Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door AnoukFrodo
#3164394
werkelijk het enige minpunt aan barf....vriesruimte...Hoe pakken jullie dat aan? Wil je een beetje gevarieerd voeden, heb je nogal wat ruimte nodig zeg. Heb hier nu een tafelmodel met vier lades, dat is genoeg voor ons gezin, maar de hond heeft gewoon een hele eigen vriezer nodig. Wat zijn jullie tips and tricks om alles efficient op te bergen? Nu maak ik vooral gebruik van plastic zakjes om alles in te vriezen want die kun je met wat frotten het makkelijkste kwijt, maar milieutechnisch vind ik dat niet prettig. Ik ben zeer benieuwd naar jullie aanpak
Gebruikersavatar
Door mlfb73
#3164395
De hond heeft een eigen vriezer met 6 lades...alle porties zitten in plastic bakjes van de hema (ontdooid prettiger dan zakjes). Maarja, volgens mij kom je snel ruimte tekort

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Door petralita
#3164397
Hier een kist voor mens en hond.

Ergens staat hier een topic hoe je efficiënt kan invriezen. kan em alleen niet meer vinden.

@lizzy: weet jij waar het topic is gebleven met het schotten systeem en de handigheidjes met invriezen??
Laatst gewijzigd door petralita op vr 23 okt 2015, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Zweedse kip
#3164409
Heb 3 tafelmodel vriezers en 1 kast...... En vóór het barfen al te kort aan ruimte. En we zijn maar met 2 volwassenen :biggrin2:
De meeste ( betaalbare) variatie aan groente verkopen ze hier uit de vriezer. Verder brood, want elke dag vers brood halen zoals in NL is niet haalbaar.
Verder vries ik maaltijden in voor mijn man die voor zijn werk 4 dagen per week van huis is.
En natuurlijk rond deze tijd vlees vanuit de jacht.

Ik vries nu ook in zakken .....mijn honden eten ruim 3 kilo per dag dus ik doe ik dat in porties van 1,5 kg
En kkv worsten van 1 pond. Groente kook ik per dag dus dat scheelt ruimte

Strax in de winter kan ik het voer buiten zetten........dat doe ik dan in porties en die weer in grote tonnen met deksel.
Door Mijati
#3164411
Ik heb mijn barf ingevroren in porties en dan in tassen per dag. In de mandjes van de vrieskist ligt het kvv.
Mijn honden hebben samen een vrieskist van ongeveer 300l en wij mogen dan zelf de 4 lades van de koelvriescombi, mits er niet wat restjes zijn, die niet in de kist passen.
Gebruikersavatar
Door startouw
#3164428
Hier voor 3 honden een vrieskist van 350 l ,  en nog 4 laden van een vrieskast. In de kist zit de grote , nog ongeportioneerde,voorraad en de karkassen die al grportioneerd zijn per dag in zakjes. Ik heb per soort k.k. een boodschappentas.
In de kast zit vlees en orgaan geportioneerd in zakjes. Per la 2 of 3 soorten.  En inderdaad voor goede variatie heb je veel vriezerruimte nodig.  8)
Gebruikersavatar
Door mlfb73
#3164429
Ik heb het per dagportie in een bakje...nu geef ik elke dag een ander iets, dus ma-spiervlees,di-bevleesd bot,wo-orgaan. Hier doet ze het prima op. Zo heb ik het dus ook ingevroren en stickertjes erop wat erin zit.
Wel een lade met bevleesd bot
Een lade orgaan
Een lade vis etc

Verstuurd vanaf mijn D6603 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3164430
Haha wen er maar aan, ik voer maar 400 gram per dag maar heb me uiteindelijk ook maar een grote kist aangeschaft. ;D

De katten hebben 90% van de grote kist (50/60 kg ofzo?) en 4 laden van de grote vrieskast (+/- 30 kg). De kist als opslag, de kast voor kleine porties want die staat binnen. Het was wel te doen met de kast maar de kist is wel heeel fijn. Grote blokken gaan gewoon hup de kist in en komen eruit als ik ze nodig heb of er tijd voor heb (en plek in de kast).

