Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door M0ppie
#3168686
Gisteren overheerlijke hazenboutjes gehad, maar hoe ga ik dat nu berekenen?

Zo te zien zit er best nog wel wat vlees aan. Meer dan 50%/50%.
De hond mag 240 gram per maaltijd.
De hazenbouten wegen van 88 t/m 190 gram. Moet ik het nu gewoon berekenen zoals haar normale menu? Dus 90 gram vleesbot (hazenbout) 75 gr spiervlees en 35 gr orgaan en 20 gram groente?

Met andere woorden moet ik die hazenbouten nu allemaal stuk gaan hakken? Ja toch?
Door Lizzy
#3168690
[quote="M0ppie"]
Gisteren overheerlijke hazenboutjes gehad, maar hoe ga ik dat nu berekenen?

Zo te zien zit er best nog wel wat vlees aan. Meer dan 50%/50%.
De hond mag 240 gram per maaltijd.
De hazenbouten wegen van 88 t/m 190 gram. Moet ik het nu gewoon berekenen zoals haar normale menu? Dus 90 gram vleesbot (hazenbout) 75 gr spiervlees en 35 gr orgaan en 20 gram groente?

Met andere woorden moet ik die hazenbouten nu allemaal stuk gaan hakken? Ja toch?
[/quote]

Ik zou zelf gewoon de hazenbouten heel laten en aanvullen met groenten en spiervlees of groenten en orgaanvlees maar niet beide.

Ik geef zelf elke dag vleesbot, elke dag groenten maar 4 keer per week spiervlees erbij en 3 keer per week orgaanvlees.
Door M0ppie
#3168751
[quote="Lizzy"]
Ik zou zelf gewoon de hazenbouten heel laten en aanvullen met groenten en spiervlees of groenten en orgaanvlees maar niet beide.

Ik geef zelf elke dag vleesbot, elke dag groenten maar 4 keer per week spiervlees erbij en 3 keer per week orgaanvlees.
[/quote]

Waarom is dit beter dan iedere maaltijd vleesbot, orgaan, spiervlees, groente?
Het is wel minder werk, dat wel.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3168756
Ik denk dat de meeste mensen dit doen omdat het minder werk is. Het is niet persé beter  ;)
Er hoeft niet dagelijks compleet gevoerd te worden om in totaal compleet te voeren. Compleet voeren doe je door in een periode van 2 weken alles te voeren wat de hond nodig heeft
Door Lizzy
#3168757
[quote="M0ppie"]
Waarom is dit beter dan iedere maaltijd vleesbot, orgaan, spiervlees, groente?
Het is wel minder werk, dat wel.
[/quote]

Nee, het is niet beter. Ook niet slechter. Ik vind het makkelijker. En een hond heeft niet iedere dag een complete maaltijd nodig.
Door M0ppie
#3168768
[quote="Lizzy"]
Nee, het is niet beter. Ook niet slechter. Ik vind het makkelijker. En een hond heeft niet iedere dag een complete maaltijd nodig.
[/quote]

[quote="Inge en Bono"]
Ik denk dat de meeste mensen dit doen omdat het minder werk is. Het is niet persé beter  ;)
Er hoeft niet dagelijks compleet gevoerd te worden om in totaal compleet te voeren. Compleet voeren doe je door in een periode van 2 weken alles te voeren wat de hond nodig heeft
[/quote]

Daar hebben jullie gelijk in. Ik heb vanmiddag tweeenhalf uur zitten proportioneren en ik had echt zoiets van, dit ga ik niet volhouden.  Even kijken hoe ik dat handiger aan kan pakken.

Dus even voor de goede orde: Hazenvoorpoot van 200 gr aanvullen met spier-, of orgaanvlees en groente.
hazenvoorpoot = vleesbot dit verwerken en berekenen in het totaal van het weekmenu.
Door weinig spier- orgaanvlees in dit menu vandaag gaat de boel niet vast zitten?

