Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anneke B
#3166465
Hallo.
Ik geef mijn pup van 10maanden kvv.
Ik geef haar ook wel een een barfdagje en dan een hele kwartel.
Ik wil haar ook graag wilde konijnkarkas als barfdag gaan geven.
Moet ik haar daar nog wat bij geven.
Ze krijgt de rest van de week weer kvv van Bandit wat volledig is.
Of hoef ik het die ene dag niet zo uitgebalanceerd te doen.
Door Mijati
#3166473
wild konijnkarkas is wat harder als tam konijnkarkas, dus ik zou met tam beginnen. Daarnaast kan je wat spiervlees bij geven, anders kan het te veel bot zijn op een dag.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3166480
Is hij meer gewend dan kwartel? Wild konijn en vooral de rug (en de achterpoten) kan nog best hard zijn. Kwartel kun je nog knippen met een keukenschaartje, konijnenrug zal je in de meeste gevallen met een snoeischaartje moeten doen. Je kunt ook heel (wild) konijn geven, dan hoef je je niet druk te maken om spiervlees.
Door Anneke B
#3166696
Bedoel je prima wild of tam konijn karkas.
Het is een miniras van 5kilo en ze krijgt nu 1keer per week een in grove stukken geknipte kwartel.
Ik geef geen rund en kip aan haar.
Ze krijgt Bandit biologische kvv.
En ik wil dan toch biologisch spiervlees geven bij dat karkas.Welk spiervlees kan ik dan geven en kan dat gewoon bij de biologische slager vandaan komen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3166744
Ik zou ook beginnen met tam konijn.
Spiervlees kun je inderdaad gewoon bij de bio slager halen, vraag is even wat ze daar hebben. Als kip en rund afvallen, dan misschien lam of kalkoen? Wild spiervlees kan ook, denk aan hert of haas bijvoorbeeld.
Door Anneke B
#3167916
Ik kan bij de groothandel ook tamme konijnenbout krijgen,kan ik dat ook geven als barfdagje of moet ik die door de vleesmolen halen.Ze is nu tien maanden en een miniras.
Een kwarteltje door de helft vind ze heerlijk op haar barfdagje.
Maar ik weet het verschil niet tussen konijnenbout of karkas.
Misschien kunnen jullie het vertellen of konijnenbout ook zacht bot is van een tam konijn.
Door Ruisje
#3167953
Konijnenbout is de achterpoot + dij, net als bij een kippenbout dus. Een konijnenbout is best hard, het bot is holle pijp. Ik zou kijken voor de zogenaamde puntmutsjes -- bovenste deel van het konijnenkarkas, ribben en rug tot aan de nek. Dit is zacht bot en kun je gemakkelijk portioneren door eventueel doomidden te knippen. Evenveel spiervlees erbij geven.

Zou je aan wild konijn kunnen komen, dan kun je het zelfde rib/rug gedeelte geven en dan het spiervlees van de poten afsnijden en erbij geven (bot weggooien).
Laatst gewijzigd door Ruisje op vr 06 nov 2015, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anneke B
#3168165
Bedankt.
Ze hebben bij de groothandel ook schoongemaakt hele wilde konijnen voor menselijke cosumptie.
Een is een groothandel voor restaurants.
Ze hebben ook haas bijvoorbeeld.
Ik geef altijd kvv en ik wil wat gaan barfen twee dagen per weer.
Ze krijgt al een kwartel op haar barfdag.
Maar ik wil nog iets van konijn of zo.
Maar ze hebben alleen maar stukke tamme konijnen bout geen hele in de diepvries.
Ze hebben van alles.Maar ik heb een miniras met kleine tandjes dus ik weet nog niet precies welk bot zij aankan.Ik zag ook konijnenkarkas van wild konijn maar er werd hier eerder gezegd dat je beter tamkonijn kan nemen,omdat daar het bot iets zachter van is.
Ik wil ook niet zoveel inslaan want ze eet maar heel weinig.Ze krijgt verschillende diersoorten van Bandit.
Geen kip en rund.Maar ik wil wat gaan barfen ook.

.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door