Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3170308
We waren een week of drie terug begonnen, kon hier enkel haaksbarf paard en zalm vinden en had daarom farmfood ook meegenomen.
Paard vindt hij niet zo heel lekker.
De Farmfood wel. Heerlijk zelfs. Enkel vond ik het niet geweldig vanwege dat de calciumbron geen bot is.

Dus naar een andere zaak gegaan, daar heb ik Barfmenu van Tinlo gehaald. ( 250 grams rollen voor de kat)
Hij lust de smaken die ik gekocht heb allemaal ( Eend, Konijn, Natuurlijk, kip en rund, en Lam)

Op woensdag 4 november hiermee begonnen, en af en toe ook een portie farmfood. Die is nu geheel op.
Hij heeft redelijk goede poep, en lijkt ook in gedrag te veranderen. Darm gerommel is heel veel minder, hij is rustig en tevreden. Slaapt nog wel belachelijk veel, maar durft meer. Ik zie langzamerhand een hond die een beetje zelfvertrouwen begint te krijgen!
En bovendien geniet ik zelf ook van de variatie die ik hem kan bieden en hem echt zie smullen.

Gister heb ik voor het eerst de droger gepakt. Kipdijfilet stukjes van de AH. ( 2 bakjes van 400 gram voor 4 euro)
En ik heb hem gewoon wat van het vlees gegeven, voor het eerst dus. En hij vindt het heel lekker. Ook de snackjes uit de droger trouwens. Hij vindt ze zalig!

We hadden die sardientjes op waterbasis ook gekocht. En dit vindt hij ook zeer smakelijk ;)
Dus er is eigenlijk weinig meer te merken van een moeilijke eter ;)

Maar toch een paar vraagjes..hihihi

* Hij stinkt nog vreselijk uit zijn bek. Als hij gaapt of lukt.. ga je haast over je nek van de lucht. Ik heb wel het idee dat het iets minder erg is, of misschien ben ik er iets meer aan gewend dat hij zo meurt  :biggrin2:

* Contact opgenomen met Tinlo. Omdat ik de katten variant heb. Kleine vriezer op het moment, dus is dit voor nu even erg handig.
Ik werd zeer vriendelijk te woord gestaan. Man legde uit dat het meer taurine bevat maar dat dit geen kwaad kan voor de hond.
Hij vertelde me wel dat het beter is om maar een keer per dag te voeren. Ook voor erg kleine hondjes. Dat de maag een spier is en juist goed aan het werk gezet moet worden. Dat het slim is een premium variant erbij te nemen, omdat daar moeiliijk en niet verteerbare delen in zitten zodat de darmen meer voedingsstoffen op gaan nemen.
Onderzoek in de Beekse Bergen, ontlasting van de wilde dieren zit nog behoorlijk wat voedingsstoffen in.
Maar goed, 't is een uk van 2,1 kg. En eigenlijk lees ik voroal dat twee en soms drie maal voeren beter is. Nu twijfel ik weer. ???

* Hier de tip gehad om hem meer te voeren en op het oog. Nou doet dat oog het nog niet feilloos natuurlijk. Maar hij eet 100 tot 110 gram op een dag. Hij wordt voller, 't is niet meer een mager scharminkel. Ik vind hem er echt al heel veel beter uit gaan zien. Wanneer moet ik gaan minderen?

* Bij de islamitische slagerij kippennekken gevonden, 1,25 voor een kg. KAn ik dit alvast geven.. of zou ik toch nog wat langer wachten? Dat zijn spijsvertering dus nog beter gewent is aan het verteren van rauw vlees?

* ik heb konijnenoren besteld. Bedoeld om te drogen. Maar mag hij deze ook ontdooit uit de vriezer eten? Ik denk van wel.. maar vraag het even voor de zekerheid. Gaat om 500 gram, geen idee eigenlijk hoeveel oren dat zijn?

