Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Budje
#3171708
Dag iedereen,
ik ben nieuw hier dus eerst even een kleine situatieschets zodat jullie mij hopelijk wat kunnen helpen.
Wij hebben een bijna 14-jarige American stafford. Tijdens de zomermaanden at hij zijn eten niet meer volledig op. We zijn toen geminderd in hoeveelheid (hij is immers  bijlange niet zo actief meer als vroeger) en nadien at hij terug zijn potje uit met veel enthousiasme.  Sinds een half jaar neemt hij trocoxyl tegen de pijn voor artrose en reuma. Zijn bloed werd afgelopen maand getest: alles super ok dus we mogen verder doen met de medicatie. De laatste weken echter geeft hij 's avonds  erg vaak over. Hij lijkt er niet echt last van te hebben en wil meteenna het overgeven  terug eten.  De dierenarts dacht dat het aan teveel maagzuur zou kunnen liggen dus nu krijgt hij  een half uur voor het ochtendeten 40 mg omeprazole.Hij krijgt zowel 's morgens als 's avonds dezelfde hoeveelheid dinapet .( +_300 g)  's avonds krijgt hij er groenteprut bij.  Hij geeft meestal over enkele uren nadat hij heeft gegeten en al gerust heeft. ' s morgens/overdag geeft hij eigenlijk nooit over. ( ook niet toen hij geen zuurremmers kreeg) Ik heb de groenten ook al 's morgens gegeven, ook dan geeft hij niet over. Dus daar kan het niet aan liggen. Afgelopen 2 dagen heb ik ipv dinapet 's avonds gekookte kipfilet gegeven. Dan heeft hij ook niet overgegeven. Hebben jullie enig idee waar het zou kunnen aan liggen en wat ik zou kunnen doen? Hij staat nog wel mooi op gewicht maar veel reserve heeft hij niet.
Onze eigen da is niet voor kvv, wil hem altijd op korrels. Maar als jonge hond was hij zowat allergisch aan alle korrels die we hebben geprobeerd. Op zijn oude dag wil ik daar liefst niet terug naartoe :-)
Laatst gewijzigd door Budje op do 19 nov 2015, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tt-tjes
#3171711
Hoi en welkom hier.

Ik zou toch eens een andere pijnstiller gaan proberen. NSAIDS geven heel vaak maagproblemen. Zijn de lever en nier bloedwaardes wel goed?
Door yazzie
#3171714
Mijn persoonlijke ervaring is dat omeprazol (maagzuurremmer) en vers vlees niet samen gingen. Zuurgraad wijzigt waardoor vlees niet goed verteerd kan worden. . Mijn hond ging overgeven bij omeprazol.  Misschien omeprazol geven bij gekookte kip? Sterkte met jehond.
Door smulpaap
#3171734
Ik zou ook een andere pijnstiller gaan proberen
Je schrijft dat het bloed onlangs nog is gecontroleerd , waren de lever en nierwaardes nog in orde ?
Is de ontlasting goed ?
Wat je eventueel zou kunnen proberen :
De KVV even overgieten met warm water , werkt dat ook niet afdoende dan zou ik overwegen om ander medicatie te gaan proberen
Door Lil
#3171738
smulpaap schreef: Ik zou ook een andere pijnstiller gaan proberen
Je schrijft dat het bloed onlangs nog is gecontroleerd , waren de lever en nierwaardes nog in orde ?
Is de ontlasting goed ?
Wat je eventueel zou kunnen proberen :
De KVV even overgieten met warm water , werkt dat ook niet afdoende dan zou ik overwegen om ander medicatie te gaan proberen
+ 1