Ik heb alles per dag, per soort (vleesbot, spiervlees, hart/lever/nier etc.) en ook per diersoort in zakjes en dan in tassen (dus tasje met 'zwaan' met zakjes zwanenvlees etc.). Dan weet ik wat er bijna op is en welke diersoort ik dan nog moet hebben. En inderdaad alles in één la. Voor spiervlees, voor vleesbot, voor orgaan en eentje voor overig/vis/prooi.
Laatst gewijzigd door Ligaa op za 24 okt 2015, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Zweedse kip
#3164431
Ja, het scheelt een hoop of je nou 1 chihuahua of 1 dog moet voeren  ;D ;D
Ik haal tussen de 60-90 kg in één keer......en straks komt er 30kg elandenvlees voor ons zelf bij
Pffffff.....zie nu al op tegen het passen en meten :-X
Door Suzanne
#3164435
Het systeem wat voor mij werkt is dat ik periodiek per bijvoorbeeld 5 a 10 iets inkoop aan karkas, spiervlees of orgaansoorten. Van orgaan liever niet teveel van 1 x.
Ik maak daar zo plat mogelijke porties van en vries die individueel in. Van karkas verpak ik in 500 gram, van spiervlees in 900 gram en van orgaan in 250 gram.
Dan pak ik willekeurig van elk 1 portie uit, laat dat ontdooien en verdeel over 6 of 8 porties. Voor mijn hond klopt dan de verhouding. Natuurlijk zit in het ene zakje iets meer bot dan in het andere maar door zo te werken krijgt hij gemiddeld alles in de juiste verhouding binnen.
Af en toe een ei, een schepje groente en dan is het zo goed ;-)

Omdat ik diverse bot-spiervlees-orgaan soorten heb liggen en ik dus zelf oplet "wat ik nu weer pak" zit ook daar voldoende variatie in; het is niet zo dat hij weken achtereen kipkarkas krijgt tot dat op is.

Soms haal ik een paar dagen achter elkaar dat soort porties uit de vriezer, maak er afzonderlijke "maaltijdporties" van en vries die weer in. Op die manier heb ik altijd 1 la met afzonderlijke porties voor het grijpen (ook makkelijk voor Meneer Suzanne) en zit daar dus voldoende variatie in omdat ik er op let niet "soortgelijke porties" achter elkaar te ontdooien.

Ja, het kost diepvrieszakjes. Waar mogelijk hergebruik ik die.

Suzanne
Door smulpaap
#3164442
Zweedse kip schreef: Ja, het scheelt een hoop of je nou 1 chihuahua of 1 dog moet voeren  ;D ;D
Ik haal tussen de 60-90 kg in één keer......en straks komt er 30kg elandenvlees voor ons zelf bij
Pffffff.....zie nu al op tegen het passen en meten :-X


Ach , het houdt je van de straat . En je hebt er gelijk een nieuwe hobby bij  :biggrin2:
En , van je eventuele fouten leer je . En uiteindelijk vind je vanzelf een systeem wat voor jouw het beste werkt
Gebruikersavatar
Door Hope
#3164465
Hier een 350 literse kist staan voor Nelson, en een kist met 7 lades voor onszelf (waarvan ik 3 lades heb ingepikt voor barf vlees  ::) )

Ik vind een kist vele malen praktischer. Lades nemen echt veel plek in.
Ik verpak alles door te vacumeren in plastic. Zo krijg ik kleine, vierkante pakjes die ik perfect kan stapelen. Met 1 vrieszakje kan ik door ze dicht te sealen 2 porties inpakken en heb ik geen afval.

Zo'n vacumeer ding kocht ik voor 2 euro bij de kringloopwinkel.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3164467
Ik heb een inbouwvriezer met 3 lades voor onszelf. Een kast met 7 lades waar alle geportioneerde porties en eventueel kiloverpakkingen in gaat en in de schuur een kist (ik geloof 150 liter) voor de bulk wat ik nog niet geportioneerd heb of alles wat voor niet meer past.

Met alleen de kast ging het ook, maar dan moet je vaker laten bezorgen en kon ik geen grote blokken kopen. En als je iets per 5 of 10 kilo koopt is het vaak veel goedkoper. Ik heb 2 katten en 1 middelgrote hond op barf.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door