Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3163929
hallo,

mijn hond Angie 13j moet as maandag haar gebit gereinigd worden, ze lijdt aan een hartruis en neemt daarvoor vetmedin. Nu ben ik nogal bang voor de narcose, iemand ervaringen met zo'n geval?
Mijn dierenarts gebruikt gewone narcose, ik ken een andere die gasnarcose toedient, dat zou minder risico geven maar dan moet er een slangetje in haar keel en het is ook veel duurder.
Ik ben al 2 van mijn dieren kwijt dit jaar, dus ik maak me nogal wat zorgen.  :(
#3163940
chandho schreef: hallo,

mijn hond Angie 13j moet as maandag haar gebit gereinigd worden, ze lijdt aan een hartruis en neemt daarvoor vetmedin. Nu ben ik nogal bang voor de narcose, iemand ervaringen met zo'n geval?
Mijn dierenarts gebruikt gewone narcose, ik ken een andere die gasnarcose toedient, dat zou minder risico geven maar dan moet er een slangetje in haar keel en het is ook veel duurder.
Ik ben al 2 van mijn dieren kwijt dit jaar, dus ik maak me nogal wat zorgen.  :(


Ik snap wel dat je niet juicht op deze leeftijd . Maar .... een slecht gebit kan tot nog veel meer schade leiden aan de organen , ook aan het hart .
Zeker als er sprake is van een (mogelijke ) ontsteking aan tanden of kiezen .
Ik zou dus in jouw geval kiezen voor gasnarcose . Dat is veel veiliger .

Mijn inmiddels overleden Engelse Bulldog is op 11 jarige leeftijd nog onder gasnarcose met hartbewaking geweest
Ook voor haar gebit , er moest getrokken worden . Vele E.B -eigenaren verklaarden mij voor gek vanwege het risico
Omdat dat voor een E.B al een hele leeftijd is , en ze staan ook bekend om bv hartstilstand
De ingreep plus de narcose is prima verlopen , toen we thuis kwamen had ze alweer babbels
En ze is ruim 13 jaar geworden

En mijn ruim 12 jarige Russeltje is kortgeleden ook middels gasnarocose geholpen
Zij had een klierende hoektand , de ontsteking ging al richting neusholte
Erg pijnlijk , en al zeker als je daar niets aan laat doen . En een risico voor haar verdere gezondheid
Ook bij haar is alles prima verlopen

Dus ik hoop dat dit je gerust stelt  ;)
En verder denk ik dat een goede arts /kliniek gerust wel weet hoe te handelen
Bij mijn beide honden is vooraf onderzoek gedaan om hart /longfunctie te bekijken en een bloedonderzoek ( lever nierwaardes etc )
#3163981
Bedankt voor de reacties. Lizzie, Angie hoest nu en dan en soms schraapt ze zo haar keel, beetje zoals een braakneiging, ik denk dat misschien haar keel licht ontstoken is..mede door haar tanden. Nou ja, intussen heb ik toch maar een andere afspraak gemaakt met gasnarcose.
#3164300
Ik ga met smulpaap mee. Beter 1 x het gebit goed aanpakken zodat je hond weer goed kan eten en geen last meer van zijn keel krijgt. Wel in een goede kliniek waar ze werken met gasnarcose en hartbewaking. Dat dit duurder is snap ik, maar dat zou ik dan toch "voor lief" nemen.
Door Lil
#3164318
Gebitsproblemen kunnen hartklachten veroorzaken. Als je niets doet wordt je hond ook letterlijk doodziek. Boris heeft met een dikke 12, 5 jaar in 4 maanden tijd 3 (gas)narcoses gehad vanwege gebitsproblemen en is hier dus uit gekomen (we zijn nu 2 jaar verder). Wel gebeurd dit dus alleen bij da's die gasnarcose kennen en hartbewaking hebben.
Door Lil
#3164348
charmed schreef: Ik maak gebitten altijd zelf schoon. Nog nooit een da aan te pas gekomen. De meeste honden van mij moesten we voorzichtig zijn met narcose. Dus ben ik het zelf gaan doen.
Trekken etc is beetje moeilijk om zelf te doen. Tandsteen kun je wel zelf afkrabben.
Door Lil
#3164367
charmed schreef: Idd. Trekken kan je niet zelf, maar hou het zelf wel schoon

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Dat wilde ik ook doen, maar mijn da doet dat bij mijn twee lieverds ook gewoon zo zonder narcose voor een paar luttele centen, dus ik ga daar niet meer aan beginnen. Narcose gebeurd alleen bij agressieve honden (helaas heb ik een met da angst) en bij alles dat niet simpel is.
#3166036
chandho schreef: Bedankt voor de reacties. Lizzie, Angie hoest nu en dan en soms schraapt ze zo haar keel, beetje zoals een braakneiging, ik denk dat misschien haar keel licht ontstoken is..mede door haar tanden. Nou ja, intussen heb ik toch maar een andere afspraak gemaakt met gasnarcose.
De gebitsreiniging zal inmiddels achter de rug zijn en hopelijk is alles goed gegaan!! Wat ik desondanks nog wilde mee geven, is dat een hoestje bij een hartpatient kan duiden op hartfalen. In dát geval is een (zo laag mogelijke dosering) 'plaspil' nodig. Als het hoestje is gebleven, laat daar dan nog even goed naar kijken..
#3167129
Dag,

bedankt voor de vele reacties. Ja ik dacht ook een slecht gebit kan de hartproblemen verergeren, dus best ineens alles goed schoon maken en ze krijgt nu enkel nog vers, dus geen plakkerige korrels en natvoer meer. Dat zou toch al een hoop moeten schelen denk ik. 
De afspraak is pas op 20 november. Zelf afkrabben heb ik geprobeerd, maar de kleinere tanden achteraan kan ik niet zo goed bij en die zien echt wel bruin.
Ik ben best wel bezorgd, ze is niet meer zo levendig als voorheen, ze eet minder, nou ja ze is ook sinds april haar papa kwijt, ligt het daaraan of is het haar gezondheid..ik kom er zelf niet uit. Ik hou jullie op de hoogte.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door