Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3090834
Hallo
Onze Blossom ( 28 kilo) is nu 6 weken drachtig en langzaam gaan we het voer opvoeren. Haar vorige nestje hebben we KVV gegeven maar we voeren nu NRV van degomeat. Hieraan zijn geen vitamines toegevoegd maar we voeren wel elke dag een ander diersoort.
Mijn vraag is wat moeten we vanaf nu extra gaan geven. Ik vind dit moeilijk omdat het meeste wat ik lees is echt barfen en bij mij zit het allemaal in verhouding gemalen in een worst, alleen zonder de toegevoegde vitamines en mineralen.
Wel zijn wij nu een aparte vitaminepremix erbij aan het geven. Ik vind dit een fijner gevoel omdat ik er nu best wel een beetje onzeker insta. Normaal niet en heb ik er een goed gevoel bij en geven we die premix er niet bij maar nu er pups aan komen wil ik alleen het beste voor haar en haar pups.
Groetjes Jolanda
#3090838
Kant en klare NRV... Ze verzinnen tegenwoordig wat :biggrin2:

Even de standaard tekst voor drachtige teefjes erbij (delen daarvan):

In de laatste 3 a 4 weken van de dracht, ga je meer voeren. Geleidelijk vanaf week 5 a 6 ga je zo'n 5% a 10% meer voeren, zodat je tegen week 8 zo'n 1/4 tot 1/2 meer voert dan in het begin van de dracht. Tegen het eind van de dracht, ongeveer bij week 8, ga je geleidelijk weer minder voeren en geef je meerdere maaltijden verspreid over de dag (3 tot 4 maaltijden per dag). Een paar dagen voor de bevalling ga je de helft minder voeren van wat je de laatste weken meer bent gaan voeren. Een paar dagen voor de bevalling ga je ook weer meer groenten voeren. Je schrapt nu vleesbot zo goed als uit je menu. Je geeft ook minder vlees en orgaanvlees. Je geeft een licht laxerend dieet. Je geeft tegen de tijd dat ze echt moet bevallen nog maar een kwart van wat ze at in week 8.

De laatste 2 a 3 weken van de dracht ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals spiervlees, eieren, lever, niertjes, hart, hersenen, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 30% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer (deze verteren te lastig voor de drachtige teef). Geef ook minder groente en fruit. Zo'n 5% groenten en fruit is genoeg.

Geef in de laatste week van de dracht nog minder vleesbot, 25% (en geen grote botten meer!), voer ook minder groenten en fruit en geef meer vlees, eieren, lever, nieren, hersenen, lijnzaadolie, etc (geconcentreerd voedsel).

Tegen het eind van de dracht heeft een teef ook koolhydraten nodig. Dit is om ervoor te zorgen dat de teef niet een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. De laatste 2 tot 3 weken van de zwangerschap geef je ongeveer 15% a 20% van het totaal aan voeding aan koolhydraatrijke voedingsstoffen (zoals geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, pompoen, etc). De koolhydraat is overigens nodig om het glucose-peil op peil te houden.

Aan het eind van de dracht (bij 8 a 9 weken van de dracht) kun je ongeveer de volgende percentages voeren: 25% vleesbot, 5% groentemix, 25% orgaanvlees, 15% koolhydraten, 5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten, etc. en de 30% spiervlees.

Waarschuwing: geef de drachtige teef geen/nooit extra calcium! In het wild eten drachtige honden tegen het eind van de dracht ook minder botten. Extra calcium gedurende de dracht veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt! Meer informatie over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6277

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden naar zo'n 50% en zelfs 60% vleesbot. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig. Volgens de boeken heeft een teef tijdens het zogen geen koolhydraat nodig. Toch hebben veel fokkers de ervaring dat een teef tijdens het zogen nog steeds wel koolhydraat nodig heeft, om het glucosepeil op peil te houden. Rauwe honing levert veel koolhydraten en kan goed gecombineerd worden met rauwe geitenmelk (de teef heeft tijdens het zogen ook behoefte aan extra vocht).

