Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3164954
Geen idee of hij hier goed staat...

Sinds vanmiddag zijn de vier kittens wees. Ze zijn 5 weken, aten zelfgemalen barf mee met hun moeder maar dronken nog vooral melk.

Wat nu? Moet ik ze nog melk geven? Zo ja, hoeveel dan? Ik heb voor nu even van die kittenmelk gehaald bij de dierenwinkel. Heb ik in elk geval iets in huis voor vannacht.

Hoe vaak per dag ga ik ze eten geven? En moet het 's nachts ook nog? Geef ik ze een bak met water of wordt dat een zwembad en verkoude kittens? Hoe weet ik dat ze allemaal voldoende vocht en voedingsstoffen binnenkrijgen?
Door hannabelgje
#3164970
Wat een ellende zeg! De kittens zullen met vijf weken over kunnen op vleespap. Fijngemalen kvv met poedermelk erdoor kan prima. Flink nat geven dat ze hun vocht binnenkrijgen. Als ze op volledig vers staan zou ik nu geen extra water ofzo geven. Daar gaan ze alleen maar mee knoeien en worden inderdaad nat en koud.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3165008
hannabelgje schreef: En om de 3 a 4 uur eten overdag is prima lijkt mij.
Oke, dank je. Ik heb de kvv nu natgemaakt met die kittenmelk.
Vannacht ga ik ook nog kijken of ze wat lusten.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3165024
Onze ervaring met speciale kittenmelk uit de dierenwinkel is dat ze er ontzettend last van hun darmpjes van krijgen. Het enige wat goed viel bij de weesjes die we een paar jaar geleden vonden hier, was Farmfood nr. 1 poedermelk. En goede KVV.

5 weekjes is nog erg jong, maar de weesjes die wij vonden waren 2 à 3 weken, en dat zijn grote sterke katten geworden uiteindelijk. Jullie kunnen dit!

Succes met de kindertjes  :-*
Gebruikersavatar
Door Hope
#3165039
Kim_S schreef: Onze ervaring met speciale kittenmelk uit de dierenwinkel is dat ze er ontzettend last van hun darmpjes van krijgen. Het enige wat goed viel bij de weesjes die we een paar jaar geleden vonden hier, was Farmfood nr. 1 poedermelk. En goede KVV.

5 weekjes is nog erg jong, maar de weesjes die wij vonden waren 2 à 3 weken, en dat zijn grote sterke katten geworden uiteindelijk. Jullie kunnen dit!

Succes met de kindertjes :-*
Ga ik daarnaar op zoek, dank je!
Door hannabelgje
#3165052
Op deze leeftijd maakt de soort kunstmelk niet meer zo uit. Dat geeft alleen problemen in de periode dat ze alleen melk drinken. Nu moet je dat meer zien als een aanvulling op de kvv.
Door Shanti en co
#3165116
Wij hadden ook altijd goede ervaring met de FF kittenmelk. Ook als het nog als bijvoeding is zou ik daarvoor gaan.

Om te controleren of ze genoeg vocht binnenkrijgen kun je het nekvel tussen je vingers pakken en weer loslaten, als het goed is floept dat gelijk weer terug. Als het omhoog blijft staan hebben ze te weinig vocht.
Ik zou ze wel wat water of kittenmelk in een bakje geven, gewoon een klein laagje zodat ze in elk geval wat drinken als ze toch dorst hebben.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3165289
Het gaat prima hier. Ze drinken nog geen water. Van de da kreeg ik de tip om inderdaad een klein beetje kittenmelk in een bakje te doen met een wat hoogopstaande rand. Zodat ze wel kunnen drinken, maar er niet zo snel in gaan zwemmen. Ze zitten nu ook binnen, dus echt koud zullen ze niet worden.
Overigens eten ze echt de oren van mijn hoofd. Ze krijgen nu gemalen barf met kittenmelk en het gaat tot de laatste kruimel op.

Ze zijn speels, hebben frisse koppies en zien er verder ook alert en vrolijk uit. De tip van het nekvel is fijn, dat ga ik zeker in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3165816
De kittens doen het uitstekend. Rond en gezond  :biggrin2:

Ik heb de barf nu deels gemalen, deels ongemalen. Gisteren hebben ze heerlijk van een stukje hart zitten genieten. Ik voer nu 5 x per dag.

Over pups kan ik een lijstje vinden met richtlijnen over hoeveel voeding en hoe vaak per dag. Van kittens niet. Nu stoppen ze zelf wel met eten, maar kan ik ze zo onbeperkt blijven voeren? Ik zorg wel dat bij elke maaltijd de verhoudingen kloppen en ze dus nooit allees bijvoorbeeld orgaan eten op een dag.

En wanneer ga ik over naar minder voerbeurten? 5x per dag vind ik prima hoor, maar dat zal niet altijd zo blijven neem ik aan.
Door hannabelgje
#3165896
Hier kittens ook altijd onbeperkt gevoerd. Nooit te dikke exemplaren gehad. Ik zou met een week of 8 naar 4x gaan en met een week of 12 naar 3x.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door