Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3171335
Tot 1,5 week geleden was er nog weinig aan de hand (wat wij konden zien). Ze was iets afgevallen maar dat weten we meer aan de vachtwissel want dat heeft ze meestal dat ze dan wat schommelt in gewicht. 
Vorig weekend heeft ze een aantal keer doorzichtig vocht met wit schuim over gegeven. Voor de rest was ze gewoon levendig en at en dronk goed. Woensdag begon ze slechter te eten maar dronk nog goed en at nog wel dus ik wilde het nog even aankijken. Voor de rest was ze nog vrolijk en levendig zat. Vrijdag ochtend ben ik toch naar de da geweest want het werd niet beter,at bijna niks meer en ze werd wat suffer en toch best wel afgevallen.
De da vermoedde en buikgriepje (er waren meerdere katten in de buurt die daar last van hadden volgens de da)dus heeft ze een injectie gehad en hebben we een lustopwekkend middel en medicijnen tegen misselijkheid mee naar huis gekregen.  Als het na het weekend niet beter ging moesten we toch terugkomen voor een bloedonderzoek.  Helaas ging het niet beter en wilde ze zondag helemaal niet meer eten, werd nog slomer een ik had het idee dat haar coördinatie niet helemaal meer je van het was.
Gisteren ochtend dus weer naar de da en bloed afgenomen.  Vanavond ben ik gebeld met de uitslagen. Het komt er op neer dat haar bloedwaarden erg slecht zijn en dat haar nieren nog maar voor minder dan 25%werken en dat ze bloedarmoede heeft en aangezien ze niets uit zichzelf eet is de prognose slecht. Hij adviseerde zelf om haar te laten inslapen. Eventueel zouden we er nog voor kunnen kiezen om haar voor 3 dagen om te laten nemen en dat ze dan aan het infuus gaat maar hij zei dat ze dan een opleving zouden kunnen krijgen maar dat ze vaak daarna weer terug bij af zijn als ze nu al zo slecht zijn.Dus dat kans erg klein is dat dat gaat helpen.
Nu zit ik erg te twijfelen wat te doen,  als ze aan het infuus moet komt daar ook weer veel stress bij kijken en daar knapt ze ook niet op. Aan de andere kant zie ik haar heel hard achteruit gaan en wil ik haar niet laten lijden.

Heeft hier iemand ervaring met een soortgelijke situatie? Wat hebben jullie toen besloten?

Sorry voor het lange warrige verhaal.
Laatst gewijzigd door TTtje op di 17 nov 2015, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#3171353
Sinds gisteren is ze trouwens ook niet meer mee naar boven gekomen terwijl ze die 5,5 jaar altijd op snachts op bed heeft geslapen. Ze is vandaag ook eigenlijk niet van haar kleedje af geweest behalve om te drinken,te plassen en om bij mij te komen liggen.
Dwangvoeren is trouwens ook 1 groot stress moment voor haar. We krijgen het er wel in en het blijft er ook gelukkig in.
#3171378
Ik zou contact zoeken met tannetje. Die heeft volgens mij wel de juiste kennis in huis, hopende dat dit gaat helpen.

En mocht je kat erboven op komen echt proberen alle brokken te verbannen uit huis, wat een rotzooi is t toch ook , zeker voor katten.
Onze kat heeft rond zijn vijfde ook een mega dip gehad waarop wij besloten hadden dat katlief pech had en op t vlees moest. Is vanaf toen echt stukken beter gegaan.

Sterkte voor t beessie


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3171390
san :) schreef: Ik zou contact zoeken met tannetje. Die heeft volgens mij wel de juiste kennis in huis, hopende dat dit gaat helpen.

En mocht je kat erboven op komen echt proberen alle brokken te verbannen uit huis, wat een rotzooi is t toch ook , zeker voor kattenAfbeelding.
Onze kat heeft rond zijn vijfde ook een mega dip gehad waarop wij besloten hadden dat katlief pech had en op t vlees moest. Is vanaf toen echt stukken beter gegaan.

Sterkte voor t beessie Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dank je wel voor je antwoord!
Het nadeel is dat deze kat normaal ook alleen maar deze brok eet en verschrikkelijk kieskeurig is anders had ik haar allang overgezet! Ik heb net nog wel haar medicijnen tegen misselijkheid gegeven.

Was jou kat er ook zo slecht aan toe dan? Heb jij je kat ook nog laten spoelen+dwangvoeren via infuus?  Ze eet echt helemaal niks meer, slaapt alleen maar.
#3171398
Nierfalen is in alle gevallen bij katten pas te meten wanneer zo'n 70% al niet meer werkt.
Dat de DA zegt dat nog maar 25% werkt houdt niet meer in dan dat nierfalen is geconstateerd.

Wat er nu gebeurt is dat de kat zichzelf als het ware aan het vergiftigen is. Ze zal ook flink misselijk zijn door een vermoedelijk flink verhoogd ureum.
De nierwaardes zullen omlaag moeten worden gebracht om een einde aan de misselijkheid te maken. Een manier om die waardes goed omlaag te krijgen is dus het infuus en spoelen.
Het kan na het spoelen lange tijd goed gaan met behulp van medicijnen (semintra, fortekor, ipakitine) en ontlasten van de nieren door middel van voeding.

