Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Cathy
#3169944
Wat hangen jullie in de pot op ? zodat het lekker ruikt als je de wc deur open doet , of hangen of zetten jullie er iets naast ?
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3169952
Helemaal niks, want: (van website mens-en-gezondheid).

Synthetische geuren
Geuren worden door het huis verspreid middels een pompje, een electrische verstuiver of andersoortig apparaatje. Door reclame worden we bedolven onder het idee dat je huis een bron van parfumgeur moet zijn, wil je tot de propere mensen behoren. Iedereen kan naar eigen keuze zijn huis voorzien van synthetische geurpreparaten maar dat is wel tegen een hoge prijs. Luchtverfrissers bevatten namelijk zonder uitzondering zwaar gitige bestanddelen die ernstige schade veroorzaken aan mens, dier en plant.


Wat zit er in luchtverfrissers?
Luchtverfrissers zijn zo fris nog niet. Ze bestaan uit allerlei synthetische stoffen. Wat zit er zoal in?
Formaldehyde,
Benzeen,
Styreen,
Tolueen,
Terpeen.


Formaldehyde
Formaldehyde is een carcinogeen oftewel een kankerverwekkende stof. Het wordt gebruikt als conserveermiddel in cosmetische substanties, maar ook in luchtverfrissers. Formaldehyde is verder een middel wat wordt gebruikt bij het schoonmaken van objecten met mos. Formadehyde kan ogen en neus irriteren en het kan voor werknemers die er vaak mee werken tot beroepsastma leiden. Ongetwijfeld zullen er in de toekomst mensen met luchtverfrisserastma zich hoestend naar de huisarts begeven.


Benzeen
Benzeen is een kankerverwekkende stof. De universiteit van Maastricht toonde aan dat hoge doses benzeen tot chromosale afwijkingen en schade aan beenmergcellen leidt. Daarnaast brengt deze stof schade aan voor het voortplantingmechanisme van de mens. De meest voorkomende kankersoort in relatie tot benzeen is leukemie.


Styreen
Een overvloed aan styreen leidt tot hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid, prikkelbaarheid en concentratiestoornissen. Daarnaast is het een kankerverwekkende stof. Styreen dat door ademhaling binnenkomt hoopt zich op in de nieren, lever, hersenen en vetweefsel. Styreen is verder schadelijk voor het zenuwstelsel.


Tolueen
Het inademen van tolueen kan leiden tot misselijkheid, vermoeidheid, concentratiestoornissen en bewustzijnsverlies en nog veel meer stoornissen. De stof hoopt zich op in het lichaam en het is met name giftig voor de lever en de nieren. Op de Engelstalige Wikipedia staat dat toluleen nooit ingeademd moet worden; iets wat we dagelijks en van uur tot uur doen als we een electrische luchtverfrisser in huis aanbrengen.


Slecht voor het centrale zenuwstelsel
Uit onderzoek uit 2005 dat in opdracht van de Europese Consumenten Organisatie werd gehouden onder 74 soorten luchtverfrissers, bleek dat deze manier om het huis te voorzien van geuren een gevaarlijke bezigheid is. In hun conclusie stelden de onderzoekers dat voornamelijk de giftige stoffen die werken op het Centrale Zenuwstelsel alarmerend hoog is. Verder zag dit onderzoek dat er in ieder huis een concentratie aan gifstoffen zit dat afkomstig is van allerlei industriële producten. De vluchtige stoffen uit luchtverfrissers gaan hier een chemische reactie mee aan zodat er nog meer gifstoffen in een huis worden aangemaakt.


Wierook behoort tot de categorie giftige luchtverfrissers.


Luchtverfrissers tijdens zwangerschap
Een Engels onderzoek onder 10.000 vrouwen wees uit dat luchtverfrissers tot ziekten bij moeder en kind kunnen leiden. In een onderzoek onder 170 huishoudens in Engeland kwam naar voren dat huizen waar een luchtverfrissers is aangebracht tijdens de zwangerschap en vroege jeugd van een kind, dit leidde tot verhoogde kans op diarree en oorpijn bij kinderen en hoofdpijn bij de moeder. Daarnaast bleken moeders die luchtverfrissers gebruikten vaker depressief. De onderzoekers concludeerden dat een zwangere vrouw en haar kind extra gevoelig is voor luchtverfrissers omdat ze grootste deel van de tijd in huis doorbrengen.


