Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Janie1974
#3173398
Hallo Iedereen,

Ik heb al wat aardig liggen zoeken op dit forum en al interessante weetjes tegen gekomen.

Ik heb sinds een weekje een pup reu van 9 weken ( mix mini maltezer- met mini snauzer )….ik weet zeker dat zijn pa een mini maltezer is, de moeder leek mij eerder ook een mix snauzer met nog iets anders te zijn.

Nu ik woon aan de andere kant van de Oceaan ( Dom.rep) en diepvriesvlees voor honden is niet echt beschikbaar.

Toen ik hem bij de dierenarts ging halen kreeg hij enkel hesp en kaas ( vond ik niet echt OK als voeding)
Dus heb ik besloten om hem vers vlees te geven ( ruim te verkrijgen hier, en van goede kwaliteit  ;) ) .
Ik heb gelezen dat voor zijn gewicht ( 820 gram) maar max 50 tot 60 gram vlees mag hebben.
Toch lijkt het of hij elke keer nog een beetje honger heeft, en af en toe staat hij zielig rond zijn bakje te draaien. :o

Tot hiertoe heeft hij enkel vers runds filet en kippen filet gekregen ( En hij is er totaal gek op!) ook de stoelgang is perfect.
Gisteren voor het eerst , met een bang hart , een rauw kippenvleugeltje gegeven met nog een beetje vel aan.
Maar zo'n vleugeltje weegt al gauw 45gram . Met een angstig hart bleef ik erbij zitten tot dat hij aan het botje zat…hij heeft er enkele stukken van afgebeten… maar heb het even later afgenomen omdat de puntjes toch wel heel scherp leken... :(
Maar vandaag was zijn stoelgang weer toppie

Nu twee vraagjes:
Zou ik hem meer mogen geven buiten 60 gram/dag?
en hoe geef ik met een gerust hart een kippenvleugel zonder dat hij zich zou verslikken? Zijn de botjes echt gezond?

Af en toe krijgt hij ook nog een beetje Royal cannin brokjes, maar hij is er niet echt zot van.
Door Lizzy
#3173410
Janie1974 schreef: Hallo Iedereen,

Ik heb al wat aardig liggen zoeken op dit forum en al interessante weetjes tegen gekomen.

Ik heb sinds een weekje een pup reu van 9 weken ( mix mini maltezer- met mini snauzer )….ik weet zeker dat zijn pa een mini maltezer is, de moeder leek mij eerder ook een mix snauzer met nog iets anders te zijn.

Nu ik woon aan de andere kant van de Oceaan ( Dom.rep) en diepvriesvlees voor honden is niet echt beschikbaar.

Toen ik hem bij de dierenarts ging halen kreeg hij enkel hesp en kaas ( vond ik niet echt OK als voeding)
Dus heb ik besloten om hem vers vlees te geven ( ruim te verkrijgen hier, en van goede kwaliteit  ;) ) .
Ik heb gelezen dat voor zijn gewicht ( 820 gram) maar max 50 tot 60 gram vlees mag hebben.
Toch lijkt het of hij elke keer nog een beetje honger heeft, en af en toe staat hij zielig rond zijn bakje te draaien. :o
Hallo Janie1974!
Ik weet niet wie je dat verteld heeft, dat hij maar 50 a 60 gram voer per dag mag maar dat is niet correct. Gelukkig mag je hondje meer. Een pup van dit formaat eet gerust 10% van het lichaamsgewicht dus met dit gewicht mag hij wel 80 gram voeding. En verder moet je voeren met de ogen. Als de ergste groei er over een paar maanden uit is, kan het percentage voer omlaag maar voorlopig groeit dat nog wel even met hem mee.
Tot hiertoe heeft hij enkel vers runds filet en kippen filet gekregen ( En hij is er totaal gek op!) ook de stoelgang is perfect.
Gisteren voor het eerst , met een bang hart , een rauw kippenvleugeltje gegeven met nog een beetje vel aan.
Maar zo'n vleugeltje weegt al gauw 45gram . Met een angstig hart bleef ik erbij zitten tot dat hij aan het botje zat…hij heeft er enkele stukken van afgebeten… maar heb het even later afgenomen omdat de puntjes toch wel heel scherp leken... :(
Maar vandaag was zijn stoelgang weer toppie

Nu twee vraagjes:
Zou ik hem meer mogen geven buiten 60 gram/dag?
Ja dus, zie boven. Je mag 80 a 85 gram voer per dag geven.
en hoe geef ik met een gerust hart een kippenvleugel zonder dat hij zich zou verslikken? Zijn de botjes echt gezond?
Wij voeren hier niet voor niets bot :-*! Als dat gevaarlijk of ongezond zou zijn, voerde wij het niet al sinds jaar en dag, wees gerust! Maar, je mag de vleugel met een hamer flink fijn slaan. En dan weet ik zeker dat je er een veel geruster gevoel over hebt! En zo went het vanzelf.
Af en toe krijgt hij ook nog een beetje Royal cannin brokjes, maar hij is er niet echt zot van.
Ja, die zou ik doneren aan het plaatselijke asiel.
Gebruikersavatar
Door Janie1974
#3173411
Hoi Lizzy !