Niets doen is in ieder geval geen optie omdat het dan van kwaad tot erger zal gaan. Ik vind het moeilijk om te beoordelen in hoeverre de nieren voldoende capaciteit over hebben om na het spoelen weer zo normaal mogelijk verder te leven.
#3171431
dinky89 schreef: Nierfalen is in alle gevallen bij katten pas te meten wanneer zo'n 70% al niet meer werkt.
Dat de DA zegt dat nog maar 25% werkt houdt niet meer in dan dat nierfalen is geconstateerd.

Wat er nu gebeurt is dat de kat zichzelf als het ware aan het vergiftigen is. Ze zal ook flink misselijk zijn door een vermoedelijk flink verhoogd ureum.
De nierwaardes zullen omlaag moeten worden gebracht om een einde aan de misselijkheid te maken. Een manier om die waardes goed omlaag te krijgen is dus het infuus en spoelen.
Het kan na het spoelen lange tijd goed gaan met behulp van medicijnen (semintra, fortekor, ipakitine) en ontlasten van de nieren door middel van voeding.

Niets doen is in ieder geval geen optie omdat het dan van kwaad tot erger zal gaan. Ik vind het moeilijk om te beoordelen in hoeverre de nieren voldoende capaciteit over hebben om na het spoelen weer zo normaal mogelijk verder te leven.
Dank je voor je antwoord!
Wij hebben altijd katten gehad thuis maar nier problemen zijn nieuw voor mij.
Ik heb haar net bij de dierenarts gebracht om te laten spoelen en dwangvoeren.  Helaas kreeg hij het infuus er met geen mogelijkheid in (uitdroging en erg fel gedrag)dus dat moest helaas onder een roesje (was met bloedprikken ook)en maar hopen dat ze daar goed uitkomt. Ik vind het maar 10x niks maar wat je al zegt niets doen is geen optie. Vanmiddag mogen we langskomen dus dan horen we verder hoe het gaat.

Ik heb net ook de bloed uitslagen meegekregen:
Urea (bun) 52.3 (normaal is 5.7-13.5)
Creatinine  709 (normaal is <168 )
Potassium (ik geloof kalium? ) 3.0 (normaal 3.3-5.8 )
Fosfaat 6.8 (normaal 0.8-2.2)

Ik merk dat Tara nu ook erg van slag en onrustig is en haar stoeimaatje (volgens haar)loopt te zoeken. Het vrouwtje is ook al vanaf gisteravond aan het janken,  leuk hoor die zwangerschapshormonen
#3171544
Woow, dat is wel heftig.
Hoe komt het dat ze allemaal zo jong zijn gegaan?

Nierfalen wordt spijtig genoeg meestal te laat ontdekt.
Ik heb er (gelukkig) geen ervaring met, maar als het nog niet té zwaar is, is met medicatie wel een paar jaar extra te krijgen.
Kennis van mij haar kat heeft nierproblemen (weet niet wat exact), zij is 18 en heeft al 3 jaar de nierproblemen.
Zij heeft ups en downs, ze moeten haar dan ook met de hand voeren om iets binnen te krijgen.

Eigenlijk zou men jaarlijks de nieren met echo moeten laten nakijken.
Ik heb het ook (nog) niet gedaan, mijn kat is op PKD echo getest toen ze 1 was.
Ze is nu net 10 geworden en wordt jaarlijks met echo op het hart getest.
Dit jaar (in 2 weken) gaan we de nieren ook ineens laten checken.

Alvast veel succes en moed, ik hoop dat het infuus en het spoelen jou kat er door halen en dat met medicatie er toch verbetering komt!
#3171568
hannabelgje schreef: Ik heb ze in moeten laten slapen. Als mijn katten ziek zijn gaan ze altijd dood. Ik heb er in de 14 jaar dat ik katten heb al 6 in moeten laten slapen. De oudste 11 jaar de jongste net een jaar en alles wat er tussen zit.
Dat is wel heel heftig zeg!

Ik kom net bij haar vandaan maar ze had nog niets gegeten. Ze kwam me wel meteen begroeten zoals we gewend zijn van haar, dus even lekker een uurtje zitten kroelen met haar. Ik had hele foute staafjes van whiskas mee en met veel geduld heeft ze er eentje opgegeten.
Ik heb nu afgesproken met de da dat ik morgenochtend weer langs kom en maar weer die foute stokjes en evt haar eigen brokjes meeneem om er maar iets in te krijgen (ze is ook verschrikkelijk kieskeurig, dat maakt het er niet makkelijker op). Ondertussen gaan ze nu wel dwangvoeren ong 6x per dag een beetje.

Vanavond of morgenochtend word ik weer gebeld hoe het ervoor staat maar tot nu toe blijft het een beetje hetzelfde.
#3171576
Die van mij was niet zo slecht nee. Wel een slechte weerstand en ontstekingen waar hij niet meer bovenop leek te komen ondanks antibiotica. Katten zijn inderdaad heel erg kieskeurig en lastig en het vergt heel veel tijd en geduld om ze over te zetten. Helaas zijn ze niet zo makkelijk als honden zijn


Sent from my iPhone using Tapatalk
#3171616
Ontstekingen heeft ze gelukkig niet en tsja,  haar weerstand spreekt voor zich.  Ze is zo kieskeurig dat we echt alles op het aanrecht kunnen laten staan. Worst en vlees kan je voor haar neus neerleggen maar dan kijkt ze je aan alsof je der wil vergiftigen. Het zijn echt alleen haar brokjes, kattenmelk en dan die staafjes die ik vandaag mee had genomen.  Zelfs dan is het ook nog merk gebonden..........
Dus mocht ze hier uitkomen word het nog een hele grote uitdaging.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door