Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3167954
Hoi allemaal, even terug heb ik zalmkoppen gehaald bij de visboer. Deze liggen nu een week of drie in de vriezer en ik wil er graag binnenkort een aan Frodo presenteren. Nu krijgt Frodo 500 gram barf per dag en dat is precies wat die koppen wegen. Hoe pak ik dit het beste aan? Op dit moment zijn ze stijf bevroren dus het mes erin gaat hem niet worden. Alleen zalmkop op een dag betekent weer teveel vis in percentages.

Je zult zien, ik heb hier nu hoofdbrekens over, maar straks blijkt het zwart monster ze niet te lusten....
Door Suzanne
#3167957
AnoukFrodo schreef: Hoi allemaal, even terug heb ik zalmkoppen gehaald bij de visboer. Deze liggen nu een week of drie in de vriezer en ik wil er graag binnenkort een aan Frodo presenteren. Nu krijgt Frodo 500 gram barf per dag en dat is precies wat die koppen wegen. Hoe pak ik dit het beste aan? Op dit moment zijn ze stijf bevroren dus het mes erin gaat hem niet worden. Alleen zalmkop op een dag betekent weer teveel vis in percentages.

Je zult zien, ik heb hier nu hoofdbrekens over, maar straks blijkt het zwart monster ze niet te lusten....
Mededeling 1: ik ben behoorlijk precies in de dingen en percentages.
Mededeling 2: in zo'n geval geef ik mijn hond in de avond zo'n ding (of een runderstrot) en wens 'm veel plezier. De andere maaltijd van die dag (in de ochtend ervoor.. of erna) krijgt hij een kleine hoeveelheid kvv. Gebalanceerd? Welnee ;-)  No problemo.

Hij krijgt bij mij "af en toe" en dan moet je denken aan 1 x per 3-4 weken of een zalmkop of een strot.
Ik snap dat je niet teveel vis moet geven maar ik kan me niet voorstellen dat bij sporadisch geven van zo'n ding ;-) je de boel enorm verkloot.

Ik geef er geen orgaan bij maar je moet wel ff opletten hoe jouw hond erop reageert met de ontlasting. En daar waar nodig dus wel orgaan of spiervlees bijgeven.

Suzanne
Door TomsBorders
#3167960
als hij ze neit lust kan het werken ze een tijdje in lauw water te leggen (in een zakje) als ik dat doe eet mijn hond ze alsof het chips is, maar anders.
je kan ook eens in de 2 weken vis doen bijvoorbeeld voor je percentages
Gebruikersavatar
Door Hope
#3167966
Nelson krijgt een hele kop als maaltijd, met alleen wat groenten erbij. Gaat prima.
Maar doe dat bij Hope en hij gaat onwijs aan de dunne. Dus krijgt hij een halve met wat extra vleesbot.

Kwestie van proberen. Is je hond gewend om vis te eten? Ik zou beginnen met een halve, en kijken of hij er niet misselijk van wordt. Men neme een hakblok en een bijl, en slaan de kop in 2 stukken. Ik doe dat in bevroren toestand  ::)
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3167976
Tja, Frodo en vis....ik weet het nog niet, makreel vindt ie vooralsnog niks. Gaat morgen in de herkansing dus we zullen zien of hij bij wat meer honger zich er wel toe kan zetten met in het uiterste geval een kotsende hond als resultaat.
Volgend weekend bied ik hem een zalmkop en ik kijk wel waar het schip strandt. Ik zie me al met hakbijl in de weer en dan vervolgens na het spel "vind de halve kop terug in de tuin nadat ik deze heb gelanceerd " te zitten met een hond die zegt vreet dat lekker zelf op. Lust ie het wel dan gaan we alsnog eerder genoemde activiteit met de lange naam op het programma zetten

Ik meen gelezen te hebben dat bij zalm het percentage niet zo nauw luistert omdat daar minder troep zich in ophoopt, klopt dat?
Door Mijati
#3168013
Ik voer eens per week vis, dat kan op een dag een zalmkop zijn, maar ook een normaal portie kvv met een dikke sardien of een stuk zalmkarkas (zonder kop dus). Zo kom je procentueel gezien in de maand niet boven de 10%. Mijn honden vinden de kop het lekkerst en zijn er ook even mee bezig en ploffen daarna voldaan in een hoek. Makreel lusten ze hier ook niet, net als haring.
Door Lizzy
#3168069
AnoukFrodo schreef: Hoi allemaal, even terug heb ik zalmkoppen gehaald bij de visboer. Deze liggen nu een week of drie in de vriezer en ik wil er graag binnenkort een aan Frodo presenteren. Nu krijgt Frodo 500 gram barf per dag en dat is precies wat die koppen wegen. Hoe pak ik dit het beste aan? Op dit moment zijn ze stijf bevroren dus het mes erin gaat hem niet worden. Alleen zalmkop op een dag betekent weer teveel vis in percentages.

Je zult zien, ik heb hier nu hoofdbrekens over, maar straks blijkt het zwart monster ze niet te lusten....
Je kunt zo'n kop prima geven als hele maaltijd. Ik ken maar weinig honden die daar bezwaar tegen hebben en bij de meeste honden valt het ook heel goed. Omdat ze best "bony" zijn zou ik ze wel tot vleesbot rekenen. Vaker dan eens per week of eens per twee weken zou ik zo'n zalmkop niet geven trouwens. Het blijft toch gekweekte zalm.
Door Lizzy
#3168388
Chouka schreef: Wat is er mis met gekweekte zalm?

Waarom moet je je vis beperken tot max 10%?  (moet ik een nieuw topic openen voor deze vraag?)
Gekweekte zalm is super milieu onvriendelijk maar buiten dat gebruiken ze erg veel antibiotica. Preventief. En last but not least bevat gekweekte zalm maar weinig omega 3 vetzuren. En dat is toch een van de belangrijkste redenen om vis te voeren.

In rauwe vis (maar niet in zalm!) zit een stofje (thiaminasis) die vitamine B1 afbreekt. En je hond krijgt dan dus een tekort aan deze vitamine B1. Met als gevolgd dat er verlammingsverschijnselen kunnen optreden. Omdat je daar niet op zit te wachten, moet je niet meer dan 10% aan rauwe vis in je totale menu stoppen. Wil je meer over dit onderwerp weten en weten welke vissen deze stof bevatten (en welke niet), kan ik je dit topic aanbevelen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg3162303
Door Chouka
#3168447
Dankjewel Lizzy voor deze uitleg en de link.  Ik was al gaan zoeken en had niets gevonden.

Ik dacht dat het zalm was die in het wild gevangen werd.  Volgende keer vraag ik het na, want het gaat idd om die omega vetzuren en om het bot.

Vis geef ik niet zo veel, zalm wel.  Ik heb herders en geef als ik het heb tot 2 keer per week een zalmkop.  Verder geef ik op andere dagen (ook als ik het heb) 1 of 2 keer per week zalm.  Is dat te veel?  Dat krijg ik dus als ik vis koop voor mezelf.  Verder geef ik heel gevarieerd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door