Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BusKay
#3164816
Regelmatig lees ik dat als men met vet aan het vlees te maken krijgt men het wegsnijd.

Ik maal het voer zelf in de juiste verhouding etc. dus vraag ik me af is een kleine hoeveelheid vet als het bijv. aan nieren zit of aan spiervlees zo schadelijk?
Als ik zeg kleine hoeveelheid dan 2% op het totaal wat ik een keer heb gehad.

Moeten we wel zo allergisch reageren en het wegsnijden als dit percentage eraan zit?
Überhaupt is dit vet zo slecht en zo ja waarom?
Gebruikersavatar
Door winni
#3164818
Vet en/of koolhydraten leveren energie. Dus ze krijgen hier óf t een óf t ander.
Door hannabelgje
#3164820
Hier geef ik het vet meestal aan de heren katers die het wel kunnen gebruiken. Ik gooi het zeker niet allemaal weg. Als het echt erg veel is dan gooi ik een deel weg. Ik vind vet ook een belangrijk voedingsbestandeel.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3164821
Vet aan onze bio-industriekippen, konijnen, eenden, vetgemeste fazanten en kalkoenen enzovoorts is meer dan wat een wild dier bevat. In die zin zou ik zeggen dat het vet wat er aan een karkas zit echt teveel is. 1/2% misschien niet, maar wie eend en kip voert (tam) weet dat daar soms wel 50% vet aan zit. Ja dat haal ik weg. Het staat hier in categorie 'hond' maar voor een kat heb je ook kleinere porties nier. Een konijnennier in het vet bevat 30/40% vet. Dan krijgen ze een ruime derde vet binnen waar ze nier moeten hebben. Gevoelsmatig haal ik het er dan liever af. Velletjes van kip laat ik tegenwoordig zitten, dikke klompen vet haal ik wel weer weg en van eend probeer ik het ook zoveel mogelijk af te halen (behalve dan weer de velletjes van vleugel enzo).

Ik voer trouwens dan meestal maar lamsnier want dan heb je dat probleem niet. ;D
Door BusKay
#3164831
winni schreef: Vet en/of koolhydraten leveren energie. Dus ze krijgen hier óf t een óf t ander.
Ik zou dan kiezen voor de vetten omdat ze met de koolhydraten (voor de hond veelal granen of graanprodukten) niets kunnen doen doen in hun spijsvertering.


Helaas zie ik nog niet waarom vet goed of slecht zou zijn.

Had eens eendenborst (Hanna kan zich die levering vast ook nog herinneren) waar 20% vet aanzat. Iedereen sneed het weg. Op mijn maling had het in totaal een percentage van 2% dus heb het gewoon meegedraaid. Want immers alleen het percentage spiervlees had vet.
Door hannabelgje
#3164832
Die eendenborst heb ik ook gewoon zo gevoerd. Verder krijgen ze hier vrij mager spul dus dat vet bij die eend mogen ze hier gewoon hebben.
Ik maak ook verschil tussen de dieren hier die vlug te zwaar worden of dat al zijn. Fleur is vrij lui en vlug te zwaar. Die krijgt minder vet. Zoë is ook aan de iets te zware kant en krijgt ook minder vet. De siamees en Balinees zijn extreem actief en aan de schrale kant. Zeker de Balinees en die wil niet meer eten. Die krijgt dus wat extra vet erbij.
Door Lizzy
#3164834
Vet is ook helemaal niet slecht. Maar gewoon wel in normale proporties. Net als met alles moet je niks overdrijven. Dus hangt er echt een grote homp vet aan vlees, snijd ik het ook weg. Maar gewoon normale hoeveelheden vet (net wat meer als dat ik zelf voor mijzelf nog prima zou vinden): voer ik ook gewoon aan mijn honden. Maar ik merk bijv. wel dat Linga de laatste tijd wat minder goed tegen vet kan. En dat zie je wel vaker bij wat oudere honden. Dus als ik geit voer, snijd ik voor haar zeker de vetlellen eraf.
Door smulpaap
#3164837
Het hangt geheel van de hond af . Leeftijd - activiteit - lichaamsgewicht - en waaruit bestaat de rest van het menu

Op deze foto zie je een tamme eendenbout . Die krijgt mijn 10 jarige Engelse Bulldog ( 22,5 kg ) tot nu toe weleens
Zij verdraagt het tot nu toe nog goed . Maar de rest van de week is het dan wel magerder en /of wild wat ze dan te eten krijgt

Zou ik die bout bij wijze van aan mijn 6,5 kg wegende Russeltje geven dan zou dat teveel vet zijn

Met mijn vorige twee oude honden zag ik op een gegeven moment dat vet(ter) wat minder goed begon te vallen

En verder is het ook naar de combinatie kijken op zo,n dag dat je vet(ter) voert
Vette eend en bv bloemkool dat zou hier niet zo lekker vallen

Afbeelding
Door BusKay
#3164852
Dank voor de antwoorden waar ik nu wat wijzer van werd.

Verder hoorde ik dat vet in normale hoeveelheid goed is doordat het snel (dus zonder dat het darmstelsel daar teveel energie aan besteed) energie levert.
Verder zou het goed zijn voor het oplossen van vitamines als A en D etc...
Door TomsBorders
#3164860
ik geef vrij vet vlees, zeker nu de winter eraan komt maar Kaya is niet echt dik te krijgen en als ik alleen maar mager vlees gaf dan zou ze te mager worden.
Als er heel veel vet aan zit dan snij ik dat eraf en doe ik dat in porties erbij (ik haal bijvoorbeeld bij de konijnen niertjes al het vet eraf om de portie te maken (voor t gewicht) maar daarna gooi ik het gewoon erbij).
Daarnaast zeker een dag voor het sporten extra vet.
Door smulpaap
#3164876
Ik denk wel dat het in proportie moet blijven
En niet ten koste moet gaan van andere voedingsstoffen , die ze ook heel hard nodig hebben .
Verder moeten we denk ik ook altijd bedenken dat (te)veel vet ook niet zo goed is voor de pancreas
Ik ben zelf een hond verloren aan deze aandoening . Een zeer pijnlijk en afschuwelijk ziektebeeld .
En ik ben zelf best kritisch t.av vet , ook deze hond heeft nooit een teveel aan vet gehad .
Mijn keuze zou dus eerder bv eens wat extra noten zijn , dat is gezonder vet en levert extra voedingsstoffen op (Omega Drie )
Of eens wat zoete aardappel , liefts van biologische oorsprong .
Het mag volgens mij nooit de bedoeling worden dat een teveel aan vet verstoringen geeft t.av opname andere voedingsstoffen .
Door kakocavi
#3165256
Honden zijn geen wolven meer; ze kunnen koolhydraten beter verteren en zijn gevoeliger voor pancreatitis ten gevolge van veel vet in het dieet. Daarbij zit er vaak meer vet aan een bio-industriekip dan aan een wild dier. Dus af en toe wegsnijden lijkt me niet verkeerd.

Mijn katten krijgen op het moment kvv, maar toen ik nog zelf maalde voerde ik met name wild. Aan wilde eendenbouten zit bijvoorbeeld wel wat vet, maar het totaal is dan zo laag dat ik het daarvoor niet weg ging snijden. Maar katten kunnen sowieso al beter omgaan met vetvertering.
Door petralita
#3165339
Hier snij ik ook vet weg, vooral omdat ze makkelijk dik wordt, ander moet ik haar nog minder gaan voeren.
ze krijgt hier nu al krap 2%, als ik nog meer vet ga geven dan wordt de 2% nog minder.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door