Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3164864
Hallo iedereen!

Ik ben Dwienie, en nieuw op barfplaats dus tijd om me voor te stellen! Samen met mijn vriend krijg ik lente/zomer 2016 een pup. Dit wordt onze eerste hond. We zijn ook al een tijdje bezig met het idee van een hond, en zijn ons nu al aan het voorbereiden. (We maken een schema voor de eerste maanden van de pup, ook qua training en 'what to do' met bepaalde problemen die waarschijnlijk voor gaan komen zoals blaffen, bijten, springen op mensen etc) we hebben ook bij puppycursussen meegekeken en een hele leuke gevonden. Voorderest zijn we alletwee aan het lezen over hondengedrag, hoe je honden moet trainen etc...

De pup wordt een oudduitse herder van een goede fokker, hele leuke vrouw met geweldige honden - echt prachtig en een super karakter. Moet toegeven dat ik haast niet kan wachten haha!

Ik vind het super belangrijk om echt het beste te doen voor de hond, op elk vlak dat ik maar kan verzinnen. Voeding is dan ook wel echt belangrijk. Ik was zelf al nooit van de brokken (we hebben ook katten gehad), zeker niet van de supermarkt. Dus ik ben gaan kijken naar wat mensen hun honden zoal voeren. Heb goede merken brokken voorbij horen komen... En toen hoorde ik over gewoon vlees geven. Dat sprak me meteen heel erg aan. De fokker doet dit bijv. ook, en we zijn ook op oudduitse herder wandelingen geweest waar de meesten ook KVV voerden. Dus die keuze was vrij snel gemaakt.

Toen kwam ik op deze website terecht, en ik ben hier al een paar maanden fanatiek aan het meelezen geweest. En ik weet nu echt zeker dat ik BARF/prooidier wil gaan voeren.

Mijn eerste vraag is: hoe houden jullie de vloer schoon? Het is geen optie om alle maaltijden buiten te geven bij ons, en ik begrijp dat veel honden om te knauwen het karkas/bot op de grond neerleggen. Ik had het filmpje van Lizzy bij Kassa gezien, die had gewoon stukjes zeil. Werkt dat goed? Kan je de hond leren alleen daarop te eten en het niet door de hele kamer te zeulen?

De pup komt pas over een tijdje, dus hele exacte menu's ga ik pas in het volgend jaar maken denk ik. Maar wat ik wel van plan was, was de eerste weken in elk geval KVV te geven (wel met elke dag al groentemix erbij), met aanvullend wat knaagwerk. Gewoon omdat we het al druk genoeg krijgen met onze nieuwe pup en dan kan ik het mezelf net even wat makkelijker maken. Ik wilde gewoon DARF blokken gaan halen, en daarnaast kwartelkarkassen en eendennek (eendennek niet meer dan 2x per week) geven. Deze diersoorten zitten niet in de KVV dus dat is wel echt een aanvulling. Ook weet ik dat ik dan 5 dagen KVV geef en 2 dagen "BARF" zodat de pup geen tekorten krijgt. Dat komt neer op ongeveer 30% van de maaltijden BARF, want ik wil niet letterlijk twee dagen BARF geven maar liever een kwartelkarkas bij de KVV, zodat de pup elke dag gewoon volledig voer krijgt. Klinkt dit redelijk?

Wat ik ook wilde doen was naast de kwartel en eendennek wat muizen/ratten geven. Waarom? Omdat het hele prooidieren zijn, dus dat leek me geen slecht idee. Kleine dieren, zachte botten, dus goed voor beginnende pup. En het heeft vacht, lekker extra vezels en kan de pup meteen wennen aan beetje vacht eten. De reden dat ik het hier neerzet is omdat ik zag dat eigenlijk niemand van jullie muizen voert. Is dat gevoelsmatig "meer voor de kat"? Ik had begrepen dat het wel gewoon kan?

