Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sheela
#315617
Ik zet dit berichtje hier omdat ik niet juist weet waar ik het kan onderbrengen.

Zoals sommigen onder jullie al weten heb ik 9 katten. Ik heb een grote tuin, omheind opdat ze niet zouden kunnen ontsnappen. Er zijn er 2 die dat kunnen en eentje mag op straat omdat hier onder de rest er een paar zijn die zo meteen achter haar aan zitten. En ze heeft nogal snel schrik.
Sommigen mogen buiten in de tuin zonder dat ik ze in het oog hou, omdat ik weet dat ze toch niet gaan ontsnappen, maar over de rest hou ik een oogje in het zeil.
Ik ben zo geworden sinds 2 katten van mij op nog geen jaar tijd door een auto zijn aangereden. Ik ben er een jaar ziek van geweest en ik denk nog altijd aan hen (is sinds 1997 en 1998 geleden). Het is geen hoofdstraat maar ze durven hier nogal snel rijden (het is hier een groot stuk rechte straat). Vorig jaar werd hier weer een katje overreden. En dan wonen er verder in de straat duivenmelkers waarvan ik weet dat ze de katten doden.
Het gebeurt ook al dat katten zomaar van de ene dag op de andere verdwijnen, zonder dat ze in de buurt van de duivenmelkers zijn geweest.

Mijn vraag is of katten daar onder lijden als ze soms een dag niet buiten gaan, of maar een aantal uurtjes per dag. In de zomer kan het wel tot 6, 7 uur gaan dat ze buiten mogen. En sommigen komen graag binnen zelfs al is de deur naar de tuin open. Die zijn content met een uurtje of 2. Ik weet natuurlijk wel dat katten nachtdieren zijn en door de dag nogal slapen. Hier zijn er 2 die de ganse dag in de tuin zouden rondlopen als ik ze buiten liet, behalve als het heel warm is.
De rest houdt er nogal dutjes op na tijdens de dag.

Bedankt,
Sheela
Door An
#315623
Ik wilde ze hier ook binnenhouden, maar ondertussen is het behang in de keuken eraan, mijn gordijnen,, behang ind e gang (zijn gewoons tukken uit de muur :o) Sinds een week gaan ze dan ook buiten, eentje heeft er geen behoefte aan maar de ander is echt diep ongelukkig opgesloten, dus ikd enkd at het wat van kat tot kat afhangt.
Door gonny
#315628
hier een siamese dame van 16 die héél afentoe mee naar buiten gaat, voor de rest zit ze binnen!!
de 2 maine coons zijn nog nooit buiten geweest, maar zodra we een ander huis hebben, bouwen we wel een kattenren!! ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#315640
Ik ben altijd een fervent aanhanger geweest van het geloof dat je je kat bij je moet houden, dus niet naar buiten, totdat Tijger(Bengaal) in ons leven kwam, die op zijn eigen onavolgbare wijze ons heel duidelijk maakte niet blij te zijn met een leven binnen en ook niet met het stukje tuin wat we hadden. Hij was net nog geen jaar toen hij voor mijn ogen werd doodgereden, omdat hij naar mij toe wilde rennen, dat is nu 2 jaar geleden en nog wordt er hier regelmatig aan hem gedacht, maar mocht ik het overdoen dan liet ik hem weer gaan, want in dat halfjaar dat hij buiten mocht heeft hij geleefd , gelukkig, vrij . zou ik hem hebben opgesloten dan had hij misschien 20 geworden maar wel als een gefrustreerd beest. Onze poezen die we nu hebben lopen ook buiten maar blijven bij huis.
Als je kat niet buiten gewend is en het binnen best vindt dan is het niet zielig om hem binnen te houden, vindt hij dat wel , dan vind ik het wel zielig.
Door WorldOfDani
#315644
Mijn 8 katten mogen alleen in onze afgeschermde tuin komen. Binnen hebben ze het gehele huis tot hun beschikking. Hier verblijven ze als we niet thuis zijn, ze mogen alleen in de tuin als ik er een oogje op kan houden (een wil nog wel eens ontsnappingspogingen doen omdat er een vogeltje in de boom bij de buren zit ::)).
Ik heb niet de indruk dat ze hun leven vervelend vinden, ze genieten er enorm van als ze even naar buiten mogen, maar ook dan komen ze geregeld naar binnen om een aai of knuffel te halen (of om op de kattenbak te gaan! :D).
Ik denk maar zo, liever iets minder buitenlucht dan ze het risico te laten lopen op een vergiftiging, aanrijding, diefstal, opsluiting, pesterijen of dat ze verdwalen / weglopen. Ik heb al eens meegemaakt dat mijn kat waar ik mee opgegroeid ben is vergiftigd en dat wil ik nooit meer meemaken.

