Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3167709
Ben al een tijd aan het tobben. Daisy is vanaf haar 2e al intolerant voor bepaalde voeding.  Ze is nu 5. Als pup wou ze al geen brok eten dus na 2 weken at ze bij mij Smuldier tot haar 2e jaar dat niet meer goed ging. Toen moest ik haar kontje vaak afvegen. Ging een paar maanden goed toen ik overging op KVV's met bot erin maar daarna werd het al snel minder. Op vers had ze een borrelende buik vaak en slechte ontlasting (moest vaak haar kont afvegen). Stond ik midden in de nacht buiten en zij met gebolde rug gras eten en ik maar denken ze moet nodig... De klachten van mijn hondje zijn op dit moment (op hypoallergene brok): overmatig gras willen kauwen, braken als ik dat toesta. De ontlasting is eigenlijk wel redelijk. Vorige maand nog poep laten onderzoeken en die was ook ok qua wormen.

Heb tijden geëlimineerd (sommige diersoorten kwamen duidelijk als slecht uit de bus sommige zelfs met erge maagpijn en/of diarree) en het ging dan weer even goed en dan weer niet. Kon er geen lijn in ontdekken. Sommige diersoorten waren duidelijk niet goed voor haar andere twijfelde ik. Ze heeft alle diersoorten gehad die er verkrijgbaar zijn.

De dierenarts kon mij niet verder helpen. Heb haar nu uit wanhoop (was het even zat) op de hypoallergene brok staan vanaf  29 september en maagtabletjes 3 x per dag (bijna 4 weken) maar dit helpt niet. Ze laat vieze scheten ook dit had ze op vers weer niet. Arts gaf aan dat als het bij 2 of 3 x overgeven in de week bleef het ok was. Dat er waarschijnlijk meerdere allergieën bij haar spelen ook voor omgeving (haar huid is ok? behalve bij visbrok dan wordt haar buik en oren binnen het uur vuurrood) Maar ik kan mij er niet in berusten. Is toch niet normaal??

Nu heb ik een voedselovergevoeligheidsanalyse via oervoer uit laten voeren en hier kan ze niet tegen volgens de test:
- eiwit (wist ik al een rauw ei geven was bij haar overgeven);
- kip (wist ik al krijgt ze maagpijn van;
- eend (wist ik niet heeft ze lang gehad ze was dol op eendennekken);
- rund (ik dacht altijd alleen voor pens allergisch daar ging ze van overgeven, spiervlees ging goed als ik dat sporadisch aanbood);
- schaap (oeps heb ik ook mee geëlimineerd tenminste met lam dan maar ja zie het maar te scheiden wat schaap is);
- geit (lustte ze na een 4 x eten niet meer nu weet ik waarom);
- karper, paling, tonijn, zalm (oeps gaf ik 1 per week merkte ik niets bij), zeetong, dorade en heek;
- glutenhoudende granen, tarwe, rijst (daar had ik al een slecht gevoel bij bij rijst weet niet waarom maar KVV daarmee zoals Carnibest kalkoen ging het ook minder goed).

Verder staan de vierkantje van conserveringsmiddelen, kleurstoffen, stofwisseling en allergie ook aangevinkt.

Dat is mij allemaal niet wat. Gelukkig blijft er genoeg over nog maar is wel even schrikken.

Wil het nu weer goed gaan oppakken. Wat kan ik het beste doen. Weer gaan elimineren met 1 van soorten die volgens de lijst wel mogen de komende 6 tot 8 weken of gewoon 4 diersoorten pakken van de lijst die wel mogen omdat weer een allergie te voorkomen door te eenzijdige voeding?

Heb puur maagcompositum (voor maag) en puur probiotica (voor ondersteuning ze heeft immers lang op brok gestaan nu) besteld. Kan ik dit direct gaan geven of kan ze daar ook op reageren?

Groente(mixjes) maar even laten voorlopig?

Hebben jullie verder nog tips?
Laatst gewijzigd door Hondje_ op do 05 nov 2015, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#3167974
Mijn dierenarts wou geen allergietest doen. Die zei dat die niet betrouwbaar zijn.

Bij deze test gaf het mij wel een goed gevoel toen ik de uitslag kreeg. Zijn wel de soorten die ik het meeste gaf, vooral eend kreeg ze toch heel lang ook in brokvorm een tijdje. Gewoon wel lastig omdat ze bij sommige diersoorten pas na een week of 4 klachten gaat vertonen. Moet eerlijk bekennen dat ik dan direct stopte. Stom achteraf want wellicht had ze wel iets van de grond gegeten wie weet ze is supersnel.

De kat geeft ook wel eens over door een haarbal en dan komt er ook eten mee en dan is ze er als de kippen bij en moet ik echt heel hard nee roepen. In de perioden dat ze echt maagpijn heeft dan eet ze poep zo smerig en is ze zo snel mee. Ziet of ruikt het eerder dan dat ik het zie en slikt het direct door dan ook. Loop dan hier in de straat met een megakorte riem zodat ze niets kan pakken. Denk ik dat ze zelf moet poepen (doet ze alleen in de struiken of op bladeren) en gaat ze terwijl ze poept iets te vreten zoeken of moet ze helemaal niet poepen en volgt ze gewoon een spoor. In de periode dat het goed met haar gaat eet ze geen poep gelukkig.
#3168110
Er bestaat een zeer zeer zeer betrouwbare voedsel allergie test. Dat is de Nutriscan. Alleen moet je daar wel wat voor over hebben, deze kost 279 euro. In dit topic vind je meer informatie, ook waar je de test uit kan laten voeren: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg3139605.

