer krijgt van kerels. Mij lukt dat in ieder geval prima, ook zonder islam. :biggrin2:
Door Parelridder
#3176092
Ik heb enorm gelachen om het stukje in het programma over 't minder aantrekkelijk worden middels hoofddoek. Degene die dat in bracht als voordeel, in een gesprek met haar moeder, liet zich kort daarna voor het eerst een hoofddoek om binden. Matchte geweldig bij haar kleding en werd op een niet traditionele - meer sierlijke - wijze omgedaan, om er aan te wennen. En pal nadat het klaar was, vroeg ze "Staat het leuk??" Tot zo ver de behoefte aan minder aantrekkelijk zijn.. ;D
Door Esther Q
#3176109
Parelridder schreef:Ik heb enorm gelachen om het stukje in het programma over 't minder aantrekkelijk worden middels hoofddoek. Degene die dat in bracht als voordeel, in een gesprek met haar moeder, liet zich kort daarna voor het eerst een hoofddoek om binden. Matchte geweldig bij haar kleding en werd op een niet traditionele - meer sierlijke - wijze omgedaan, om er aan te wennen. En pal nadat het klaar was, vroeg ze "Staat het leuk??" Tot zo ver de behoefte aan minder aantrekkelijk zijn.. ;D
;D Ja, dat was wel grappig idd.

Anne, de drie moeders zijn elk op hun manier vrouwen die zich sterk profileren, de een is actief bij de sp, de ander kan ik geloof ik wel feministe noemen, en de laatste houdt bijzonder van het uitgaansleven. Lekker drinken, dansen en sjansen. Dat deed mij eraan denken dat het misschien een beetje een anti-reactie is van de dochters tegen de 'vrije vrouw'? Misschien hebben deze dames behoefte aan een veilige bijrol ofzo en kunnen ze die thuis niet vinden. Idd, hoeft dat niet gepaard te gaan met de Islam (of een ander geloof). Waarom ze precies voor de Islam kiezen is me dan ook nog niet helemaal duidelijk. Het blijft maar over die kleding gaan ...
Gebruikersavatar
Door Hope
#3176111
- pien - schreef:Ik zat me ook te bedenken...wat als het ging om een ander geloof dan de islam...wat zouden dan de reacties zijn?
Ik heb het gisteravond gemist maar vorige week heb ik het wel gezien...die meiden zijn zo rond de 20 dacht ik, in principe 'volwassen' maar ook op een leeftijd dat dingen nog (erg) zwart-wit kunnen zijn.
Éen ding denk ik wel: op die leeftijd hou je ze niet tegen, als je er tegenin gaat, heb je kans dat het kind het doorzet omdat jij tegen bent...
Hier spreekt de ervaringsdeskundige :biggrin2:

Ik was 16 toen ik me bekeerde tot het (protestante) Christendom. Ik liet me op die leeftijd ook dopen. Mijn ouders geloven in niets. Mijn hele familie eigenlijk. Ik was een buitenbeentje en dat ben ik, nu 12 jaar later, nog steeds.
Ik kleed mij niet anders, ik zie er niet anders uit. Ik gedraag me (naar mijn idee dan) niet anders en ik praat echt niet hele dagen over mijn geloof. Maar ik heb wel mijn standpunten en daarin denk ik soms anders dan mensen die ik niet ken vanuit de kerk. Ik ga trouw naar de kerk en ik word daar nog altijd vreemd op aangekeken. Naaste familie stoort zich eraan en ik zou niet weten waarom. Zondagochtend 10 uur is nu niet bepaald een tijdstip waarop ik eerder bij mensen op bezoek ging. Dus waarom mensen nu zeggen 'slaap toch lekker uit', 'ga toch iets leuks doen' of 'wat een onzin, dat kerkgedoe' snap ik niet.

Op onze bruiloft hebben mijn man en ik nogmaals heel duidelijk laten zien waar wij in geloven en waarom. Dat was niet makkelijk, vooral voor mijn man niet. Zijn collega's zaten in de kerk en die wisten nog van niets. Gelukkig werd het daar prima opgenomen.

Als je jezelf in deze tijd, waarin de Islam compleet door het slijk wordt gehaald, bekeerd tot dat geloof zal het nog veel lastiger zijn om geen buitenbeentje te worden.
Ik heb echt diep respect voor mensen die zich tot (gematigd!!!) geloof bekeren in deze tijd. Je moet écht heel goed weten waar je voor staat, je moet echt sterk in je schoenen staan. Het is echt niet makkelijk.
Ik voer al 12 jaar een 'gevecht'. Moet mezelf vaak verdedigen of dingen uitleggen. Het Christendom heeft momenteel veel minder te verduren als de Islam, dus ik kan me voorstellen dat deze mensen zich heel erg eenzaam kunnen voelen. Je kan dan misschien wel worden opgevangen in een kerk/moskee, maar als je familie je laat vallen, dan is dat gewoon zwaar.
Door Esther Q
#3176115
Interessant om te lezen, Hope!
Wil je eens samenvatten wat het geloof jou geeft, wat je voorheen niet had? Bepaalde levensinzichten, of bepaalde emoties, iets anders?
Door Parelridder
#3176121
Ik ben in mijn puberteit lang op zoek geweest naar een geloof. Leek me prettig.. Ik ben met diverse vriendinnen mee geweest naar hun kerk/gemeente en sommigen vond ik heel prettig en inspirerend, maar 'geloof' had ik niet. Geloof kun je niet afdwingen heb ik er van geleerd, zelfs niet als je het graag wil hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door