Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Haasm
#3168435
We geven regelmatig onze hond een flink bot waar nog vlees en bloed aan zit. Na een half uurtje kluiven is de halve bench vuil en zij zelf ook omdat ze door het bloed heeft liggen te schuiven en met haar voorpoten het bot vast heeft gehouden. Ook haar kin ziet er viezig uit.
Nu zet ik haar daarna telkens even onder de douche en spoel haar af, maar dat is best en flinke klus en ben daar al snel een kwartier mee bezig.
Hoe maken jullie de hond schoon na het eten van bot?
Door Chouka
#3168448
Bij mij ligt er ene buiten op het gras, dus daar blijft alles zuiver.  De andere ligt binnen in een (grote) mand en soms leg ik dan achteraf een zuivere deken.  Beide honden blijven zuiver.  Ik denk dat bij jou de plaats dat de hond heeft veel te klein is.  Hier houden ze het ook vast met hun poten, maar moeten er niet in liggen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3168470
Wat voor bot geef je? Behalve haas is hier niets bloederig. En kluiven klinkt mij anders in de oren als eten. Dus ik vraag me af of je wel geschikt bot voert. Hier nog nooit een vieze hond gehad en hij eet op een klein stukje vloer van de keuken.
Gebruikersavatar
Door Irta
#3168480
Kaela schreef: Wat voor bot geef je? Behalve haas is hier niets bloederig. En kluiven klinkt mij anders in de oren als eten. Dus ik vraag me af of je wel geschikt bot voert. Hier nog nooit een vieze hond gehad en hij eet op een klein stukje vloer van de keuken.
Vroeg ik me ook af idd. Hier ook nooit een vieze vacht namelijk. Mijn honden eten in de bench met deurtje open, en dan zie je wel dat er vlees/bot/orgaan gegeten is aan wat bloedvegen (ik gooi het bakje voer altijd gewoon leeg in de bench :P ), maar vies worden ze daar zelf niet van. Scheelt miss dat ze een donkere vacht hebben, maar het wordt gewoon opgegeten, ik maak de bench ff schoon en klaar...
Door Mijati
#3168481
hier likken ze hun eigen baard (en die van de ander) gewoon schoon. Alleen na een zalmkop vind ik het wat ruiken. Dan wil ik nog wel eens een washandje pakken en dat er langs halen. Ik heb  bouviers, dus je zou denken dat het enorm in de baard blijft hangen, maar dat is hier niet zo.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3168482
Hier hebben ze wel eens een rood bloederig randje om hun bek of een vlek aan hun poten. Maar dat likken ze na het eten zelf af - of ze doen het bij elkaar. Nooit een vieze hond - nou ja, niet van etensrestjes in elk geval.
Door Aprilsnow
#3168524
Haasm schreef: We geven regelmatig onze hond een flink bot waar nog vlees en bloed aan zit. Na een half uurtje kluiven is de halve bench vuil en zij zelf ook omdat ze door het bloed heeft liggen te schuiven en met haar voorpoten het bot vast heeft gehouden. Ook haar kin ziet er viezig uit.
Nu zet ik haar daarna telkens even onder de douche en spoel haar af, maar dat is best en flinke klus en ben daar al snel een kwartier mee bezig.
Hoe maken jullie de hond schoon na het eten van bot?
Dit komt bij mij over dat het niet om eten gaat maar inderdaad een groter bot om op te kluiven.
Door Haasm
#3168625
Bedankt voor jullie reakties.
Voor wat betreft de bot soorten geven we ze lamsrib, kippenpoot en kalkoennek. Soms paard en elandenrib. Ze is 3,5 jaar en pas sinds twee weken over op barf/kvv. Begrijp ik het goed dat zo lang kluiven niet echt normaal is dan?
Door Lizzy
#3168626
Haasm schreef: Bedankt voor jullie reakties.
Voor wat betreft de bot soorten geven we ze lamsrib, kippenpoot en kalkoennek. Soms paard en elandenrib. Ze is 3,5 jaar en pas sinds twee weken over op barf/kvv. Begrijp ik het goed dat zo lang kluiven niet echt normaal is dan?
Nou ja, daar valt helaas geen kort door de bocht antwoord op te geven... Lamsrib en kalkoennek zijn niet echt beginners vleesbotten. En die zou je wat mij betreft niet aan een hond moeten geven die nog maar 2 weken vers eet. Paard en elandrib is sowieso altijd ongeschikt. Ik verwijs je graag naar dit topic voor meer informatie over vleesbot:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... d,801.html
Door Haasm
#3170102
Hej Lizzy, heb het item over de botten nogmaals nagelezen en ben nu overgestapt op kvv omdat het bot voor een beginner hier (Zweden) niet goed leverbaar is. Er is hier 1 internet bedrijf die kippennek stuurt, maar de eerste keer dat ik hierbij voor de poezen bestelde kwam het ontdooid aan. Voorlopig dus voor twee maanden diverse kvv soorten gekocht en dan begin ik met degene met kip zodat ze nog verder kan wennen aan vers. Gelukkig eet ze alles wat ik voor zet.