Je kunt nu de volgende percentages gaan voeren: 50% a 60% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% a 20% spiervlees (de hoeveelheid is afhankelijk van de hoeveelheid vleesbot die je voert) en voor de rest lekkere extra's zoals zuivel, eieren, gemalen rauwe noten, vette vis zoals sardien, etc.

Ik weet niet wat er in die gemalen kant en klare KVV zit. Maar dat moet wel overeenkomen met bovenstaande en anders moet je gaan kunt-en-vliegwerken.
#3090844
Wat zit er dan in je premix?
Ik vind zelf Degomeat een prima KVV, maar altijd hoog in bot zitten. Als je het mij vraagt zit er vaak echt meer bot in dan op de website vermeld. En die ervaring vind je op het forum meer terug. Ik vind wel dat je daar nu, zo op het eind, rekening mee moet houden. Als ze gewoon goed wil eten en dit blijft doen dan zou ik een gedeelte vervangen door extra orgaan, koolhydraten, ei, vet visje - nou ja, dat wat Lizzy ook schrijft gewoon :P.

Maar van mijn kant, vanwege mijn ervaring met Degomeat, dus vooral een waarschuwing voor je calcium. En let er op dat er in die premix ook vooral geen calcium zit!
#3090879
Lizzey bedankt, en Jantina de vitaminepremix is, die hij zelf gebruikt om door het vlees heen te mengen om er KVV van te maken.
Op de website staat gemiddeld 20% bot of karkas. Ik ga er vanuit dat dat de meeste tijd juist is  ;).
Ik ga nu wel meer Rund Pens, kangoeroe en Paard erbij geven ( mengen met andere) omdat daar geen bot in zit en ook maar Orgaan er meer bij geven.
Groente geef ik eigenlijk bijna nooit maar daar gaan we ook verandering in brengen.


Blossom eet elke dag best veel gras nu heb ik gelezen dat dat een tekort aan foliumzuur is. Nu kreeg ik het advies om er een pilletje van het kruidvat bij te geven en ook de vitamine B. Zij er hier mensen die ook die pilletjes geven ??????
#3090882
Ik denk dat je het toch iets verkeerd begrijpt. Alle rollen van Degomeat zijn KVV. Enkelvoudig of compleet, het is KVV. Dat hij het NRV noemt klopt niet. NRV is een methode, net als Barf. En dat is alles behalve gemalen voeren. Maar dat terzijde.

Ik zou geen pillen gaan geven maar foliumzuur (is een vitamine B trouwens) zit wel in groenten als broccoli en aardappel en in lever. En vitamine B's zitten dan ook weer bijvoorbeeld in zilvervliesrijst dacht ik, een goede koolhydraatbron die ze nu toch al nodig heeft.
Bij voorkeur zou ik natuurlijke bronnen gebruiken.
#3090897
Jantina schreef: Ik denk dat je het toch iets verkeerd begrijpt. Alle rollen van Degomeat zijn KVV. Enkelvoudig of compleet, het is KVV. Dat hij het NRV noemt klopt niet. NRV is een methode, net als Barf. En dat is alles behalve gemalen voeren. Maar dat terzijde.

Ik zou geen pillen gaan geven maar foliumzuur (is een vitamine B trouwens) zit wel in groenten als broccoli en aardappel en in lever. En vitamine B's zitten dan ook weer bijvoorbeeld in zilvervliesrijst dacht ik, een goede koolhydraatbron die ze nu toch al nodig heeft.
Bij voorkeur zou ik natuurlijke bronnen gebruiken.
Mjah, jij en ik vinden dat (dat BARF en NRV methodes zijn om zelf samen te stellen maar bij TinLo BARFmenu Haaksbarf en Dogmeat denken ze daar toch anders over, getuigen dit:

Natuur Kip gemalen NRV 1000 gram: Natuur Kip van gemalen vette natuur kipkarkassen, vleugels en orgaan.
Natuur Struisvogel NRV 500 gram
Kalkoen NRV 200 gram
Parelhoen, gemalen, NRV 1000 gram
Rund/KipMix NRV 200 gram

Enzovoorts

Dus ik denk dat Drentje bedoelt dat ze de NRV rollen van Dogmeat voert en de smaken afwisselt. En tja, hoe je het ook went of keert: je hebt geen flets idee wat je voert..... En dat lijkt me toch wel essentieel, als je een drachtige teef hebt. Maar om nu die prakjes met premix te gaan voeren....? Daar zou ik dan ook niks voor voelen.

