Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3165531
Kom net bij de da vandaan, maar wil ook alle ervaringsdeskundigen op bp even om raad vragen.

Max hoest sinds een 3-4 weken. Het klinkt als kennelhoest (holle kuch, klinkt alsof hij een graatje probeert op te hoesten, soms gevolgd door iets wat op een kotspoging lijkt), treedt vooral op in de overgang van rust (slapen in mand) naar actie (jippieeee, wandelen!), maar ook soms tijdens rust, terwijl er in actie niets aan de hand is.
Kennelhoest lijkt mij (en de da) enerzijds sterk: mijn honden komen nooit in contact met andere honden (geen hondenschool, geen pensions oid), en Laika en Scotch hebben nergens last van, wat gezien de besmettelijkheid van kennelhoest vreemd is, toch? We wandelen altijd alleen, in een omgeving waar hoogstens 5-6 andere honden ook wandelen (die we zelden tegenkomen, en indien toch, dan houden wij baasjes onze honden op ruime afstand van elkaar). We zijn de afgelopen weken wel een aantal weekends met de honden in andere omgevingen geweest, maar ook daar hebben ze geen contact gehad met andere honden.

Vanmiddag dus naar de da geweest. Uiteraard moest Max daar nauwelijks hoesten; ik geloof dat ikzelf vaker heb gekucht. >:(  ::) Sowieso, vanaf het moment dat ik de afspraak had gemaakt, hoestte hij bijna niet meer.  ::) Zijn hart klonk perfect, er was niets raars te voelen rond de luchtpijp, temperatuur was prima, longen ook schoon.

Nou wil de da Max op hart/longworm testen. Ik moet m'n Action Mäxchen nu dus vijf dagen lang aangelijnd houden en keutels verzamelen (zal ie blij mee zijn; we zijn net in Zweden aangekomen en daar mag hij altijd los rondrennen, waar hij volop van geniet). Maar is zo'n longwormtest niet een beetje als schieten met een kanon op een mug? Max is in prima conditie, eet goed, drinkt goed, poept goed, rent goed, zit goed in z'n vacht, kortom: Max is Max zoals ie altijd is. Hij is trouwens 11,5 jaar jong.

Mijn vraag daarom: wat voor andere oorzaken zouden er nog voor dit type hoesten kunnen zijn? En wat vinden jullie van zo'n wormtest? Goed idee of overdreven?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 03 nov 2015, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3165538
Anne in Duitsland schreef: Kom net bij de da vandaan, maar wil ook alle ervaringsdeskundigen op bp even om raad vragen.

Max hoest sinds een 3-4 weken. Het klinkt als kennelhoest (holle kuch, klinkt alsof hij een graatje probeert op te hoesten, soms gevolgd door iets wat op een kotspoging lijkt), treedt vooral op in de overgang van rust (slapen in mand) naar actie (jippieeee, wandelen!), maar ook soms tijdens rust, terwijl er in actie niets aan de hand is.
Kennelhoest lijkt mij (en de da) enerzijds sterk: mijn honden komen nooit in contact met andere honden (geen hondenschool, geen pensions oid), en Laika en Scotch hebben nergens last van, wat gezien de besmettelijkheid van kennelhoest vreemd is, toch? We wandelen altijd alleen, in een omgeving waar hoogstens 5-6 andere honden ook wandelen (die we zelden tegenkomen, en indien toch, dan houden wij baasjes onze honden op ruime afstand van elkaar). We zijn de afgelopen weken wel een aantal weekends met de honden in andere omgevingen geweest, maar ook daar hebben ze geen contact gehad met andere honden.

Vanmiddag dus naar de da geweest. Uiteraard moest Max daar nauwelijks hoesten; ik geloof dat ikzelf vaker heb gekucht. >:(  ::) Sowieso, vanaf het moment dat ik de afspraak had gemaakt, hoestte hij bijna niet meer.  ::) Zijn hart klonk perfect, er was niets raars te voelen rond de luchtpijp, temperatuur was prima, longen ook schoon.

