Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3173588
Onze vier kittens staan momenteel op barf. Ze vinden het heerlijk, maar het kost me ontzettend veel tijd die ik eigenlijk niet heb.

Ik wil ze daarom als ze volwassen zijn, over gaan zetten op kvv met af en toe een barfhap.
Nu is mijn vraag, wat zijn jullie ongeveer per maand kwijt aan voeding voor de kat? Kwalitatief goede voeding bedoel ik dan.

Hoeveel voeren jullie per dag? Hoe doen jullie dat met portioneren? Nemen jullie kilo rollen of 500 gram?
Door Martine-Tom
#3173591
Katten kvv is duurder dan honden, ik voerde vooral Bibi, kocht de kilo rollen, deed daar met 2 katten 2 dagen mee. 1 rol is 3,50, dus 1,75 per dag dus een 55€ per maand was ik kwijt.
En dat was dan nog goedkoop omdat ik het recht bij de leverancier haalde dus geen tussenhandelaar erbij had.
Mijn katten wogen 14 kilo met zijn 2en ;)
#3173593
Hoe komt het dat het veel tijd kost? Hier kost het me met drie katten en een hond een kwartiertje per dag. s' Avobds krijgen ze allemaal eten. De katten krijgen dan vleesbot. Ik knip dat met een snoeischaar in grove stukken. De hond krijgt dan haar complete maaltijd. Terwijl alles staat te eten maak ik het ontbijt voor de katten klaar. Ik doe orgaan en spiervlees in stukjes in hun voerbakjes. Die bakjes gaan dan afgedekt de koelkast in. Dan hoef ik het 's morgens alleen nog maar neer te zetten. Dat bespaart me een heleboel tijd.
Ze krijgen ongeveer 1x per week kvv. Dan let ik ook niet zo op kwaliteit. De rest van de week eten ze al heel goed spul tenslotte.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3173599
hannabelgje schreef: Hoe komt het dat het veel tijd kost? Hier kost het me met drie katten en een hond een kwartiertje per dag. s' Avobds krijgen ze allemaal eten. De katten krijgen dan vleesbot. Ik knip dat met een snoeischaar in grove stukken. De hond krijgt dan haar complete maaltijd. Terwijl alles staat te eten maak ik het ontbijt voor de katten klaar. Ik doe orgaan en spiervlees in stukjes in hun voerbakjes. Die bakjes gaan dan afgedekt de koelkast in. Dan hoef ik het 's morgens alleen nog maar neer te zetten. Dat bespaart me een heleboel tijd.
Ze krijgen ongeveer 1x per week kvv. Dan let ik ook niet zo op kwaliteit. De rest van de week eten ze al heel goed spul tenslotte.
Het kost veel tijd aan bestellen als ik niet alles wil malen. Nelson eet lamsribben, geitenbokjes en konijnkarkas. Die eerste twee kan ik niet ongemalen aan de katten geven dus ik sta veel te malen. Ik heb geen (geld voor een) elektrische vleesmolen dus malen kost mij heel veel tijd.
Daarnaast moet ik ook extra portioneren. Niet alleen voor Nelson maar ook voor de katten. Maar vooral het malen is niet leuk. Ga ik ander vleesbot voeren zit ik met vriezer-ruimte vrees ik.
#3173601
Ah zo. Maar als je 1 botsoort erbij zou doen dan is het al prima toch? Bijvoorbeeld kwartel. Dat is heel makkelijk in porties te maken, gewoon 1 karkas per kat. Malen heb ik hier echt een hekel aan. Ik ga binnenkort weer eendennekken voeren en voor de katten moet dat ook gemalen. Heel vervelend.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3173603
hannabelgje schreef: Ah zo. Maar als je 1 botsoort erbij zou doen dan is het al prima toch? Bijvoorbeeld kwartel. Dat is heel makkelijk in porties te maken, gewoon 1 karkas per kat. Malen heb ik hier echt een hekel aan. Ik ga binnenkort weer eendennekken voeren en voor de katten moet dat ook gemalen. Heel vervelend.
Misschien dan toch eens kijken of ik niet teveel eisen stel aan het menu. :P
#3173612
Als je als vleesbot konijn en kwartel gebruikt, als spiervlees twee andere soorten bijvoorbeeld paard en kalkoen en dan orgaan weer van iets anders bijvoorbeeld rund of lam dan heb je een prima menu hoor. Als orgaan en spiervlees kun je uiteraard hetzelfde geven als wat Nelson krijgt. Het nadeel van katten op kvv vind ik dat het zo hapslikweg is. Ook vind ik kvv voor katten schrikbarend duur. En ook vrij moeilijk verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3173618
hannabelgje schreef: Als je als vleesbot konijn en kwartel gebruikt, als spiervlees twee andere soorten bijvoorbeeld paard en kalkoen en dan orgaan weer van iets anders bijvoorbeeld rund of lam dan heb je een prima menu hoor. Als orgaan en spiervlees kun je uiteraard hetzelfde geven als wat Nelson krijgt. Het nadeel van katten op kvv vind ik dat het zo hapslikweg is. Ook vind ik kvv voor katten schrikbarend duur. En ook vrij moeilijk verkrijgbaar.
Tja de prijzen vallen mij tot dusver ook wel tegen ja, van kvv.
Ik kan natuurlijk ook een keer kipfilet halen in de winkel om af te wisselen. Of kippennekjes op de markt.

