Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Aura
#314884
Ik heb hier iets gelezen over het vestibulair syndroom. Volgens mij heeft onze vorige hond, Josta, dat gehad, of iets wat erop lijkt.
Kan iemand mij iets meer daarover vertellen?
We dachten altijd dat ze 3 herseninfarcts heeft gehad, maar vooral bij die laatste (die ik heel bewust heb meegemaakt) had ik echt m'n twijfels.... ::)
Ik zal even vertellen wat ze had, misschien herkent iemand het....

Josta was altijd heel gezond en levendig. Rende op haar 10 nog met gemak een stel jonge whippets eruit.
Toen, op haar 11 verjaardag (1 februari), kreeg ze een botje (niet zoals een echt Barf-bot), maar daar is ze behoorlijk ziek van geworden. Ze dachten dat er iets vast was komen te zitten in haar darmen, waardoor er een bacterie-ophoping was ontstaan. Ze heeft medicijnen gekregen en is weer helemaal opgeknapt.

Een tijdje daarna (volgens mij eind april) kreeg ze een baarmoederontsteking. Ze hebben er een enorme baarmoeder uitgehaald.
Na de operatie heeft het een hele tijd geduurt voordat ze echt bijkwam uit de narcose (voordat ze weer helemaal helder was). Sindsdien had ze ook een veel zwakkere achterhand. Wijzelf dachten dat er iets verkeerd was gegaan met uitbinden van haar poten, waardoor een zenuw was geraakt. We vermoedden ook dat ze toen haar eerste herseninfarct heeft gehad (was ik me nu dus afvraag).

Rond die tijd ontwikkelde ze ook glaucoom. Daar kreeg ze een ontstekingsremmer voor, dat meteen ook een pijnstiller was voor haar achterhand (Ketofen).
Ze kreeg ook nog Vasotop omdat ze al een hele tijd een lekkende hartklep had (al ruim voor haar 11e).

In augustus van dat jaar heeft ze haar eerste aanval gehad. Ik was daar zelf niet bij, maar volgens m'n moeder lag ze opeens midden tussen de planten. Het zag eruit als een herseninfarct (draaiende ogen, niet kunnen opstaan).

Toen, het jaar daarop in juli (ze was toen 12,5 jaar) kreeg ze een echte aanval. M'n moeder was toen op vakantie (in Groningen gelukkig) dus ik was alleen thuis. Josta had 's avonds op m'n bed gelegen en de volgende morgen lag ze er nog, terwijl ze er normaal vrij snel weer af gaat. Nou ja, ze had moeite met opstaan (door haar achterhand) dus ik dacht dat het haar niet gelukt was om op te staan.
Ik hielp haar eraf en toen bleek dat ze helemaal geen evenwicht meer had. Haar ogen draaiden (ze flipperden zo heen en weer) en ze kon niet lopen, want dan viel ze meteen weer om. Ik weet niet of ze ook met haar kop schudde....

De dierenarts kon gelukkig langskomen. Aan de telefoon zeiden ze al dat het of middenoorontsteking was, of een herseninfarct. Maar door die rare ogen zei hij dat het waarschijnlijk toch een herseninfarct was. Ze kreeg een spuit prednison voor als het toch een bacteriele infectie was en nog een middel (weet niet meer welke). Het moest binnen een dag werken, en ze moest ook binnen een paar uur wat drinken, anders moest ze aan een infuus. Nou, drinken en eten lukte dus niet, want ze kon haar kop niet recht houden. Met een bidon hebben we toen steeds water naar binnen gespoten.
De dierenarts zei tegen mij dat ze nog 50% kans had, maar tegen m'n moeder had hij gezegd dat ze eigenlijk nog veel minder kans had.....

's Avonds leek het alsof ze een stuip kreeg. Wat bleek, ze moest heel nodig plassen, maar wilde dat absoluut niet in huis doen (zelfs niet in de tuin)....

