Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Breezer
#3167535
Is er ergens een overzicht van welk vlees je op welke temperatuur en hoe lang je die moet drogen?
Zoek al een poosje, maar zit denk ik verkeerd te zoeken?
Of is er soms een boekje te koop ofzo?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3167540
Niet hier. Dat worden vaak van die lijstjes van zo afhankelijk van soort of kwaliteit van vlees, van droogmachines onderling enz.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3167544
En de luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur, plaats waar de droger staat zijn ook van invloed op de droogtijd , maar ook de dikte/grote van de stukken . Er is dus niet echt iets standaard te zeggen van dit duurt zolang dat het goed droog is
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#3167548
Ja ik kijk regelmatig en wissel de schalen tussendoor . De trainers , in kleine stukjes zijn meestal eerder droog
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3167556
Als je snel wilt en voedingswaarde niet zo interessant vind, dan droog je op het heetst. Al je graag wat voedingswaarde over wilt houden droog je op het koudst.  :biggrin2:
Door Breezer
#3167623
Heb er nu runderhart en lamshart blokjes in. En haringen. Heb hem op 70 graden staan. Had hem in de keuken staan, maar al snel naar de schuur verhuist. :D
Ben benieuwd vanavond hoe het er uit ziet.
Gebruikersavatar
Door pike
#3167720
Haringen?? Heb je er hele haringen in liggen? Die krijg je toch nooit gedroogd. Zijn ze schoongemaakt? dan gaat het nog maar het gaat heel erg lang duren voor je zulke grote dingen gedroogd krijgt. Of je moet een super droogmachine hebben? Met een eenvoudige voedseldroger kan je kleine sprotjes nog geeneens drogen in vier dagen. haringen zijn a. te groot en b. te vet. Vet kan je niet drogen.

In het algemeen: de dingen drogen sneller als je regelmatig de roosters wisselt, dus de onderste boven zetten en de bovenste onder. En hoe warmer de buitentemperatuur, hoe sneller iets droogt. In de zomer gaat het dus sneller dan in de winter. Vlees met veel vocht heeft meer tijd nodig dan vlees met veel lucht.
Long, die heel veel lucht bevalt, is dus heel snel droog. Spiervlees dat veel vocht bevat duur 2 tot 3x zo lang. Kleine stukjes zijn sneller droog dan grote stukken. En vet, dat blijft altijd vet. En hoe heter hoe sneller, maar hoe minder voedingswaarde over blijft. Mijn droger heeft maar een stand dus ik heb daar geen probleem met kiezen. Maar voor snoep geldt bij mij dat voedingswaarde niet telt. Als het maar gezond en lekker is. Voor de voedingswaarde is er hun eten.
Door Breezer
#3167750
Ja had nog een zak haringen liggen, en dat eet ze niet rauw. Dus in stukjes gesneden en in de droger. Ben nu 12 uur verder, en ze zijn al aardig droog. De kleine stukjes waren al keihard. Heb haar een stukje gegeven, en ja hoor gedroogde vis eet ze dus wel.  :)
Ik heb m'n droger op 70 graden gezet, en nu nog maar 9 uurtjes extra ingesteld. Hij slaat als het goed is automatisch af. Kan ik morgen voor ik ga werken nog even kijken of het nog langer nodig heeft.
Voor de mini stukjes hart wat al droog was liep het kwijl zelfs uit d'r bekkie vandaan.  ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door