De hond vond de hazenbout echt superlekker  :biggrin2: Dus tja, daar doe ik het voor. Nu nog even kijken hoe het eruit komt, of madam het wel goed verteert.
En ik wil echt twee keer per dag voeren en niet een keer per dag en dan de hele avond tegen een chagrijnige hondenkop moeten aankijken.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3168804
Ze mag 240 gr per maaltijd, als dan de hoeveelheid vleesbot bij de ene maaltijd wat groter is, kan je die hele maaltijd wat groter maken en dan de 2e maaltijd wat kleiner, zodat de verhoudingen per maaltijd nog redelijk kloppen. Het ligt er een beetje aan of ze gevoelig op reageert op "scheve" verhoudingen op een dag

Overigens is mijn ervaring inmiddels dat je geen boos hoofd krijgt 's avonds, wanneer je 1xdaags voert; ze zijn dan veel meer verzadigd door de grote maaltijd ineens (wel de maaltijden rustig afbouwen en de ander dan opbouwen)
De enige uitzondering hierin was voor mij  mijn engelse bulldog destijds; zij kon echt niet wennen aan een maaltijd per dag
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op ma 09 nov 2015, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door smulpaap
#3168845
[quote="M0ppie"]
Gisteren overheerlijke hazenboutjes gehad, maar hoe ga ik dat nu berekenen?

Zo te zien zit er best nog wel wat vlees aan. Meer dan 50%/50%.
De hond mag 240 gram per maaltijd.
De hazenbouten wegen van 88 t/m 190 gram. Moet ik het nu gewoon berekenen zoals haar normale menu? Dus 90 gram vleesbot (hazenbout) 75 gr spiervlees en 35 gr orgaan en 20 gram groente?

Met andere woorden moet ik die hazenbouten nu allemaal stuk gaan hakken? Ja toch?
[/quote]

Je hoeft het echt allemaal niet te ingewikkeld te maken  ;)
Als je hond 240 gram per dag eet dan kan je de hond een hazenbout van 190 a 200 gram geven , en de 35 gram orgaan en 20 gram groenten erbij en dan kom je uit op 245 gram
En een hazenbout is erg goed bevleesd , dus daar raakt de hond echt niet van verstopt . Haas wordt wel gezien als een wat hardere soort vleesbot
Ik zou hazenbouten zeker niet stuk hakken , haas wil nog weleens ietwat splinteren als wij mensen ermee aan de slag gaan . Laat het maar aan de hond over
En wat ik zelf altijd doe na een dag haas , is de volgende dag weer een zachtere soort vleesbot , dan heft het elkaar a.hw weer op
Dus even de ontlasting in de gaten houden ook bv
En misschien de rest van het menu even posten (als je er niet uitkomt ) dan kunnen we meekijken en je tips geven als je dat wilt
Door M0ppie
#3169000
[quote="smulpaap"]


Je hoeft het echt allemaal niet te ingewikkeld te maken  ;)
Als je hond 240 gram per dag eet dan kan je de hond een hazenbout van 190 a 200 gram geven , en de 35 gram orgaan en 20 gram groenten erbij en dan kom je uit op 245 gram
En een hazenbout is erg goed bevleesd , dus daar raakt de hond echt niet van verstopt . Haas wordt wel gezien als een wat hardere soort vleesbot
Ik zou hazenbouten zeker niet stuk hakken , haas wil nog weleens ietwat splinteren als wij mensen ermee aan de slag gaan . Laat het maar aan de hond over
En wat ik zelf altijd doe na een dag haas , is de volgende dag weer een zachtere soort vleesbot , dan heft het elkaar a.hw weer op
Dus even de ontlasting in de gaten houden ook bv
En misschien de rest van het menu even posten (als je er niet uitkomt ) dan kunnen we meekijken en je tips geven als je dat wilt
[/quote]

Ik snap het. Dank jullie wel.  :)
Het probleem is dat ik nog heel veel kvv in de vriezer heb. Dus dat moet eigenlijk eerst op voordat ik ruimte heb om meer barf aan te schaffen en een goed menu te maken voor mijn beginnende Barfster.

Op dit moment is het menu:
's Ochtends 240 gram Barf van een van deze twee:
Parelhoenkarkas, hertenvlees, runderpens/runderhart, hertenlever, hertennier en groente
Hazenvoorpoot met runderpens/runderhart, hertenlever, hertennier of met kalkoenvlees en groente

en 's middags krijgt ze afwisselend:
240 gram Meat4Dogs Haas (Haas, rund, lam, geit, bot, vlees en organen hiervan) met groente
Meat4Dogs Konijn (Konijn, rund, lam, geit, bot, vlees en organen hiervan) met groente
of Meat4Dogs Wilde Gans (Gans , bot, vlees en organen hiervan) met groente

Ik ben op dit moment hard aan het zoeken naar leveranciers, maar ik vind het best wel lastig. Ik kan er wel aan komen, maar dan betaal ik de hoofdprijs of ik moet een heule grote bestelling doen, dus het is nu even doormodderen totdat de kvv een beetje op is en ik wat leveranciers gevonden heb.  Het zal wel drie keer niks zijn zo.
Laatst gewijzigd door M0ppie op di 10 nov 2015, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door