Nou wil de da Max op hart/longworm testen. Ik moet m'n Action Mäxchen nu dus vijf dagen lang aangelijnd houden en keutels verzamelen (zal ie blij mee zijn; we zijn net in Zweden aangekomen en daar mag hij altijd los rondrennen, waar hij volop van geniet). Maar is zo'n longwormtest niet een beetje als schieten met een kanon op een mug? Max is in prima conditie, eet goed, drinkt goed, poept goed, rent goed, zit goed in z'n vacht, kortom: Max is Max zoals ie altijd is. Hij is trouwens 11,5 jaar jong.

Mijn vraag daarom: wat voor andere oorzaken zouden er nog voor dit type hoesten kunnen zijn? En wat vinden jullie van zo'n wormtest? Goed idee of overdreven?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik doe dat dus echt nooit, mijn honden 5 dagen aangelijnd houden voor ik een mestonderzoek doe. Echt nooit. En nee, ik vind het niet met een kanon op een mug. Ik vind het wel verstandig. Tenminste.... Komt er bij jou long/hartworm voor?

Een allergie voor iets kan ook wel hoest veroorzaken.

Deze is wel goed volgens mij: http://www.startpunthonden.nl/ziekte/13 ... -hond.aspx
#3165572
Lizzy schreef: Ik doe dat dus echt nooit, mijn honden 5 dagen aangelijnd houden voor ik een mestonderzoek doe. Echt nooit. En nee, ik vind het niet met een kanon op een mug. Ik vind het wel verstandig. Tenminste.... Komt er bij jou long/hartworm voor?

Een allergie voor iets kan ook wel hoest veroorzaken.

Deze is wel goed volgens mij: http://www.startpunthonden.nl/ziekte/13 ... -hond.aspx
Wat een superlink, Lizzy, dank je! Max hoest dus volgens het kennelhoestbeeld, maar zijn keel is niet gevoelig; integendeel, als ik zijn keel lichtjes masseer wanneer hij hoest, wordt het hoesten juist minder en wordt Max weer rustiger. Snotneus en natte, rode ogen heeft hij ook niet gehad, en ik heb maar één keer een fluim gezien - en toen kwam er ook echt iets anders mee naar buiten, al weet ik niet meer precies wat. In mijn herinnering was het roomkleurig, ongeveer 2 cm lang en 0,7 cm breed en niet hard (dus geen botstukje), maar helemaal zeker weet ik het ook niet meer. Ik weet wel dat ik dacht: o kijk, eens zien of het hoesten nu voorbij is. Wat dus niet het geval is, niet helemaal althans. Wel is het hoesten tussendoor minder geworden, maar ik vond het de afgelopen dagen weer wat erger dan voorheen. Al begint het nu dus naar mijn idee weer wat af te nemen. Zou het temperatuurverschil nog van invloed zijn? De lucht is hier in Zweden een stuk droger en kouder dan in Duitsland; gisteravond/nacht was het -7 hier.

Hart/longworm komt bij mijn weten niet voor waar wij wonen in Duitsland, en in Zweden ook niet. In Zuid-Europa zijn we sinds mei 2012 niet meer geweest.

Allergisch is Max ook nog nooit geweest. Ik ga dan toch maar keutels verzamelen en die laten onderzoeken.
#3165574
Angelique schreef: Een verslapte larynx kan ook voor dit soort gehoest zorgen.
Klopt, ik heb het daar met Hilje nog over gehad toen we laatst bij haar waren. Maar toen ik daar nadere info over zocht op internet, zat er niets tussen dat op Max van toepassing was, qua symptomen. Al hou ik het natuurlijk wel in de gaten. Hij gaat tenslotte al naar de 12.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3165745
Lizzy schreef: Oh ja! Dat is een goeie! Maar, hoor je dan ook niet een hese blaf?
Nee, hoeft niet perse, daarbij kunnen veranderingen in geluid zo subtiel gaan dat je het niet eens opmerkt, tenzij je erop gewezen wordt.
Gebruikersavatar
Door Radja
#3165770
Ik moest ook direct aan stembandverlamming/verslapping denken :-\, kan ook een halve zijn. Even opletten wanneer Max hoest,bijvb na het drinken of eten. Soms wanneer je goed luistert,kan je een klikje horen.