En je kunt natuurlijk zelf een eliminatie dieet gaan doen. Dan moet je beginnen met een diersoort die zij nog nooit eerder heeft gehad. Of je begint met konijn. Dat is makkelijk om aan te komen, dat verteert in de regel makkelijk en daar is ze dan volgens de oervoertest niet allergisch voor. En dan kijk je een paar weken aan hoe dat gaat.

In mijn ogen heeft het geen zin om daarnaast dan maagcompositum en probiotica te gaan geven... Want stel nou, ze knapt op. Komt het dan door de maagcompositum? Of door de probiotica? Of doordat je haar alleen konijn geeft? Dus ik zou of gaan elimineren met konijn. Of ik zou haar gewoon gaan voeren wat je haar al die tijd hebt gevoerd en daarnaast maagcompositum en probiotica gaan geven.

Als je gaat elimineren, begin je met een paar weken konijn en alleen konijn te voeren. Stel dat ze zich na 3 weken helemaal geweldig voelt, dan denk ik dat je voorzichtig 1 diersoort erbij moet gaan geven. Bijvoorbeeld paard. Komt niet voor op het lijstje en lijkt me een goede toevoeging. Als dat na 2 weken nog steeds goed gaat, ging ik er weer 1 diersoort bij geven. Bijvoorbeeld parelhoenkarkas. Als dat goed blijft gaan, na 2 weken weer 1 diersoort erbij. Bijvoorbeeld haas. En zo verder. En ik zou dan gewoon uiteindelijk ook de diersoorten van dit onderstaande lijstje meenemen. Niet allemaal, want waarom zou je in Godsnaam karper willen voeren aan je hond? En paling? En tonijn? (bevat veel zware metalen en is dus niet gezond).

Qua groentenmix doe je hetzelfde als met vlees. Een (1) groenten tegelijkertijd. En dan zou je kunnen beginnen met gekookte pompoen. Dat heeft een heilzame werking op het spijsverteringssysteem en ik ken maar weinig honden die daar niet goed op reageren. Alleen moet je niet 1 groentensoort toevoegen op het moment dat je ook een vleessoort toevoegt. En apart/los van elkaar uittesten.

Je zou ook nog kunnen overwegen om naar een goede holistisch dierenarts te gaan.....
#3168174
Ik ben in 2014 bij haar geweest toen het een periode slecht ging. Had toen L-glutamine gekregen en Chinese kruiden. Daarna is het weer een tijd goed gegaan met de 4 soorten die ik toen gaf (eend, zalm, paard, konijn en lam) Ben nou begonnen sinds gisteravond met konijn, had even bij de dierenwinkel Tinlo gehaald. Ga nu bij oervoer bestellen want dat is zonder de magen (granen). Blijf alleen zitten met het 'probleem' dat ik ALLE diersoorten al gehad heb dus kan niet elimineren met nieuwe diersoorten. Nu maar voor konijn gekozen voelde goed en is geloof ik niet zo vet. Mocht het nu echt de komende weken slechter gaan en een ander dier van de lijst gaat ook niet dan ga ik wel weer een afspraak maken met Tannetje.
#3168855
Ik heb die gedachtes ook gehad bij mijn overgevoelige hond

Het leek alsof hij overal op reageerde wat hij langere tijd kreeg...

hier werken de meest hypo allergene brokken die er zijn gelukkig wel nu.

maar ook bij het uitbreiden daarvan heb ik mezelf de zelfde vraag gesteld: zou ik ipv een week lang pompoen niet beter elke dag een minimale hoeveel van iets anders kunnen geven...om de kans om zijn lijf te triggeren kleiner te maken..

maar goed...dat klinkt voor veel mensen misschien raar, en ik blijf ook eerst netjes doorgaan met toevoegen (en weer schrappen, zucht), van 1 ding, maar het is wel een optie voor als uitbreiden met 1 ding niet lijkt te werken...

alleen door meer dingen te geven ben je wel extra kwetsbaar, want als er wel 1 ding inzit waar hij superheftig op reageert, weet  je nog niets...
succes!!
#3168856
Probiotica zou ik trouwens niet zomaar geven, werd mij door holistische DA afgeraden toen hond niet lekker ging.

Idee van meer diersoorten zou ik trouwens niet aanbevelen, maar wilde wel aangeven dat ik die gedachte snap!

Alleen ik zou geen groentemix erbij doen als je wel kiest voor 1 diersoort. Hier lijkt het er namelijk wél op dat Mucho maag/darm problemen krijgt van zoete aardappel/pompoen!
#3169280
Heb nog een groente toegevoegd omdat het nog niet lekker gaat. Heb vanaf vrijdag konijn gegeven van Tinlo. Gisteren eind van de dag konijn van Oervoer binnen gekregen die heeft ze net gehad. Moest vanmorgen het bed weer uit. Was iemand zenuwachtig heen en weer aan het rennen in huis en aan het piepen. Naar buiten en beetje gras gegeten en 2x overgegeven. :'( Nu heeft ze eergisteren wel een rijstzoutje (chinese mix) van de grond gegeten die gevallen was bij mijn vriend :'(

Ben zo ongeduldig  :-[en nu moet ik weer 6 weken wachten toch omdat ze nu weer wat fouts heeft gegeten?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door