Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3169147
Beetje gekke/domme vraag misschien..  :o

Maar.. ik begrijp dat je alles eigenlijk altijd bevroren ontvangt als je besteld (logisch ook). Maar wat ik mij dan afvraag, je gaat het toch niet eerst ontdooien, dan portioneren en vervolgens weer invriezen? Dat lijkt me niet gezond toch? Of werkt dat voor honden anders dan voor mensen?

Maar als je het niet eerst ontdooid, hoe portioneer je het dan? Is het niet een grote bevroren klomp vlees?
#3169161
Vleesbot (vleugels, nekken, ribben, karkas) laat ik de buitenkant iets ontdooien. Met m'n handen kan ik dan de stukken los van elkaar trekken. Ik gebruik daar huishoud handschoenen bij. De verschillende onderdelen portioneer ik vervolgens in de juiste hoeveelheden.

Orgaan en spiervlees laat ik ook iets ontdooien, maar zeker niet helemaal! Met een scherp mes kun je vervolgens stukken ervanaf snijden. Daarna alles weer in de vriezer.
#3169174
Wij laten het altijd een paar uur buiten de vriezer maar we laten het niet helemaal ontdooien. Het vlees snijd ook fijner als het nog niet helemaal ontdooid is.
Vleesbot hakken we soms met een hamer en beitel uit elkaar, de honden ontfermen zich over de stukjes die weg vliegen.  :biggrin2:

Maar vlees ontdooien en opnieuw invriezen is niet perse ongezond. Je hebt iets verlies aan voedingswaarden maar voor bijvoorbeeld snelle bacteriegroei moet het boven de 7 graden zijn.
#3169322
Mieke-Navajo schreef: Dit gebeurd toch sowieso enkele keren in de consumptie industrie voor mensen voordat het in de winkel ligt?

Nadeel wat ik hier ervaar met ontdooien en invriezen is de vocht vorming over of in het vlees.
Ja, dat gebeurd zeker. Er zijn echt mensen die bij hoog en laag blijven beweren dat dit niet zo is, maar die moeten echt een keer wakker worden.

Wat je niet wil, is snel ontdooien. En dus laat je liefst alles even een beetje ontdooien in de koelkast (of hier in de kelder, die is 8 graden). Je laat het ook niet helemaal ontdooien, liefst zo min mogelijk. Maar ja, je moet toch wat. Een kilo vlees eruit halen en die in 6 dagen opvoeren is ook niet gezond.
Maar echt, even (rustig!) laten ontdooien om te portioneren en dan zo snel mogelijk weer invriezen is prima.

Denk er wel om dat je niet meer dan 3 kilo ontdooid vlees in je vriezer kiept, anders gaat je vriezer het niet leuk vinden. En gooi ontdooid vlees ook vooral in het snelvriesvak en/of zet de vriezer op superfrost.
#3169337
Wij laten het inderdaad ook in de kelder ontdooien of in de koelkast. Het voordeel is dan ook dat het vlees ook in de binnenkant wat zachter is geworden ipv dat de buitenkant ontdooid is en de binnenkant nog steeds knetterhard.
Wij hebben wel eens vlees gehad via een lijntje wat deels ontdooid was (dat is dan het enige nadeel van de zomer) en dat ging gewoon allemaal de vriezer in, we kunnen het moeilijk verder laten ontdooien.
#3169362
Orgaan krijg ik per kilo aangeleverd. Ik laat dat een paar uur op het aanrecht staan, dan snijd ik de buitenste laagjes eraf (meest ontdooide deel) tot ik 330 gram heb. Dat gaat in de koelkast voor morgen. En de rest deel ik doormidden en gaat in 2 porties weer in de vriezer. Voor spier en bot doe ik hetzelfde, maar dan met andere gewichten.
#3169378
ik doe een keer per zoveel tijd porties maken en dan zet ik de hele boel op het aanrecht, zo ontdooid het maar een klein beetje omdat de omgeving koud is maar voldoende om na de wandeling met de hond alles te portioneren.
makkelijkste is dan met een goed scherp broodmes alles te snijden vind ik en af te wegen en weer de vriezer in.
#3169644
Net nieuw met barfen. Maar ik zet de helft van wat ik moet snijden op het aanrecht en laat het ontdooien tot het nog wel een beetje bevroren is maar wel snijdbaar. En zodra het bijna weg gewerkt is, komt de tweede helft. Ben wel 6/7 uurtjes bezig met alles; maar heb wel gelijk voor 2 maanden. De vriezer die pakt het goed, als ik de laatste zakjes erin zet, zijn de eerste zakjes al richting bevroren. Maar heb het wel over 70kg aan vlees.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door