Luchtverfrissers en astma
Mensen met luchtwegenaandoeningen zoals COPD moeten zich ver houden van luchtverfrissers; ze vormen een hogerrisicogroep. In een onderzoek dat tuasen 1988 en 1994 werd gehouden werd aangetoond dat in luchtverfrissers voorkomende dichloorbenzeen tot verminderde longfunctie kan leiden. Kinderen die in hun jeugd in een huis met luchtverfrissers wonen, hebben een grotere kans op astma.


Natuurlijke manieren voor frisse lucht
Er zijn manieren om het huis fris te laten ruiken zonder gebruik te maken van een luchtverfrisser. Allerleerst kun je vooral in de zomer een prullebak buiten neer zetten. Daarnaast kun je een raampje openen. Een geopend raampje zorgt voor frisse lucht van buitenaf; dat is in feite de beste manier om frisse lucht te verkrijgen. Roken moet je nooit binnenshuis doen; dat leidt tot een vervelende lucht in huis, ook als je een dag niet hebt gerookt. Soms is de oorzaak van slechte huislucht een verstopte riolering of overvolle asbakken. In die gevallen kun je beter de oorzaken van onaangename luchten aanpakken in plaats van de luchten te maskeren met gevaarlijke chemische middelen. Daarnaast is het mogelijk dat nieuwe vloerbedekking, schilderwerken en behang tot vreemde luchten kan leiden waarvan je de neiging krijgt om ze te maskeren. Hiervoor geldt dat je alle ramen en deuren wagenwijd moet open zetten, het liefst de hele dag. Dan zal de lucht een stuk opklaren in huis.
Tips om het huis op natuurlijke wijze te verfrissen:
Lelies in huizen vullen de ruimte met een aangename bloemenlucht.
Kamerplanten als hedera, chlorofytum en aronskelk kunnen onaangename geuren verwijderen.
Zet het raam open.
Door Martine-Tom
#3169963
Tegenwoordig een blok wat in de wc hangt maar niks van spuitflessen oid, ik vind die dingen zo ontzettend smerig ruiken, maakt een eventuele lucht die er hangt alleen maar erger :-X
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3169964
Ik heb van die toilet tabs van mr muscle. Dat ruik je 2 dagen en dan niet meer, maar dan ontstaat er ook niet zo snel een vieze lucht in de pot. Verder geen luchtverfrissers, vind die luchtjes nooit lekker. We hebben altijd het rooster open voor de frisse lucht.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3169974
Wij hebben nog wel van die houdertjes van de vorige bewoner hangen, maar er zit nix in.
Meneer heeft wel eens een bus spray gekocht, maar meestal staat het ding alleen stof te vangen. Beneden hebben we een afzuiginstallatie, boven ruikt het gewoon naar kak.
Door Cathy
#3169978
Martine-Tom schreef: Tegenwoordig een blok wat in de wc hangt maar niks van spuitflessen oid, ik vind die dingen zo ontzettend smerig ruiken, maakt een eventuele lucht die er hangt alleen maar erger :-X
Alleen die blokken lopen spontaan in een paar dagen  leeg  >:(, is een beetje zonde van het geld vind ik
Door Martine-Tom
#3169985
Cathy schreef: Alleen die blokken lopen spontaan in een paar dagen  leeg  >:(, is een beetje zonde van het geld vind ik
ik heb nu de allergoedkoopste, 40ct, en daar zit zon zeepblok in zeg maar, hier hangt ie een week of 2 en dan is ie pas leeg, die vloeibare hoor ik het vaker van, zelf geen last van, maar die goedkope werkt net Zo goed dus waarom meer uitgeven ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3169990
Niks. Ik vind het veel te chemisch, zoals Spikkelneus al zegt. En ik wil geen risico lopen op allergieën met Nelson. Niet dat die op de wc komt (duhuh) maar hij slaapt in de ruimte naast het toilet en lucht blijft ne eenmaal niet stilhangen.
Door - pien -
#3169997
Ik wil niet zo'n spoelding in de pot hangen, maar we hebben wel een Glade/Brise lavendelspray, zelf te bedienen.
Beneden is het wcraampje open als het warm genoeg is en dat is vaak genoeg om de stank weer kwijt te raken maar boven zit alleen een ventilatierooster in de badkamer en heb je een verfrisser echt wel nodig.
Door cj
#3170007
Regel nummer 1: in de badkamer wordt niet gepoept!
Beneden wel en daar heb ik niks. Raampje staat open. Vind zo'n chemische lucht zo vies.
Saskia
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door