Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#3170679
Tom heeft de nagel van zn linkervoorpoot, de binnenste zeg maar zn duim, eraf, het is nu 2 uur verder en bloed nog als een rund dus kan het niet heel goed zien, maar zover ik nu zie zit er echt niks meer van een nagel. Hij schoot langs me heen de straat in omdat ie een kat zag, en toen ie terug kwam liep ie mank en bleek zn nagel dus verdwenen, het is ontsmet, en net heeft ie in een badje betadinescrub gezeten, en omdat het zo bleef bloeden weer maar een druk verbandje gelegd.

Nog tips?

Hij krijgt iig voorlopig lijnrust (wat niet lastig is, ik hoef alleen maar een sok of verbandje aan te doen en hij vind dat ie niet kan lopen :P) straks maar weer een verbandwissel doen...
Door hannabelgje
#3170694
Toen Zoë dat had een drukverbandje erom voor een paar uurtjes en daarna niks eigenlijk. Beetje schoon gehouden.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
Door Suzanne
#3170699
beterschap!

Eventueel dicht laten branden? Ja, kijk, niet mijn favoriete optie maar blijven bloeden is het ook niet....

Suzanne
Door smulpaap
#3170711
Tessa heeft het een paar jaar geleden gehad , tijdens een strenge winter .
Ze liep te rennen in de sneeuw en ineens een heel groot spoor met bloed , een deels gescheurde nagel
Ik ben naar de DA gegaan met haar en die heeft de rest van de nagel verwijderd
Ik ben toch altijd wel wat huiverig voor ev ontsteking van het bot
Poot in het verband , geen AB nodig gehad . Wel regelmatig pootje reinigen
En een week op de stoep aan de lijn laten lopen
Daarna was het prima genezen
Door Martine-Tom
#3170712
Suzanne schreef: beterschap!

Eventueel dicht laten branden? Ja, kijk, niet mijn favoriete optie maar blijven bloeden is het ook niet....

Suzanne
als er nog nagel zat mss wel, maar de hele nagel is eraf...lijkt me dat je dat niet dicht kan branden...
Door frodo quin
#3170730
Een da heeft mij voor dat soort situaties ooit het advies gegeven teentje in de bloem te steken, ijs zou ook moeten werken.
Door Martine-Tom
#3170734
Ik gebruik dutimon wondpoeder, nog even groene leem overwogen, maar dit bevalt wel  :)
Bloem kreeg ik al als advies, maar vond het wat eng, het is toch best een wond en dan voelt bloem eng, maar goed om te horen dat een da het ook als advies gaf, dan is het als ik geen dutimon in de buurt heb dus toch een optie.
Net verschoond en er zat weer wel wat bloed maar het liep er niet meer uit zeg maar, dus we gaan vooruit, omdat ie op bed slaapt weer nieuw verband en wat dutimon erop en morgen hopelijk zonder verband.
Ijs lijkt me pijnlijk! Zitten er niet zenuwen in het nagelbed  ???
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op zo 15 nov 2015, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door frodo quin
#3170749
Deugd zal het niet doen lijkt me, maar als het niet stopt met bloeden heb je een groter probleem. De da die het mij toen adviseerde van de bloem vond het een aanvaardbaar alternatief voor bloedstelpend poeder. Voor mij voelt het ook tegennatuurlijk, maar bij ernstige bloedingen zou ik toch niet twijfelen.
Door Martine-Tom
#3170778
frodo quin schreef: Deugd zal het niet doen lijkt me, maar als het niet stopt met bloeden heb je een groter probleem. De da die het mij toen adviseerde van de bloem vond het een aanvaardbaar alternatief voor bloedstelpend poeder. Voor mij voelt het ook tegennatuurlijk, maar bij ernstige bloedingen zou ik toch niet twijfelen.
daar heb je helemaal gelijk in!
Gzd had ik dat poeder en dacht er ook nog eens optijd aan :P
Vind dit soort dingen altijd zo moeilijk om te beslissen...

Vannacht heeft het minimaal gebloed en het is nu gestopt, 'gelukkig' doet het pijn dus lijnrust is niet moeilijk nu, net even naar buiten geweest maar na 20 meter wil ie weer naar binnen.
Door TomsBorders
#3170889
met bloem is niet zoveel kwaad, over het algemeen, als het bloed is er vrij weinig ergs want dan gaan alle afval stoffen er ook uit. ik laat wonden ook altijd goed bloeden bij mezelf als ik me aan iets vies heb opengehaald.
wat je gebruikt om het te stelpen kan over het algemeen niet heel veel kwaad, maar het moet wel efficiënt zijn natuurlijk want het heeft weinig toegevoegde waarde als het een uur aan het stelpen is nog. Nazorg is natuurlijk veel belangrijker voor wonden waar vuil in kan komen en dat betekent dat je ook niet te lang gaas erop moet houden wanneer je op een plek bent waar het relatief schoon is tenzij de hond het bloeden aanwakkerd (maar helpt verband daartegen?).
Door Martine-Tom
#3170891
Sinds vanmorgen loopt ie 'bloot' heb geen bloed meer gezien, alleen toen ie onhandig van de bank sprong kwamen er wat druppels maar stopte snel gelukkig.
Hij houd zicht rustig, ik doe er nu eigenlijk niks aan, toen het open was wat honingzalf erop gedaan, mss vannacht nog een verbandje met honingzalf?
Hij ligt eigenlijk alleen te slapen dus erg vies word het niet hihi
Door Martine-Tom
#3170893
Dutimon vind ik trouwens echt een aanrader! De eerste keer zat het er niet geod op, maar eenmaal op de juiste plek was het zo gestelpt!
Door TomsBorders
#3170940
ik ben zelf geen fan van verband als het open kan maar dat kan jij beter inschatten dan ik. verband is alleen goed wanneer vaak genoeg verschoont maar het kan het ook wat verstikken wat het helingsproces helaas vermindert. (dit alles geldt zolang er geen ontsteking is). ik kan me wel voorstellen dat honingszalf dan wel weer opgelikt wordt
Door Martine-Tom
#3170948
Hij slaapt op bed dus zit niet te wachten op een bloedbad zeg maar :biggrin2:
Volgens mijnis het nog steeds dicht dus denk dat het niet nodig gaat zijn, en idd verband was dan om de honingzalf er even de kans te geven...amders is het zo opgelikt...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door