Bedank voor je snelle reply !
Ja de brokken ben ik zelf ook niet wild van , en telkens als hij er enkele heeft gegeten..stink hij een beetje uit zijn bek.
Met vlees dus niet.
Ik geef hem als tussendoortje/snoepje vaak ook schijfjes gekookte wortel, dat vind hij eeeeerg lekker.

Dus als ik het goed heb  80 -100gram per dag  , verdeeld over 4 porties per dag dan?

Mag ik de vel van het vleugeltje ook geven? Dat vind hij ook erg lekker.

Heb als suf gezocht naar kippen nekjes, maar hier niet te verkrijgen . Wel kippen poten , maar dat lijkt me een beetje vies.

avast bedankt !  :biggrin2: :biggrin2:
Door Martine-Tom
#3173413
Je mag theoretisch een hele kip voeren dus ja, vel mag ook :biggrin2:
Kan je daar aan vis komen? Zalm, makreel, zoiets.
En kwartel, konijn? Dat zijn ook leuke botjes om te beginnen.

Komt allemaal goed hoor, alle honden eten hier bot, al dan niet gemalen...hoort erbij en lijkt gelukkig veel enger dan het is ;)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3173414
Welkom!

Misschien helpt het voor jouw gemoedsrust als je het vleugeltje vasthoudt? Dan kan je pup lekker knabbelen en heb je zelf wat meer controle.
Door Martine-Tom
#3173416
pluk schreef: Welkom!

Misschien helpt het voor jouw gemoedsrust als je het vleugeltje vasthoudt? Dan kan je pup lekker knabbelen en heb je zelf wat meer controle.
zou ik zelf nooit doen, je kan er voedselnijd mee in de hand werken, gewoon platmeppen, helemaal tot pulp des noods en dan geven.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3173422
Martine-Tom schreef: zou ik zelf nooit doen, je kan er voedselnijd mee in de hand werken, gewoon platmeppen, helemaal tot pulp des noods en dan geven.
Heb het hier ook gedaan en niks nada voedselnijd. Sterker, ik denk dat Scott daardoor het makkelijker toestaat als ik zijn voer afpak, bijvoorbeeld omdat iets bij nader inzien te hard is. Daarnaast eet hij heel rustig en beheerst. De eerste paar nekjes heb ik ook gemept, maar dat was hier geen succes.
Gebruikersavatar
Door Janie1974
#3173423
Hoi Martine-tom

Ja hoor vis wel , maar is meestal dorade vis  (witte vis). Zalm is geïmporteerd .
Konijnen zijn er wel …maar vind je niet in de supermarkt . Dominicanen houden ze meestal als huisdier en het idee om ze op te eten doet ze walgen.
Nu zelf een konijn vangen zie ik niet zitten.  :(
Schaap vind je hier af en toe wel.

Van vlees voornamelijk: Runds , varken en kip en kalkoen en kwartel
Vis : Dorade , inktvis  en red snaper , chillo .

Ik heb net de vleugel plat geslagen. Het bloed spatte tot op mijn gezicht  :o , de poetsvrouw keek me nogal raar aan….maar bonne … ik ga het hem zo dadelijk geven.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3173426
Janie1974 schreef: Hoi Martine-tom

Ja hoor vis wel , maar is meestal dorade vis  (witte vis). Zalm is geïmporteerd .
Konijnen zijn er wel …maar vind je niet in de supermarkt . Dominicanen houden ze meestal als huisdier en het idee om ze op te eten doet ze walgen.
Nu zelf een konijn vangen zie ik niet zitten.  :(
Schaap vind je hier af en toe wel.

Van vlees voornamelijk: Runds , varken en kip en kalkoen en kwartel
Vis : Dorade , inktvis  en red snaper , chillo .

Ik heb net de vleugel plat geslagen. Het bloed spatte tot op mijn gezicht  :o , de poetsvrouw keek me nogal raar aan….maar bonne … ik ga het hem zo dadelijk geven.
Varkensvlees mag je een hond nooit voeren!!
Dat is je bekend?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3173428
Janie1974 schreef: Ik heb net de vleugel plat geslagen. Het bloed spatte tot op mijn gezicht  :o , de poetsvrouw keek me nogal raar aan….maar bonne … ik ga het hem zo dadelijk geven.
;D volgende keer even in een plastic zakje doen

Kwarteltjes zijn ook leuk om te geven.
Door Lizzy
#3173429
Lazy Garfield schreef: Varkensvlees mag je een hond nooit voeren!!
Dat is je bekend?
Bedankt voor je oplettendheid :-*

Maar qua varkensvlees : het ligt er aan waar je woont. Er zijn landen op de wereld waar Aujeszky niet speelt, nooit heeft gespeeld en waar ze dus wel zonder problemen varkensvlees kunnen voeren.

