Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3166971
Deze nieuwkomer heeft een idee (of brainfarth, dat kan ook). Per abuis heb ik nu twee kilo long in huis, van geit en van rund. Ik heb al gelezen dat de voedingswaarde hiervan niet denderend is en nu heb ik bedacht er snackjes van te maken. Ik heb echter alleen een oven tot mijn beschikking. Is het mogelijk om dat hiermee te doen? Ze liggen nu in blokjes van een ons in de vriezer, dat is wellicht wat groot al zal het aardig krimpen gezien de structuur. Ik wi kijken of ik er trainingsblokjes van kan maken van ongeveer een cm in het vierkant. Enig idee hoe ik dit aan kan pakken? Uberhaupt of het haalbaar is?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3166973
Of het kan ligt aan de minimum temperatuur van je oven. Long kun je op 70 graden drogen, dus als je oven zo laag kan moet t kunnen. Afhankelijk van het soort oven moet je misschien de deur op een klein kiertje zetten zodat t vocht eruit kan.

Long is half bevroren makkelijker te snijden dan half ontdooid. Je kunt smalle repen snijden die je later in stukjes breekt of direct blokjes snijden.

Wat gedroogd is bewaar ik altijd in de vriezer maar in een pot met wat rijst op de bodem kan ook, mits t goed droog is.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3166992
bedenk wel dat een gewone electrice oven best veel stroom verbruikt.
Volgens mij iets van 2000w en dat het zeker een 8 uur aan moet staan.
dus reken 0,25 cent per 1000 w kom je op zeker 4 eu.
Van die 2 kg long hou je mss 500 gr gedroogde long over.

Mss kan je van iemand een voedseldroger lenen of de goedkoopste van 40 eu kopen.
Die kosten in verbruik ongeveer voor die 8 uur 0,50 cent ;)
Door Suzanne
#3166997
Je kunt ook overwegen een klein drogertje van bijv. Bomann te kopen; voor 4 tientjes heb je zo'n ding.
;-)

Want, geloof mij nou.. het is verslavend om zelf te drogen ;-))

Suzanne
Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3167018
Dat idee kreeg ik al ja  ;)
Nu heb ik deze maand al voor een klein vermogen aan vlees aangeschaft en een vrieskist. Ik geloof niet dat ik dat nu thuis nog uitgelegd krijg, schat ik koop ook nog even een droger voor de hond, een wat? Een droger....
Maar goed, nog even en die klier uit Spanje is er weer en anders is er ook altijd nog kerst  ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door