Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3165360
En daar zijn we weer...Ben toch wel erg blij hier terecht te kunnen met mijn vragen, heel prettig forum dit. Ik zit met het volgende. Afgelopen week was ik bezig in de keuken met portioneren van het vlees voor Frodo. Die vond dat natuurlijk bijzonder interessant. Mijn jongste zoon van 7 jaar kwam even iets vragen en toen gromde de hond. Die heb ik stante pede de keuken uit gedirigeerd naar zijn mand in de huiskamer. Kind heb ik er buiten gelaten en gewoon zijn vraag beantwoord (weet even iet meer wat het precies was, maar is nu ook niet relevant).

Nu is me al opgevallen dar Frodo meer gaat schrokken als je je met hem bemoeit tijdens het eten, dat is de reden waarom ik mijn gezin leer hem met rust te laten als hij eet. Aan de andere kant leert Frodo zo niet dat hij niet zijn eten mag "verdedigen" met happen, snauwen en grommen.

Voor de duidelijkheid, Frodo is verder een blij ei, ook naar de kinderen toe. Voorheen kreeg hij brokken, daarna kvv, toen was het geen issue. Bezitterig gedrag zie ik pas sinds ik met barf ben begonnen. Wat ik nu wil doen is zorgen dat man en kinderen vaker het eten gaan geven aan Frodo. Kinderen vinden het vet ranzig, dus vertikken het (gatver mam, dat ga ik dus echt niet geven!). Maar goed groenteresten die over zijn van het avondeten willen ze wel geven. Het geven gebeurt standaard op de wijze dat de hond netjes wacht tot er "eet smakelijk" tegen hem gezegd is, oftewel pas als hij toestemming heeft gekregen om te gaan eten.

Is het een keer grommen iets dat hoort bij een pup van 10 maanden en dat met duidelijke correctie te verhelpen is? Hoe bezitterig zijn jullie honden als het gaat om hun eten en wat tolereer je wel en niet? Ik neig ertoe niks te tolereren maar dat is misschien niet reeel
#3165366
Vergeet niet dat je hond aan het puberen is en dus kan gaan uittesten tot hoe ver hij kan gaan. Hier is het zo dat ik alles kan afpakken zonder grommen of snauwen. Naar mijn vriend durft Iza wel te grommen. Als ik ingrijp houdt ze er mee op, naar hem luisterd ze niet. Hier is wel de regel dat ik de honden voer en ze verder met rust gelaten worden. Ze mogen ook niet bij elkaar in de bak kijken, mocht 1 het eerder op hebben.

In mijn ogen kan je 2 dingen doen:
- Jij voert de hond en zorgt er voor dat de rest vh gezin de hond met rust laat. Ik zou hem dan als je gaat portieren er niet meer bij laten staan.
- Je gaat serieus en consequent aan de slag met voerbak training. Aangezien je hond nog erg jong is, heb je wel een grotere slagingskans.

Succes!
Laatst gewijzigd door malimaniac op di 27 okt 2015, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#3165370
Ik ga hoe dan ook verder met trainen van hond (en gezin dus...) als het gaat om het voeren. We wonen niet groot en de kans dat er een kind een keer langs hem loopt tijdens het eten of als ik met zijn eten bezig ben is niet uit te sluiten. Gelukkig is Frodo een leergierig ding en wil hij het vooral graag goed doen. Kids zullen iets meer bij moeten gaan dragen met voeren onder mijn toezicht, dan kan Frodo er aan wennen dat zij hem ook eten geven en zelf volstrekt niet de behoefte hebben zijn bak leeg te eten....
#3165371
Een hond eet minder dan een kwartier per dag. In dat kwartier dat hij heeft mag hij van mij gewoon met rust gelaten worden. Ik blijf van het eten af en als er katten te dichtbij komen dan mag ze daar tegen grommen. Ik vind het wek belangrijk dat ik iets kan ruilen buiten de voerbak om. Maar dat maak ik positief. Voor grommen wordt hier sowieso nooit gestraft.
#3165384
Als je gaat trainen, train dan positief. Dat wil zeggen, leer de hond dat bemoeienissen betekenen dat er iets lekkers BIJ komt en niet dat je zijn eten af pakt.

