Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Truida
#3164528
Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, daarom maar in de Bar.

Mijn poesekind bleek in mei dit jaar zeer ernstig nierfalen te hebben. Het bloed was zo dik dat ze het amper konden afnemen. Heel naar, maar ja, 15 jaar oud en een brokjes kat. De dame weigert absoluut vers vlees te eten.

Dus op nierdieet, brokjes uiteraard. Ging eerst prima maar de laatste paar weken ging ze steeds minder eten en drinken. Werd broodmager en de vacht zag er niet uit.

Nu had ik voor Rocky paardenlappen gehaald, die gedroogd en dat knip ik dan in kleine trainingsbrokjes.
Terwijl ik daarmee bezig ben komt poes zeuren en mauwen. OK jij dan ook maar een stukje? Brokje was snel op en sindsdien geef ik poes iedere ochtend zo'n 10 mini brokjes gedroogd paardenvlees. Weegt samen ong. 5 gram.
Poes eet nu veel beter haar dieetbrokjes en drinkt ook weer meer. En haar vacht ziet er weer prachtig uit maar ze blijft een gratenpakhuis.

Maar volgens Da-assistente zijn die stukjes gedroogd paardenvlees veel te zout en drinkt ze daardoor meer.
Hele discussie gehad, maar ik zit echt verkeerd want paardenvlees bevat nu eenmaal zout.
Is dat echt zo?
Door karin2
#3164547
Ik kan moeilijk geloven dat paardenvlees veel zout bevat , integendeel ik vind het veel flauwer ,zoeter smaken dan rundssteak en kruid hem altijd veel meer (voor onszelf dan )
Gebruikersavatar
Door Irta
#3164569
Voor zover ik weet bevat paardenvlees idd minder natrium dan bv. rundvlees. Maar ik zou eens kijken hoeveel natrium er in die dieetbrokken zit en dat leggen naast het gehalte aan natrium in paardenvlees ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3164604
De tabellen geven niet het zoutgehalte aan voor gedroogd vlees. Hoe droger hoe zouter. Maar of het daardoor voor de poes te zout is zou ik echt niet weten. Wel weet ik dat door het eten van vers vlees minder gedronken wordt omdat het vlees van zichzelf al veel vocht bevat. Dus als je het vocht eruit haalt lijkt het me logisch dat poes daarna wat drinkt.
Door Mowgli
#3164610
pike schreef: De tabellen geven niet het zoutgehalte aan voor gedroogd vlees. Hoe droger hoe zouter. Maar of het daardoor voor de poes te zout is zou ik echt niet weten. Wel weet ik dat door het eten van vers vlees minder gedronken wordt omdat het vlees van zichzelf al veel vocht bevat. Dus als je het vocht eruit haalt lijkt het me logisch dat poes daarna wat drinkt.
+1 Ik zou het poesekind gewoon lekker stukjes rauwe paardenvlees geven, nierpatienten kun je beter geen droog voer of droge snackjes geven.

Het poesekind gaat minder van de brokjes eten, omdat de proteïnen in de brokjes geen goede kwaliteit hebben, het zijn plantaardige proteïnen. Als je over gaat op een ander merk, zal na een korte tijd precies hetzelfde gebeuren.
Om deze reden ben ik destijds met Pugsley gaan barfen (zelf samengesteld nierendieet). Hij was ook nierpatient en weigerde na 2 maanden zijn zakjes nierdieet van de dierenarts. Pugsley kreeg naast het dieetvoer ook om de twee dagen een onderhuids infuus om de schadelijk stoffen uit zijn lichaam te spoelen. Op het moment dat Pugsely ging barfen, ging het stukken beter met hem. Hij kreeg meer energie, sliep minder, werd  actiever en zijn vacht werd stukken beter.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3164635
Zowel Hope als Nelson krijgen uitsluitend als snacks en trainingssnoepjes gedroogd paard. Zowel spiervlees, hart en long. Met mijn allergische beesten vind ik dit het fijnste werken.

Ze drinken niet meer dan gemiddeld hoor, echt niet. Als ik, ter afwisseling, eens lam droog dan drinken ze echt niet minder.
Gebruikersavatar
Door Dian
#3164651
Let wel: natrium is niet zout......... natrium x 2,5 = zoutgehalte. Wat niet wegneemt dat rund en lam en varken idd meer natrium bevatten dan paard volgens die site die hierboven genoemd wordt...........
Door Truida
#3164667
Ik heb net even op de zak gekeken. Er staat natrium 0,4%.
Maar 0,4% van wat? Ik ben echt een analfabeet wat dit soort dingen betreft  :-\.

