Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Rico
#3174756
Sorry hoor, de laatste vraag voor vandaag :D

Hele kleine hond, dus hele kleine porties.
Ik wil het er op gaan wagen om toch een zelfgemaakt menu te gaan samenstellen.

Maar ik loop met 'bedenken' een beetje vast omdat ik weinig vlees en zo in het echt gezien heb.
Ik zou graag wat gewichten willen hebben.

Een kippenvleugel.. weegt ongeveer 80 gram. Dus als ik die met de snoeischaar in twee knip heb ik een mooi vleesbot voor een dag.

Maar hoe zit dat met die andere karkassen. Las ergens dat een eendenkarkas 600 gram weegt?
Is het te doen om daar 40 grams porties van te maken?
Door Lizzy
#3174783
Eend kan inderdaad zo maar 500 a 1000 gram wegen (karkas dan). Dus dat is lastig om daar kleine porties van te maken. Ik denk dat dit met kwartel, konijn en eendennek makkelijker is. Alleen moet je weer niet meer dan 2 keer per week nek op je menu zetten.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3174789
Week is 7 dagen.

Maandag Kippennek (is ong. 40 gram)
dinsdag Deel kwartel (40 gram)
woensdag Konijnenrug (40 gram)
donderdag Kippenvleugel (40 gram)
Vrijdag Eendennek (40 gram)
Zaterdag Kwartel (40 gram)
Zondag Sardientje of sprotje ( geen idee wat deze per stuk wegen) of eendenvleugel (40 gram)


Zou dit voor het calciumgedeelte goed zijn?
Of te weinig variatie en toch een gemalen KVV nog doen van een ander diersoort?
( spiervlees,orgaan en groenten moet erbij, maar probeer nu deel voor deel 'te snappen' wat voor Rico een goed menu kan zijn ;) )

En hoeveel afwijk marge heb ik? Dus stel ik knip een stuk kwartel en deze is 48 gram.. of 35 gram?
Door Lizzy
#3174812
Rico schreef:Week is 7 dagen.

Maandag Kippennek (is ong. 40 gram)
dinsdag Deel kwartel (40 gram)
woensdag Konijnenrug (40 gram)
donderdag Kippenvleugel (40 gram)
Vrijdag Eendennek (40 gram)
Zaterdag Kwartel (40 gram)
Zondag Sardientje of sprotje ( geen idee wat deze per stuk wegen) of eendenvleugel (40 gram)


Zou dit voor het calciumgedeelte goed zijn?
Of te weinig variatie en toch een gemalen KVV nog doen van een ander diersoort?
( spiervlees,orgaan en groenten moet erbij, maar probeer nu deel voor deel 'te snappen' wat voor Rico een goed menu kan zijn ;) )

En hoeveel afwijk marge heb ik? Dus stel ik knip een stuk kwartel en deze is 48 gram.. of 35 gram?
Je afwisseling/variatie is prima hoor! En qua calcium is het prima, tenminste, als je ergens tussen de 40% en 50% vleesbot geeft.

Je hebt wel marges, zo krap komt het allemaal niet. Als je hond volgens de berekening 40 gram vleesbot per dag nodig heeft, dan geef je de ene keer eens 30 gram en de dag erop 60 gram. Als het ongeveer in 1 week maar 280 gram voert. Sardien en sprot is overigens wel een heel prooidiertje en dus geen vleesbot.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3174822
Lizzy schreef:
Je afwisseling/variatie is prima hoor! En qua calcium is het prima, tenminste, als je ergens tussen de 40% en 50% vleesbot geeft.
Ik heb het nu op 40% gezet. En als voordeel, als ik het goed begrepen heb, dat het 50% vlees/50% bot dingen zijn ;)
Lizzy schreef: Je hebt wel marges, zo krap komt het allemaal niet. Als je hond volgens de berekening 40 gram vleesbot per dag nodig heeft, dan geef je de ene keer eens 30 gram en de dag erop 60 gram. Als het ongeveer in 1 week maar 280 gram voert. Sardien en sprot is overigens wel een heel prooidiertje en dus geen vleesbot.
Oke, dat is duidelijk. Het verteren van bot was vorige week nog niet optimaal, althans hij poepte iets moeilijker en t was vrij licht gekleurd.