* waar kan ik vuile pens halen? En dan niet de online bestelwinkels, want dan zit ik met verzendkosten.. en nauwelijks nog ruimte om te vriezen.
#3170389
Hieronder mijn antwoord in het dik bij je vragen gevoegd

* Hij stinkt nog vreselijk uit zijn bek. Als hij gaapt of lukt.. ga je haast over je nek van de lucht. Ik heb wel het idee dat het iets minder erg is, of misschien ben ik er iets meer aan gewend dat hij zo meurt  :biggrin2:
Hiermee kan ik je niet helpen, geen ervaring mee

* Contact opgenomen met Tinlo. Omdat ik de katten variant heb. Kleine vriezer op het moment, dus is dit voor nu even erg handig.
Ik werd zeer vriendelijk te woord gestaan. Man legde uit dat het meer taurine bevat maar dat dit geen kwaad kan voor de hond.
Hij vertelde me wel dat het beter is om maar een keer per dag te voeren. Ook voor erg kleine hondjes. Dat de maag een spier is en juist goed aan het werk gezet moet worden. Dat het slim is een premium variant erbij te nemen, omdat daar moeiliijk en niet verteerbare delen in zitten zodat de darmen meer voedingsstoffen op gaan nemen.
Onderzoek in de Beekse Bergen, ontlasting van de wilde dieren zit nog behoorlijk wat voedingsstoffen in.
Maar goed, 't is een uk van 2,1 kg. En eigenlijk lees ik voroal dat twee en soms drie maal voeren beter is. Nu twijfel ik weer. ???
Deels heeft de man gelijk, maar aangezien kvv snel verteerd dat 2x per dag geven. Aangezien het de kattenvariant is zit er waarschijnlijk geen pens in. Dat zou je dus nog toe kunnen voegen

* Hier de tip gehad om hem meer te voeren en op het oog. Nou doet dat oog het nog niet feilloos natuurlijk. Maar hij eet 100 tot 110 gram op een dag. Hij wordt voller, 't is niet meer een mager scharminkel. Ik vind hem er echt al heel veel beter uit gaan zien. Wanneer moet ik gaan minderen?
Als je denkt dat hij er goed genoeg uitziet kan je hetzelfde blijven geven, vind je hem te dik worden, dan ga je wat minder geven.

* Bij de islamitische slagerij kippennekken gevonden, 1,25 voor een kg. KAn ik dit alvast geven.. of zou ik toch nog wat langer wachten? Dat zijn spijsvertering dus nog beter gewent is aan het verteren van rauw vlees?
Volgens mij zou je het al wel kunnen proberen, sla desnoods de nekken even plat. Als je er nog een beetje spiervlees bij geeft kan je als vervanging van 1 maaltijd geven

* ik heb konijnenoren besteld. Bedoeld om te drogen. Maar mag hij deze ook ontdooit uit de vriezer eten? Ik denk van wel.. maar vraag het even voor de zekerheid. Gaat om 500 gram, geen idee eigenlijk hoeveel oren dat zijn?
Kan ook gewoon vers, zover ik weet

* waar kan ik vuile pens halen? En dan niet de online bestelwinkels, want dan zit ik met verzendkosten.. en nauwelijks nog ruimte om te vriezen.
bij een slager oid zou je kunnen proberen of kijken of er een lijntje bij jou in de buurt komt, die hier aangeboden word
#3170411
Over dat uit z'n bek stinken; mits het niet een medische oorzaak heeft wordt dat vanzelf een stuk beter. Maar dat duurt wel even ;) Mijn herplaatser ruikt nu veeeel beter uit haar mond dan toen ze hier kwam op 6-jarige leeftijd (ze had alleen als pup kvv gehad bij vorige eigenaar, daarna brok). Das inmiddels wel ruim 2 jaar geleden.... En nog steeds is het nog niet zoals bij mijn andere teefje, die ik van pup af aan een zelf samengesteld rauw voer menu geef. Die stinkt echt nooit uit haar mond.
#3170418
Bedankt voor de antwoorden ;)

Geen idee, eerst had hij het niet zo erg.. en toen hij zo slecht reageerde op de gewone voeding.. stonk hij vreselijk.
Rico komt uit het asiel, at daar helemaal niet. Zijn gebit is daar ook voor de helft verwijderd en de rest schoongemaakt. Ik mag niet echt in zijn bekkie kijken maar op zich ziet het er schoon uit op het oog, dat wat ik kon zien.