Ze is nog een hele tijd ziek geweest, maar wel weer opgeknapt. De achterhand was weer verder achteruit gegaan, en haar ogen werden heel wazig door de glaucoom (geen idee of het iets ermee te maken had).
Het laatste jaar moesten haar ook vasthouden als ze moest poepen, want ze had gewoon niet genoeg kracht in haar achterhand. Traplopen lukte ook niet meer.

In augustus vorig jaar hebben we haar in laten slapen. Ze ging opeens weer heel erg achteruit, zo erg dat we haar met ons tweeen moesten ondersteunen (1 voor, 1 achter) als ze uit moest. Opstaan lukte ook nauwelijks meer....


Nou, lang verhaal weer.... :-[

In ieder geval, een tijdje daarna zag ik op tv zo'n programma over een dierenartsenpraktijk in Engeland of Amerika ofzo. Daar kwam ook een hond die steeds omviel en precies die flipperende ogen had als wat Josta had gehad. Ik weet dus niet meer wat het was, maar volgens mij was het een ontsteking aan een oogzenuw ofzo, of aan een zenuw die achter de ogen liep. Die hond is heel goed opgeknapt.

Nou las ik hier dus iets over het vestibulair syndroom, en ik vroeg me af of dat niet was wat Josta had. Want ik las ook iets over zwakke achterhanden in combinatie daarmee.
Josta heeft er nu natuurlijk niks meer aan, maar ik kan het altijd doorgeven aan de dierenarts. En ik wil zelf ook graag weten wat het nou was....
Door 202spots
#314909
Hi Aura
Mijn vorige hond Boef had ook Vestibular Disease.
Ik weet niet wat bij Josta de reden geweest is,maar deze symptomen kunnen zo te lezen ook 'n epilepsy seizure geweest zijn...
maar volgens m'n moeder lag ze opeens midden tussen de planten. Het zag eruit als een herseninfarct (draaiende ogen, niet kunnen opstaan).
Mijn Boef was bijna 12 toen hij begon met seizures,en daarna kreeg hij de vestibular erbij.
Deze site beschrijft de vestibular disease precies zoals Boef het had.

"Vestibular means a problem with the connections between inner/middle ear and brain causing ataxia. Dogs with ataxia stand with their limbs braced, they walk with difficulty and have a “drunk” type of motion because they have lost their sense of balance. When the vestibular nerve, which travels from the inner ear to the brain, malfunctions. It disrupts the animal’s sense of balance and orientation."
http://www.peoriahs.org/vestibular.html

Hoofd scheef houden,in rondjes draaien,overal tegen aan botsen en dan door de achterpoten zakken...
Meestal gaat het na 3-5 dagen vanzelf weer beter,sommige honden krijgen er dan nooit geen last meer van,en bij anderen komt het regelmatig terug.
De eerste keer was het bij Boef ook na 'n week helemaal weer goed gekomen,maar hij kreeg het 'n maand later weer opnieuw, en toen werd het alleen maar erger,en hadden wij ook geen andere keus dan afscheid van hem nemen.

De vestibular disease komt veel voor bij oudere honden,en het kan best zijn dat dit ook 't geval bij Josta was.
Het lijkt er dus wel veel op,maar ik weet het natuurlijk niet voor 100%.
Door Aura
#314938
202spots schreef: Ik weet niet wat bij Josta de reden geweest is,maar deze symptomen kunnen zo te lezen ook 'n epilepsy seizure geweest zijn...
Die aanval leek denk ik wel op die aanval waar ik zelf bij was. Waarschijnlijk is ze omgevallen. Het was ook niet zo dat ze met haar poten trok enzo, al hoeft dat volgens mij niet altijd bij epilepsie voor te komen....
Mijn Boef was bijna 12 toen hij begon met seizures,en daarna kreeg hij de vestibular erbij.
Zijn dat 2 aparte dingen, de aanvallen en de vestibular?