Ik zou dan uitkomen op:
Konijn (vleesbot, orgaan)
Kwartel (vleesbot)
Lama (spiervlees)
Paard (spiervlees, orgaan)
Geit (spiervlees)
Lam (orgaan)

Ik heb voor Nelson niet de meest goedkope diersoorten. Hij heeft een dure smaak (allergie ::) ) maar ik zou de prijs voor de katten natuurlijk wel iets kunnen drukken door af en toe wat kip of rund toe te voegen.
Oké, laat ik toch maar eens kijken of ik zonder te malen barf kan geven. Want dat malen is echt een drama.
Door Ruisje
#3173679
Bij de Wico in Roermond hebben ze o.a. gemalen kip. Dat zijn gemalen bevleesde  kipkarkassen in een verhouding van 50/50 vlees/bot. Toen ik nog met een handmolen voor de kat maalde wisselde ik dat met 2 dagen wico vlees. Ik mengde dan een deel wico-kip met wico-mager rund gemalen. In het zelfgemalen prakkie (waar geen kip en rund in zat) deed ik dan iets meer orgaanvlees omdat dat uiteraard niet in het wico-vlees zat. De kwaliteit was trouwens heel goed.

edit: ik zal vandaag eens kijken of ik de verhoudingen nog kan vinden die ik toen gebruikte. ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 25 nov 2015, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#3174156
Inderdaad kip of parelhoen-bot voeren.  Als ze van kleinsaf leren barfen is er ook veel kans dat ze hardere zaken gaan aankunnen als ze wat ouder zijn.  Dat ze vb ook zonder problemen eendennekken, eendkarkas, fazant, patrijs ed gaan eten.  Als je nu heel wat afwisselt en ook eens wild voert, zullen ze later ook minder kieskeurig zijn (handig).
Dus als je bij de bestellingen die je normaal doet eens iets tegenkomt dat ze niet kennen (duif vb ook) zou ik daar eens een kg'tje van meebestellen. Dat zal nog wel in de vriezer passen zeker?  En daar doe je bij je katten redelijk lang mee. 
Das het voordeel van katten, de portie's zijn klein dus je kan ter afwisseling gewoon een kleine hoeveelheid ergens in een hoekje van je vriezer proppen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3174286
pearlsofpassion schreef: Inderdaad kip of parelhoen-bot voeren. Als ze van kleinsaf leren barfen is er ook veel kans dat ze hardere zaken gaan aankunnen als ze wat ouder zijn. Dat ze vb ook zonder problemen eendennekken, eendkarkas, fazant, patrijs ed gaan eten. Als je nu heel wat afwisselt en ook eens wild voert, zullen ze later ook minder kieskeurig zijn (handig).
Dus als je bij de bestellingen die je normaal doet eens iets tegenkomt dat ze niet kennen (duif vb ook) zou ik daar eens een kg'tje van meebestellen. Dat zal nog wel in de vriezer passen zeker? En daar doe je bij je katten redelijk lang mee.
Das het voordeel van katten, de portie's zijn klein dus je kan ter afwisseling gewoon een kleine hoeveelheid ergens in een hoekje van je vriezer proppen.
Ik heb toevallig van de jager drie duiven gekregen. Ik wilde ze malen, maar als ze wat groter zijn kan ik ze ook zo geven?
#3174438
Hope schreef: Ik heb toevallig van de jager drie duiven gekregen. Ik wilde ze malen, maar als ze wat groter zijn kan ik ze ook zo geven?
Ik zou dat rustig nu al heel durven te geven. En dan echt heel. Laat ze hun gang maar gaan ermee.
#3174562
Zeker als het niet te grote duifjes zijn zou ik dat ook durven.
Katten eten zelden zaken die te hard zijn, dus daar moet je niet erg bang van zijn. Ze zullen er het vlees af knagen, misschien hier en daar al een botje kraken, maar wat te hard is, laten ze liggen.

Je kan ze natuurlijk ook bewaren tot ze hard genoeg kunnen knagen om ze gewoon helemaal op te eten.
In dat geval zou ik de rug overknippen in de lengte en de kop een tikje geven. En persoonlijk denk ik dat ik bij kleine kittens de kale poten weg zou knippen.  Niet omdat ik bang ben dat ze zich daaraan zouden bezeren, maar wel omdat het heel erg kaal is en ik daar niet zo gek op ben bij katten...

Oh, en ik zou er wel zoveel mogelijk de veren vanaf halen. Niet allemaal daarom, maar toch een groot deel.  Slagpennen afknippen of uittrekken, staartpennen ook enz...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door