Daarnaast zou ik niet willen dat mijn dieren tot last kunnen zijn voor anderen ;)
Laatst gewijzigd door WorldOfDani op vr 06 mei 2005, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Joss
#315652
Mijn poes Donna, mag altijd naar buiten. Ik kreeg haar op mijn 16e en we zijn nu 13 jaar verder en ze is overal mee naar toe geweest... Mijn ouderlijk huis, mijn 1e flatje (ik woonde bovenin, maar onze parmantige dame liep keurig de trappen af en ging lekker buiten op het stoepje zonnen :P )... Ze beval de buren om haar weer binnen te laten (en die vonden dat prachtig !!), ze is in totaal 6 x meeverhuisd, tot we 5 jaar geleden een huis kochten en nu is haar woonomgeving dus stabiel... We hebben nooit problemen met haar gehad buiten... Maar ze is dan ook wel een modelkat, ze blijft enkel op max. 10 meter van ons huis en ja ze houdt eigenlijk alleen maar van zonnen op onze auto...
Toch zou ik, denk ik, elke kat naar buiten doen, gewoon omdat ik het buitendieren vind... Ik zou natuurlijk wel zo veel mogelijk proberen op te letten of mijn kat niet constant kattekwaad aan het uithalen is, maar zelfs dan zou ik hem gewoon naar buiten laten, alleen dan misschien op andere tijden oid...
Door Francisca
#315685
Hier 2 katten die al 13 jaar niet buitenkomen. En de 3e is ook niet gewend om naar buiten te gaan. Wel mogen ze hier overal komen in huis.
De kat van onze buren is laatst vergiftigd en er word hier regelmatig een kat doodgereden.
Een kattenren kunnen we hier niet bouwen, helaas. Dat zou ik wel de beste oplossing vinden.
Door Rosita
#315691
Josee schreef:Toch zou ik, denk ik, elke kat naar buiten doen, gewoon omdat ik het buitendieren vind... Ik zou natuurlijk wel zo veel mogelijk proberen op te letten of mijn kat niet constant kattekwaad aan het uithalen is, maar zelfs dan zou ik hem gewoon naar buiten laten, alleen dan misschien op andere tijden oid...
Het probleem met mijn oosterse katten is dat ze alles eten: plastic, elastiek, tape van een cassettebandje, de kerstversiering, noem maar op (zelfs het hout van mijn bed is aangevreten). De eerste paar mnd van hun verblijf hier heb ik verschillende dingen in hun ontlasting teruggevonden (met name van Nero, hij wordt dan ook perforator of pitbull genoemd, hij laat dingen eenmaal vast niet snel los ;D). Daarna is het hele huis vrij gemaakt van dit soort dingen, of dit soort dingen zitten nu achter slot en grendel. Ik woon vrij rustig (niet aan een drukke weg, maar wel dicht bij een school waar jongeren van alles laten slingeren in de pauze). Ik weet zeker dat mijn katten al deze dingen zouden eten (of proberen te eten) met alle gevolgen van dien. Daarnaast worden oosterse katten makkelijk door anderen meegenomen. Er staat een ren in de tuin die ieder jaar groter wordt (voor dit jaar zitten de verbouwingen er al op). De basis voor de ren is 3.60 lang, 1.20 breed en 1.80 hoog. Het dak is voor de helft (over de lengte dus 3.60 x 0.60) helemaal dicht met planken en dit vormt weer de basis voor de opbouw (alleen op het eind is een opening waardoor ze naar boven kunnen). Eerst was deze 3.60 x 0.60 x 0.60 (heel makkelijk te maken met gaaspanelen in een houten lijst), maar daarna is de opbouw nog 2x verlengt (heeft nu een lengte van 7.20). De verlengde delen rusten op 4 houten palen waar je lekker onderdoor kan lopen. Vanuit de opbouw/aanbouw hebben mijn katten een vrij groot en mooi uitzicht (wij wonen aan een grote speelweide en in de buurt staan ook vrij veel grote bomen met natuurlijk vogels). Ook loop ik regelmatig met ze aan een tuigje op de speelweide. Van mij mogen ze trouwens zomers de hele dag in de ren, maar na 2-3 uurtjes geven ze vaak aan naar binnen te willen om te slapen. Tegen de avond als de zon uit de tuin is gaan ze dan nog een keer naar buiten om lekker even op te frissen. Ik denk dat het uitmaakt wat voor soort katten je heb. Oosterse katten zitten het liefst de hele dag op je lip (en als je niet goed op let onder je voet ;)). Nero vond het dan ook niks de eerste 2 keer in de ren. Dit wordt de 4e zomer in de ren en nu nog vindt hij het veel leuker als ik ook in de tuin zit (anders kan hij echt krijsen als een klein kind).
Laatst gewijzigd door Rosita op vr 06 mei 2005, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#315704
Ik heb ook ooit meegemaakt dat mijn kater, mijn allesie verdwenen is. Weken heb ik naar hem gezocht, maar nooit gevonden. Het is 18 jaar geleden, maar nog steeds denk ik wel eens aan hem. Ik had een hele speciale band met hem.