Dus je zult even moeten gaan zitten en moeten gaan puzzelen hoe je je menu nu op orde krijgt, met de aanwijzingen rondom bot en koolhydraat hierboven.

Ik heb geen pillen gegeven aan mijn drachtige teef. Maar wel een heel scala van de beste kwaliteit spiervlees, orgaanvlees, vleesbot, vette vis, koolhydraten, groentenmixen, biologische eieren, chlorella, zeewier, spirulina. En zij is niks tekort gekomen, de pups ook niet. De pups waren allemaal helemaal gezond (en geen geboorte afwijkingen).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 25 mar 2015, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#3093385
Ik volg deze topic ook even mee.. zit met precies hetzelfde te stoeien. Ook ik wil  Degomeat/Dogmeat gaan voeren. Mijn teef is een week geleden gedekt. Tot nu toe bij ons vorige nest Naturis compleet gevoerd. Nu wil ik de enkelvoudige varianten gaan voeren en zit te kijken welke ik het beste in mijn bestelling mee kan laten komen.
#3094230
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden maar ik ga eerlijk zeggen wat ik vind. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom je tijdens de dracht of tijdens het zogen enig risico zou willen nemen en gaat zitten rommelen met voer. Voer gewoon goede merken KVV die compleet is en die zich bewezen heeft. Of voer een goed zelf samengesteld dieet. En niet van die vage mixen die je zelf een beetje moet gaan aanpassen op....., niet eens echt zeker weten waar je ze op aan moet passen.... Ik vind dat echt hoogst onverstandig.
#3094581
Ik heb naast 5 verschillende diersoorten van Dogmeat ook de puppy variant besteld kip/rund , deze is wel compleet ( ook voor de drachtige / zogende teef) Daarnaast heb ik nog de kip/rund compleet van naturis, de zalm/pens compleet en de kip/makreel compleet, ook van Naturis.  De meningen over het toevoegen van de premix om het vlees compleet te maken lopen ook nogal uiteen heb ik gelezen. Maar ik snap wat je bedoelt Lizzy. Het is inderdaad niet het juiste moment om net nu over te stappen op een andere manier van voeren. Tot nu toe alleen nog de compleet varianten gevoerd dus misschien is het verstandiger om dat voorlopig dan maar even zo te laten wat betreft mijn drachtige teefje.
#3164098
Ik weet dit is een oud topic, maar wil geen nieuwe starten, als ik het hier ook bij kan vragen.

Mijn moeder fokt en is sinds een 3 weken over op KVV (complete mixen van Kivo). Een hele verbetering voor de honden die van een middelmatige brok kwamen, ze merkt nu zelf al verschil. Afgelopen weekend is er een teefje gedekt, best spannend weer.
Al aan het lezen geweest dat je de hoeveelheid voeding vanaf week 5 tot week 8 met een kwart tot de helft mag vermeerderen (opbouwen naar week 8) daarna juist weer iets minder voeren. Dit klopt toch?

Nu lees ik hier dat het beter is om vlak voor de bevalling minder bot te geven, zou je dan aan een kvv bv orgaan en spiervlees kunnen toevoegen?
Of is dat niet nodig?
#3164277
Zo heb ik het gedaan: een goede KVV (Carnibest diverse smaken) in de laatste weken aanvullen met pompoen/bataat, vis, spiervlees, ei. Tegen week 8 beslist niet meer geven dan 1,5 maal de gewone portie. Geen aanvullingen met welke vitaminenmix dan ook, je voert toch al goed? Ze had altijd heel veel melk, de puppen groeide prima op de melk tot week 4, geen enkel probleem met moeder of pups gehad. Na het werpen extra geitenmelk, eieren en visjes, langzaam portie vermeerderen tot in week 3-4 400% van de gewone portie. Ze werd niet extreem mager.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door