Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3172978
Hallo iedereen


Dit is mijn eerste post, dus snel even voorstellen.  Ik ben Wendy, woon in België en heb een 5 jarige amstaff, Jack.  Na heel wat omzwervingen en gesukkel met voer, ben ik erop uitgekomen dat Jack glutenintolerant is(had een darmontsteking te wijten aan gluten)  Hij is nu gestabiliseerd met een(dure!) medische brok maar daar wil ik dus vanaf.
Binnenkort zet ik hem over op glutenvrije kvv(echt barfen is me een stap te ver) waarbij ik zelf een groentenmix wil maken om bovenop zijn kvv te voeren.

Er werd mij 15% groenten aanbevolen als dagelijkse hoeveelheid bovenop zijn vlees. 

Ik heb het groententopic rustig bekeken.  Ik vroeg mij af welke groenten jullie honden het liefst eten? Dewelke verteren het makkelijkst?
Aangezien hij gevoelig is qua vertering, zal ik zijn omschakeling voorzichtig moeten aanpakken.

Ik dacht om te beginnen met volgende groentjes:

Andijvie-peterselie-broccoli-wortel en een beetje verse gember(ga ook een beetje natuuryoghurt toevoegen in de blender)

Het is een beetje zoeken in het begin.  Ik heb geen flauw idee hoeveel groenten van elks ik nodig heb om een klein voorraadje te maken(voor een maand ofzo) dat ik in 1 keer kan stomen & invriezen.  Er moet immers ook rekening gehouden worden met de koolsoorten & nitraten in sommige bladgroenten, ik wil vermijden dat hij te veel van een bepaalde groente krijgt waardoor ik misschien word getrakteerd op een avondje scheetjes laten ;-)
Ik heb berekend dat hij zo'n 100g groentjes mag eten per dag, bovenop zijn vlees.

Alle tips zijn welkom!
#3173002
Hoi, en welkom hier op bp!

Mijn honden zijn dol op rode biet en avocado. Ik kan echt droog karton nog eetbaar maken voor ze als ik er rode biet doorheen doe! :biggrin2: Pompoen (zonder schil) vinden ze ook zalig, dan heb ik ze echt om me heen staan om stukjes uit de hand te eten.
#3173224
Welkom op Barfplaats!

Hier vinden ze bietjes, courgette, andijvie, witlof, pompoen, bataat (of zoete aardappel - wel de oranje versie), sperzieboontjes (wel gekookt), venkel, broccoli, worteltjes erg lekker. Maar, alles gaat erin hier, tot op de laatste kruimel.
#3173444
Welkom op Barfplaats!

Al wilde Lily in het begin nog weleens haar neus ophalen voor de groentenmix, tegenwoordig wordt alles goed gegeten. Gewenning voor haar en ik ben nog meer mijn best gaan doen voor een lekker groentenmix. ;)

Om Jack aan de groentenmix te laten wennen haal je de kvv en groentenmix tegelijk uit de vriezer en samen in een bakje in de koelkast. Als je dat ruim voor zijn eten al door elkaar kan roeren, dan mengen de vleessappen lekker met de groentjes. Dat kan ie niet gaan weigeren als het in zijn bak ligt! ;D
#3173650
Bedankt voor de verwelkoming en de talrijke antwoorden, ik heb nu toch al een aantal groenten waar ik binnenkort mee aan de slag ga  :)

Inderdaad Ruisje, het is ook de bedoeling om zijn groentenmix samen met het vlees te vermengen, al is Jack niet echt een heel moeilijke eter.

Gisteren had ik wat gestoomde spruitjes over en heb ik er 1 in zijn voerbak gegooid om te zien wat hij ermee deed.  Ging toch snel binnen, met smaak!
Spannend, volgende week gaat ie over op vers.  Hopelijk reageert hij goed, duimen jullie mee?
#3175764
Mijn hond is gek op : zuurkool, broccoli, boerenkool, wortel, bloemkool en witlof, maar lust beslist geen spinazie. Ik probeer gewoon soms iets nieuws (wat ik terdege heb opgezocht) en test altijd 2x, omdat het ook het mondgevoel kan zijn (iets nieuws), waarom ze het niet willen.
#3175949
Appie is een alleseter ;D ...... Alle groentes die ik tot nu toe heb gegeven, eet hij zolang het maar gekookt is. Dit heb ik nl een keer geprobeerd: eerst een stukje rauw en daarna gekookt.... Rauw bleef liggen, gekookt ging hap slik weg.... :) ......
Door Siberienne
#3184523
De ene lust wel gekookte wortel en courgette, de ander....
De kvv was er keurig afgelikt dus....

Goede tips hier dus over pureren en mengen ;)

Mijn vorige husky was dol op sla, lustte zelfs olijven (er viel er 1 op de grond) en at graag courgette, wortel en erwtjes
De huidige twee lusten gekookte sperziebonen. Spot was vroeger dol op appel maar ineens at hij het niet meer? Hebben jullie dat ook, dat de smaak van honden veranderd?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door