Mijn katten van nu kunnen wel naar buiten, maar ook niet los. Ik heb mijn tuin afgezet met schrikdraad( speciaal voor honden en katten ;) ) Voornamelijk omdat ik het ontzettend zat was dat ik ze continue in de gaten moest houden. Het zijn Somali's, dus die trekken er op uit. Nadat ik de tuin afgezet had, was hier de onrust en de drang om verder weg te gaan dan de tuin verdwenen. Een soort berusting leek het wel. Het voordeel vind ik dat ze op deze manier veel langer buiten kunnen zijn.

Katten die nooit buiten geweest zijn weten niet wat ze missen, dus ik denk niet dat het zielig is. Voor mijn gevoel vind ik wel dat ze naar buiten moeten kunnen al is het maar een balkonnetje. Maar goed dat is MIJN gevoel niet dat van de kat ;D
Door sheela
#316121
Allemaal heel erg bedankt!
De meningen zijn wel verdeeld maar toch kan ik het mijne ervan denken. Ik voel me toch al minder schuldig.
Echt veel ontsnappen willen of doen ze niet veel, behalve als ze een kat buiten de tuin zien (de tuin is ongeveer 9 are). Ik heb een kattin die dus op straat kan, maar sinds ze hier rechtover bijgebouwd hebben vindt ze het niet meer leuk en zit ze meer op de ren (voor het geval ik niet echt buiten kan en het beu ben ze in het oog te houden) naar ons te kijken.
Het is ook niet zo dat ze er onder lijden, maar ik zie wel dat ze blij zijn als ze buiten kunnen, als is het maar af en toe zoals voor mijn Heilige Birmaan. Een andere kattin vindt het leuk als ik ook buiten ben. En met dit winderige weertje of in de winter zijn het er maar 4 die echt buiten gaan, de rest blijft liever binnen en gaat af en toe een frisse neus ophalen. Leuk dat sommige katten bij sommigen onder jullie niet ver van hun huis gaan.
Sinds vorig jaar krijg ik hier een toerist, een lieve kater. Hij slaapt en eet hier meer bij ons dan bij zijn baasje. Vroeger wilde die altijd buiten zijn, maar nu zit hij meer binnen dan buiten. Ons huis is ook vrij groot, maar ja, in de tuin valt er meer te beleven, vogeltjes, muizen, vlinders, blaadjes die met de wind door de tuin dwarrelen.
Ik ken iemand die ook een ren, heel prachtig, met loopplanken, heeft laten bouwen voor haar Heilige Birmanen. Die komen trouwens allen binnengelopen als ze binnenkomt en gaan 's avonds vanzelf naar binnen. Straf.
OP een Engelse post heb ik iemand gezien die een kamer speciaal voor haar 2 of 3 katten heeft laten inrichten. Met vast tapijt aan de muur, koorden en banden. Het was precies een survivalkamer. Maar de katten konden zo tegen het plafond met die koorden en palen. Eindelijk was ze van dat gekrab aan dat behangpapier af en hun gemiauw.

Blijkbaar ben ik niet de enige die heel veel aan haar overleden katten denkt en af en toe nog een traan laat. Sommige mensen vinden dat er iets niet klopt in mijn hoofd of dat ik iets compenseer met die katten.

WorldofDani je hebt er ook veel, 8. Wat een schatjes! Nu ja, alle katten zijn schatjes.Ga jij met verlof? Heb je er geen moeite mee iemand te vinden die je kattenbakken uitkuist, hen verzorgt? Bij mij komt er nog het probleem dat ze hier een sterk territoriumgedrag hebben (dus plassen en sproeien), zelfs als ze buiten kunnen.

Loeka, hoe heb jij die schrikdraad daar gezet? Hoe werkt het? Hoogte? Prijs? En het werkt altijd? Ik heb een probleempje, en dat is dat er bomen zijn die dicht bij een dak aanleunen. Ze springen de boom in en zo het dak op en langs de andere kant eraf. NU aan sommige bomen heb ik iets van harde plastiek rondgehangen zodat ze er niet in kunnen, maar andere bomen vertakken al vanaf beneden.Ik heb daar al netten gespannen, maar er is er altijd wel eentje die de zaak omzeilt. Sommige katten zijn zo inventief.

