Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3172175
Tja, ik zit met het volgende.

Met Nelson ben ik als pup bij MG op cursus geweest, net als destijds met Hope. 11 jaar geleden gingen ze nog helemaal uit van de dominantie-theorie, nu niet meer.
Ik heb er heerlijk, positief getraind en al die dominantiedingen aan de kant gegooid. Maar...

Nelson gaat niet voor mij aan de kant. Niet, als in nooit. Ja, als ik hem heel duidelijk maak dat hij weg moet, en dat doe ik niet graag. Misschien zit daar wel een puntje hoor. Ik beloon gewoon liever dan dat ik commando's geef.

Punt is dat ik niet meer over hem heen kan stappen. Als ik een slechte dag heb val ik dan namelijk gewoon om, en dat kan niet de bedoeling zijn. Ook met de rolstoel is dat niet bepaald een optie  :biggrin2: en die ga ik in huis gebruiken.

Hoe train ik dit nu vriendelijk? Of is dit toch gewoon een stuk dominantie?
Door Suzanne
#3172177
Hope schreef: Tja, ik zit met het volgende.

Met Nelson ben ik als pup bij MG op cursus geweest, net als destijds met Hope. 11 jaar geleden gingen ze nog helemaal uit van de dominantie-theorie, nu niet meer.
Ik heb er heerlijk, positief getraind en al die dominantiedingen aan de kant gegooid. Maar...

Nelson gaat niet voor mij aan de kant. Niet, als in nooit. Ja, als ik hem heel duidelijk maak dat hij weg moet, en dat doe ik niet graag. Misschien zit daar wel een puntje hoor. Ik beloon gewoon liever dan dat ik commando's geef.

Punt is dat ik niet meer over hem heen kan stappen. Als ik een slechte dag heb val ik dan namelijk gewoon om, en dat kan niet de bedoeling zijn. Ook met de rolstoel is dat niet bepaald een optie  :biggrin2: en die ga ik in huis gebruiken.

Hoe train ik dit nu vriendelijk? Of is dit toch gewoon een stuk dominantie?
Ik heb altijd begrepen dat "de mindere" voor "de meerdere" aan de kant hoort te gaan. Hier is het ook niet zo'n issue. Tristan gaat weg als hij denkt dat ik moet/wil zijn. Rowan wil nog wel 's wat dom voor de deur blijven liggen. Toch kennne beide heren de cue "sjoe!" en ja, dan gaan ze uit de weg. Ik heb dat niet bewust aangeleerd maar heb ze met dat woord wel "aan de kant geduwd". Niet onvriendelijk, laat dat duidelijk zijn! Maar wel met hand of voet (niet schoppen, maar duwen!)

Als ik het zou moeten trainen? Dan is het natuurlijk stomweg een "ga daar weg, ik wil er langs" en is het een trucje. DAt kun je clickeren. Dus; hond ligt, jij komt eraan en wil erlangs. Je gooit een brokje voer iets weg, hond gaat erheen. Zodra hij opstaat en aanstalten maakt weg te lopen, click je en zeg je "aan de kant" of "pasop" of "sjoe".. of net wat jij wilt. En dan.. herhalen, herhalen, herhalen ;-)
Zonder de clicker te gebruiken kan ook natuurlijk net wat je gewend bent.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3172180
Euh ik heb newfies, ik bedoel de koningen der obstructie  :biggrin2:
Ze gaan niet aan de kant niet vanwege meerdere mindere verhaal, maar gewoon ik lig hier lekker, what's your problem?
Enige manier, trainen. Move, aan de kant. En niet vergeten, daarna kusje erop  :-* ( ik zeg ook dankjewel en dat vinden ze ook inmiddels leuk)
Kunt het quik en dirty trainen door lekker te gooien move zeggen  ;)
Laatst gewijzigd door Kaio op vr 20 nov 2015, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3172181
In mijn ogen heeft het niets met dominantie of meerdere versus mindere te maken. Jij hebt Nelson (onbewust denk ik) geleerd dat ie niet aan de kant hoeft te gaan. En kennelijk vindt ie dat op de een of andere manier ook wel leuk/lollig/belonend, want hij blijft lekker in de weg staan. Ik herken het wel hoor, er heeft hier ook iemand het handje van  ::). Het levert aandacht op, want hoe de baas ook zegt dat je op moet zouten, aandacht is aandacht.

