Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Silvia44
#3170303
Hallo allemaal , een tijdje terug melde ik dat onze Old English Bulldog pup,Baco, allergische reactie had en wij niet wisten waar het vandaan kwam. Wij zitten al geruime tijd op KVV en het leek wel beter te gaan,geen extreme rode plekken meer op buik,oksels niet meer gezwollen enz.enz.

Nu is het alleen zo dat hij nog steeds heel veel haar verliest en kale plekken heeft en stinkt dus gaat het nog steeds niet top. We zijn er intussen achter dat hij niet allergies is voor een bepaald soort vlees,maar wel voor alle toevoegingen zoals lijnzaadolie,visolie ,graan en het meest vervelende SULFIET,oftewel kleurzout.
.
Dat staat op geen enkel KVV vermeld en ook als ik wil gaan barfen staat er nergens dat het sulfiet vrij is. Het meeste vlees komt bij slagers vandaan en ja dan weet je al vrijwel zeker dat het bewerkt is met sulfiet.

Heeft iemand een tip, of een goed adres waar je in Zuid-Holland omgeving Leiden goed onbewerkt,puur en gezond vlees kan krijgen? Ik ben al bezig met een slachterij en een zelfslachtende slager,maar het liefst omdat mijn kennis niet zo heel groot is zou ik een KVV of NRV willen voeren maar dan wel zonder enige toevoegingen. Lotgering valt af daar reageerde hij te heftig ( hele rode plekken alsof hij in brandnetels had gelegen) op door aanwezigheid van sulfiet, en Kivo daar krijgt hij diarree van...... in een hoop andere merken zitten ook toevoegingen.....

Gr. Silvia
Door TomsBorders
#3170309
hmm, erg moelijk want het zijn veel gebruikte kleurstoffen maar zeker ook conserveringsmiddelen. Waar je naar moet zoeken zijn KVV merken die geen toevoegingen hebben zoals bijvoorbeeld Carnivoer. Overigens is het meeste vlees wat we voor de BARF gebruiken in principe vrij van Sulfiet bevattende moleculen (Sulfiet is slechts een functionele groep (SO3-) die bij meerdere type moleculen voorkomt en dus niet alleen  bij kleurzout (wat technisch gezien ook de verkeerde benaming is)).
Je moet eigenlijk gewoon al het onbewerkte vlees hebben en dat vind je veel in de barf shops en de kvv's die geen toevoegingen hebben zoals conserveringsmiddelen en andere additieven.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3170607
Ik ben wel benieuwd naar hoe je er dan achter bent gekomen dat hij voor Sulfiet allergisch is. Ik heb er nog nooit van gehoord. Niet dat dat wat zegt, maar het maakt me wel nieuwsgierig.

Even heel logisch nadenken: Barf is over het algemeen vlees dat niet bestemd is voor humane consumptie. Zouden alle slachthuizen en dergelijke nou echt massaal de moeite nemen om al die karkassen ed met sulfiet te behandelen?
Door Paul_Barte
#3170720
Kaela schreef: Ik ben wel benieuwd naar hoe je er dan achter bent gekomen dat hij voor Sulfiet allergisch is. Ik heb er nog nooit van gehoord. Niet dat dat wat zegt, maar het maakt me wel nieuwsgierig.

Even heel logisch nadenken: Barf is over het algemeen vlees dat niet bestemd is voor humane consumptie. Zouden alle slachthuizen en dergelijke nou echt massaal de moeite nemen om al die karkassen ed met sulfiet te behandelen?
Ben het deze vraag helemaal eens.
Heb ook nog een andere vraag m.b.t. het stinken. Is het de hele vacht die stinkt of alleen de plekken waar de vacht is losgelaten.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3170768
Ik denk zelfs dat sulfiet vooral juist voorkomt in vlees voor menselijke consumptie  ( dus van de slager en uit de supermarkt ) en niet of nauwelijks in barf . Sulfiet zit niet alleen in colorozozout (kleurzout) en is een veel gebruikt middel in de slagerij /worstmakerij/vleeswarenfabriek.
Halamidbadjes om te ontsmetten gebeurd ook veel .
Laatst gewijzigd door Sigbrid op ma 16 nov 2015, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Silvia44
#3170924
Sulfiet zit inderdaad in vlees vd slager en dus ook kip vd poelier. Ik kwam erachter door het meedenken vd fokker. Ik heb hem dus kip vd poelier gegeven en ja hoor reactie. Ik kreeg rund vd fokker zij halen het bij slachterij bij hen in de buurt en dat ging prima niks aan de hand ook de kip van hen geeft geen reactie.Een hoop KVV merken krijgen rest afval vd slager die zij dus bewerken tot hondenvoer. Hij is gevoelig voor alle supplementen maar ook sulfiet schijnt dus bij bullen wel vaker allergische reactie te geven.

Wat betreft het stinken, komt echt nu van de plekken af een aantal maanden geleden stonk echt zijn vacht.

