Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3174012
Ik wil gewone azijn in de vaatwasser gaan gebruiken i.p.v. glansspoelmiddel. In de wasmachine gebruik ik al ruim 20 jaar azijn i.p.v. wasverzachter en dat bevalt heel goed.
Glansspoelmiddel bevat nl. bonopol (2-broom-2-nitro-1,3-propaandiol) wat een schadelijke stof is. Niet alleen voor het grondwater, maar ook voor jezelf. Aangezien het bij de laatste spoelronde wordt toegevoegd, blijft er volgens mij altijd wat achter op de vaat. Bovendien mag dit spul niet verwarmd worden (wat in een vaatwasser wel het geval is) omdat er dan formaldehyde wordt gevormd.
Zijn er hier mensen die al azijn gebruiken i.p.v. glansspoelmiddel en zijn die er tevreden over?
#3174033
Lizzy schreef: Dit is trouwens glansspoelmiddel van Ecover:

http://www.koopjesdrogisterij.nl/produc ... GwodjgALjQ

Ingredienten
Onderstaande opsomming toont ingrediënten in aflopende volgorde. De hoogste concentratie staat eerst vermeld.

    Aqua
    Alcohol
    Citric acid
    Butyl D-glucoside

Dus dat is op basis van citroenzuur....
Die lijkt me in ieder geval een stuk beter dan de standaard spoelmiddelen van bv. AH. Als de azijn niet bevalt, zou ik die ook altijd nog kunnen nemen.
#3174067
Dwarreltje schreef: Ik spoel altijd met gewoon schoon water  :P Vaatwasser? Wasda?  :biggrin2:
Maarre... *geintoonuit* Azijn in wasmachine? Gaat de was daarvan niet zuur ruiken dan?
Hier niet en ik knikker het wasverzachterbakje (mooi scrabble woord) altijd tot de rand toe vol. De was ruikt gewoon neutraal / fris. Ik word helemaal misselijk van de geur (stank) van wasverzachter! De buren gebruiken kennelijk wél wasverzachter, want als die de droger aan hebben...  :-X
#3174100
Doranto schreef: Hier niet en ik knikker het wasverzachterbakje (mooi scrabble woord) altijd tot de rand toe vol. De was ruikt gewoon neutraal / fris. Ik word helemaal misselijk van de geur (stank) van wasverzachter! De buren gebruiken kennelijk wél wasverzachter, want als die de droger aan hebben...  :-X
Hier ook zo. Ik gebruik nooit wasverzachter, vind dat ook niet nodig, maar bij de was voor Nelson gaat azijn en ik ruik het nooit.
#3174108
Doranto schreef: Hier niet en ik knikker het wasverzachterbakje (mooi scrabble woord) altijd tot de rand toe vol. De was ruikt gewoon neutraal / fris. Ik word helemaal misselijk van de geur (stank) van wasverzachter! De buren gebruiken kennelijk wél wasverzachter, want als die de droger aan hebben...  :-X
Oke, toch eens proberen dan. Maar aan de andere kant: ik gebruik de Zwitsal geur van Robijn  ::) sooo lekker! Maar voor de machine lijkt het me niet verkeerd af en toe eens azijn in het bakkie te gooien...
Dank voor de tip.
#3174126
*Marga* schreef: Ik gebruik de blokjes van de lidl en doe er geen extra glansmiddel bij :) ook geen zout trouwens..
Ik snijd de blokjes zelfs doormidden.
Alles super schoon.
Schoonmaken doe ik de vaatwasser met gewone azijn en voor de reuk een stukje citroen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door