Ik zou hem gewoon een commando aanleren. Dat moet niet zo moeilijk zijn. Ik neem aan dat hij, omdat je met de clicker werkt, ook actief op zoek gaat naar waar zijn beloning voor gaat komen? Dan kun je elke keer als hij voor je blijft staan hem in de "als ik doe wat jij wilt ga je clicken" modus brengen en dan vogelt ie vast snel genoeg uit dat ie aan de kant moet. Eerst hele kleine stapjes van hem belonen en het steeds uitbreiden.
Of je roept elke keer als ie een soort van aan de kant gaat een commando en gaat daar uitgebreid voor clickeren. Eventueel help je hem natuurlijk om het aan de kant gaan makkelijk te maken, de stapjes maak je zo klein als nodig.

Voer gooien om het hem makkelijk te maken ben ik geen fan van. Dan ben je hem aan het lokken en dat zit naar mijn mening een zuiver leerproces erg in de weg. Hoe meer je hem actief zelf laat bedenken wat je bedoeling is, hoe beter de handeling hem eigen wordt. Want als je aangeeft dat het gaat om jou fysieke toestand en zelfs een rolstoel, dan wil je graag dat hij het uit zichzelf gaat doen. Laat hem maar bedenken wanneer hij aan de kant moet, dat scheelt jou de moeite.
Door Suzanne
#3172184
Kaela schreef: Voer gooien om het hem makkelijk te maken ben ik geen fan van. Dan ben je hem aan het lokken en dat zit naar mijn mening een zuiver leerproces erg in de weg. Hoe meer je hem actief zelf laat bedenken wat je bedoeling is, hoe beter de handeling hem eigen wordt. Want als je aangeeft dat het gaat om jou fysieke toestand en zelfs een rolstoel, dan wil je graag dat hij het uit zichzelf gaat doen. Laat hem maar bedenken wanneer hij aan de kant moet, dat scheelt jou de moeite.
Dan kan het toch de eerste paar keer helpen om hem op het idee te brengen dat er iets te doen/verdienen valt ;-)
Tsja, dan maar lokken. Met freeshapen ga je lang moeten wachten omdat hij helemaal niet gewend is om aan de kant te gaan ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3172186
Suzanne schreef: Dan kan het toch de eerste paar keer helpen om hem op het idee te brengen dat er iets te doen/verdienen valt ;-)
Tsja, dan maar lokken. Met freeshapen ga je lang moeten wachten omdat hij helemaal niet gewend is om aan de kant te gaan ;-)

Suzanne
Met freeshapen moet je een situatie creeren waarbij het aan de kant gaat de enige logische en makkelijke keus is voor de hond. Met voertjes gooien gaat je hond niet voor je aan de kant, maar achter voertjes aan rennen. Als je je situatie een beetje slim opzet (en ik kan wel wat bedenken voor Oscar, maar Hope zal dat zelf moeten bedenken voor Nelson, elke hond is anders), is dat niet moeilijk. En dan nog, ik wacht liever lang dan dat ik voertjes gooi. Als jij het anders doet, mij prima.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3172187
Ja idd ik zie dat absoluut niet als dominantie maar gweoon lig lekker en was altijd goed