Nog een leuk weekend voor jullie en de katten en honden


:)
Door WorldOfDani
#316184
sheela schreef: WorldofDani je hebt er ook veel, 8. Wat een schatjes! Nu ja, alle katten zijn schatjes.
Dankjewel ;) Ik stop ook bij 8 hoor, weet er nog wel veel meer met welke ik zou willen samen leven, maar in verhouding met huis en knuffeltijd is 8 voldoende ;)
sheela schreef: Ga jij met verlof? Heb je er geen moeite mee iemand te vinden die je kattenbakken uitkuist, hen verzorgt? Bij mij komt er nog het probleem dat ze hier een sterk territoriumgedrag hebben (dus plassen en sproeien), zelfs als ze buiten kunnen.
Het is niet zozeer het probleem dat ik niemand kan vinden, het is eerder het probleem dat ik niet van ze weg wil. Ik zal ze zo missen.... Voorlopig dus even niet langer weg dan een nacht :-[
Mijn katten zijn overigens allemaal gecastreerd, ze hebben geen terratioriumdrift alleen wil er soms een iets hoger in de rangorde komen, we hebben ook 3 opgroeiende katten vandaar ;) maar dat is echt niets serieus en zo weer voorbij gewaaid..
Door sheela
#316424
WorldOfDani,

Ik heb 3 gecastreerde katers en van die heb ik het minste last. Het zijn de poezen die het lappen, zowel de gesteriliseerde als de niet-gesteriliseerde. Misschien als die gesteriliseerd zijn dat er minder geplast en gesproeid wordt.

Ik mis ook niet graag mijn poesjes, maar mijn man en kinderen gaan graag op verlof en ik ook wel. Ik kan mijn gezin dat niet aandoen. Vroeger bleef ik wel 2 tot 3 weken weg, maar nu is dat minder. Meer afwisseling en ik moet mijn katjes niet zo lang alleen laten en binnenshuis dan nog.

Groetjes,
Gebruikersavatar
Door Mischa
#316432
Hangt wat van de kat en de omstandigheid af. Voor Gijs maakt het allemaal niet zoveel uit, maar met Menno heb ik toch wel grote problemen gehad. Op 1-hoog kon hij altijd naar buiten, tot hij op een dag niet terugkwam. Toen ben ik er achter gekomen dat er in het blok een paar huizen gerenoveerd werden en dat hij zo het blok uit kon lopen. Twee dagen later vond ik hem helemaal overstuur in een park terug. Om dat geen tweede keer te laten gebeuren heb ik het luik tijdelijk dichtgemaakt. Dit tot groot ongenoegen van Menno die voortdurend Gijs aanviel, de keukendeur probeerde te slopen, alleen maar mauwde en het hele huis onder plaste. Het heeft heel lang geduurd voordat dat afnam en toen was de restauratie gelukkig ook klaar.
Toen ik door omstandigheden naar een ander huis moest waar hij niet de tuin in kon heeft hij het nog eens dunnetjes overgedaan. Omdat hij op een balkon kon en al wat ouder was heeft dat gelukkig niet zo lang geduurd als eerst, maar ik heb toch even serieus overwogen een nieuw baasje met tuin te zoeken. Het was gewoon zielig en als je nieuwe houten vloer doordrenkt dreigt te raken met urine word je ook niet blijer. Gelukkig heb ik die moeilijke beslissing niet hoeven nemen en heeft hij zich tijdig geschikt in zijn nieuwe situatie.

Met andere woorden, als de kat ongelukkig is heeft hij/zij legio mogelijkheden om duidelijk te maken dat hij/zij zichzelf zielig vindt. Als een kat verder niet veel verandert ondanks het binnenhouden, dan zal het ook wel niet echt zielig zijn.
Door sheela
#317186
Mischa,

Fijn dat je schatjes er goed bij varen. Is niet leuk om ze te zien lijden.
Maar ik merk ook op dat zelfs al staat de deur wagenwijd open ze toch nog binnen plassen. Wel practisch altijd op dezelfde plaatsen. Ik denk dat telkens als hun geur verwijderd wordt door mijn zeepsopje ze de behoefte hebben hun territorium nog eens te markeren.
Het sproeien is feitelijk begonnen toen hier op korte periode meerdere volwassen katten werden afgeleverd.
Ik heb 4 katten die aangeven als ze buiten willen, dan beginnen ze aan de deur te miauwen. Maar als het even niet gaat dan leggen ze zich erbij neer en slapen ze.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door