Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ywa100
#3174973
Mijn Duitse herder Murphy van bijna 10 jaar heeft helaas gezondheidsproblemen.
Hij heeft demodex, een mijtenallergie en kan geen rund en kip verdragen.
Dit alles is onder controle en gelukkig heb ik genoeg andere soorten vlees om te voeren.
Ik heb naast hem ook nog DH Kaya die bijna 11 jaar is.

Maar sinds een tijd vertoont hij raar gedrag:
-Hij staat op uit zijn mand, kijkt om zich heen, als of hij niet weet waar hij is.
-Als hij uitgelaten gaat worden, gaat hij bovenaan de keldertrap staan ipv voor de deur.
-'s nachts begint hij ineens te blaffen, ook als er echt niks is.
-Ze kunnen overdag een paar uur in de tuin of binnen, maar als je het aan hem overlaat gaat hij buiten echt in de regen en storm liggen,
terwijl hij voorheen dan zelf binnen in zijn mand ging liggen (Ik heb een "hondenkamer" aangrenzend aan de tuin waar ze een paar uurtjes verblijven). Ik sta dat niet toe en haal hem naar binnen.
-Als hij in de huiskamer is, gaat hij zelf naar de hondenkamer beneden, terwijl hij voorheen NOOIT de trap afging. Ze gaan buitenom de tuin in en uit en niet via de trap. Voor de duidelijkheid, ze hebben uiteraard in de huiskamer allebei een mand én in de hondenkamer ook. Normaal gesproken wil hij juist (zoals bijna iedere herder) bij mij blijven en gaat hij niet ver weg van mij liggen.

Buiten merk ik niet veel aan hem, alhoewel hij wel Oost-Indisch doof lijkt te worden, maar hij rent en speelt en heeft veel lol.
Hij eet heel goed en gevarieerd, spuugt niet, heeft goede ontlasting.
Drinkt niet teveel, plast niet overmatig.
Gelukkig is hij totaal niet agressief.
Hij slaapt wel wat meer, maar dat doet Kaya ook en vind ik normaal voor senioren.
Er is totaal niets in huis veranderd!

Herkent iemand dit? Zou dit een vorm van dementie kunnen zijn?
Of heeft iemand een ander idee?

Graag jullie reacties!

Groetjes,
Yvonne
Door Lizzy
#3174991
Ja, dit herken ik wel. Het lijkt erg op wat Pinkel had (mijn inmiddels overleden Dalmaat). Als ik dit zo lees is hij aardig de weg kwijt. En dat kan dementie zijn maar welke naam je er ook aan hangt: het is wat het is. Ik zou zeker wel met voedingssupplementen gaan experimenteren. Ik zou beginnen met een goede visolie, voor extra omega 3 vetzuren. Ik zou daarnaast kurkuma gaan geven (zie de bieb voor hoe je dat moet geven en in welke dosering - je moet dit namelijk geven met een vleugje vers gemalen zwarte peper en een goede olie zoals extra vergine bio kokosolie of extra vergine olijfolie). En ik zou een multivitamine erbij gaan geven. Bij Pinkel hielp het niet maar er is ook nog een supplement speciaal voor dieren die een beetje de weg kwijt lijken te raken als ze ouder worden: Cholodin.

Cholodin bevat: Choline, phosphatidylcholine, inositol, zink en verscheidene B vitamines.

Choline is een stof die deels uit de voeding gehaald wordt en deels door het lichaam zelf aan wordt gemaakt. De natuurlijke bronnen zijn vlees en eidooier en orgaanvlees. Ik denk niet dat onze honden daar een tekort aan kunnen hebben en daarom vind ik Cholodin in eerste instantie niet zo zinvol. Het kan natuurlijk geen kwaad om je hond een extra eierdooiertje te geven (stuk of 2 tot 4 eierdooiers extra per week) en wat extra lever te geven. Phosphatidylcholine is een lecithine-achtige stof. Dat zou eventueel nuttig kunnen zijn, als de andere bovenstaande supplementen niet voldoende werken. Inositol is een ongenummerde vitamine uit de B groep. Het lichaam zou deze vitamine zelf aan kunnen maken. De natuurlijke bronnen zijn lever en hart. Ook ruim aanwezig in de voeding. Nou ja, kortom: ik denk dat zo'n middel eigenlijk interessanter is voor honden die brok eten dan voor rauw-etende honden.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3175007
Ik zou ook voor de zekerheid zijn urine laten controleren bij de DA om een blaasontsteking uit te sluiten. Een (sluimerende) blaasontsteking kan namelijk verschijnselen geven van ernstige verwardheid/dementie.
Door ywa100
#3175419
Dank je Lizzy voor je antwoord.
Murphy krijgt al sinds enige maanden "de golden paste" zoals beschreven in de bieb.
Dat is het enige wat er de laatste tijd veranderd is.
Dit gedrag vertoonde hij ook als ik hem (uit wanhoop) moest druppelen met Stronghold.
Inmiddels probeerde ik hem te helpen tegen de mijten met Neemolie en andere plantaardige, biologische middelen.
Hier reageert hij ook raar op, het lijkt of hij niets wat dat betreft kan verdragen, biologisch of chemisch.
Op dit moment heeft hij geen last van zijn allergieën en heb ik gisteren besloten om bij hem eens te stoppen met de kurkuma.
Even afwachten wat er gebeurt, het zou kunnen dat hij ook daar niet goed op reageert.
Ik ga hem in ieder geval wat meer ei geven en zal de (geiten)lever verhogen.

Jij ook bedankt Radja voor je reactie.
Zou je bij blaasontsteking niet ook nog andere symptomen hebben?
Zijn urine ziet er qua kleur goed uit, hij plast normaal, niet vaak of zo?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door