En ja daarom noemde ik het quick en dirty, het lokken, en natuurlijk zaak om dat zo snel mogelijk zonder lokken te doen, en dat kan met eetgrage honden  :biggrin2:
Door Suzanne
#3172188
Kaela schreef: Met freeshapen moet je een situatie creeren waarbij het aan de kant gaat de enige logische en makkelijke keus is voor de hond. Met voertjes gooien gaat je hond niet voor je aan de kant, maar achter voertjes aan rennen. Als je je situatie een beetje slim opzet (en ik kan wel wat bedenken voor Oscar, maar Hope zal dat zelf moeten bedenken voor Nelson, elke hond is anders), is dat niet moeilijk. En dan nog, ik wacht liever lang dan dat ik voertjes gooi. Als jij het anders doet, mij prima.
;-)
Snap ik, maar ik denk op basis van de omschrijving dat Oscar niet meteen doorheeft dat er sprake is van een trainings-sessie... hij is gewend te blijven liggen als er iemand aankomt. Niets vertelt hem dan dat er op dat moment getraind wordt. Het kan best werken hoor ;-) maar ik heb het idee dat het errug lang gaat duren.
Het hangt er ook vanaf of Oscar en Hope free shapen gewend zijn. Dan kan het zo zijn dat het feit dat Hope de clicker in haar hand heeft aangeeft dat er iets te doen is.

Ik ben echt fan van free shapen maar ik ben ook niet vies van "lokken";-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Hope
#3172189
Kaela schreef: Met freeshapen moet je een situatie creeren waarbij het aan de kant gaat de enige logische en makkelijke keus is voor de hond. Met voertjes gooien gaat je hond niet voor je aan de kant, maar achter voertjes aan rennen. Als je je situatie een beetje slim opzet (en ik kan wel wat bedenken voor Oscar, maar Hope zal dat zelf moeten bedenken voor Nelson, elke hond is anders), is dat niet moeilijk. En dan nog, ik wacht liever lang dan dat ik voertjes gooi. Als jij het anders doet, mij prima.
Clicker = hey we gaan wat leuks doen, ik kom al! Dus de clicker gebruiken gaat niet de manier zijn vrees ik. Zodra hij die ziet staat hij op, ook al ligt hij ontspannen in zijn mand.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3172198
Hope schreef: Clicker = hey we gaan wat leuks doen, ik kom al! Dus de clicker gebruiken gaat niet de manier zijn vrees ik. Zodra hij die ziet staat hij op, ook al ligt hij ontspannen in zijn mand.
Fantastisch toch! Makkelijk kan het niet! Hou je clicker verstopt tot het moment dat je wil dat ie aan de kant gaat (dat kan je natuurlijk vrij eenvoudig in scene zetten, want ik neem aan dat ie toch regelmatig ergens ligt te liggen). Zodra je wilt dat ie aan de kant gaat tover je je clicker te voorschijn en voila, Nelson staat op. Precies wat je wilt! Die paar stapjes lopen plak je er zo aan vast.
Suzanne schreef: ;-)
Snap ik, maar ik denk op basis van de omschrijving dat Oscar niet meteen doorheeft dat er sprake is van een trainings-sessie... hij is gewend te blijven liggen als er iemand aankomt. Niets vertelt hem dan dat er op dat moment getraind wordt. Het kan best werken hoor ;-) maar ik heb het idee dat het errug lang gaat duren.
Het hangt er ook vanaf of Oscar en Hope free shapen gewend zijn. Dan kan het zo zijn dat het feit dat Hope de clicker in haar hand heeft aangeeft dat er iets te doen is.

Ik ben echt fan van free shapen maar ik ben ook niet vies van "lokken";-)

Suzanne
Ik niet en dat is alles wat ik zeg, jij neemt de moeite om er uitgebreid op in te gaan.