De website had ik ook gevonden, maar ik snap dit stukje niet helemaal:
"... and brain causing ataxia. Dogs with ataxia stand with their limbs braced..."
Hoort die zwakte in de achterhand er ook bij?
Die zwakte was bij haar niet tijdelijk, maar het werd heel langzaam wel steeds wat erger. Ze werd natuurlijk ook ouder, en bovendien werd ze veel zwaarder, omdat haar baarmoeder eruit was gehaald (en wij maar sperziebonen voeren). Dat heeft het misschien ook wat erger gemaakt....
Door Aura
#314945
Ik ben nog even verder gaan zoeken, en het blijkt ook bij mensen voor te komen. Ik las dat dit er ook bij hoort: "niet-willekeurige beweging van de ogen die ritmisch is en niet onderdrukt kan worden (nystagmus)"
Gek eigenlijk dat de dierenarts dan zei dat het juist vanwege die ogen een herseninfarct was.... ::)
Door 202spots
#314950
Aura schreef: Die aanval leek denk ik wel op die aanval waar ik zelf bij was. Waarschijnlijk is ze omgevallen. Het was ook niet zo dat ze met haar poten trok enzo, al hoeft dat volgens mij niet altijd bij epilepsie voor te komen....Zijn dat 2 aparte dingen, de aanvallen en de vestibular?
Met 'n seizure is het niet altijd het geval dat ze met de poten trekken...er zijn verschillende soorten seizures,soms kan alleen maar stil staan en staren 'n seizure zijn,of alleen met de ogen knipperen kan ook 'n vorm van 'n seizure wezen.
En Ja,epilepsy en vestibular zijn 2 verschillende dingen.

De website had ik ook gevonden, maar ik snap dit stukje niet helemaal:
"... and brain causing ataxia. Dogs with ataxia stand with their limbs braced..."

De hersenen veroorzaken de Ataxia,( ataxia is geen kracht in de achterbenen hebben).
Honden met Ataxia staan met hun poten stokstijf..
Hoort die zwakte in de achterhand er ook bij?
Die zwakte was bij haar niet tijdelijk, maar het werd heel langzaam wel steeds wat erger. Ze werd natuurlijk ook ouder, en bovendien werd ze veel zwaarder, omdat haar baarmoeder eruit was gehaald (en wij maar sperziebonen voeren). Dat heeft het misschien ook wat erger gemaakt....
Ja de ataxia veroorzaakt dus dat ze door de achterpoten zakken,en dat werd hier ook steeds erger tot dat Boef helemaal niet meer overeind kon komen, en niet meer kon staan,toen heeft hij ons laten weten dat het voor hem genoeg was...
Ik denk zelf dat vestibular meer met de oor te maken heeft dan met de oog,maar er is in ieder geval ergens kortsluiting in de hersenen.
Ik denk dat het niet uitmaakt of je wel of geen bonen hebt gegeven...
Ik denk dat jij gewoon het beste voor jou hond hebt gedaan als dat je op dat moment kon doen,en ik zou proberen om er vrede mee te hebben dat je alles hebt gedaan wat je kon doen.
Door Aura
#314951
202spots schreef: En Ja,epilepsy en vestibular zijn 2 verschillende dingen.
Ik bedoelde:
...seizures,en daarna kreeg hij de vestibular erbij
Of had hij zowel epilepsie als vestibular?

De hersenen veroorzaken de Ataxia,( ataxia is geen kracht in de achterbenen hebben).
Honden met Ataxia staan met hun poten stokstijf...
Ok, nou snap ik het ;)

Josta had trouwens een goede oplossing voor het opstaan-probleem. Het lukte haar 1 keer niet om op te staan in de keuken (dat is een vrij gladde vloer) en ik was boven, dus ik hoorde haar gestuntel niet. Ze begon toen hulpeloos te piepen. Ik kwam meteen aanrennen om haar te helpen. En ja hoor, die tut had het door. Na een tijdje begon ze al te piepen als ze alleen maar dacht dat ze op wilde staan. Ze probeerde het niet eens meer, want ik kwam toch wel helpen.
Daarom gaf ze waarschijnlijk ook niet aan dat het genoeg was. Ze dacht dat wij haar eeuwig zouden blijven helpen, en vond het allemaal best. Maar ja, wij hadden altijd gezegd, dat als ze niet meer zelf kon lopen, dat het dan genoeg was.....

