Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door avalon
#312
Ik heb al een paar keer zelf iets gemaakt voor mijn honden. Ik ben er inmiddels ook achter dat ik te veel fruit en te veel groenten geef. Koolsoorten worden niet echt goed verdragen door 1 van mijn honden. Runderlappen, lamskoteletten, kipfilets en rundergehakt worden goed verdragen. Ik ben niet zo goed met het berekenen van procenten. En dan nog een vraagje zouden ze al een lamsribbetje mogen? Avalon is momentel iets te dik (maar vreet dan ook alles wat op haar pad komt op) en weegt 13kg (wat opzich best een mooi gewicht is) Angie reageert wisselend op de vers maaltijden, meestal als erkool inzit krijgt ze diaree. Ze weegt 17 kg.
Door Lizzy
#313
Hoi Renate, wat voor recepten zoek je? Om groentepuree te maken of complete recepten? Hoe vaak wil je zelf gaan samenstellen? Je geeft nu versvlees, toch?

Groetjes, Lizzy
Door avalon
#314
Ik ben vooral opzoek naar de groentenpuree, want daar gebruik ik zowie zo te veel van nu. Van het vlees geef ik meestal het zelfde als de energique (100gr per 5kg lichaamsgewicht). Ik wilde toch graag in het weekend (za +zo) een speciaal maaltje maken voor de hondjes. Ik had gisteren een mix van rundergehakt en kippengehakt, daar heeft avalon (13kg) 200gr en Angie (17kg) 300gr van gekregen. Ik heb diepvries spinazie in deelblokjes gekocht hier hebben ze ieder 1 blokje van gehad, zo ook met rode kool (diepvries blokjes en verder 1 worteltje (kleintje) en een teentje knoflook. Ze krijgen nog 3 dagen in de week brokken (van manlief moeten ze brokken eten anders wordt het allemaal veelste duur).
Door Lizzy
#315
Hoi Renate, wanneer je groentemix wilt maken, dan heb je een keukenmachine, staafmixer, sappers/centrifuge of blender nodig.

Je neemt dan gewoon verschillende groentes. Neem bijvoorkeur zo'n 4 tot 20 verschillende groentes, bijv:

Andijvie, paksoi, peterselie, waterkers, sla (geen ijsberg), witlof, spinazie, bleekselderij, rucola-sla, courgettes, worteltjes, bietjes, raapstelen (even koken of stomen), sperziebonen, snijbonen, knoflook, etc. etc. etc.

Je pureerd alle groentes en vriest dit bijv. in in porties. Je kunt (denk ik) zo'n 100 gram geven per hond per maaltijd.

Dit meng je bijv. met yoghurt of huttekase (als je honden dat lekker vinden) of met wat sardientjes, zalm of tonijn uit blik. Of met vlees. Of met orgaanvlees.

Je kunt daarna best een botje geven, maar bouw dit langzaam op! Lees anders eerst even het "honden en het eten van botten" document. Begin bijv. eerst met het voeren van kippennekken, op de dag dat je zelf samenstelt (dit moet je niet combineren met versvlees want daar zit al calcium in). Je geeft bijv. iedere hond een paar nekken na de groente/vlees/vis mix.

Als de nekken goed gaan, probeer dan kippenvleugels of karkassen (even het bochtje in knippen). Als dat ook goed verteerd wordt, kun je best een lamsrib proberen. Blijf erbij en laat ze niet gelijk te lang kluiven. Nou goed, dat staat allemaal al in het document beschreven.

Ik zou zelf geen botten geven op dagen dat ze brokken krijgen. Gewoon, om het zekere voor het onzekere te nemen.

Qua hoeveelheid zou ik gewoon even het gewicht aanhouden dat ze normaal met versvlees krijgen (in totaal). Worden ze te dun: geef je iets meer.

Heb je hier wat aan?
Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door