Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3168655
Oscar heeft buikpijn. Het lijkt erop dat zijn alvleesklier alle medicatie niet zo kan waarderen. Hij heeft licht gekleurde ontlasting, laat stinkscheten en stinkboeren en hij heeft heel erg buikpijn. Hij wil niet gewoon liggen, blijft met zijn hoofd omhoog liggen en is pieperig.

Hij krijgt, vanwege een hoge dosis pijnstillers omeprazol, sinds afgelopen dinsdag. Ik had het idee dat dit niet helemaal lekker ging met het gemalen vleesbot, dus ik heb een paar pakjes smuldier gehaald, juist vanwege het feit dat daar geen bot in zit. Maar ja, smuldier is natuurlijk heel vet en dat is nu volgens mij niet goed.

Wat zou ik nu het beste kunnen doen met zijn eten? Ik heb even geen idee nu. Ik heb nu Zymoral gekregen, de eerste dosis staat klaar met een beetje smuldier en aardig wat mager kalkoenvlees. Mocht het lange termijn worden ga ik wel naar verse pancreas kijken, maar nu eerst maar hiermee.

Ik vergeet vast de helft te vertellen. Ik moet zo naar mijn werk (moest ik 3 uur geleden al), dus ik kan ook niet zo heel snel antwoorden. Maar ik zou heel blij zijn als er wat meegedacht kan worden.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3168656
Als die echt last heeft van zijn alvleesklier dan moet het de eerste tijd echt heel mager zijn. Denk gerust aan 50% hele doorgekookte witte rijst, met gekookte kip (zonder vel)" hutenkase, koolvis, gekookt eitje enz. Dit over de dag verdelen om de alvleesklier zoveel mogelijk te ontzien. Met zymoral heb ik geen ervaring. Iig is iedere kvv en/of barfhap al snel te vet.
Door Martine-Tom
#3168662
Huidige inzicht is zeker omdat Oscar barft, bot malen, en vet zoveel mogelijk vermijden, geen rijst of koolhydraten! Giga belastend voor de pancreas, en de zymoral of pancreas toevoegen.
en meerdere kleine porties op een dag, denk aan 3 of meer keer (als dat lukt)
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#3168663
Eens met Angelique. Idd verspreid over de dag kleine porties geven. En geen snacks geven.
Als variatie op de witte rijst zou je ook nog gekookte pompoen of gekookte zoete aardappel kunnen geven.
En carnibest heeft een pancreas variant; zou je misschien ook kunnen proberen.
Veel beterschap voor Oscar  :-*
Door hannabelgje
#3168667
Frank had ook last van zijn medicatie. Ik gaf hem daardoor twee keer per dag eten. Hij kreeg verse pancreas en bij elke maaltijd ook probiotica om zijn vertering te helpen. Ook kreeg hij weinig vet en zeer mooi spiervlees. Ik zou indien mogelijk zijn vleesbot malen en minder vleesbot geven omdat vleesbot ook vrij vet is. Gember geeft ook vaak verlichting. 
Is het niet mogelijk om zijn medicatie in te spuiten of laat hij dat niet toe?
Gebruikersavatar
Door Margot
#3168670
Kaela schreef: Ik heb nu Zymoral gekregen, de eerste dosis staat klaar met een beetje smuldier en aardig wat mager kalkoenvlees. Mocht het lange termijn worden ga ik wel naar verse pancreas kijken, maar nu eerst maar hiermee.
Mijn EPI hond heeft nog 4 jaar op de rode smuldier geleefd.
Ik liet de smuldier met zymoral een half uur staan en gaf het haar dan.
Door hamada
#3168676
Toen Joy, gezien haar bloeduitslagen, pancreatitis had (maar zonder pijn- of andere klachten) heeft ze een tijdje op de rijst met een heel klein beetje vlees gestaan. Ze groeide alleen maar dicht, na 6 weken bleek bloedbeeld hetzelfde. Momenteel krijgt ze kvv de magere soorten, en de Mulder paardmix (is ook van Smuldier) is een magere versie waar zij het goed op doet. Misschien een mogelijkheid? De paardmix wordt geleverd in diepgevroerenworsten van 500 gr. en niet in de Smuldier bakjes.

Beterschap met Oscar.
Door smulpaap
#3168684
Ik zou totdat de buikpijn minder is magere gekookte kip of kalkoen geven
Verdeeld over kleine porties per dag
Eten doen ze al niet zo graag als ze daar last van hebben
En eten moet vooral ook ""leuk "" blijven

En daarna weer voorzichtig en stap voor stap uitbreiden
Beterschap
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3168685
Boy malen gaat niet ivm de omeprazol. Rijst geven kan, kalkoenspiervlees heb ik en kip is zo te kopen.

Eten doet hij nog prima en alle medicijnen eet hij ook zonder problemen op. Spuiten is geen optie maar dus ook niet nodig.

Dus: rijst en kip in veel kleine porties. Dat is gelukkig iets dat kan.
Door yazzie
#3168709
Mijn hond kreeg ook Omeprzal, als maagbeschermer. Bij vers vlees werkte het precies tegenovergesteld en werd mijn hond misselijk en wilde niet meer eten. Omepraol verandert de zuurgraad waardoor hond moeilijker vlees kan verteren.  Ik ben dus na twee dagen weer gestopt met Omeprazol en klachten verdwenen vrijwel meteen. Weet niet of je kan stoppen maar vporijn hon gingen omeprazol en barf niet samen.

Sterkte voor Oscar.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3168725
Martine-Tom schreef: Dan zou ik echt smuldier of kvv met suplement voeren, rijst belast de pancreas echt heel erg...
Als er echt sprake is van pancreatitus is het zorg om tijdelijk het eiwit en vet naar beneden te halen. Als rijst niet kan, dan maar wat anders plantaardigs. Hier werkte dat iig prima en is ze een vette pancreatitus teboven gekomen zonder verdere kunst en vliegwerk in de zin van supplementen, medicijnen of brokkies.

Ik heb geen idee hoe ernstig het hier is, maar als het lichtjes opspeelt kun je ook kiezen voor enkel erg mager vlees.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3168726
Angelique schreef: Als er echt sprake is van pancreatitus is het zorg om tijdelijk het eiwit en vet naar beneden te halen. Als rijst niet kan, dan maar wat anders plantaardigs. Hier werkte dat iig prima en is ze een vette pancreatitus teboven gekomen zonder verdere kunst en vliegwerk in de zin van supplementen, medicijnen of brokkies.

Ik heb geen idee hoe ernstig het hier is, maar als het lichtjes opspeelt kun je ook kiezen voor enkel erg mager vlees, maar kvv is echt te vet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door