Ik denk dat het niet uitmaakt of je wel of geen bonen hebt gegeven...
Hihi.... dat sloeg meer op haar gewicht. We vervingen de helft van haar eten door bonen, omdat dat wel vult, maar niet dikmaakt. Maar ze werd toch nog behoorlijk zwaar (nog net niet TE zwaar)...
Ik denk dat jij gewoon het beste voor jou hond hebt gedaan als dat je op dat moment kon doen,en ik zou proberen om er vrede mee te hebben dat je alles hebt gedaan wat je kon doen.
Ik heb er ook vrede mee hoor. Ze was ook al 13,5 en het is nu toch niet meer terug te draaien. We hebben ook al 2 jaar lang langzaamaan afscheid van haar genomen, en, hoe stom het ook eigenlijk klinkt, de klap kwam daardoor niet zo hard aan....

Maar ik wil toch graag nog eens met de dierenarts praten. Niet om hem iets te verwijten, want we hebben een prima dierenarts, maar misschien hebben andere honden er nog iets aan in de toekomst. Ik ga dat nu ook zeker doen, want door wat jij me nu verteld, denk ik inderdaad dat dat was wat ze had....
Door 202spots
#314953
De website had ik ook gevonden, maar ik snap dit stukje niet helemaal:
"... and brain causing ataxia. Dogs with ataxia stand with their limbs braced..."
De hele regel was eigenlijk
" Vestibular means a problem with the connections between inner/middle ear and brain causing ataxia. "

Dus moest er bij mijn antwoord staan
"Vestibular betekend dat er 'n probleem is met de connectie tussen de midden-oor en de hersenen...
en dan,dat de hersenen daardoor de Ataxia veroorzaken..
snap je?

Ja,mijn Boef kreeg eerst epilepsy en 10 maanden later de Vestibular erbij.
Door Aura
#314954
202spots schreef: De hele regel was eigenlijk
" Vestibular means a problem with the connections between inner/middle ear and brain causing ataxia. "

Dus moest er bij mijn antwoord staan
"Vestibular betekend dat er 'n probleem is met de connectie tussen de midden-oor en de hersenen...
en dan,dat de hersenen daardoor de Ataxia veroorzaken..
snap je?
Ik snap het helemaal!! ;)

Wat ik alleen niet snap is dat ze dan last krijgen van hun achterhand. Dat heeft weinig met de connectie tussen het middenoor en de hersenen te maken, lijkt me. Misschien dat er een zenuw in de buurt ligt die belangrijk is voor de achterhand en die ook wordt aangetast.
Ik ga aan m'n dierenarts vragen hoe het allemaal precies werkt. Hopelijk weet hij het, want ik las al dat het bij mensen nog vrij onduidelijk is waardoor het komt....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#315381
Vestibulair syndroom is een combinatie van symptomen en zegt niets over de oorzaak.
De oorzaak is meestal onbekend maar een herseninfarctzou een van de oorzaken kunnen zijn. Alleen omeen herseninfarct/hersenbloeding vast te stellen moet je een scan maken en dat wordt maar zelden gedaan bij honden.

Bij het vestibulair syndroom is het duidelijkste deverstoringvan het evenwicht waardoor zerondjes lopen, de kop scheef houden of misselijk zijn. Dat evenwichts orgaan zit in het middenoor.

Die achterhandszwakte past er neit helemaal bij maar komt bij grote honden op leeftijd veel voor of kan temaken hebben met de verstoring van het evenwicht.
Door Lisa
#317046
Wat mij verteld is, is dat het trommelvlies dan ook rood (?) doorschijnt bij een vestibulair syndroom. Mijn kat heeft ook van die aanvallen gehad en vanwege ontbreken van het rode (?) doorschijnen werd dit syndroom vrijwel uitgesloten.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#317461
Huh, volgens mij kan het vestibulair syndroom door verschillende dingen veroorzaakt worden, waar onder een hersenbloeding. Dan is het trommelvlies niet rood ofzo. Dat zou kunnen bij een middenoor ontsteking. Dat geeft ook vergelijkbare verschijnselen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door