Ik zoek dus nu ook bij slachterij omdat dan onbewerkt vlees is.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3170945
Silvia44 schreef: Sulfiet zit inderdaad in vlees vd slager en dus ook kip vd poelier. Ik kwam erachter door het meedenken vd fokker. Ik heb hem dus kip vd poelier gegeven en ja hoor reactie. Ik kreeg rund vd fokker zij halen het bij slachterij bij hen in de buurt en dat ging prima niks aan de hand ook de kip van hen geeft geen reactie.Een hoop KVV merken krijgen rest afval vd slager die zij dus bewerken tot hondenvoer. Hij is gevoelig voor alle supplementen maar ook sulfiet schijnt dus bij bullen wel vaker allergische reactie te geven.

Wat betreft het stinken, komt echt nu van de plekken af een aantal maanden geleden stonk echt zijn vacht.

Ik zoek dus nu ook bij slachterij omdat dan onbewerkt vlees is.
Volgens mij is dat niet waar. KVV leveranciers kopen per 100den kilo's tegelijk zo goedkoop mogelijk in bij grote slachterijen. Ik zou werkelijk héél verbaasd zijn als een kvv leverancier echt wat opschiet van restjes van een gewone slager. Dat is gewoon veel te weinig om de hoeveelheden kvv te draaien die een beetje kvvmerk moet draaien.
Door Ruisje
#3170991
Kaela schreef: Volgens mij is dat niet waar. KVV leveranciers kopen per 100den kilo's tegelijk zo goedkoop mogelijk in bij grote slachterijen. Ik zou werkelijk héél verbaasd zijn als een kvv leverancier echt wat opschiet van restjes van een gewone slager. Dat is gewoon veel te weinig om de hoeveelheden kvv te draaien die een beetje kvvmerk moet draaien.
Eens! Ik geloof er ook niks van dat een kvv producent restjes vlees bij de slager haalt, die koopt bij een slachterij. Maarrrrrr... het zou me niet verbazen als ze wel wat kleurzout in de kvv mengbak erbij kiepen. Ziet zo'n kvv worstje er toch wat verser uit!
Door Paul_Barte
#3171001
Ruisje schreef: Eens! Ik geloof er ook niks van dat een kvv producent restjes vlees bij de slager haalt, die koopt bij een slachterij. Maarrrrrr... het zou me niet verbazen als ze wel wat kleurzout in de kvv mengbak erbij kiepen. Ziet zo'n kvv worstje er toch wat verser uit!
Kwestie van 1 telefoontje naar desbetreffend merk! (ik denk dat als je zegt restjes van de slager dat ze in een deuk liggen daar trouwens) ;D ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#3171045
Paul_Barte schreef: Kwestie van 1 telefoontje naar desbetreffend merk! (ik denk dat als je zegt restjes van de slager dat ze in een deuk liggen daar trouwens) ;D ;D
En jij denkt dat ze dan zeggen ja hoor wij gooien wat sulfiet of een kleurtje in de kvv zodat het er verser/mooier uit ziet. Hoe naief kan je zijn.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3171054
pike schreef: En jij denkt dat ze dan zeggen ja hoor wij gooien wat sulfiet of een kleurtje in de kvv zodat het er verser/mooier uit ziet. Hoe naief kan je zijn.
Idd dat antwoord ga je nooit krijgen .
En restjes van slagerijen ? Nee hoor alles komt met grote hopen van slachterijen vandaan . Die kopen per 100en kilo op en niet die kruimels die een slager misschien eind van de week niet meer zou kunnen verkopen .
Door TomsBorders
#3171060
ik denk dat je wel een antwoord gaat krijgen en dat zal meestal zijn, ja er kunnen sporen van inzitten.
bedrijven hebben niets aan een hond die overlijd aan sulfiet allergie terwijl ze hebben gezegd dat het vrij van is, een analyse en dan hebben ze een probleem.
Door Paul_Barte
#3171093
pike schreef: En jij denkt dat ze dan zeggen ja hoor wij gooien wat sulfiet of een kleurtje in de kvv zodat het er verser/mooier uit ziet. Hoe naief kan je zijn.
Geen kwestie van naïef zijn maar een kwestie van leeftijd en ervaring  ;)
Door Paul_Barte
#3171094
Ook bevat gewoon vlees en kip geen sulfiet. Filet Americain, gehakt en worst enz. is een ander verhaal, soms wordt er mee gesjoemeld volgens onderzoek in10% van de gevallen.
In principe is het zelfs verboden omdat het vitamine B1 (thiamine) afbreekt.
Om de mooie kleur van gehakt te behouden wordt ascorbinezuur (vitamine C) of een ander zuur gebruikt.
Grijs gehakt doet trouwens niets af aan de kwaliteit van het vlees.
Laatst gewijzigd door Paul_Barte op di 17 nov 2015, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door