Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Demi - J&N
#3172750
Ik heb besloten binnenkort te beginnen met het geven van medicijnen tegen angst voor vuurwerk.
Het zal dan gaan om enkele weken Calmex: http://www.medpets.nl/calmex/1624/
En de dagen rond oud en nieuw zelf Alprazolam: http://www.vetsenpets.nl/diergeneeskund ... alprazolam

Het liefst zou ik natuurlijk helemaal geen medicatie geven maar in dit geval..

Nu is mijn vraag wat ik kan geven om zijn lichaam te ondersteunen ivm de medicatie? De Alprazolam is een behoorlijk hevig middel wat  natuurlijk een flinke aanslag zal zijn op zijn lichaam.

Zelf zat ik al te denken aan Chlorella, of is er iets anders wat ik beter zou kunnen geven?
Is het verstandig om hem dat dan al gelijktijdig met de medicatie te geven of begin ik pas wanneer ik gestopt ben met de medicatie?
Gebruikersavatar
Door Irta
#3172786
Mag ik vragen waarom je kiest voor deze middelen? Lijkt me toch vrij heftig, en persoonlijk zou ik niet kiezen voor iets met spierverslappende werking om angst te onderdrukken. Ik ken de voorgeschiedenis natuurlijk niet, maar wellicht zijn er ook alternatieven waarbij ondersteuning vh lichaam niet nodig is omdat het geen aanslag op het lichaam pleegt?

Off-topic: wat een prachtige hond in je onderschrift, zeg!!! :smitten: )
Laatst gewijzigd door Irta op zo 22 nov 2015, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Henny V.
#3172805
Hier geef ik nu al rust compositum en straks ga ik er puur nervositeit bij geven.
Dit helpt vrij goed.
De angst blijft wel maar het haalt de scherpe randjes eraf.
Als ik ze om half 12 wat te kluiven erbij geef is er bijna niets te merken.
#3172849
Calmex is meer een soort voedingssupplement en Alprazolam is zeker een heftig middel.
Ik kies hiervoor omdat de hond in kwestie (van de afbeelding in mijn onderschrift, bedankt voor het compliment!) echt in pure paniek raakt.
Het geknal is hier al weken aan de gang, af en toe een knalletje op sommige avonden, en hij is dan al niet meer te bereiken door hevige angst.

Vorig jaar ben ik aan de slag gegaan met Bach Bloesem rescue spray en biofood relax - rustgevend, ontspannend maar dat had 0,0 effect op hem (bij mijn andere hond werkte het wel, maar haar angst is ook veel milder).

De Alprazolam maakt de hond minder gevoelig voor geluiden en neemt angstaanvallen weg. Dat hij daarbij ook wat onvast op zijn pootjes staat neem ik dan maar voor lief..
Ik baal dat ik medicatie moet gaan gebruiken maar ik voel me echt genoodzaakt, de angst en stress die hij anders ervaart is ook een behoorlijke aanslag op zijn gezondheid.
Contact met een gedragsdeskundige heb ik hier ook over gehad en zij adviseerde ook dit middel.

Overigens ben ik er nog steeds niet voor langs de DA geweest, ben helemaal niet van de medicatie maar zal er nu toch aan moeten geloven.

Dus vandaar mijn vraag wat ik kan geven om zijn lichaam te ondersteunen ivm de medicatie.
Gebruikersavatar
Door Bluey
#3173047
Advies over wat je erbij zou kunnen gebruiken om het lichaam te ondersteunen heb ik niet.
Wel heb ik ervaring met de alprazolam, ik heb het vorig jaar gebruikt en ga het dit jaar weer doen. Spierverslappend valt echt wel mee, het ligt echt aan de dosis die je toe dient, we hebben hele wandelingen gemaakt, zonder stress, zonder spier verslappingen. Dus, je kan je hond helemaal drogeren maar je kan ook zoveel toedienen dat het de scherpe randjes eraf haalt. Liever geef ik het ook niet maar ik denk dat dagen hysterische stress ook niet goed is voor je hond.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#3173205
hier ook een zeer bange hond  :-[ , overigens ook allerlei dingen geprobeerd ...
de dagen voor oud op nieuw gebruik ik cbd olie om dr rustiger te houden .... de avond/nacht zelf krijgt ze rond 21.00 een half pilletje alprozalam en de 2e helft rond 23.00
al 2 weken van te voren krijgt ze een tuigje om en komt niet meer lost van de lange lijn ... loeka dr bijnaam is houdini ... vandaar ;)
verder krijgt ze 2 a 3 dagen voor oud op nieuw kvv  , dus geen vleesbotten meer ...
met noa geen problemen ... die wil gezellig voor het raam staan kijken als de knallen beginnen  :biggrin2: ...uit solidariteit eet ze ook kvv mee  ::)
#3173206
lauraV schreef: hier ook een zeer bange hond  :-[ , overigens ook allerlei dingen geprobeerd ...
de dagen voor oud op nieuw gebruik ik cbd olie om dr rustiger te houden .... de avond/nacht zelf krijgt ze rond 21.00 een half pilletje alprozalam en de 2e helft rond 23.00
al 2 weken van te voren krijgt ze een tuigje om en komt niet meer lost van de lange lijn ... loeka dr bijnaam is houdini ... vandaar ;)
verder krijgt ze 2 a 3 dagen voor oud op nieuw kvv  , dus geen vleesbotten meer ...
met noa geen problemen ... die wil gezellig voor het raam staan kijken als de knallen beginnen  :biggrin2: ...uit solidariteit eet ze ook kvv mee  ::)
Dat moet je me eens uitleggen:
Waarom 2 tot 3 dagen voor oud op nieuw KVV en geen vleesbotten?
Wat heeft dat met vuurwerk te maken?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#3173207
lichtere vertering , verder eet ze als ze zenuwachtig is geen/moeilijk vleesbotten ...
de dag zelf geef ik dr smorgens (normaal krijgt ze savonds) een kleine maaltijd , dit omdat ze dan moeilijker naar buiten wil ... vorig jaar wilde ze na 16.00 niet meer naar buiten
#3173219
Bluey, jouw reactie stelt mij gerust, bedankt!

En Laura, erg he zo'n bange hond.. Ik had al niet veel met vuurwerk maar door mijn angstige hond is het voor mij nu het meest vreselijke feest van het jaar geworden met al dat geknal.

Op oudjaarsdag krijgt hij hier ook een tuig en halsband om en zit hij aan allebei vast. Hij doet geen ontsnappingspogingen maar ik neem het zeker voor het onzekere, ik weet zeker dat hij in blinde paniek wegrent en niet meer terug komt anders.
Vorig jaar stond ik op oudjaarsdag ruim een halfuur vast in een straat verderop, hij had zich helemaal tegen de grond aan gedrukt van angst en ik kreeg hem niet meer mee.

Waarschijnlijk krijgt hij de dagen rond oud en nieuw ook KVV en op de dag zelf misschien zelfs brok.. hij durft niet te eten op het moment dat hij knallen hoort of net heeft gehoord en ik wil wel dat hij iets binnen krijgt, die stress vreet zoveel energie.. 
Tenzij die Alprazolam natuurlijk doet wat ik hoop dat het zal doen. Wat ze schijnen er ook meer trek van te krijgen en sommige honden worden er zelfs een tikje brutaal van heb ik gelezen.

Heeft er nog iemand een advies wat betreft het ondersteunende gedeelte ivm de medicatie?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door