Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door BusKay
#3164856
Velen gebruiken hier net als wij een vlees(gehakt)molen voor de hond.
Ik gebruik deze ook nog wel eens om een paté o.i.d. te maken.

Maar ook gebruik ik deze om zelf ons H.O.H gehakt te maken en deze smaakt vele male lekkerder dan die van de slager.

Wellicht een idee voor jou??
Hoe doe ik dit?

Ik wacht tot doorregen spek (speklappen) in de aanbieding zijn en daar koop ik dan 2,5 kilo van.
Vervolgens koop ik 2,5 kilo varkenslap of varkenscreb o.i.d. uiteraard ook aanbieding...
Wellicht moet ik wat wachten tot ik 5 kilo rundergehakt (aanbieding) kan kopen en zal daarom de bovenste 2 ingrediënten moeten invriezen.
Op het moment dat ik het gehakt heb doe ik de spek en varkenslap half ontdooien en 2 x malen.
Vervolgens meng ik het geheel goed en weeg het in zakjes om in te vriezen...

Het is geweldig lekker gehakt en niet te duur.
Uiteraard kan je het runddeel ook zelf malen maar dan wordt het qua inkoop vrij prijzig.
Zo draait de molen ook nog eens voor jezelf..

Misschien ook zo'n idee?? Dan hieronder aub... Zo leren we van elkaar..

Wijzelf maken ook onze eigen zuurkool.. de eerste van deze winter eten we deze week (moet nl. 6 weken staan). Eenmaal deze zuurkool gegeten dan wil je niet meer anders..

Afbeelding

Afbeelding

Lekker met een varkenshiel en mosterdsaus
Laatst gewijzigd door BusKay op vr 30 okt 2015, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#3164861
Ahh een doet het zelf topic!
Ik brouw mijn eigen bier.

Afbeelding

Tijdens het brouwen natuurlijk een lekker biertje erbij.
Afbeelding

Na een paar weken gisten bottelen
Afbeelding

En t resultaat! (al is dit een eerder brouwsel dan die op de andere foto's)
Afbeelding
Door zurca
#3164997
BusKay schreef:

Wijzelf maken ook onze eigen zuurkool.. de eerste van deze winter eten we deze week (moet nl. 6 weken staan). Eenmaal deze zuurkool gegeten dan wil je niet meer anders..

Ik zie dat je witte kool gebruikt hebt.... probeer het eens met rode kool.
Ik lust zelf helemaal geen zuurkool maar iemand op mijn werk maakt het weleens met rode kool.
Door keetje
#3165323
Ik heb ook een zuurkoolpot inde bestelling. Rode kool, dat is een leuke tip. Ik ga het doen.

We hebben 2 jaar geleden zelf wijn gemaakt. Heerlijk, 12 flessen.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3165636
zurca schreef: Ik zie dat je witte kool gebruikt hebt.... probeer het eens met rode kool.
Ik lust zelf helemaal geen zuurkool maar iemand op mijn werk maakt het weleens met rode kool.
Ja!  Onze eerste zelfgemaakte zuurkool staat nu in de pot, is over een maandje klaar. Ben benieuwd!
Daarna proberen we het zeker met rode kool.  :)


Gehakt draaien we al meer dan drie jaar zelf, alleen rund. H.o.h. hebben we wel eens geprobeerd maar ik vond dat niet zo lekker. En ik probeer zo min mogelijk varken te eten (eigenlijk liever helemaal niet) dus dat is geen optie meer.  ;)


@ Eelke en keetje: leuk, zelf bier/wijn maken!  :)
Door eelke
#3165753
Buskay misschien moeten we een samenwerkingsverband beginnen, want een broodje worst met zuurkool en bier gaat natuurlijk prima samen!

Angelique schreef: Mooie schuimkraag Eelke  8)
Dit was m een paar weken later (nog verder gegist op de fles) nadat ie in de fietstas meegehobbeld had  :biggrin2:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3165756
eelke schreef: Buskay misschien moeten we een samenwerkingsverband beginnen, want een broodje worst met zuurkool en bier gaat natuurlijk prima samen!


Dit was m een paar weken later (nog verder gegist op de fles) nadat ie in de fietstas meegehobbeld had  :biggrin2:

Afbeelding
Die zou ik in de kroeg maar niet weggeven  :biggrin2: komt dat nog goed?
Door eelke
#3165757
Angelique schreef: Die zou ik in de kroeg maar niet weggeven  :biggrin2: komt dat nog goed?
Ja dat was ook vrij spannend flesjes openmaken steeds  :biggrin2: ja was nog wel te drinken hoor. Het is trouwens het recept van Obama. Was een pakket, meer een soort kvv.

Mijn laatste brouwsel was wel echt vol-mout brouwen met zelf schroten, maischen en hopkoken. Een bokbier van hoge gisting waarvan het alc % beetje lager uit is gevallen dan gepland, 5.5%. Heb m Opbokken! genoemd.
Door BusKay
#3165795
eelke schreef: Buskay misschien moeten we een samenwerkingsverband beginnen, want een broodje worst met zuurkool en bier gaat natuurlijk prima samen!


Dit was m een paar weken later (nog verder gegist op de fles) nadat ie in de fietstas meegehobbeld had  :biggrin2:

Afbeelding
Jazeker en das goeie handel en flink verdienen met zoveel schuim...  :D :D
Wel zaak dat je dan een flinke conditie hebt anders krijg je niet zoveel schuim bij elkaar gefietst  :biggrin2: :biggrin2:


Ben zelf niet zo'n bierdrinker of het moet een speciaal biertje zijn zoals deze die ik heb staan uit Bels meegenomen:

Afbeelding

Wellicht smaakt jou biertje ook erg lekker!!  :o :o


Ben bezig met info en aanschaf van zaken voor het zelf maken van worst.
Heb 7 slagersboeken over het maken van worst en wil dan diverse soorten maken dus niet alleen droogworst zoals chorizo maar ook leverworst of bloedworst etc.

Eerst dit apparaatje maar eens aanschaffen:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3165865
Oh ja, dat is ook leuk! Wij hebben het boek van Meneer Wateetons al geruime tijd in huis, het is er alleen nog niet van gekomen.  :D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door