Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3170598
Ik heb sinds een week 5 nieuwe ratjes, nu heeft er 1 door stress hele lichte bultjes op zijn staart, schurftmijt dus. (kan ook door nieuw gekocht voer komen)
Nu moet ik vannacht werken dus haal ik morgen pas een flesje Bogena anti luchtpijpmijt morgen bij de dierenwinkel.
Mijn vraag is, ik wil de schurftmijt niet op mijn honden hebben, wat kan ik preventief doen zodat ze niks krijgen van de ratten?

Ik gooi het eten en de bodembedekking/hooi even 2 nachten in de vriezer voor de zekerheid!
Laatst gewijzigd door Tamara op zo 15 nov 2015, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
#3171366
Ik heb anti schurft van Beaphar op alle knaagdieren gesmeerd. De bodembedekking en hooi liggen in de vriezer en morgen
worden de kooien weer verschoond en schoongemaakt. Over een weekje ga ik weer sprayen  :)

Ik vindt mijn kamer veel netter zonder 2 balen van 15 kg bodembedekking en 15 kg hooi, dus deze blijf ik ergens anders stallen
en ik zou iedere week een kleine hoeveelheid in de vriezer leggen en dan gebruiken. Handig een vriezer van 500 liter  :biggrin2: .

@ Hannabelgje Mooi, daar hoef ik dus niet bang voor te zijn  :biggrin2:
Ik had het kunnen weten want vroeger toen ik wel ratten had maar nog geen honden (10 jaar geleden)  hebben ze het ook al eens gehad en ik niet  ::) :biggrin2: .
#3171638
hannabelgje schreef: Ik weet 100% zeker van wel. Afbeelding Het enige van dat soort dingen wat over gaat op mensen is schimmel. En veel dieren die schurft hebben ontwikkelen ook schimmel vanwege slechte weerstand en beschadigde huid.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
Schimmel ben ik wel zeker met je eens! Dat dan weer wel. Maar de rest niet hihi. Ik hoop dat je nu geen hekel aan me hebtb :biggrin2:
#3171646
Google rondje:

De mijten van de cavia kunnen bij gevoelige mensen tijdelijk jeuk veroorzaken, maar ze kunnen buiten de cavia niet overleven; ze sterven binnen 3 weken. Dus als de cavia behandeld wordt, gaan de klachten bij de mens vanzelf over.


Schurft komt veel voor bij cavia's. De dieren hebben jeuk, met name aan kop en oren en hebben kale, korstige plekken. Het is niet besmettelijk voor mensen en is goed te behandelen met een injectie en speciale shampoo. 

De schurftmijt wordt alleen overgedragen na intensief contact tussen mensen. Alleen de hand schudden van een schurftdrager bijvoorbeeld, is onvoldoende om de mijten over te dragen.





Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
#3171672
hannabelgje schreef: Nee hoor, maar ik zou het toch nog even beter uitzoeken als ik jou was Afbeelding
dat heb ik gedaan en dat komt niet aardig over.
Tamara schreef: Ik heb in de 19 jaar dat ik nu ratten houdt maar 2 keer een parasieten probleem bij ze gehad en 1 keer bij de cavia's.
Nu moet ik wel zeggen dat ik al heel veel jaren 2x per week de hele kooi verschoon. Of er nou 1 of 12 ratten inzitten/zaten  ::) .

Gelukkig nog nooooooooit geen last van vlooien of luizen gehad  :biggrin2: .
dan zijn jouwe goed gezond! het heeft ook veel met weerstand van doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door