Maar als je dat zou graag wilt: wat is het bezwaar tegen dat het lang zou kunnen duren? Zoals ik in mijn eerdere post al zei: je wilt het liefste dat Nelson zélf bedenkt wat ie doen moet en wanneer. Scheelt jou opletten en commando's uitdelen. Als je even geduld kan opbrengen om hem dat zelf uit te laten vogelen, gaat ie straks ook aan de kant als Hope met de rolstoel achteruit moet rijden en niet ziet dat Nelson daar ligt, om maar een voorbeeld te noemen. 
Gebruikersavatar
Door Hope
#3172200
Kaela schreef: Fantastisch toch! Makkelijk kan het niet! Hou je clicker verstopt tot het moment dat je wil dat ie aan de kant gaat (dat kan je natuurlijk vrij eenvoudig in scene zetten, want ik neem aan dat ie toch regelmatig ergens ligt te liggen). Zodra je wilt dat ie aan de kant gaat tover je je clicker te voorschijn en voila, Nelson staat op. Precies wat je wilt! Die paar stapjes lopen plak je er zo aan vast.
Dat komt toch op hetzelfde neer als lokken? Als ik een koekje voor zijn neus hou staat hij ook op  ::)

Wellicht heb je helemaal gelijk hoor, maar ik zie het even niet
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3172206
Hope schreef: Dat komt toch op hetzelfde neer als lokken? Als ik een koekje voor zijn neus hou staat hij ook op  ::)

Wellicht heb je helemaal gelijk hoor, maar ik zie het even niet
Wat mij betreft niet. Met koekjes gooien krijg je de motivatie "ik ga achter lekkers aanrennen". En zul je vervolgens dat moeten linken aan "ik wil dat je aan de kant gaat", waarbij het initiatief dus steeds van jou uitgaat.
Met een clicker tevoorschijn toveren creëer je zoals je zelf al zegt "we gaan iets leuk doen", wat specifieker nog inhoud: de baas verwacht nu iets van mij en als ik dat doe krijg ik lekkers en dat vind ik leuk. En door de "mijn baas verwacht iets van mij" stimuleer je hem om na te denken over wát je van hem verwacht. En als hij dat zelf uitvogelt heb je een hond die actief voor jou aan de kant gaat op eigen initiatief!
Door petralita
#3172219
Het nadeel van een hond die enthousiast wordt bij de klikker (en trouwens ook bij weggooien) is dat de oefening zelf actief wordt terwijl je eigenlijk gewoon wil dat nelson aan de kant gaat en ergens anders (niet in het pad verder gaat slapen).
Daarom geef ik zelf de voorkeur aan het naar de plek toelopen (werkt overigens niet bij een angstbijter oid, maar volgens mij is nelson heel makkelijk en sociaal toch?). Voor de hond gaan staan, of zelfs heel zachtjes (niet als de hond in diepe slaap is!) doorlopen. Hond staat op (de meesten zetten dan ook een paar passen), ik zeg braaf en loop door. Hierbij is het overigens wel zo dat je zelf ook consequent moet zijn, niet meer over de nelson heen stoppen, anders loop je het risico dat hij alsnog opstaat.
Als je niet wilt doorlopen omdat je nelson niet zachtjes wilt aanraken, dan moet je geduld hebben. Heel dicht bij nelson gaan staan en wachten... en wachten...

Andere optie is: nelson gewoon commando "staan" aan leren, meeste honden gaan vanuit de zijligging altijd een paar passen lopen om te gaan staan.

Ander optie is het te oefenen als de situatie niet van toepassing is. Dus gewoon als trainingssessie.
Ik zelf gebruik het commando "ga es aan de kant" ook op andere tijdstippen, bv als ze in de weglopen van de fiets of als ik ze mand schoonmaak etc. Daarom vind ik zelf het op commando én uitzicht zelf wel erg handig.
Nelson in de af leggen of zitten of laten staan op commando. snoepje weggooien, paar keer oefenen.
Daarna bij weggooien als je zeker weet dat hij ook opstaat commando geven en dat steeds wat eerder tot dat je dat voor het weggooien geeft.
Zelf leer ik het meteen aan met handgebaar, zodat ik ook kan aangeven indien nodig welke kant op (bv niet de straat op).
En als je handig bent met freeshapen kan dat ook.

Opties genoeg als je (enigszins) positief wilt trainen.
Door Martine-Tom
#3172243
Hier heet het 'move' aangeleerd door koekje te gooien als ie in de weg lag en move te zeggen, nu is het een move met handgebaar waar ik hem heen wil hebben.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door