Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3168677
Ik zie even door de bomen het bos niet meer, heb al gezocht maar zie zoveel verschillende dingen.

Brutus heeft bij een voorpoot een tussenuren kapot. Het lijkt op een schaafwond achtig iets. Omdat hij vanaf pup al gevoelige voorpoten heeft likt hij er veel aan. Van de week zag ik al bloed op het dekbed in zijn mand liggen dus ik denk dat hij het kapot geknaagd/gelikt heeft.

Maar het geneest zo niet echt natuurlijk, ik heb hem al een neopreen schoentje aan gedaan zodat hij het niet nog verder kapot likt/knaagt.
Kan dat om blijven? Gaat dit niet broeien? En kan ik er nog iets opsmeren zodat het wat makkelijker geneest?

Hij heeft het nog niet eerder zo kapot gehad, wat dat betreft is het dit voor het eerst.
Door Lizzy
#3168681
He getsie. Is het alleen een wond of echt een ontsteking (tussenteenontsteking)?

Ik zou er groene leem wondpasta opsmeren. Dat droogt lekker in. Dan kan de schoen volgens mij ook goed aan zonder dat het gaat broeien. Ik zou dat wel een paar keer per dag (zeker) controleren.
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3168695
Lizzy schreef: He getsie. Is het alleen een wond of echt een ontsteking (tussenteenontsteking)?

Ik zou er groene leem wondpasta opsmeren. Dat droogt lekker in. Dan kan de schoen volgens mij ook goed aan zonder dat het gaat broeien. Ik zou dat wel een paar keer per dag (zeker) controleren.
Het ziet er niet heel rood uit, alleen het haar is weg en het ziet er echt uit als een schaafwond. Hotspot is het ook niet, die zien er altijd wat groenig nattig uit vind ik, dit is alleen nattig.
En veel beter kan ik het niet bekijken, Brutus is echt een mieperd als het om zijn voorpoten gaat. Het is al heel wat dat ik dat schoentje aan mocht doen, maar te lang zijn voorpoot vasthouden is heel lastig bij hem.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3168707
Bandit heeft een keer een nagel afgebroken helemaal tot op het leven.
De dierenarts adviseerde om zijn poot 1 x per dag ca. 10 minuten in de soda of biotex-groen te houden (ik leidde Bandit ondertussen af met steeds een klein stukje vleesstrip, zijn favoriet) en daarna goed af te drogen (deppen).
Voor buiten had hij een schoentje aan om te voorkomen dat er vuil in het wondje kwam. Binnen mocht het schoente uit, maar hij moest er wel vanaf blijven.

Je zou Brutus voor binnen ook een baby-sokje aan kunnen doen. Dat ademt. Met een pleister kun je het sokje aan elkaar plakken om de enkel (net zoals een krammetje op verband).
Gebruikersavatar
Door Irta
#3168740
Och, wat vervelend :(
Soda zou ik persoonlijk niet doen. Is niet zo goed om in te weken ;) Natriumbicarbonaat is dan bv beter, evt met azijn ook nog. Oppervlakkige wondjes smeer ik altijd vaak aloe vera gel op. Versnelt de celaanmaak heel sterk. Sterkte!
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3168754
[quote author=Border Bandit link=topic=130623.msg3168707#msg3168707 date=1447085097
Je zou Brutus voor binnen ook een baby-sokje aan kunnen doen. Dat ademt. Met een pleister kun je het sokje aan elkaar plakken om de enkel (net zoals een krammetje op verband).
[/quote]

Sokje is niet handig denk ik, hij sopt en knaagt er gewoon aan, dus een sok is zo doorweekt natuurlijk.

Bah, poten is zo'n mega drama, schoentje heb ik uit, heb er (echt met pijn en moeite, halve pot snoepjes erin) wat ventramil zalf op kunnen krijgen. Nu moet dat schoentje nog weer aan......
Door smulpaap
#3168847
Ik zou idd eerst dan maar even Vetramil erop doen , als het er niet af wordt gelikt
Dat gaat een ev infectie al tegen
En ja , groene leem droogt lekker in
En verder niets wat gaat soppen en /of broeien
Zoveel als mogelijk bloot en aan de lucht , zuurstof erbij houden
En afleiding geven
Gebruikersavatar
Door constance.blokzijl
#3168876
Dank u voor de tips allemaal! Als ik thuis ben kan het schoentje wel uit, maar s'nachts en als we er niet zijn doen we hem gewoon aan.
Het is toch al een gewoonte van hem om op zijn poten te knagen en likken...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door