Poeh ik hoop dat jullie mijn berichtje niet te lang vinden. Leuk om kennis te maken in elk geval!
Laatst gewijzigd door Dwienie op ma 26 okt 2015, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
#3164903
Hoi, welkom hier!

Nelson weigert van een zeiltje te eten. Dus eet hij buiten, en bij slecht weer gewoon binnen op de tegelvloer. Na het eten ga ik rond met een dweil en een sopje detthol.

Rat en muis wordt hier in alle toonaarden geweigerd. Echt totaal niet gegeten. Niet eens naar gekeken eigenlijk. Als je graag hele prooidieren wil voeren, kan je ook denken aan konijn, duif, kip, kwartel en bijvoorbeeld eend. Ik doe dat zelden, omdat er een dier puur geslacht is voor mijn hond. Soms krijg ik van de jager eens een geschoten konijn wat net niet mooi genoeg is voor humane consumptie, die voer ik dan wel. Maar verder voer ik graag datgene wat wij verwende mensen als afval zien.
#3164913
Hmmm lastig wij hebben namelijk laminaat vloer, vraag me af of ik dat net zo goed schoon kan krijgen dan...

Ik wil niet per se prooidieren voeren, maar het leek me in het begin makkelijk omdat de verhoudingen dan meteen goed zijn. Voor als ik 'ingekomen' ben wil ik eigenlijk van die mooie bakken maken zoals ik op jullie foto's ook zie, dus dat is vooral BARF! Maar als jouw hond muizen niet lekker vindt, kan het zijn dat meerdere honden dat zo hebben (zoals duif?) en dat is wel een goede reden om het niet te voeren... Ben benieuwd of er hier mensen zijn waarvan de hond het wel eet.
#3164920
Dwienie schreef: Hallo iedereen!

Ik ben Dwienie, en nieuw op barfplaats dus tijd om me voor te stellen! Samen met mijn vriend krijg ik lente/zomer 2016 een pup. Dit wordt onze eerste hond. We zijn ook al een tijdje bezig met het idee van een hond, en zijn ons nu al aan het voorbereiden. (We maken een schema voor de eerste maanden van de pup, ook qua training en 'what to do' met bepaalde problemen die waarschijnlijk voor gaan komen zoals blaffen, bijten, springen op mensen etc) we hebben ook bij puppycursussen meegekeken en een hele leuke gevonden. Voorderest zijn we alletwee aan het lezen over hondengedrag, hoe je honden moet trainen etc...

De pup wordt een oudduitse herder van een goede fokker, hele leuke vrouw met geweldige honden - echt prachtig en een super karakter. Moet toegeven dat ik haast niet kan wachten haha!

Ik vind het super belangrijk om echt het beste te doen voor de hond, op elk vlak dat ik maar kan verzinnen. Voeding is dan ook wel echt belangrijk. Ik was zelf al nooit van de brokken (we hebben ook katten gehad), zeker niet van de supermarkt. Dus ik ben gaan kijken naar wat mensen hun honden zoal voeren. Heb goede merken brokken voorbij horen komen... En toen hoorde ik over gewoon vlees geven. Dat sprak me meteen heel erg aan. De fokker doet dit bijv. ook, en we zijn ook op oudduitse herder wandelingen geweest waar de meesten ook KVV voerden. Dus die keuze was vrij snel gemaakt.

Toen kwam ik op deze website terecht, en ik ben hier al een paar maanden fanatiek aan het meelezen geweest. En ik weet nu echt zeker dat ik BARF/prooidier wil gaan voeren.