Wat wij in het begin veel gedaan hebben (althans, toen expres, nu gebeurd het vaak nog per ongeluk), is Oscar in delen voeren. Dus hem een bak met 1/3 van zijn voer geven en dan hem tijdens het eten weer 1/3 geven en voordat hij dat op heeft het laatste deel geven. Maar, dan moet je hond daar wel tegen kunnen en niet enorm gaan schrokken! Voer in ieder geval schrok-veilig voer als je zo oefent! Op deze manier leren ze dat als er iemand bij ze in de buurt komt met eten, hen dit juist iets lekkers oplevert, ipv dat ze het risico lopen dat hun eten hen afgenomen wordt. Maar, niet elke hond is er van gediend.

Bezitsdrang is volkomen logisch en natuurlijk. Realiseer je ook dat de hond eigenlijk maar weinig van zichzelf heeft (wij mensen bepalen zo ongeveer alles voor onze honden!) én weinig manier om duidelijk te maken dat iets belangrijk voor hem is. Een enorme berg lekker voer is natúúrlijk belangrijk voor hem! En zijn eigen maaltijd ook! Hoe zou jij het vinden als iemand jou steeds lastig valt en aan je eten zit, als je een lekkere maaltijd voor je hebt staan?
Voorkomen is altijd beter dan genezen. Dus doet hij dit tijdens portioneren, regel de situatie dan zo dat hij dit niet meer doet. Door hem in zijn bench te leggen bijvoorbeeld, of door de kinderen te leren dat ze zich dan even koest moeten houden.

Nu duurt portioneren in de regel wel even, dus ik begrijp als dat met de kinderen dan minder goed lukt. Maar als de hond eet, zou ik die regel wel keihard toepassen. Dat kunnen kinderen best, dat zijn maar korte momentjes en jij kan als volwassene die momenten ook nog zo gunstig mogelijk timen. Dus niet voeren in de keuken als het spitsuur is, maar voeren als iedereen lekker relaxt op de bank hangt.

Als laatste, straf het grommen niet af. Het is een communicatiemiddel van je hond en grommen is een prima etiquette van hem. Als je hem gaat afleren te grommen, loop je kans dat hij, zeker als dat wat hij wil vertellen belangrijk genoeg voor hem is, direct overgaat naar heftigere communicatie. Dan krijg je de "hij beet zomaar uit het niets" gevallen.
#3165390
Wat stom dat ik daar niet bij stil heb gestaan. Als het gaat om grommen los van eten, straf ik hem ook niet, juist om die reden dat dan enkel happen en bijten overblijft....wat suf, dat geldt natuurlijk ook rondom eten....
#3165393
AnoukFrodo schreef: Wat stom dat ik daar niet bij stil heb gestaan. Als het gaat om grommen los van eten, straf ik hem ook niet, juist om die reden dat dan enkel happen en bijten overblijft....wat suf, dat geldt natuurlijk ook rondom eten....
Juist goed dat je het vraagt toch!
#3165394
Tijdens het portioneren zou ik je hond lekker in zijn bench leggen met een pensstaafje. Weg van de keuken/werkplaats. Want wat je hond doet is heel normaal. Eten is belangrijk, er wordt aan eten gewerkt, kind komt erbij, grommen naar kind van wegwezen jij, dit is mijn eten. Niks mis mee. Alleen wil je dit gewoon niet hebben. Dus de hond in de bench, klaar. En dat je hond dit niet deed tijdens oninteressant voer is logisch. BARF = ultiem voer = belangrijk :biggrin2:

En tijdens het eten mag de hond gewoon door niemand gestoord worden. Niet. Nooit. Het moet niet te moeilijk zijn om je kinderen deze regel te leren. En je hond een rustig plekje in huis te geven tot ie klaar is met eten.

