Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3173078
OK dus...in het kort:

Fozzy had als pup een erg zwakke pols, zijn rechter pols, heeft een spalk gehad. Dat heeft wel gefunctioneerd, al blijft het een zwakkere plek. Met 2 jaar is ie gerontgend en toen kwam tot onze schrik uit dat ie links LPA en artrose heeft, Vanzelf teruggegroeid, verder niks aan te doen, zit "goed." Hebben we nooit geweten, maar ja slecht lopen door pols kon ook wel iets maskeren Zijn rechterelleboog  was vrij, ook officieel zo beoordeeld. HD was officieel B, zag daar niks raars op die foto. En toch ondanks die ED leek ie er niet veel last van te hebben. Het zit ook bovenop de elleboog niet onder.
Door zijn pols is zijn gangwerk nooit optimaal geweest. Vlak voor de vakantie mankte hij ineens erg, dacht zijn pols, hing idd wat meer door. Naar DA geweest, heeft gevoeld idd wat overbelast. Previcox mee voor een aantal dagen en hij liep weer prima voor zijn doen.
De laatste tijd tja deed hij me telkens denken aan "the ministry of funny walks" en dat zinde me niet. En af en toe mank. Dus maar Maarten Kappen gebeld en daar naartoe. Hij had ook van hij valt op links, dus rechts last. Hij voelde aan zijn poot en ook aan zijn rechter elleboog, hij zegt hier zit artrose, hoor maar.  :-X Euh dat was zijn vrije elleboog?
Overal rontgen van gemaakt, incl zijn polsen. Zijn polsen zien er prima uit, maar in zijn rechter elleboog artose en LPC.  :-X 2 jaar na een vrije foto dus....
Hij heeft voor 20 dagen rimadyl. Maar er is gelijk al wat over operatie gezegd, als het steeds terugkomt. Want ja LPC is pijnlijker omdat het op dragend bot zit. Hij mag ook maar een half uurtje per keer lopen
Hij krijgt dus sinds vorige week woensdag 2 x een dosis rimadyl per dag. Hij liep aanvankelijk beter, maar vandaag is het weer ruk. Zo ruk dat ik maar op 1 wandeling hou.
Hij begon ook slecht te eten, maar aan de orkesten van de 2 zwarten kan ik concluderen dat dat geen bijwerking is van de rimadyl zijn.
Wel is ie hierdoor opgewonden en loopt tijdens de wandeling super super snel, misschien dat ie daarom minder loopt weer. Komt weer lekker goed uit dus  :-X
De glucosamine die bij Kaio (ouderdomsslijtage bij hem he)  werkt doet bij hem nada. Kurkuma krijgt ie op dit moment even niet.

Maar goed dus nu de vraagjes ed.
Ja ehm ja, helpt zo een operatie? Hij heeft al artrose. Waar moet ik voor kiezen? Hij is pas 4. Weet je als we voor operatie kiezen zou ik natuurlijk willen dat het daarna zeker beter gaat. Maar ja er zal niemand met een glazen bol zijn nee  :-\ Moeilijk. Dus als jullie ervaringen hebben met wel en niet heel graag! En misschien met alternatieven? Al heb ik er een hard hoofd in omdat ie de laatste tijd dus steeds slechter liep.

Dan stel dat ie geopereerd wordt,
Hoe zit het met revalidatie, moet ie dan continue in de bench? (help!) Hoe gaat dat verder? En als je dan met hem gaat lopen, hoe hou je andere honden ut de buurt?

En dan nog iets we hebben tegelvloer met vloerverwarming als hoofdverwarming. Tja in zo een situatie zullen tegels te glad zijn. Dan moet er iets overheen, hetl liefst rubber maar eh dat laat natuurlijk niks van warmte door. Vloerbedekking (tja vervelend voor allergische Maci (en mij)) , tja welke dan? Kan dat zomaar op vloerverwarming? Weet iemand dat? Uiteraard wil je voor een tijdelijke ook niet de hoofdprijs betalen.
Ja misschien loop ik wel wat voor maar ja ik kan het gewoon maar beter weten, brengt ook rust bij mij dan.

Dus alle tips opmerkingen etc zijn welkom.  :)
Door Cindy de Wolf
#3173139
Baloe van ons is door Maarten Kappen (na al een dubbele bekkenkanteling) geopereerd aan beide voorpoten in 1 operatie. Beiderzijds was LPC ontstaan, vermoedelijk na overbelasting door de bekkenkantelingen. Hij was respectievelijk 7 en 9 maanden met zijn bekkenkanteling en 12 maanden en 1 dag voor zijn LPC. 1 poot had iets artrose. Na de bekkenkantelingen was dit een "peuleschiltje". De eerste dag wel wat pijn e.d. maar hij kon al vrij snel vrij goed lopen. Na 3 dagen kon hij de normale zeer kleine plas en poeprondjes goed meekomen. Nu was Baloe geen drukke hond (overleden 25 september op 11,5 jarige leeftijd tgv tumor) dus hij mocht gewoon in huis vrij rond lopen evenzo in de tuin. Na een goede 2 weken is hij meegegaan naar het bos zo'n 15-20min en van daaruit elke dag langer. 7 weken na operatie liep hij een Dogtravel uit zonder problemen. Hij heeft op zijn voorpoten nooit meer gemankt, ja eens een verstapping maar niets om te noemen.