Beterschap voor Max
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3165777
Mijn Maxi (13,5) heeft exact dezelfde klacht/symptoom. Van hem weet ik dat zijn hart te groot is, daardoor (klein hondje, groot hart) tegen de bovenste luchtwegen aandrukt. Dit veroorzaakt irritatie -> hoest. Inderdaad gevolgd door 'kotspoging'.
Maxi heeft alleen de hoestmomenten als hij in rust is. Vanuit -diepe- slaap kan hij ineens spontaan beginnen te hoesten. Zodra hij actief is, is er niets aan de hand.
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op do 29 okt 2015, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#3167148
Werd net gebeld door de da: dmv Max' ontlasting is longworm vastgesteld. Dat kan een hond dus toch in onze contreien oplopen dan. :( Morgen even Milbemax halen bij de apotheek.

Het hoesten is al wel beter geworden, maar nog niet helemaal weg. Ik had eerlijk gezegd niet op longworm gerekend; Max is verder in zo'n goede conditie. We zijn vanochtend een wandeling van 2 uur wezen maken over de berg achter ons huis, en het was weer de-paden-op-de-lanen-in voor hem, rennen, op rotsblokken springen en er weer af, jippiejajee. Maar goed, volgens de da is één rondje Milbemax voldoende, dus zal het allemaal wel goed komen. Ze raadde wel aan ook de andere twee honden te behandelen met Milbemax, ook al hebben die totaal geen symptomen. De katten hoefden dan weer niet.

Eind goed, al goed, hopelijk!
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3167425
Anne in Duitsland schreef: Werd net gebeld door de da: dmv Max' ontlasting is longworm vastgesteld. Dat kan een hond dus toch in onze contreien oplopen dan. :( Morgen even Milbemax halen bij de apotheek.

Het hoesten is al wel beter geworden, maar nog niet helemaal weg. Ik had eerlijk gezegd niet op longworm gerekend; Max is verder in zo'n goede conditie. We zijn vanochtend een wandeling van 2 uur wezen maken over de berg achter ons huis, en het was weer de-paden-op-de-lanen-in voor hem, rennen, op rotsblokken springen en er weer af, jippiejajee. Maar goed, volgens de da is één rondje Milbemax voldoende, dus zal het allemaal wel goed komen. Ze raadde wel aan ook de andere twee honden te behandelen met Milbemax, ook al hebben die totaal geen symptomen. De katten hoefden dan weer niet.

Eind goed, al goed, hopelijk!
Poeh, fijn voor jouw Max dat de oorzaak bekend is. Ik schrik ervan, omdat er bij mijn Max zomaar vanuit gegaan is (uiteraard doordat hij al hartpatient is) dat zijn hart de irritatie veroorzaakt...  :-\ Zou dat wel zo wezen? Ik laat hem ook maar even testen dan, of is dat overdreven? Zou hij dan ook niet de andere honden aansteken? Die nergens last van hebben?
Door Anne in Zweden
#3167430
Dwarreltje schreef: Poeh, fijn voor jouw Max dat de oorzaak bekend is. Ik schrik ervan, omdat er bij mijn Max zomaar vanuit gegaan is (uiteraard doordat hij al hartpatient is) dat zijn hart de irritatie veroorzaakt...  :-\ Zou dat wel zo wezen? Ik laat hem ook maar even testen dan, of is dat overdreven? Zou hij dan ook niet de andere honden aansteken? Die nergens last van hebben?
Ik denk dat ik het zeker even zou laten testen als ik jou was. Het komt vast weleens voor dat de oorzaak te snel gezocht wordt in iets wat al bekend is (in jouw geval bestaande hartproblemen), terwijl het eigenlijk om iets anders gaat, wat misschien goed verholpen kan worden. Ik moet bekennen dat de enige reden dat ik twijfelde aan kennelhoest was dat de andere twee honden nergens last van hebben. Anders had ik hem misschien nog wel gewoon verder laten hoesten nu, vooral omdat het tussendoor duidelijk beter ging. Vanochtend ging hij echter weer als een zeehond tekeer, zowel in rust als tijdens de wandeling, dus na de wandeling ben ik meteen naar de stad gereden om Milbemax te halen. En ik moet zeggen: hij heeft vanaf een halfuur nadat hij die heeft ingenomen niet meer gehoest. Echt gewoon helemaal niet meer.  :o