Eten = overleven voor een hond, dus mega belangrijk!
#3165395
Wat betreft het met rust laten van de hond tijdens het eten, dat is gelukkig geen probleem. Ik heb de kids van begin af aan geleerd dat de bench en de voerbak van Frodo zijn. Het is eerder het portioneren en het ontdooien van de daghap waar ik nu wat meer bewust mee om moet gaan. Dat zijn zaken die vaak langs de kinderen heen gaan maar die Frodo uitermate goed weet te volgen  ::)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3165411
Leer je hond dat hij op een bepaalde plek moet gaan wachten als jij zijn voer klaar maakt. Dat geeft rust aan alle partijen.

Nelson gaat hier, zodra ik zijn voerbak pak, in de bench zitten. Zijn ogen ploppen zo ongeveer uit zijn kassen, haha, maar hij zit en springt niet als een dolle om me heen. En iedereen weet: tijdens het hele voeren, van klaarmaken tot opruimen, is er maar 1 iemand bij de hond. Doordat Nelson fijn in de bench zit te wachten, kan ik rustig zijn eten klaarmaken, dit voor hem neerzetten, hem roepen, dan moet hij nog eens zitten en pas als ik zeg dat het mag, begint hij.
Zodra ik ja zeg, laat ik hem met rust.

Als je dit positief traint en consequent bent snappen ze het onwijs snel. Nelson kon het al op 12 weken.
#3165420
Zo doen we het bij Tammo ook zo'n beetje. Hij moet wel altijd even zijn neus omhoog komen steken als ik de bak met eten open maak. Als we dan zeggen dat het inderdaad van hem is en dat hij nog even moet wachten en dus terug moet (bij keukenblok weg). Gaat hij netjes even wachten tot we klaar zijn. Afhankelijk hoeveel honger hij heeft kan hij dit beter of minder goed volhouden  ::)

Bij ons krijgt hij zijn eten in de keuken en ik/we blijven wel altijd in de buurt. Geen kinderen wat het misschien makkelijker maakt. Wij hebben als pup zijnde nooit zijn etensbak weg proberen te pakken en eerder extra eten toegevoegd als we al in de buurt wilden komen dan wat weggehaald. Mijn bord met eten moet je ook niet weghalen als ik lekker aan het eten ben.
Resultaat is dat we nu als het nodig is in de buurt van zijn voerbak kunnen komen. Soms doe ik het nog wel eens door een eitje tijdens het eten toe te voegen. Nu is Tammo daar ook wel een erg makkelijke hond in. Als hij met het eten meer stress zou hebben dan zou ik daar zeker rekening mee houden.

Bij het portioneren is hij ook bij me in de buurt. Hij loopt af en toe wat rond te snuffen want het ruikt wel erg lekker  :biggrin2:. Ook dan krijgt hij te horen dat hij even moet wachten. Ik houd altijd wat snippers achter en Tammo krijgt tussendoor als ik aan een volgend onderdeel/soort begin dat lekkers. Hij weet dat wachten altijd beloont wordt. Werkt hier als een tierelier. Laatst heb ik het vlees op de grond (in vuiliniszak) gezet omdat het teveel was voor het aanrecht. hij is even gaan ruiken maar verder niets..... was daarover ook even verbaasd  ;)
#3165425
Ik zou je kinderen niet gaan betrekken bij het voeren. Geen idee hoe oud ze zijn, maar als de honden eten (in de keuken) gaat mijn zoontje op het aanrecht, op een stoel of in de kinderstoel. Hij mag van mij niet eens op de grond lopen als de honden eten. Honden hebben het recht om rustig te kunnen eten. Ik zie zelf het nut niet in van een voerbak weg kunnen pakken oid. Zou het zelf ook niet fijn vinden als mijn bord eten wordt weg gepakt!
#3165438
Voerbak wegnemen begrijp ik hoe dan ook niet, ook nooit gedaan. Ben zelf als kind wel opgegroeid en opgevoed met de gedachte dat je tijdens het voeren met je hand door de bak moet kunnen gaan. Maar goed, dat was een droge brokken hond en het waren andere tijden. Nu moet ik er niet eens aan denken dat mijn jongens van 7 en 10 jaar met hun hand door het rauwe vlees gaan....zouden ze ook niet doen al kregen ze geld toe  ;D

Ik laat ze wel de extraatjes geven, dat is alleen maar fun voor alle partijen. Rauw geven mijn man en ik. Dank voor jullie input
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door