Maar goed, ik vind het niet meer dan logisch dat poesenkind meer drinkt nu ze ook weer meer van haar droge brokjes naar binnen werkt.
En ik ben allang blij dat ze weer meer eet en er beter uitziet. Ze heeft weer praatjes en doet weer ondeugende dingen. Terwijl ik 4 weken geleden nog dacht dat ze de Kerst niet zou halen.

Het gedroogde vlees is niet echt door en door droog, ik moet het echt in de vriezer bewaren anders is het in no time beschimmelt.

Ben trouwens blij met jullie reacties. Ik begon echt aan mezelf te twijfelen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3164677
Eerlijk gezegd zou ik mij niet druk maken over wat de dierenarts zegt.
Wat jij zegt over poesekind zegt mij veel meer: beter eten dus minder misselijk en beter drinken wat goed is om de nieren als het ware te spoelen. Dat gecombineerd met dat ze er veel beter uitziet en zich beter voelt/actiever is. Dat zegt mij dat het niet verkeerd kan zijn maar juist positief effect heeft  ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#3164682
Dian schreef: Let wel: natrium is niet zout......... natrium x 2,5 = zoutgehalte. Wat niet wegneemt dat rund en lam en varken idd meer natrium bevatten dan paard volgens die site die hierboven genoemd wordt...........
Jawel, maar 1 gram natriumchloride (keukenzout) bevat toch niet meer dan 0,4 gram natrium.

80% van alle natrium dat mensen binnenkrijgen zit in voedsel dat ze in de winkel kopen (niet alleen als keukenzout maar natrium zit in een andere verbinding ook bijv. in vetsin, bakpoeder en conserveermiddelen. De overige 20% gooien we voor het grootste deel zelf in het eten. Van nature zit er maar heel weinig zout in vers, onbereid voedsel. Vers vlees is van nature niet zout.
Gebruikersavatar
Door Dian
#3164758
pike schreef: Jawel, maar 1 gram natriumchloride (keukenzout) bevat toch niet meer dan 0,4 gram natrium.

80% van alle natrium dat mensen binnenkrijgen zit in voedsel dat ze in de winkel kopen (niet alleen als keukenzout maar natrium zit in een andere verbinding ook bijv. in vetsin, bakpoeder en conserveermiddelen. De overige 20% gooien we voor het grootste deel zelf in het eten. Van nature zit er maar heel weinig zout in vers, onbereid voedsel. Vers vlees is van nature niet zout.
Vandaar mijn factor 2,5. Lees de etiketten in de winkels maar, daar staat 9 van de 10 x natrium op, terwijl we vaak gewoon zout (dus keukenzout) bedoelen. Er zijn veel mensen die denken dat natrium hetzelfde is als zout...... de chloride die er bijhoort vergeten we. En het is ook lastig omdat beide, natrium en zout, vaak in een adem genoemd wordt. Ik kook normaal zoutloos, maar ben me echt wel bewust dat ik nog genoeg binnen krijg. En we hebben ook zout nodig, alleen niet de hoeveelheden die overal in verwerkt zitten en dan ook nog toegevoegd wordt. Dat er meerdere zouten zijn, zoals vetsin, ben ik met je eens. Dat is grote troep........... En ja, ik denk als we gezond willen leven, we terug moeten back to basic....... alleen de maatschappij is nu zo ingericht dat we haast je rep je een maaltijd op tafel wilt zetten. Echter alles wat in pakjes en zakjes zit is vaak op smaak gebracht met zout. En het is natuurlijk ook een vorm van conserveren. Wat moeten onze overgrootouders dan veel zout binnengekregen hebben bedenk ik me nu...... ingelegde snijbonen in zout, eigen zuurkool.......... Ik hou bij tijd en wijle een voedingsdagboek bij en dan schrik ik nog van de hoeveelheid zout die ik binnenkrijg, terwijl ik er bewust op let.

Natrium is een mineraal dat onderdeel uitmaakt van zout (natriumchloride). 0,4 gram natrium is gelijk aan 1 gram keukenzout.
Bron: Voedingscentrum


Wil je gaan letten op je zoutconsumptie? Op de meeste etiketten staat natrium. Nu denken veel mensen dat natrium en zout hetzelfde zijn, maar dat is niet zo. Zout bestaat uit twee delen: natrium en chloride. Samen bepalen ze het gewicht van zout. Zout is 2,5 keer zo zwaar als natrium. 1 gram natrium komt overeen met 2,5 gram zout. Als je op een etiket een natriumgehalte tegenkomt, moet je dit dus met 2,5 vermenigvuldigen om de juiste hoeveelheid zout te berekenen
Bron: gezondheidsnet


Wat ik wil zeggen is dat we ons op de verpakkingen vaak verkijken op wat er aan natrium in zit, das niet zo veel, maar omgerekend naar (keuken)zout is het wel factor 2,5. Dat wilde ik zeggen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door