En ben druk zoekende naar iets waar hij dus op moet kauwen.. vandaar ook de konijnenoren, omdat dat een goede tandenborstel zou moeten zijn :D
Verder zoeken we nog even flink door naar pens.
Hier in de buurt van alles gevraagd en afgebeld.. maar 0,0 kunnen vinden.
't Wordt gewoon tijd voor een grote vriezer, probleem dan opgelost ;)
#3171747
Dit staat o.a. op hun site, en eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik van het verhaal moet vinden ;)

Farm Food Fresh bevat geen bot. *
Hierdoor wordt bij Pens en Hart compleet en Rundvlees compleet een gecontroleerde calcium/fosfor opname gegarandeerd. Bij Groene pens enkelvoudig en Rundvlees enkelvoudig is de calcium/fosfor opname daardoor controleerbaar.
Van (gemalen) bot is niet bekend hoeveel calcium en fosfor werkelijk opneembaar (benutbaar) is voor de hond. Wanneer er botten in het vlees wordt gemengd weet men nooit of de hond voldoende, te veel of juist niet genoeg calcium en fosfor binnenkrijgt. Om die reden gebruiken wij fosforzure kalk (een natuurlijk mineraal) en monocalciumfosfaat als natuurlijke aanvulling om in het voer een juiste hoeveelheid en verhouding te krijgen van calcium en fosfor. Van deze twee mineralen weten we namelijk precies hoeveel calcium en fosfor opneembaar, en dus benutbaar, is door uw hond.
Ook wanneer u daarom Farm Food Fresh enkelvoudige pens en/of vlees gebruikt als basis om zelf een honden-maaltijd samen te stellen weet u hoeveel calcium en fosfor u geeft door middel van het vlees.
Daarom is Farm Food Fresh uitstekend te gebruiken als basis van, of aanvulling op, uw zelfbereide hondenmaaltijd.
* Betreft de beslissing om geen gemalen bot te gebruiken als calcium-fosfor bron in Farm Food Fresh.

Veel fosfor komt al uit het vlees zelf en hoewel gemalen bot als calciumbron financieel aantrekkelijk is hebben we in het belang van de levenslange gezondheid van de honden gekozen voor een mengsel van anorganische calcium-fosfor mineralen. Hiermee stellen we de calcium-fosfor balans in het voer en de opneembaarheid zeker en daarmee een biologische beschikbaarheid die overeenkomt met de dagelijkse behoefte van zowel pups als volwassen honden.

Bij bot is de calcium-fosfor balans nooit goed vast te stellen, zeker niet wanneer het gemalen bot in de maaltijd zit verwerkt. Niet voor niets kauwen/knagen/eten de wolven pas na de maaltijd op botten wanneer de maag al weer vrijwel leeg is.

Om calcium uit bot vrij te maken moet de pH (zuurgraad) in de maag op een dusdanig laag niveau liggen dat de calcium in het bot door het maagzuur kan worden opgelost. Pas daarna is het calcium (en ook de fosfor) opneembaar in het darmkanaal en beschikbaar voor de stofwisseling.

Tijdens het verblijf in de maag bij een volledige maaltijd is de pH in de maag dusdanig hoog dat calcium uit bot niet geheel of soms helemaal niet wordt opgelost. Hiermee is de beschikbaarheid van calcium en fosfor uit dat bot een onzekere factor.

Dit is de reden waarom wij afzien van het gebruik van gemalen bot in de complete versies van Farm Food Fresh; want tenslotte is voeding de belangrijkste, dagelijks terugkerende, factor voor wat betreft de gezondheid van uw hond.

Zo nu en dan een rauw bot is uiteraard prima, maar dan wel altijd enige tijd na de maaltijd.


http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/ho ... delen.html
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door