Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3166889
Hoi allemaal,  voor morgen staat het volgende op het menu:
Parelhoenkarkas 220 gram
Ganzenfilet 125 gram
Orgaanmix 100 gram

De hoen is wat groter dan ik normaal aan bevleesd bot geef, maar goed zo groot is hij. Nu geef ik Frodo nog tweemaal daags eten, dus vraag ik mij af hoe dit aan te pakken qua planning. Het beste is voldoende vlees bij het bot maar dan krijgt hij 's ochtends dus alleen orgaan en 's avonds de rest.
Zal ik het karkas maar in tweeën knippen of hem halverwege de middag karkas en vlees geven? Frodo zijn ontlasting is vrij snel licht van kleur dus ik heb hem al op 40% vleesbot gezet. Wat dat betreft vind ik het ook een zegen als hij over kan op eenmaal daags eten omdat ik dan wat beter terug zie in zijn ontlasting of zijn voeding in balans is.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3166894
Waarom geef je twee keer?
Ik zou één keer geven bv alleen 's avonds.
En dan op wisselende tijden de ene keer bv om 17.00 uur, een keer om 18.00 uur of 19 uur.
Als je een beetje speelt met de tijden anticipeert de maag er ook niet op.
Door Shanti en co
#3166895
Ik zou 's ochtends het vleesbot geven en 's avonds het vlees en orgaan. Onze katten en Boeke hebben daar nooit problemen mee.
Als je er wel vlees bij wilt geven zou ik 1 maaltijd gewoon wat groter maken, het is geen probleem als het eten een keer niet precies over de dag verdeeld is. En dan is het vleesbot in 1 stuk dus kan hij lekker knagen.  :)
Ik zou dan trouwens het vlees los geven en het orgaan en bot samen.
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3166928
Lazy Garfield, Frodo is tien maanden dus vandaar nog op twee keer eten. Van de week daar al wat over gepost omdat ik het idee heb dat ik er goed aan doe over te stappen op 1 keer per dag, maar me afvroeg of dit te vroeg is.ik wilde toch al de ochtendmaaltijd afbouwen en die van de avond dan wat naar voren trekken. Voeden op vast tijdstip deed ik toch al niet.
Ik zit met name met de vraag hoe noodzakelijk het is om bot te combineren met vlees om zo eventuele scherpe stukjes bot goed te verpakken. Moet dat vlees in de zelfde maaltijd zitten of kan ik dat wat minder strikt zien?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3166934
AnoukFrodo schreef: Lazy Garfield, Frodo is tien maanden dus vandaar nog op twee keer eten. Van de week daar al wat over gepost omdat ik het idee heb dat ik er goed aan doe over te stappen op 1 keer per dag, maar me afvroeg of dit te vroeg is.ik wilde toch al de ochtendmaaltijd afbouwen en die van de avond dan wat naar voren trekken. Voeden op vast tijdstip deed ik toch al niet.
Ik zit met name met de vraag hoe noodzakelijk het is om bot te combineren met vlees om zo eventuele scherpe stukjes bot goed te verpakken. Moet dat vlees in de zelfde maaltijd zitten of kan ik dat wat minder strikt zien?
Je kunt het vleesbot prima als maaltijd geven en spiervlees en/of orgaan in een andere maaltijd. Alleen, bij sommige honden kan dit krijtpoep danwel slappe ontlasting geven. Het is even afwachten hoe jouw hond  hierop reageert. Wil je op zeker gaan, dan hak je die hoen toch even in tweeen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3166954
Het ligt helemaal aan het karkas. Is het mooi bevleesd dan geef je gewoon het spiervlees en de orgaan apart. Maar is het karkas heel kaal, dan deel je het beter in 2 stukken en geef je er spiervlees bij. 
Gebruikersavatar
Door Hope
#3166995
AnoukFrodo schreef: Dit weekend liet ik nog een stoeptegel op een konijnenkop vallen tbv van de barf, karkas knippen moet ook wel lukken dan.... ;)
Karkas knippen gaat heel simpel met een goede snoeischaar.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3167334
AnoukFrodo schreef: Nou heeft ons zwart geboefte lekker gesnackt van een atuk parelhoen, lust ie zijn ganzenfilet niet, stomme hond
;D
Door smulpaap
#3167379
AnoukFrodo schreef: maar als je die ganzenfilet in stukjes weer bij de pens voor de volgende dag stopt no problem....
Precies , effe laten stinken doet wonderen  :biggrin2:
Door smulpaap
#3167381
Zo deed ik dat hier met een patrijs  :biggrin2:
Buik open , opvullen met gemalen pens , buik sluiten . Een nacht laten stinken in een afgesloten doos in de schuur en eten maar
En steeds wat minder pens erbij

Afbeelding
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door