De reden om wel te laten opereren is dat het LPC fragment elke keer in het weefsel prikt, zenuwen raakt en daardoor echt AU doet. Hiermee versnelt ook de artrose groei. Een hond met een opereerbare LPC zou ik ten alle tijde laten helpen.

Wij hadden wel kleden in huis liggen voor grip en hij heeft zijn hele leven lang glucosamine gehad en de laatste 2 jaar previcox maar dat was tgv kruisbandscheuring welk ook door Maarten geopereerd is.

Suc6 met beslissen!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3173143
Misschien kun je Sam Turner eens mailen? Zij heeft altijd geniale ideeën om bepaalde spiergroepen te trainen, misschien dat iemand haar boeken heeft en daar een leuk idee in staat?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3173606
Cindy de Wolf schreef: Baloe van ons is door Maarten Kappen (na al een dubbele bekkenkanteling) geopereerd aan beide voorpoten in 1 operatie. Beiderzijds was LPC ontstaan, vermoedelijk na overbelasting door de bekkenkantelingen. Hij was respectievelijk 7 en 9 maanden met zijn bekkenkanteling en 12 maanden en 1 dag voor zijn LPC. 1 poot had iets artrose. Na de bekkenkantelingen was dit een "peuleschiltje". De eerste dag wel wat pijn e.d. maar hij kon al vrij snel vrij goed lopen. Na 3 dagen kon hij de normale zeer kleine plas en poeprondjes goed meekomen. Nu was Baloe geen drukke hond (overleden 25 september op 11,5 jarige leeftijd tgv tumor) dus hij mocht gewoon in huis vrij rond lopen evenzo in de tuin. Na een goede 2 weken is hij meegegaan naar het bos zo'n 15-20min en van daaruit elke dag langer. 7 weken na operatie liep hij een Dogtravel uit zonder problemen. Hij heeft op zijn voorpoten nooit meer gemankt, ja eens een verstapping maar niets om te noemen.

De reden om wel te laten opereren is dat het LPC fragment elke keer in het weefsel prikt, zenuwen raakt en daardoor echt AU doet. Hiermee versnelt ook de artrose groei. Een hond met een opereerbare LPC zou ik ten alle tijde laten helpen.

Wij hadden wel kleden in huis liggen voor grip en hij heeft zijn hele leven lang glucosamine gehad en de laatste 2 jaar previcox maar dat was tgv kruisbandscheuring welk ook door Maarten geopereerd is.

Suc6 met beslissen!
Ok, jij hebt een valt mee plus goede afloop verhaal  :) Ook fijn om te horen.
Bij Fozzy is het moeilijk te zien met zijn pols waar hij pijn heeft maar aangezien in het verleden zijn pols geen pijn deed neig ik er ook naar dat het van de LPC zou komen.
Druk isa Fozzy meestal niet maar wel een blij ei dat met zijn hele lijf kwispelt of gewoon ff kangeroe-ed. Ook houd ie van contactstoeien  ::) waarbij hij oa koprollen maakt. Geloof dat dat niet de bedoeling is dan. En ik zal ivm de andere honden toch alles moeten verdelen, dat het niet zomaar bijelkaar kan, maar daar zijn wel oplossingen voor.
Maar na 2 weken alweer 15 minuten is al wel wat, hier is het vooral met een iets versnelde pas dat het helemaal niet lekker loopt, dan zie je het "vallen"zeg maar. Dacht dat het door de pols kwam maar ja kan dus ook door de LPC komen dan dus. Het was zo op foto niet eens zo gruwelijk of zo , maar 2 jaar geleden was er niks van lpc  te zien op foto  :-\ maar dat is toch sowieso moeilijk om te zien hoor (maar hij was ED vrij beoordeeld rechts, maar als ik de foto's van toen terugkijk vind ik dat nog lastig...)
Laatst gewijzigd door Kaio op wo 25 nov 2015, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door teamheike01
#3173613
Mijn vorige hond was met 1 jaar ed vrij. Op 4,5 jarige leeftijd werd zij gediagnostiseerd met lpc in beide voorpoten. Uiteindelijk gekozen voor operatie. Helaas is de operatie niet geslaagd. Ze had al flinke artrose en haar ellenbogen bleken tijdens de operatie heel slecht te zijn. Ze krijgt permanente pijnstilling nu en is heel erg beperkt in haar doen en late


