Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3172027
Ik zie een bravecto pil bedoeld voor honden met gewicht 10-20 kilo. Ik heb  2 teckels van 10 kilo. Kun je dan ook die tablet doormidden doen??
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3172028
Lijkt me wel, maar ik heb er afgelopen juni eens eentje bij de Da gehaald voor een hondje van minder dan 10 kilo, die heb je toch ook?
Door eelke
#3172032
Lazy Garfield schreef: Lijkt me wel, maar ik heb er afgelopen juni eens eentje bij de Da gehaald voor een hondje van minder dan 10 kilo, die heb je toch ook?
Ja alleen is het verschil tussen een van 0-10 en 10-20 maar een paar euro. Dus dan ben je met 2 pillen van 0-10 bijna 2 keer zo duur uit.

Ik zou het antwoord op de vraag niet weten. Het zijn best grote dingen, meer een soort koekjes vind ik. Ik weet niet of de werkende stof gelijkmatig door de prut verdeeld zit, of dat het kan zijn dat er meer links of rechts of boven of onder zit.
Door TomsBorders
#3172054
over het algemeen kan het wel.
ik lees dit:
250 mg voor honden tussen de 4.5 en 10 kg        kosten:  € 27,50
500 mg voor honden tussen de 10 en 20 kg        kosten:  € 30,00
waarbij dus een halve pil de juiste concentratie werkzame stof bevat, over het algemeen zijn pillen volgens de norm homogeen gemixt maar er zijn soms kleine verschillen. daarentegen wegen je honden ook niet exact hetzelfde dus is het ook maar een richtlijn. het scheelt wel weer 25 euro als je een grote neemt.
Door vagebond
#3172084
Het scheelt nogal wat ja. En ik ben er helemaal klaar mee nu. Een pipetje is ook giftig. Ik snap er echt niks van. Ik spuit met Exil spray, met igr. Het werkt in de trimsalon als een tierelier in ieder geval.
Ik heb gedeeltes in het huis gespoten, daar waar de teckels het meest zijn, bijv. de boekenkast :).
Maar als ik ze nu bravecto geef, dan kunnen de vlooien zich niet meer voortplanten, evt. na 3 maanden nog een keer en dan is het toch wel gebeurd lijkt me.
Door petralita
#3172091
Vorig jaar een vlooienplaag 1x bravecto gegeven en het werkte als een tierelier, effect was al na 4uur zichtbaar. (moet wel enorme rotzooi zijn :-X)
Ik weet niet of het doormidden doen werkt. even fabrikant bellen of het middel op 1 punt zit of geheel door de pil.
vagebond schreef: Het scheelt nogal wat ja. En ik ben er helemaal klaar mee nu. Een pipetje is ook giftig. Ik snap er echt niks van. Ik spuit met Exil spray, met igr. Het werkt in de trimsalon als een tierelier in ieder geval.
Ik heb gedeeltes in het huis gespoten, daar waar de teckels het meest zijn, bijv. de boekenkast :).
Maar als ik ze nu bravecto geef, dan kunnen de vlooien zich niet meer voortplanten, evt. na 3 maanden nog een keer en dan is het toch wel gebeurd lijkt me.
Weet niet of je last hebt van een vlooienplaag? maar vlooieneitjes komt tot 1,5jaar na de tijd nog uit...
Door vagebond
#3172133
Ik heb het dus net gegeven. De bijsluiter gaf aan dat de pillen niet gebroken mochten worden. Heb ik dus nu wel gedaan. Zie wel wat er nu gebeurt. Ik laat het jullie weten.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3172205
vagebond schreef: Ik heb het dus net gegeven. De bijsluiter gaf aan dat de pillen niet gebroken mochten worden. Heb ik dus nu wel gedaan. Zie wel wat er nu gebeurt. Ik laat het jullie weten.
Mij is geleerd dat medicijnen zonder breuklijn, niet gebroken mogen worden.
Door inni
#3172273
Ik geef nooit een volledige pil als het gaat om zaken die tot een bepaald aantal kg werkt. Mijn honden zijn klein, een pil vb tot 10kg is vaak 3x teveel voor mijn rakkers. De stoffen zitten gelijk verdeeld, waarom dan niet breken? Als ik bij de apotheek moet laten vermalen en verpakken volgens gewicht, breken ze de tabletten toch ook. Zonder breuklijn is het soms wel moeilijk om de pil in gelijke delen te verdelen maar met een goed scherp groot met en een groot bord gaat het makkelijk: Tablet tussen duim en wijsvinger van de ene hand, mes erboven tussen je vingers, op de juiste plaats zetten en dan goed doordrukken, of een pillensplitser gebruiken.
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3172307
Big farma vindt het helemaal niet leuk als wij consumenten zomaar op eigen houtje pillen gaan breken natuurlijk. Gewoon lekker halveren hoor. Ik kreeg dat advies zelfs ooit van een dierenarts toen we vier katten moesten ontvlooien en krap bij kas zaten
Door Cathy
#3172311
Hope schreef: Mij is geleerd dat medicijnen zonder breuklijn, niet gebroken mogen worden.
Heb zelf een slaappil nu zonder breuklijn waar van een halve is voorgeschreven :-\
Door vagebond
#3172363
Idd met een scherp mes op een snijplank netjes doorgesneden. Ik heb 3 teckels, die resp. 7, 9.5, 10.5 kilo ongeveer wegen. Dus van de pil van de 7 kilo teckel wat afgesneden en dat weer bij de 10.5 teckel gedaan.
Als het werkt, doe ik de volgende keer een pil tot 40 kilo. Maar ik hoop dus echt niet dat dat nodig is.
Ik ga eerst met mijn bus vlooiengif de tuin in, zoeken naar vlooiennesten in oude vogelnesten:D, die verstopt kunnen zitten in de taxus. Mijn auto nog eens spuiten en ondertussen de onderzijde van de banken stofzuigen en spuiten.
Ingrid
Door vagebond
#3172427
Zo, dat is nogal wat zeg! Ik schrik me rot. Geen idee of er in Nederland ook zieke honden zijn na inname van Bravecto.
Ik ga het dus niet meer gebruiken.
Ingrid
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door