Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Supermax
#317163
Hallo,
heb even een vraagje, wij hebben sinds begin dit jaar een oude kat (15 en een half jaar) erbij, hebben hem natuurlijk meteen overgezet op de CB. Meneer vreet trouwens bijna alles (wordt een echte BARF-er als ik een vrieskist heb;) ). Maar hij drinkt best veel en plast dan ook weer heel veel uit.
Verder is er niets aan hem te merken, hij ziet er hardstikke goed uit, sinds ong. 1,5 maand heeft ie af en toe zijn gekke 5 minuten (en dat terwijl we de hoop hadden opgegeven dat ie ooit zou gaan spelen...).
Dus wat denken jullie, moet ik mij hier zorgen over maken of niet?
Door Kefraya
#317244
Ik zou hem in elk geval snel laten onderzoeken bij de dierenarts. Kan suikerziekte, schildklier of nieren zijn.
Door Supermax
#317284
Ik weet het, zit er ook wel aan te denken, maar ja, hij is voor de rest niet ziek of zo.
Maar ik heb nog van die plastic korrels voor in de kattenbak om urine op te vangen, dus dan ga ik dat binnenkort wel doen (als ik de badkamer heb uitgespit).
Hij is een tijdje terug wel bij de DA geweest en die vond hem er toen erg goed uitzien, dacht dat ie maar 10 was ipv goed 15.... toen moest ie voor tandsteen.
Maar ik ga proberen urine te krijgen van hem.
Door zurca
#317333
Ik denk dat ze met een bloedonderzoek beter kunnen kijken naar de nierwaarden, suiker en schildklier.....
Door Supermax
#317474
Tja, ik weet het ook niet, denk dat ik morgen anders gewoon ff de dierenarts bel en vragen wat zij het handigst vinden:)
Door zurca
#317581
Supermax schreef: Tja, ik weet het ook niet, denk dat ik morgen anders gewoon ff de dierenarts bel en vragen wat zij het handigst vinden:)
Dat is idd. het beste ;)
Laat je ons weten hoe het verder gaat?
Door Supermax
#317805
Zo even de dierenarts gebeld, nou ja, de assistente dus. Maar zij zei dus dat als ie voor de rest goed is en niet afvalt dat er dan niets aan de hand is. Het is een oude kat en daarbij is het normaal dat ze wat meer drinken en dus ook meer plassen.
Bij Utah is het wel zo dat ie niet vaker naar de bak gaat maar gewoon 1 keer een hele grote plas doet ;). Maar dat kon ook geen kwaad zei ze. Moet er gewoon opletten dat ie niet mager wordt ofzo.
Dus ik ben weer gerustgesteld:)
Door Rosita
#317835
Tja, mijn Dante is nierpatiënt en ook aan hem merk ik (gelukkig) niets dan alleen meer drinken en plassen. Nog geen 3 mnd geleden was ik met hem bij de DA om zijn bloed weer even na te laten kijken. Hij is altijd er levendig en is voor een moderne siamees ook wel erg modern gebouwd, maar weegt toch bijna 4 kg (sinds ik vers vlees geef is hij zelfs 500 gram aangekomen). Kreeg dan ook te horen dat hij voor een nierpatiënt er wel erg gezond uitzag (hij krijgt dan ook geen nierdieet ;D). Naast vers vlees krijgt hij dagelijks zijn Fortekor (ACE remmer) waardoor hij ten opzichte van vorig jaar stabiel is (afkloppen). De reden waarom oudere katten meer gaan drinken is juist dat de nieren vaak minder goed werken (nierfalen is doodsoorzaak nr. 1). Normaal is het niet, maar wel logisch gezien de meeste katten hun hele leven droge brokken hebben gegeten en dus ook hun hele leven een chronisch vocht tekort hebben gehad. Als ik jouw was zou ik zeker zijn bloed laten nakijken. Als blijkt dat zijn nieren minder goed werken zou ik wel Fortekor gaan geven, maar absoluut geen speciaal nierdieet. Fortekor ondersteunt de nierfunctie en remt verdere achteruitgang. Sterker nog, wanneer alleen sprake is van eiwitlekkage in de urine (en de bloedwaarden nog normaal zijn) dan kunnen ACE remmers zelfs nierfalen voorkomen (stond nog niet zo heel lang geleden een artikel op de site van het AMC, ik geloof dat de kans op nierfalen met minstens 50% zou afnemen wanneer men op tijd begon met ACE remmers). Als de bloedwaarden wel normaal zijn (wat dus kan wanneer een kat hiervoor nog goed kan compenseren door meer te drinken), dan zou je ook nog de urine kunnen laten nakijken op eiwitlekkage.

Groetjes Rosita
Door Supermax
#317890
Ok, dus dan toch bloed afnemen. tja, de assistente zei dus dat dat helemaal niet hoefde als ie er nog goed uitzag enzo.....
Weet je ook of de kat nuchter moet zijn voor dit bloedonderzoek of hoeft dat niet?
Dan moet ik even kijken wanneer ik bij de DA terecht kan want ik ben daarvoor afhankelijk van mijn vriend (heb zelf nog geen rijbewijs).
Door zurca
#317925
Ik denk dat ik toch ook een bloedonderzoek zou laten doen..Je kan er beter vroeg bij zijn dan dat het straks te laat is ;)
Ik hoop natuurlijk voor je dat er niet bijzonders uitkomt, succes ;)

Of katten nuchter moeten zijn voor bloedafname weet ik eigenlijk niet...Bij mijn da is daar nooit wat over gezegt en ik heb daar dus nooit rekening mee gehouden...
Door Supermax
#317956
dacht zelf onthouden te hebben dat voor suikeronderzoek het dier wel nuchter moet zijn, omdat eten invloed heeft op je suikerspiegel... En voor de rest weet ik het dus niet.
Maar volgende week woensdag is mijn vriend vrij, dus dan kunnen we wel langs de da. Moet ik natuurlijk wel eerst nog een afspraak maken...
Door Loeka
#322509
Wat is nu eigenlijk veel drinken? Een bakje water op een dag? Of meer? Als ze cb eten dan hè.

Ik zit me hier nl ook zorgen te maken over de poes van mijn ouders, die "veel" drinkt en idd ook 1 hele grote plas doet(soms 2)
Door Supermax
#322516
Tja, ik weet niet precies hoeveel die oude van ons drinkt want we hebben natuurlijk nog 2 katten.... Maar het valt wel op dat ie meer drinkt, maar of dat een bakje per dag is?? Voordat hij kwam kon ik de waterbakken (heb zo'n duobak ervoor) bij wijze van spreken een week laten staan en dan zat er nog in. Nu moet ik ze toch om de paar dagen weer vullen.
Het is gewoon lastig om erachter te komen hoeveel 1 kat drinkt en wat een normale hoeveelheid is, bij een hond is dat veel makkelijker...
Door Mevroi Kruim
#322517
Misschien kun je proberen hem een paar dagen van de anderen te isoleren zodat je precies kunt zien wat hij drinkt en wanneer? Dan weet je weer meer in ieder geval.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door