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3173701
Dat snap ik, vind het nu ook steeds moeilijk kijken

Eigenlijk had ie voor de vakantie in eens dat ie erg mank liep, pijnstillers en ging eigenlijk de hele vakantie goed en eigenlijk nu pas de laatste weken zo blijvend dramatisch.
Het verschil is eigenlijk dat we niet meer waterwerken nu ...
Ook Kaio heeft plotsling spieratrofie in een van zijn achterpoten. Zou zwemmen echt zo veel uit kunnen maken?
Gebruikersavatar
Door kira
#3173861
Kan ook komen door vochtiger en kouder weer. Kleine beer heeft erg veel artrose voor. De hele zomer goed gegaan, het wordt vochtig en weer mis. Direct weer begonnen met poeders van de hol,arts. Ze loopt nu redelijk maar vochtigheid is bij haar echt de trigger voor last van de artrose krijgen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3174147
Hmm ja,
Maar het is wel al een paar weken zo. Dus toen het nog droger en tegen de 20 graden was
teamheike01 schreef: Van zwemmen worden normaal gesproken de spieren sterker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Das ook zo maar niet dat ze daardoor per definitie beter lopen.
Maar wel natuurlijk heel veel extra beweging zonder overbelasting.

Zou ie dan minder pijn hebben met meer spieren? Ik bedoel zo'n lpc blijft dan toch pijnlijk?
Naja aan de andere kant met die rimadyl loopt ie nog steeds niet echt beter  :(
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3174164
Bij ons op de club is iemand met een lpc operatie; hond is inmiddels 5 en gaat super goed, ze sport gewoon mee, de super belastende dingen doet ze niet, maar dat doen die van mij zonder operatie ook niet.
Ik weet dat ze wel de puur glucosamine geeft maar verder geeft ze dacht ik geen supplementen. Bij deze hond is de operatie gedaan toen het nog een pup was, en het was ook een drukke pup! Maar het viel reuze mee, ze is net zo oud als Lola inmiddels dus 5,5 jaar.
Gebruikersavatar
Door kira
#3174204
Kaio schreef: Hmm ja,
Maar het is wel al een paar weken zo. Dus toen het nog droger en tegen de 20 graden was
Das ook zo maar niet dat ze daardoor per definitie beter lopen.
Maar wel natuurlijk heel veel extra beweging zonder overbelasting.

Zou ie dan minder pijn hebben met meer spieren? Ik bedoel zo'n lpc blijft dan toch pijnlijk?
Naja aan de andere kant met die rimadyl loopt ie nog steeds niet echt beter  :(
Ik denk niet dat de hoeveelheid spieren de pijn bepaald. Althans bij kleine beer en ook grote beer merkte ik daar niets van. Grote beer had overigens artrose aan een poot door leeftijd, die heeft dure goudinjecties gehad met goed succes. Onze theemuts had ook slechte ellebogen zij heeft in den hoek goud gekregen met dito succes. Maar gevoelsmatig zou ik de LPc als dat de oorzaak is wat wel kan lijkt mij weg laten nemen en dan niet regulier kijken voor de artrose behandeling die past bij jouw beer.
Gebruikersavatar
Door winni
#3174410
Mijn teefje, vorige week 1 jaar geworden, kreeg een paar weken geleden de diagnose ernstige ed en artrose. Zij is een en al spier maar loopt dus ontzettend mank. Dus spieren zeggen niets. De pijn komt door de artrose die in de weg zit. Zij kan niet geopereerd worden en mag volgens de orthopeed niets meer. En al helemaal niet zwemmen vanwege de kou en vocht. Tja...denkspelletjes.
Ik kies ervoor om haar toch alle dingen t laten doen die ze leuk vind zoals zwemmen en naast de scoot. Want als ik haar kort ga houden heeft ze geen leuk leven meer en zal ze ook zeer zeker niet meer leuk zijn naar andere honden. Ze is een heel bewegelijk en vrolijk hondje. Liever een leuk kort leven dan een lang en ongelukkig leven.
Ik weet niet of jouw hond ook artrose heeft, maar als artrose geopereerd wordt, komt het dubbel zo erg en snel terug.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3174440
Ja hij heeft al artrose
Maar goed  geloofniet dat de atrosezelf geopereerd wordt maar de lpc dan. Dat het helemaal top zal worden nee dat geloof ik niet, maar beter dan nu zou wel fijn zijn, en dat het niet snel nog erger wordt. Fozzy wordt gelukkig van wandelen wat ie nu dus maar heel beperkt krijgt.
Is gewoon moeilijk en k*t ja. En bij jou, 1 jaar oud, ook om te janken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door