Hier dus verkeerde waardes door de NSAID's en 40 mg omeprazol is wel heel erg veel. Normaal krijgt mijn hond van 30 kg 20 mg, maar liever geef ik het niet (ik geef wel ulcogant, maar dat werkt niet maagzuurremmend maar legt een beschermlaag).
Door Lizzy
#3171748
Ik heb een hond gehad die helemaal niks kon met Trocoxyl. Hij werd daar echt ziek van. Op de Metacam had hij die problemen niet. Ik zou zeggen : andere pijnstillers. En is de artrose pijn ZO erg dat je het niet af kunt met iets als Corta RX?
Door Budje
#3171788
Lever en nierwaarden zijn  helemaal ok.  De volledige bloedwaarden waren prima. Daarom dat de Da ook verder wou  gaan met de trocoxyl.  We zijn juist naar de trocoxyl gegaan omdat dat minder belastend zou zijn voor de maag. Hij is altijd al gevoelig geweest op de maag. Vroeger heeft hij ooit rimadyl  en op een andere keer metacam nodig gehad  maar dat was echt geen succes. ( diarree)
Hij krijgt pas sinds een dikke week maagzuurremmers om te kijken of het aan teveel maagzuur zou kunnen liggen.
Uitwerpselen zijn nu prima. Niks op aan te merken.
Plan van de DA was om even een hoge dosis te geven van de omeprazole en vanaf volgende week terug minderen naar 20 mg om dan  proberen volledig af te bouwen.  Als de omeprazole het maagzuur zodanig zou beïnvloeden zou hij toch ook ' s morgens last moeten krijgen? 
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3171900
Onze hond krijgt ook trocoxil en omeprazol. En nee, het is geen feestje voor de maag. Wij geven het omdat we inmiddels geen andere optie meer hebben, maar het vergt wel aanpassingen.

Wij geven sinds de omeprazol geen vleesbot meer. Volgens de dierenarts kon het prima als we het maalden, maar mijn ervaring is niet goed. Dus nu geven we kvv met calciumsupplement. Ik weet niet wat dinapet gebruikt, maar ik zou switchen naar een merk met een supplement, ook al heeft dat normaal juist niet de voorkeur. De kvv aanvullen met een beperkte hoeveelheid goede kwaliteit spiervlees is voor mijn gevoel goed, wij hebben dat vorige week ook gedaan. Het is wat lichter verteerbaar, de hele maaltijd wordt er wat minder vet bij en ik heb nog altijd het idee dat de gemiddelde kvv niet uitblinkt in de kwaliteit spiervlees. Juist zo'n oudje kan dat wel goed gebruiken.

1 keer daags 40 mg omeprazol vind ik raar. Ik gebruik het zelf ook al jaren en bij een dosis meer dan 20 mg ga je het over 2 opnamemomenten verdelen. Dus smorgens en savonds. Onze hond heeft vorige week tijdelijk op 40 mg gestaan, maar normaal is het 20 mg en hij weegt ruim 30 kg.

Een andere pijnstiller kan je proberen, maar het is dan wel zaak om de overstap goed te maken. De troxocil moet uitgewerkt zijn voor je iets nieuws probeert. Het is heel belangrijk om daarbij heel goed te kijken naar of dat haalbaar is voor je hond en een goede nieuwe pijnstiller te kiezen. Van een aantal weet je al dat ze niet goed werken, dus dan moet er gekeken worden naar wat dan nog een optie is. Onze dierenarts zegt ook voor de troxocil te kiezen omdat het relatief maagvriendelijk zou zijn. Maar als jou hond er zoveel last van heeft, dan is het voor hem misschien niet de goede pijnstiller. En misschien is het de minst kwade, maar daar wordt je ook niet vrolijk van.
Door Budje
#3172150
ik maak de puzzel weer wat complexer...
Gisteren bleef  Bud maar overgeven.  3 keer opnieuw zijn kvv eruit. ( en terug opgegeten :o) uiteindelijk snel genoeg geweest de vierde keer en hem een paar uur niets gegeven. 's avonds laat gekookte kip--> geen probleem meer.
deze ochtend om te testen geen omeprazole gegeven. 's ochtends gewoon zijn dinapet --> geen probleem, deze avond gekookte kip geen probleem...

Ik ga het dus zo een paar dagen proberen. 's morgens KVV, 's avonds gekookte kip....
Gaat hij zo echter ( op langere termijn) geen tekorten krijgen?

Maandag ga ik denk ik bij een andere DA langsgaan om het eens over bud zijn voeding te hebben. Die Da is meer pro vers en kan hopelijk even mee denken.

:thumbup:  Toch ook iedereen even bedanken voor het meedenken hier! Altijd fijn om wat andere ideeën te horen waar je eventueel mee verder kan!
Laatst gewijzigd door Budje op vr 20 nov 2015, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door