Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Syrae
#3174981
Hoera barfplaats is er weer! Nu mijn brandende vraag.

Wanneer gingen jullie pupjes over naar 2x per dag eten?

De reden dat ik dit vraag. Ik ben met ons pupje een beetje bezig met op verschillende tijden voeren ivm gewenning en merk dat hij eigenlijk niet zo veel trek meer heeft in zijn middagmaal. Als ik dat wat vroeg neerzet wacht jij gerust een uur of 2/3 voor het op te eten om weer een uur of 2 verder met verve aan te vallen op zijn avondmaal (Is grote maaltijd trouwens)

Ontbijt gaat er ook gretig in, maar dat middagmaal dat hoeft hij niet zo. Ik zit erover te denken om die langzaam te gaan afbouwen, maar Bolke Is pas net 12 weken oud en ik lees overal de brokkenadviezen over tot 6 maanden 3x voeren.

We hebben hem eigenlijk maar heel kort 4 maaltijden gegeven, we moeten hem dan wakker maken voor de 4e en dat werkte niet dus al met een week of 8 over naar 3.

Pup krijgt vandaag z'n eerste echte Barf dag ipv kvv aangevuld met hier en daar een oefen hapje, misschien dat dat ook effect heeft.

Wat zijn jullie gedachten?
Door Lizzy
#3174986
Ik hanteer:

Tot 3 maanden: 4 keer per dag.
Tot 6 maanden 3 keer per dag.
Tot 12 maanden 2 keer per dag.

Ik zou zijn eten sowieso niet laten staan. Dus niet eten? Direct weghalen. En misschien moet je zijn ontbijt wat kleiner maken zodat hij in de middag weer wat meer trek heeft?
#3174990
Ik zou niet al met 12 weken over naar 2 maaltijden, ze hebben die spreiding nog nodig. Als pup geen trek heeft in het middagmaal, maar zou ik experimenteren met de portiegrootte: als pup tussen de middag nog zodanig verzadigd is kan de portie per dag wellicht wat omlaag? Andersom kan het in ieder geval helpen: meer eetlust maakt het lastiger te mutsen met de maaltijd.
Overigens laat ik een maaltijd nóóit uren staan: eten of pup heeft de kans voorbij laten gaan. Reden is dat het gemuts met eten anders toe neemt.
Wel merkwaardig dat de avondmaaltijd er zonder enige moeite 2 uur na de middagmaaltijd in gaat... Is de samenstelling anders? Of is de timing t.o.v. inspanning/rust anders? Is het gekoppeld aan een ander ritueel (bijv. na jullie maaltijd)?
Door Syrae
#3175005
Avondmaal is idd na ons eten. Ontbijt Is trouwens de kleinste portie van de dag dus ik zou juist verwachten dat hij bij de middag meer trek heeft. Pup weegt nu in de ochtend op een lege maag 7,2 kilo (vanmorgen gewogen, toevallig vlak ervoor gepoept en geplast. Gisteren voor de middag maaltijd exact 8 kilo.

Ik geef hem 450/500 gr kvv, vanaf vandaag dus Barf. Hij krijgt daar wat groenten bij en we "trainen" veel waar hij gedroogde dingetjes bij krijgt. Hij Is niet te dik, eerder wat mager.
#3175061
Ik zou uitproberen of het invloed heeft als je voor iedere maaltijd van pup zelf even (lekker demonstratief smikkelend) iets eet. Het hoeft niet véél te zijn, een appeltje is prima, maar om te zien of het idd het ritueel is, de gedachte "De baas zit te eten, de rest is zo voor mij..".
Ik verdeel overigens de maaltijden op die leeftijd in redelijk gelijke delen over de dag, dus niet kleine delen in ochtend en middag en een groter deel in de avond.