Maar goed, toch nog even terugkomend op het bot kluiv verhaal. Als ik de hond lams rib (3 of 4 ribjes aan elkaar) gaf, dan was ze daar een tijdje zoet mee aan het kluiven totdat ze die kaal gekluifd had. Als ze dus wat meer gewend is kan ik dat dus weer geven. Jong eland kalf zou dan ook moeten kunnen lijkt me, zolang je het met de tuinschaar door kan knippen.
Voor wat betreft paard en koe snap ik nu dat dat te groot is voor een beginner, maar een gevorderde hond kan die toch wel eten? Zelfs bij degomeat zie je paardenrib en paard met bot te koop, of is dat gewoon not done?
Sorry dat ik eigenwijs lijk, maar wil het graag goed doen en snappen en dan ook nog met het beperkte aanbod.

We zijn ook een beetje afgedwaald van de eigenlijke vraag, is kluiven dan zowiezo uit den boze? En als het wel kan, hoe voorkom je dan dat ze daar vuil van wordt? Helaas heeft onze hond nooit geleerd dat het wel zo fris is om je poten en rest van het lijf schoon te likken als daar bot en bloed aan zit. Aangezien ik verder weinig herkenning lees, lijkt het erop dat ons mormel hierin dus afwijkt van de standaard honden :-\.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3170110
Heel veel leveranciers bieden botsoorten aan die totaal ongeschikt zijn. Dat is mij een doorn in het oog, maar het is nou eenmaal zo.

Te hard bot heeft diverse risico's. Verstopping is daar een van, gebroken tanden een andere. Nu kan een gevorderde hond wel meer hebben dan een beginner, maar dan nog is bot wat je met de snoeischaar niet door krijgt ongeschikt. Persoonlijk voer ik geen enkel hard bot. Ik vind het het risico niet waard. En ik begrijp dat jij moeilijker aan bot kan komen, maar dan nog zou ik het risico niet nemen.
Door Ruisje
#3170202
Kaela schreef: Heel veel leveranciers bieden botsoorten aan die totaal ongeschikt zijn. Dat is mij een doorn in het oog, maar het is nou eenmaal zo.

Te hard bot heeft diverse risico's. Verstopping is daar een van, gebroken tanden een andere. Nu kan een gevorderde hond wel meer hebben dan een beginner, maar dan nog is bot wat je met de snoeischaar niet door krijgt ongeschikt. Persoonlijk voer ik geen enkel hard bot. Ik vind het het risico niet waard. En ik begrijp dat jij moeilijker aan bot kan komen, maar dan nog zou ik het risico niet nemen.
Helemaal met Kaela eens!! Het is mij ook een doorn in het oog dat dit soort vleesbot wordt verkocht.
Honden die ongeschikt vleesbot krijgen komen vroeg of laat bij de dierenarts met inderdaad een verstopping, gebroken tanden of iets nog ergers. De dierenarts op zijn/haar beurt verkondigt dan weer hoe slecht barf is...
Alleen bevleesde botten die je met een snoeischaar goed kunt knippen zijn geschikt!! En voor een hond die nog maar kort rauw voer krijgt moeten de vleesbotten nog zachter zijn! Het verteringsgestel van de hond moet dan nog wennen aan de vertering van rauwe botten.
Als je geen geschikt vleesbot kunt krijgen, kijk dan of je aan een paar geschikte botmixen (gemalen vleesbot) kunt komen.  Je kunt dit dan zelf aanvullen met goed spier- en orgaanvlees en de rest.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door