Sardien en sprot zijn prooidiertjes, maar moet ik daar dan toch nog iets bijvoeren van vleesot?
Of als ik dat die dag niet doe, in de andere 6 dagen komen op de 280 gram?
Door Lizzy
#3174842
Ik reken hele visjes zelf gewoon niet mee. Met niks. Dus ik geef het als extra. Maar ja, zo'n visje is voor jouw hondje natuurlijk al een hele hap! Zelf zou ik even kijken of zo'n hele vis uberhaupt goed valt. En anders moet je de vis misschien in 2 stukken knippen en over 2 dagen verdelen. Dus je zou ander vleesbot kunnen geven met vis erbij. Of je rekent het wel tot vleesbot, de visjes, maar aangezien de graat niks voorstelt, zou ik de 40% eerder ophogen naar 50%.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3174856
Oke, ook duidelijk! Zie je ik ga het wel leren denk ik :D

Dan doe ik gewoon een half visje twee maal in de week bij zijn prakkie, of geef het als tussendoortje.
Zalm is 'ie niet zo gretig op.
Sardien uit blikje op waterbasis afgespoeld en dat ging er wél in.
Denk dat een sardientje 20 a 25 gram weegt?

Afbeelding

We zijn dus nog in de ontdek fase.. en mede dat maakt het weer zo lastig, want als ik ga samenstellen, wilde ik dus dagporties maken en invriezen. Stel dus dat ie dan dingen niet blijkt te lusten dan klopt mijn menu van geen kanten meer natuurlijk. Ook als meneer meer of minder nodig gaat hebben van iets, afhankelijk van de ontlasting of dat het toch teveel is...

De KVV gaat prima hoor, maar als hij een kippennek op heeft, wat al een stuk sneller gaat :D Dan is hij daarna zo ontzettend blij en vooral vrolijk. Dus wil ik meer knaagwerk.. dus zelf gaan samenstellen is denk ik de meest slimme zet. Misschien wat veel werk, maar als hij maar lekker in zijn velletje zit, heeft al genoeg ellende gehad in zijn leventje ;)
Door frodo quin
#3174884
Ik knip karkassen langs de zijkanten, dus de ribben doorknippen zodat je een stuk ruggengraat met langs weerskanten halve ribben hebt en een borstbeen met langs weerskanten halve ribben. Vervolgens knip ik de helften verder klein in de andere richting, dus de richting van de ribben, in een hoek van 90° over het borstbeen/ ruggengraat.

Het is handiger om per week de hoeveelheid af te wegen en dat dan op het oog in zeven verdelen. zeker vleesbot lukt echt niet op de gram. Voor een grote hond is dat geen probleem, maar bij een kleintje is het al snel een flinke afwijking.
Gebruikersavatar
Door Rico
#3175686
Ik denk dat dat idd slimmer is om te doen, eenzelfde idee kreeg ik ook bij mijn orgaanvleesvraag :)
Heb nu gewoon het idee dat het met zo'n ukkie elke dag moet kloppen, misschien moet ik het mezelf makkelijker gaan maken ;)
Door frodo quin
#3175962
Je maakt het jezelf inderdaad makkelijker en je percentages zullen ook veel beter kloppen als je het per week afweegt, want dan kan je veel accurater wegen. Het is wel belangrijk om de verhoudingen dagelijks ook te respecteren, maar op het oog is dan ook prima. Voor een hond kan je er ook voor kiezen om orgaan met vleesbot of spier met vleesbot te voeren en dus niet alle drie op één dag (ga er nu even van uit dat dit ook voor kleintjes geld).

Met de manier hoe ik het doe zou dat nu eigenlijk niet makkelijker zijn. Ik verdeel namelijk maandelijks tien kilo in dagporties en wat ik exact op de hoopjes leg maakt qua werk en tijd helemaal niets uit en voor een kat zou het wel beter zijn om dagcompleet te voeren.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3175966
frodo quin schreef:Je maakt het jezelf inderdaad makkelijker en je percentages zullen ook veel beter kloppen als je het per week afweegt, want dan kan je veel accurater wegen. Het is wel belangrijk om de verhoudingen dagelijks ook te respecteren, maar op het oog is dan ook prima. Voor een hond kan je er ook voor kiezen om orgaan met vleesbot of spier met vleesbot te voeren en dus niet alle drie op één dag (ga er nu even van uit dat dit ook voor kleintjes geld).
Dat kan prima met een kleintje, zo voer ik ook.
Wat misschien ook nog een idee is: 2 dagen hetzelfde vleesbot achter elkaar, met portioneren neem je dan 80 gram en dit verdeel je over 2 dagen.

Wat ook een leuk vleesbot is voor zo'n kleintje: eendenvleugel
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door