Hoe doe je het met beloning: kan het zijn dat pup tegen de middagmaaltijd hetzij de ergste trek kwijt is n.a.v. beloning?
Andere gedachte: kan pup tegen de middagmaaltijd moe zijn n.a.v. wandeling/training of is er ruim voldoende rust geweest voor de maaltijd?
Door Syrae
#3175070
Middag is sowieso wat hectisch. Eerst eten, dan de grote voor de tv/tablet en de kleine naar bed waar ik soms wel een halfuur naast moet zitten. Daarna krijgt de pup pas eten. Maar die heeft dan wel al een tijdje in z'n bench kunnen rusten. Hij ligt er nu bijvoorbeeld ook in, komen net terug van los wandelen in een bos. Daarna even wat gehoorzaamheid voor de hersentjes en dan lekker tukken. Wij gaan dus zo eten, dan Kind naar bed en dan pup eten.

Grotere maaltijd/kleinere maaltijd heeft meer te maken met gemak van afwegen, in de ochtend 100 gram, in de middag 150 en in de avond ook met bij alle drie wat groente prut.

Nu vandaag met Barf dag zaten er 2 kippennekken in de bak en wat paardensnijdsels. Hij heeft nu 1 nek op met wat prut, ik voer straks de paardensnijdsels met wat prut en dan vanavond nog een nek. Beloning is flintertjes gedroogde kipfilet, hij kan ze nog net pakken met z'n tandjes als hij voorzichtig doet. Heb ongeveer 750 gram gedroogd de laatste x,ongeveer 2 weken geleden.

Prut heeft lekker samen met het vlees liggen ontdooien en zit dus vol met vleessap. Hij was heel blij met z'n nek heeft er een kwartiertje over gedaan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3175284
Een pup van 12 weken ging ik echt nog niet op 2 maaltijden zetten. Echt niet.

En ik ging ook niet zoveel wisselen met tijden. Gewoon om de zoveel uur een maaltijd. Liever meerdere kleine maaltijden dan twee grote. Rust en regelmaat!

Ik gaf met 12 weken de pup voor mijn eigen ontbijt eten, voor onze eigen lunch, direct na het avondeten terwijl iedereen nog braaf aan tafel zit en laat in de avond. Ik zou dat doen als je kids in bed liggen.
Geef je drie maaltijden, dan verzet je de "lunch" naar bijvoorbeeld 16.00 en blijft de avondmaaltijd gewoon staan.

Gooi je hele dagportie in 1 bak en haal daar op het oog steeds 1/3 vanaf. Dus je geeft drie gelijke maaltijden.
Door Syrae
#3175359
Ik heb hem vandaag buiten aan het eten gezet. Werkte een stukje beter plus dat hij het geknaag erg leuk vind.

We blijven voorlopig 3x per dag aanbieden. Misschien de middagmaal verplaatsen naar na z'n middagwandeling, die Is om een uur of 2, of misschien direct na de langere ochtendwandeling, wanneer wij eten. Het barfen mag hij buiten doen want hij gaat in huis op zoek naar prettige eetplekjes ( zoals onder de tafel) en laat zich niet terugsturen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3175376
Syrae schreef:Ik heb hem vandaag buiten aan het eten gezet. Werkte een stukje beter plus dat hij het geknaag erg leuk vind.

We blijven voorlopig 3x per dag aanbieden. Misschien de middagmaal verplaatsen naar na z'n middagwandeling, die Is om een uur of 2, of misschien direct na de langere ochtendwandeling, wanneer wij eten. Het barfen mag hij buiten doen want hij gaat in huis op zoek naar prettige eetplekjes ( zoals onder de tafel) en laat zich niet terugsturen.
Eten na een lekkere wandeling vinden ze heerlijk. Nelson kon echt uuuuuren liggen pitten als hij mee gewandeld had, thuis kwam en dan zijn eten kreeg.
Verstandig dat je op drie maaltijden blijft!
Door Syrae
#3175623
Nu om 12 u, recht na de lange wandeling buiten gezet met z'n eten. Hij kijkt ernaar, gaat lekker in de tuin en aan de konijntjes snuffelen, speelt even met z'n eten en wil vervolgens naar binnen. Ik zal het in de bak terug leggen en vanmiddag, na de korte ronde, nog eens proberen.
#3175699
Hallo,

Ja ik zit met hetzelfde probleem. Mijn pup is nu 11 weken.
En 4 x per dag eten gaat er echt niet in ….zelfs als ik probeer met de stukken die hij het lekkerste vind ( kippenvleugel , runds gehakt)
Hij trekt zijn neus op en loopt verder. Echter als ik met hem speel en een stukje voorhoud , dan eet hij het wel op :busted:
Soms heb ik de indruk dat ik hem echt moet voederen…behalve de kippenvleugel die neemt hij gretig mee in de tuin.

