Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3168503
Nou ja zeg, ik alles netjes geportioneerd invriezen, om vervolgens bij het samenstellen van mijn weekmenu erachter te komen dat alle porties veel te weinig wegen! Komt dat gewichtsverlies door het invriezen? Hebben jullie dat ook?
Ik was aan het kijken of ik aan 450 gram in totaal kwam per dag, maar vaak was dit bij lange na niet. Heb nu maar aangevuld tot 450 gram met spiervlees maar zo klopt er natuurlijk niks meer van de percentages. Voor een week geen probleem maar heb nu een vriezer vol met te lichte porties  >:(
#3168516
Ik heb inmiddelsde weegschaal gereset, voor alle zekerheid. Staat nu zeker op grammen, maar wellicht eerst dus niet denk ik dan maar. Bakjes weeg ik niet mee dankzij functie op weegschaal. Maar goed, blijkbaar heb ik toch ergens een fout gemaakt met wegen van de diverse ingrediënten in al mijn enthousiasme. Wil dat vooral zeker weten, omdat ik bij aanvullen dagmenu's anders straks een hele tevreden hond met overgewicht heb  :)
Het enige wat ik kon bedenken is dat er met invriezen vocht verdampt, maar 20 a 30 % is wel erg veel
#3168520
Hoe doe jij het? ;-)
Ga je er altijd van uit dat als je 10 kg koopt, dat dat ook echt 10 kg is of maak je weekporties of wat... want dan kunnen we wat gerichter meedenken over wat er mis ging ;-)

Mijn methode:
Als er vlees "binnenkomt" maak ik porties van 500 gram bevleesd bot, 900 gram spiervlees en 250 gram orgaan.
Dat mag een paar gram afwijken, dus bijv tussen de 480 - 520 bij het bevleesde bot. Wat er in het ene zakje teveel zit, zit in het andere te weinig dus dat komt wel goed.
Dan pak ik van elke "soort" 1 zakje, zodat ik in totaal 1650 gram heb en dat verdeel ik dan in maaltijden. Op het oog ongeveer in elk zakje evenveel spiervlees/bevleesdbot/orgaan. Dat komt mij ook al niet op een gram of wat, want, over die 7 of 8 maaltijden is het dan toch in goede verhouding.

Ik heb diverse soorten bevleesd bot, spiervlees en orgaan en zorg dat ik het afwisselend pak.

Dus, tenzij ik werkelijk een keer blunder bij het maken van die porties van 500-900-250 gram.. komt het altijd goed.

Suzanne
#3168567
Merendeel krijg ik aangeleverd per kilo. Ik verdeel dat in 8 porties a 125 gram voor bijvoorbeeld spiervlees. Ik heb het hele stuk nagewogen, kwam op een kilo, maar als de weegschaal niet goed ingesteld is klopt daar natuurlijk geen jota van. Nu halen die stukken bij lange na niet wat ze moeten wegen. Ik vul cupcakevormpjes met een ons orgaanmix maar daar klopt ook niets meer van. Denk toch dat het aan de instelling van de weegschaal heeft gelegen. Ik ga nu op weekbasis alles afwegen en dan heb ik genoeg speling om er wat van te maken. Nou ja lesje geleerd. Moet zeggen dat ik af en toe ook door de bomen het bos niet meer zie hoor, aan wat ik in de vriezer heb liggen. We zullen er nog wat meer structuur in aanbrengen en dan brouw ik er wel wat van dat past bij gewenste percentages
#3168581
Hope schreef: Klopt het nu dan wel, of niet? Anders kan je ook wat rollen kvv halen. Ik deed dat toen Nelson nog hard groeide en elke week zijn behoefte veranderde. Dan deed ik gewoon wat goede kvv bij zijn barfmaaltijd om aan het juiste gewicht te komen. Handig, weinig werk en je percentages blijven mooi kloppen.
Grappig om te lezen, zo doe ik het nu met mijn pup ook.

Jammer dat de weegschaal duidelijk kuren had tijdens het portioneren Anouk, maar het komt vast helemaal goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door