Mijn eerste vraag is: hoe houden jullie de vloer schoon? Het is geen optie om alle maaltijden buiten te geven bij ons, en ik begrijp dat veel honden om te knauwen het karkas/bot op de grond neerleggen. Ik had het filmpje van Lizzy bij Kassa gezien, die had gewoon stukjes zeil. Werkt dat goed? Kan je de hond leren alleen daarop te eten en het niet door de hele kamer te zeulen?
Ik heb ondertafellaken/ondertafelkleed. En dat is stroef. Mijn honden eten het liefst hierop, nergens anders op. Dit is het: https://www.1001tafelkleden.com/alleen- ... tafelkleed

(grappig dat je het filmpje kent trouwens :)!!).
De pup komt pas over een tijdje, dus hele exacte menu's ga ik pas in het volgend jaar maken denk ik. Maar wat ik wel van plan was, was de eerste weken in elk geval KVV te geven (wel met elke dag al groentemix erbij), met aanvullend wat knaagwerk. Gewoon omdat we het al druk genoeg krijgen met onze nieuwe pup en dan kan ik het mezelf net even wat makkelijker maken. Ik wilde gewoon DARF blokken gaan halen, en daarnaast kwartelkarkassen en eendennek (eendennek niet meer dan 2x per week) geven. Deze diersoorten zitten niet in de KVV dus dat is wel echt een aanvulling. Ook weet ik dat ik dan 5 dagen KVV geef en 2 dagen "BARF" zodat de pup geen tekorten krijgt. Dat komt neer op ongeveer 30% van de maaltijden BARF, want ik wil niet letterlijk twee dagen BARF geven maar liever een kwartelkarkas bij de KVV, zodat de pup elke dag gewoon volledig voer krijgt. Klinkt dit redelijk?
Ja hoor. Maar met 100% BARF (goed menu) komt je pup ook niks te kort :)
Wat ik ook wilde doen was naast de kwartel en eendennek wat muizen/ratten geven. Waarom? Omdat het hele prooidieren zijn, dus dat leek me geen slecht idee. Kleine dieren, zachte botten, dus goed voor beginnende pup. En het heeft vacht, lekker extra vezels en kan de pup meteen wennen aan beetje vacht eten. De reden dat ik het hier neerzet is omdat ik zag dat eigenlijk niemand van jullie muizen voert. Is dat gevoelsmatig "meer voor de kat"? Ik had begrepen dat het wel gewoon kan?
Ja hoor, dat kan zeker. Ik ben zelf geen voorstander van hele prooidieren maar dat ligt op persoonlijk vlak en heeft niks met of het wel of niet goed is voor de hond te maken.
Poeh ik hoop dat jullie mijn berichtje niet te lang vinden. Leuk om kennis te maken in elk geval!
Ja nee, welnee! Gaaf dat je er bent, welkom!
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 26 okt 2015, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#3164975
In het begin had ik een eetplek voor barf in gedachten. Daar dacht Scott anders over. Hij sleepte alles naar de mat bij de achterdeur. Dus sindsdien ligt er een vreetkleed (lees: oude handdoek) op de mat en krijgt hij daar zijn eten.

Als hij nu sleept dan stuur ik hem terug en dat werkt prima.

Dus vaste plek aanleren is geen probleem. Maar wees flexibel in welke plek het dan wordt.
#3164980
Hier wordt gewoon bij de voerbak gegeten. Erbij, niet eruit, want vleesbot wordt er standaard eerst naast gegooid. Ach ja, dweil erover en schoon is het weer.

Hele prioodieren vind ik zelf ook niet prettig, vanuit het idee dat er dan een dier gefokt en gedood is voor alleen een hondenmaaltijd. Ik heb dan toch liever (grotendeels) afval van de productie voor menselijke consumptie. Met een goed barfmenu hoef je ook helemaal niet bang te zijn voor tekorten. Ook niet bij een pup, die eten gewoon hetzelfde als volwassen dieren, alleen naar verhouding meer. Als je een goed menu maakt en die hier laat controleren, dan kun je er zeker van zijn dat je goed zit en goed voert.
#3164996
Welkom op BP
Wat goed dat jullie je nu al zo goed aan het voorbereiden zijn