Ik weet niet of longworm van de ene hond op de andere kan overgaan; de da hier zei dat ik de andere twee ook moest ontwormen, niet vanwege Max maar omdat ze in dezelfde omgeving rondlopen als Max en in principe dus ook blootgesteld kunnen zijn geweest aan besmette slakken of kikkers. Scotch en Laika hebben weliswaar nergens last van, maar goed, ik heb er toch maar Milbemax in gestopt (wetende van vroeger dat ze daar geen last van hebben).

Als ik jou was, gooide ik er dus toch een mestonderzoekje tegenaan. Drie dagen keutels verzamelen is geen ramp als je een barfhond hebt  :biggrin2: , dus eigenlijk is het een kleine moeite.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3167443
Anne in Duitsland schreef: Ik denk dat ik het zeker even zou laten testen als ik jou was. Het komt vast weleens voor dat de oorzaak te snel gezocht wordt in iets wat al bekend is (in jouw geval bestaande hartproblemen), terwijl het eigenlijk om iets anders gaat, wat misschien goed verholpen kan worden. Ik moet bekennen dat de enige reden dat ik twijfelde aan kennelhoest was dat de andere twee honden nergens last van hebben. Anders had ik hem misschien nog wel gewoon verder laten hoesten nu, vooral omdat het tussendoor duidelijk beter ging. Vanochtend ging hij echter weer als een zeehond tekeer, zowel in rust als tijdens de wandeling, dus na de wandeling ben ik meteen naar de stad gereden om Milbemax te halen. En ik moet zeggen: hij heeft vanaf een halfuur nadat hij die heeft ingenomen niet meer gehoest. Echt gewoon helemaal niet meer.  :o

Ik weet niet of longworm van de ene hond op de andere kan overgaan; de da hier zei dat ik de andere twee ook moest ontwormen, niet vanwege Max maar omdat ze in dezelfde omgeving rondlopen als Max en in principe dus ook blootgesteld kunnen zijn geweest aan besmette slakken of kikkers. Scotch en Laika hebben weliswaar nergens last van, maar goed, ik heb er toch maar Milbemax in gestopt (wetende van vroeger dat ze daar geen last van hebben).

Als ik jou was, gooide ik er dus toch een mestonderzoekje tegenaan. Drie dagen keutels verzamelen is geen ramp als je een barfhond hebt  :biggrin2: , dus eigenlijk is het een kleine moeite.
Je zou Het Woud kunnen bellen voor advies over die andere twee. En ik zou ook vragen wanneer je kan testen of de ontworming effectief is geweest.
Door Anne in Zweden
#3167449
[quote="Hope"]
Je zou Het Woud kunnen bellen voor advies over die andere twee. En ik zou ook vragen wanneer je kan testen of de ontworming effectief is geweest.
[/quote]

Ik zit in Zweden momenteel, dus Het Woud bellen wordt 'm even niet met mijn mobieltje uit het jaar kruik (lees: minuuttarief uit de tijd dat de PTT nog het monopolie op telefonie had :biggrin2:).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door