Nou woont TS in Dom.rep. Ik heb geen idee of de ziekte van Aujeszky daar een issue is! Maar het is wel goed om dat na te gaan ja!
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3173433
Lizzy schreef: Bedankt voor je oplettendheid :-*

Maar qua varkensvlees : het ligt er aan waar je woont. Er zijn landen op de wereld waar Aujeszky niet speelt, nooit heeft gespeeld en waar ze dus wel zonder problemen varkensvlees kunnen voeren.

Nou woont TS in Dom.rep. Ik heb geen idee of de ziekte van Aujeszky daar een issue is! Maar het is wel goed om dat na te gaan ja!
Dat wist ik weer niet Lizzy, thx!!
Gebruikersavatar
Door Janie1974
#3173529
Lazy Garfield schreef: Dat wist ik weer niet Lizzy, thx!!
Ja hoor dat wist ik al lang ! Ik ga op veilig spelen en hem het niet geven….ik weet niet of die ziekte hier heerst.

Ik heb heb net zijn vleugel gegeven …. ging lekker binnen . Af en toe  hoorde ik wel een harde krak en hield ik mijn hart vast  ???
Kon het niet laten om er toch één scherp botje uit te halen.  Zappa ( zijn naam) eet alles altijd op zijn dooie gemakje op. ik mage zlefs met mijn handen in zijn kommetje komen en hij blijft gewoon lekker rustig doorsmullen
pluk schreef: ;D volgende keer even in een plastic zakje doen
Kwarteltjes zijn ook leuk om te geven.
Bedankt voor de tip !


Laatste vraagje , zou ik ook een mengeling mogen maken van vleessoorten en orgaanvlees?
Laatst gewijzigd door Janie1974 op di 24 nov 2015, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3173538
Janie1974 schreef: Ja hoor dat wist ik al lang ! Ik ga op veilig spelen en hem het niet geven….ik weet niet of die ziekte hier heerst.

Ik heb heb net zijn vleugel gegeven …. ging lekker binnen . Af en toe  hoorde ik wel een harde krak en hield ik mijn hart vast  ???
Kon het niet laten om er toch één scherp botje uit te halen.  Zappa ( zijn naam) eet alles altijd op zijn dooie gemakje op. ik mage zlefs met mijn handen in zijn kommetje komen en hij blijft gewoon lekker rustig doorsmullen
Het kan natuurlijk zo zijn dat je een reden hebt om in zijn eetbakje te komen, bijvoorbeeld om er iets extra's bij te leggen  :), maar helaas bestaan hier ook nog veel misverstanden over. Het is echt niet zo dat je hond moet toestaan dat jij in zn voerbak komt en dat hij dominant is hij als het niet zomaar toelaat.

Hoe bedoel je een mengeling maken?
Het is wel wenselijk om een pup gelijkmatig over de week het orgaan en spiervlees te voeren. Bijv 4 dagen spiervlees + vleesbot en 3 dagen orgaan (pens,lever,nier,hart)+ vleesbot. Bij een pup geef je wel elke "orgaandag" alle organen, dus niet 1 dag met alleen pens als orgaan. Je kunt natuurlijk ook 7 dagen zowel vleesbot als spiervlees en orgaan geven.
Gebruikersavatar
Door Janie1974
#3173691
pluk schreef:
Hoe bedoel je een mengeling maken?
Het is wel wenselijk om een pup gelijkmatig over de week het orgaan en spiervlees te voeren. Bijv 4 dagen spiervlees + vleesbot en 3 dagen orgaan (pens,lever,nier,hart)+ vleesbot. Bij een pup geef je wel elke "orgaandag" alle organen, dus niet 1 dag met alleen pens als orgaan. Je kunt natuurlijk ook 7 dagen zowel vleesbot als spiervlees en orgaan geven.
Hoi Pluk ,

Ja dat bedoelde ik. Elke dag een mix van vleesbot , spiervlees en orgaan.
Hier kom ik gemakkelijk aan kippenlevertjes , kippenmaag , rundshart , runds nieren enzo… ( pens niet te vinden…bedoel je hier mee bloedworst?)
enige probleem is dat het in grote hoeveelheden is verpakt . Dus ik zou graag alles willen mengen & invriezen in porties van +/-30 gram.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door