Hier wordt binnen gegeten, behalve als we zomers zelf ook buiten leven.
Ze eten dan in de hal met een plavuizen vloer.
Bij Bliss raakt er geen kruimel de grond , daar krijgt het geen kans voor.
Spirit gooit standaard eerst haar vleesbot naast haar bak, om vervolgens eerst haar spiervlees/ orgaan op te eten en daarna begint ze aan haar botwerk.
Als alles op is wordt eerst door haar zelf de vloer schoon gelikt, dan door Bliss nog een keer na gepoetst en dan kom ik nog ff met een dweil, al kan ik niet meer zien waar het gelegen heeft, maar ja, toch ff voor mijn eigen gevoel

Veel plezier met alle voorbereidingen en voorpret.
#3165009
Lizzy schreef: Ik heb ondertafellaken/ondertafelkleed. En dat is stroef. Mijn honden eten het liefst hierop, nergens anders op. Dit is het: https://www.1001tafelkleden.com/alleen- ... tafelkleed

(grappig dat je het filmpje kent trouwens :)!!).
Ja hoor. Maar met 100% BARF (goed menu) komt je pup ook niks te kort :)
Ja hoor, dat kan zeker. Ik ben zelf geen voorstander van hele prooidieren maar dat ligt op persoonlijk vlak en heeft niks met of het wel of niet goed is voor de hond te maken.
Ja nee, welnee! Gaaf dat je er bent, welkom!
En hoe maak je dat kleed schoon dan? Want het is niet stof? Het is iets van rubber ofzo?
Ja het filmpje ken ik omdat die ook hier ergens op het forum gepost was. En er was ook een grote discussie over. Nu ik daaraan denk, jullie vroegen je af hoe het over kwam op mensen die hun honden nog geen barf voeren. Nou ik was op het moment van kijken al wel overtuigd dat barf het ging worden, maar het kwam ook in dat programma VEEL beter uit de bus voor mij dan brokken. De prachtige dalmatiers waren mega overtuigend, en misschien maf maar ik vind een bak met barf er altijd zelf veel lekkerder uitzien dan brokken ook :P
smulpaap schreef: Misschien kan je je hond in de benche laten eten . En daarna een sopje door de benche
Ja, dat is ook nog wel een goed idee. Geeft meteen positieve associatie aan de bench voor de hond. Dat is zeker een optie die ik ga overwegen (net als het maffe zeil van Lizzy, als ik snap hoe ze het schoonkrijgt ;) )
pluk schreef: In het begin had ik een eetplek voor barf in gedachten. Daar dacht Scott anders over. Hij sleepte alles naar de mat bij de achterdeur. Dus sindsdien ligt er een vreetkleed (lees: oude handdoek) op de mat en krijgt hij daar zijn eten.

Als hij nu sleept dan stuur ik hem terug en dat werkt prima.

Dus vaste plek aanleren is geen probleem. Maar wees flexibel in welke plek het dan wordt.
Zucht huisdieren denken dingen altijd beter te weten dan het baasje toch?! Thanks for the reminder ik moest wel lachen!
Kaela schreef: Hier wordt gewoon bij de voerbak gegeten. Erbij, niet eruit, want vleesbot wordt er standaard eerst naast gegooid. Ach ja, dweil erover en schoon is het weer.

Hele prioodieren vind ik zelf ook niet prettig, vanuit het idee dat er dan een dier gefokt en gedood is voor alleen een hondenmaaltijd. Ik heb dan toch liever (grotendeels) afval van de productie voor menselijke consumptie. Met een goed barfmenu hoef je ook helemaal niet bang te zijn voor tekorten. Ook niet bij een pup, die eten gewoon hetzelfde als volwassen dieren, alleen naar verhouding meer. Als je een goed menu maakt en die hier laat controleren, dan kun je er zeker van zijn dat je goed zit en goed voert.
Ja ik snap dat om dit soort redenen afval voor ons beter is. Ik ga er ook vanuit dat mijn barf menu uiteindelijk ook vooral daaruit zal bestaan (of helemaal zelfs, maar op dit moment heb ik nog niets samengesteld dus kan dat lastig zeggen!)

