Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3173004
Ik ben even de weg kwijt door een post die ik ergens las op facebook.
Ik heb onze katten een klein half jaar geleden over gezet op KVV. 2 dames van een jaar of 11 en een kitten van nu ruim 6 maanden die al was afgespeend op KVV.
De 2 dames zijn tussen de 3 en 4 kilo zwaar. Ik had uitgerekend dat zij dan 160 gram per dag moesten eten, oftwel 80 gram per maaltijd.
Nu kom ik een post tegen van iemand wiens kat 6 kilo weegt en die krijgt 180 gram op een dag. Ik ben opnieuw naar de rekenhulp gaan kijken hier op barfplaats. Als ik 3 kilo invoer is het 90 gram per dag en 4 kilo 120 gram per dag. Nou staat de rekenhulp natuurlijk op BARF en standaard op 3%
Eten katten 3% van hun lichaamsgewicht of meer? Heb ik ze al die tijd veel te  veel te eten gegeven?
Hoe kan het dan dat ze er alledrie perfect uitzien, en de dikste van de drie zelfs is afgevallen?
Moet ik ze minder eten gaan geven?
#3173017
Hier regelen de heren zelf hoeveel ze krijgen, dat wisselt ook nogal. In de zomer eten ze slecht en dan krijgen ze ongeveer 120 gram per dag. In het najaar krijgen ze honger en dan ga ik naar 140 gram per dag. Nu begon er eentje weer te tutten met eten en die staat nu weer op 120 gram. En zo wisselt het steeds.
Mijn brits korthaar dame moet op haar gewicht letten en heeft niet echt een natuurlijke rem. Zij krijgt 80 gram per dag. Daarmee blijft ze perfect op haar 4 kilo.
De heren wegen 5 kilo en ongeveer 4 kilo.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
#3173030
Het verschilt per kat hoeveel ze nodig hebben. Onder andere leeftijd en activiteit hebben invloed. Als ze met deze hoeveelheid eten goed op gewicht zijn zou ik dit blijven voeren. Die 3% is een richtlijn waar je mee kunt beginnen maar daarna moet je op het oog voeren.
Hier eten allebei de katten zo'n 100g per dag, Mara heeft een speklaagje gekregen dus krijgt op het moment wat minder. Frummel krijgt nu wat meer omdat het al verpakt was maar hij komt er niet van aan. Allebei komen ze buiten dus misschien vangen ze nog wat extra. Mara weegt iets minder dan 4kg en Frummel wat meer.
#3173336
Mijn jongens eten minder dan 3% van hun lichaamsgewicht, bij de grootste is dat zelfs nog geen 2%. Je hoeveelheid bepaal je door in de gaten te houden of ze niet te dik of te dun worden. Als het kouder wordt hebben ze hier meer nodig, bij Joran iets vroeger, vooral op het moment dat zijn enorme wintervacht erop komt. Als het aan hen lag werd het wel eerder 10 à20%. :)
#3173459
Onze 5-6 kilo wegende katers krijgen zo'n 130 gr per dag, de minst wegende dames (3-4 kilo) krijgen 150 gram en onze oudste meid vindt 90 gram meer dan genoeg. Leeftijd is tussen de 12 en 24 jaar.

De hoeveelheid per dag die je op Barfplaats leest, of bij andere rauwvoer fora/groepen zijn allemaal richtlijnen. Leeftijd, activiteit, gecastreerd, een binnenkat of eentje die graag buiten is (met dit weer, brrrrrr ;) ) Die zaken zijn allemaal van invloed op de hoeveel die een kat nodig heeft. Dus begin bij de richtlijn en pas daarop aan!

Je doet het dus goed als ze er allemaal goed uitzien! :D Als katten (en honden) rauw gaan eten komen ze meestal vanzelf op hun ideale gewicht. De magere worden wat dikker en de dikkers wat dunner. De 'magic' van juiste voeding! ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 24 nov 2015, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door