Maar om hem te trainen krijgt hij tijdens de dag wel kleine stukjes magere kalkoenham ( daar is hij echt verzot op)

mijn pup weegt nu 950gram ( mix mini maltese & mini schauzer )

af en toe ben ik ook bang dat hij te weinig binnen heeft.
#3175714
Janie1974 schreef:Hallo,

Ja ik zit met hetzelfde probleem. Mijn pup is nu 11 weken.
En 4 x per dag eten gaat er echt niet in ….zelfs als ik probeer met de stukken die hij het lekkerste vind ( kippenvleugel , runds gehakt)
Hij trekt zijn neus op en loopt verder. Echter als ik met hem speel en een stukje voorhoud , dan eet hij het wel op :busted:
Soms heb ik de indruk dat ik hem echt moet voederen…behalve de kippenvleugel die neemt hij gretig mee in de tuin.

Maar om hem te trainen krijgt hij tijdens de dag wel kleine stukjes magere kalkoenham ( daar is hij echt verzot op)

mijn pup weegt nu 950gram ( mix mini maltese & mini schauzer )

af en toe ben ik ook bang dat hij te weinig binnen heeft.
Heel verleidelijk om te proberen als pup slecht eet, breek me de bek niet open, maar doe het niet! Je vergroot onbedoeld het mutsende gedrag, want beloond het hiermee: als je niet eet, levert dat een berg aandacht op. Hetzij met gezellig voeren, hetzij er komt wat anders (bij) om het lekkerder te maken.. Creeer een rustige eetplek, waar verder niks te beleven valt, bied de maaltijd aan zoals 'ie is, besteed er verder geen aandacht aan en haal de bak hoe dan ook na 10 minuten weg. Zelfs als er niet eens aan gelikt is: pas bij de eerst volgende officiele etenstijd is er een herkansing, op precies dezelfde manier.
Door Syrae
#3175725
10 minuutjes dan niet (zit ook zelf aam tafel) maar zal me er verder zeker niet mee bemoeien.

2e kans heeft ie wel flink gegeten (om 15u idd, na de korte wandeling in de buurt) en was alles binnen no time op. Heel maf ergens want z'n avond eten zal tussen 18.30 en 19.30 zijn en daar heeft ie ook geen moeite mee.
#3176089
Janie1974 schreef:Hallo,

Ja ik zit met hetzelfde probleem. Mijn pup is nu 11 weken.
En 4 x per dag eten gaat er echt niet in ….zelfs als ik probeer met de stukken die hij het lekkerste vind ( kippenvleugel , runds gehakt)
Hij trekt zijn neus op en loopt verder. Echter als ik met hem speel en een stukje voorhoud , dan eet hij het wel op :busted:
Soms heb ik de indruk dat ik hem echt moet voederen…behalve de kippenvleugel die neemt hij gretig mee in de tuin.

Maar om hem te trainen krijgt hij tijdens de dag wel kleine stukjes magere kalkoenham ( daar is hij echt verzot op)

mijn pup weegt nu 950gram ( mix mini maltese & mini schauzer )

af en toe ben ik ook bang dat hij te weinig binnen heeft.
Loopt je pup toevallig los in de tuin ?
Hier had mevrouw Rox ook allures en bedacht dat ik haar eten wel aan zou geven in hapklare stukjes ... En dat oogt heel verleidelijk als je pup anders niets eet
Heb dat 1 dag gedaan, en toen dacht ik (na ook advies hier te hebben gevraagd) dikke DOEI !
Ik heb haar aangelijnd laten eten in de tuin zodat ze met haar vlees niet heel de tuin kon rondrennen en alle andere prikkels belangrijker zouden worden dan haar voer, en sindsdien at ze als een bouwvakker ! Inmiddels hoeft ze niet meer aan de lijn, en kan ze net als de mannen gewoon heel de tuin door mocht ze dat willen (maar ze eet nu in no time haar bak leeg haha)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door