Ik ben trouwens ook van plan om 100% barf te doen, en ik heb helemaal niet het idee dat ik tekort zou doen aan de pup met barf. Het is meer voor mezelf, want met barf gaat het erom dat ik het goed doe. Ik wil daar geen fouten in maken en daarom wilde ik de eerste weken in elk geval voor een groot deel met KVV beginnen. Maar als jullie het niet vervelend vinden om mijn menu's door te kijken tot ik zelf zeker ben van mijn samenstelcapaciteiten durf ik dat wel aan ja! Misschien ben ik maf maar ik vind het ook gewoon heel leuk om het samen te gaan stellen enzo. Daarom lees ik ook zoveel mee hier!
BlissSpirit schreef: Welkom op BP Afbeelding
Wat goed dat jullie je nu al zo goed aan het voorbereiden zijn Afbeelding

Hier wordt binnen gegeten, behalve als we zomers zelf ook buiten leven.
Ze eten dan in de hal met een plavuizen vloer.
Bij Bliss raakt er geen kruimel de grond Afbeelding, daar krijgt het geen kans voor.
Spirit gooit standaard eerst haar vleesbot naast haar bak, om vervolgens eerst haar spiervlees/ orgaan op te eten en daarna begint ze aan haar botwerk.
Als alles op is wordt eerst door haar zelf de vloer schoon gelikt, dan door Bliss nog een keer na gepoetst en dan kom ik nog ff met een dweil, al kan ik niet meer zien waar het gelegen heeft, maar ja, toch ff voor mijn eigen gevoel Afbeelding

Veel plezier met alle voorbereidingen en voorpret.
Heerlijk toch dat jouw Bliss zo goed eet?! :D Ja ik geniet vollop van alle voorbereidingen en ik vind het allemaal ook heel spannend. Ik bedoel, zelfs al is het niet mijn teef die zwanger gaat worden enzo, ik leef nu al helemaal mee en het lijkt me zo leuk om dat hele proces vanaf het begin te volgen (ben er niet echt bij natuurlijk, maar het voelt wel zo)
#3165065
Oso-Bayou schreef: :hi:  op Barfplaats.

Geweldig dat jullie vooruit al over alles nadenken. Over de samenstelling van barf hoef jij je geen zorgen te maken er zijn genoeg mensen die met je mee willen denken als je zover bent.
Ja fijn, ik ben blij dat dit forum bestaat ook!
TomsBorders schreef: het filmpje staat hier gewoon hoor http://www.barfplaats.nl/barfplaats-nie ... et-nieuws/ :P
Ja precies, daar had ik het gevonden! ;)
#3165068
Het ondertafellaken is aan de ene kant geribbeld en aan de andere kant glad. Na het eten mogen ze van mij niet meer het kleed aflikken (mochten ze vroeger wel maar ik heb me gerealiseerd dat het kunststof is, niet echt gezond). Met een gewoon keukendoekje (nat gemaakt) maak ik het eetkleed even schoon, vouw het op en na een paar dagen gaat het de was in op 60 graden. En daarna de droger in. Ik heb er dus 8 en wissel ze af.
#3165070
Ja het filmpje ken ik omdat die ook hier ergens op het forum gepost was. En er was ook een grote discussie over. Nu ik daaraan denk, jullie vroegen je af hoe het over kwam op mensen die hun honden nog geen barf voeren. Nou ik was op het moment van kijken al wel overtuigd dat barf het ging worden, maar het kwam ook in dat programma VEEL beter uit de bus voor mij dan brokken. De prachtige dalmatiers waren mega overtuigend, en misschien maf maar ik vind een bak met barf er altijd zelf veel lekkerder uitzien dan brokken ook :P
Gaaf! Je bent gewoon een ras-echte barfer! En ik vind dat ook hoor, zo'n volle bak verse voeding. Dat ziet er toch veel beter uit dan zo'n bak droge meuk?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door