Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3162684
Hoi allemaal, mijn dank voor het toevoegen. Ik lees al even mee hier en vind het fijn hier nu zelf af en toe ook een vraag voor te leggen. Mijn naam is Anouk en ik ben het baasje van Frodo. Frodo is 100% vrije liefde uit Roemenië, oftewel niet te herleiden bastaard. Het is een middenmaat zwarte, kortharige reu van inmiddels negen maanden. We hebben hem sinds hij vijf maanden is en al snel over gezet op kvv. Hij doet het daar super op. Nu ben ik BARF aan het introduceren en hij vindt het te gek.
Gisteren heb ik bij de Kenfood een kilo bevleesde lamsbotten gekocht, niet helemaal herleidbaar welke onderdelen. Ik heb hem een stuk gegeven van wat ik denk de ruggengraat. Een reep met veel ronde stukjes bot  en vlees. Meneer liet me nog even schrikken door het laatste stuk van ongeveer vijf cm doorsnee en een cm dik in 1 keer door te slikken . De rest heeft hij wel flink op gekauwd hoor. Hij piepte even zacht, keek een keer moeilijk en dat was het. Maar goed, mijn vraag is, als er nu toch een keer iets mis gaat, blijven hangen in slokdarm ofzo, hoe snel kun je dat zien en wat moet je dan doen? Uiteraard altijd naar de dierenarts maar is daar wel tijd voor dan? Het zal echt niet de laatste keer zijn dat het geboefte wat te groots naar binnen snokt in mijn ogen....
Over het algemeen kauwt hij graag en rustig hoor, maar toch.
Alvast mijn dank voor jullie input
#3162687
Frodo heb ik de eerste keren kippenkarkas gegeven. Lam is het tweede soort bot dat hij geserveerd kreeg. Express een deel dat niet enkel dik bot was, maar uit losse fragmenten bestond. Ik heb ook stukken erbij die ik met een hamer niet zomaar geplet krijg, vloog door de tuin na elke meo....kan ik dat wel al geven of beter van niet?
#3162693
AnoukFrodo schreef: Frodo heb ik de eerste keren kippenkarkas gegeven. Lam is het tweede soort bot dat hij geserveerd kreeg. Express een deel dat niet enkel dik bot was, maar uit losse fragmenten bestond. Ik heb ook stukken erbij die ik met een hamer niet zomaar geplet krijg, vloog door de tuin na elke meo....kan ik dat wel al geven of beter van niet?
Alles dat je niet geplet krijgt is goed voor de vuilnisbak. Echt, geen risico nemen! Ik moet je zeggen dat ik nog maar zelden botten van lam/geit voer... Ik vind ze vrijwel altijd te hard. Ik voer hooguit wat ribben (van lam/geit en hert) als ik er met de huishoudschaar doorheen kan.
#3162696
AnoukFrodo schreef: Hoi allemaal, mijn dank voor het toevoegen. Ik lees al even mee hier en vind het fijn hier nu zelf af en toe ook een vraag voor te leggen. Mijn naam is Anouk en ik ben het baasje van Frodo. Frodo is 100% vrije liefde uit Roemenië, oftewel niet te herleiden bastaard. Het is een middenmaat zwarte, kortharige reu van inmiddels negen maanden. We hebben hem sinds hij vijf maanden is en al snel over gezet op kvv. Hij doet het daar super op. Nu ben ik BARF aan het introduceren en hij vindt het te gek.
Gisteren heb ik bij de Kenfood een kilo bevleesde lamsbotten gekocht, niet helemaal herleidbaar welke onderdelen. Ik heb hem een stuk gegeven van wat ik denk de ruggengraat. Een reep met veel ronde stukjes bot  en vlees. Meneer liet me nog even schrikken door het laatste stuk van ongeveer vijf cm doorsnee en een cm dik in 1 keer door te slikken . De rest heeft hij wel flink op gekauwd hoor. Hij piepte even zacht, keek een keer moeilijk en dat was het. Maar goed, mijn vraag is, als er nu toch een keer iets mis gaat, blijven hangen in slokdarm ofzo, hoe snel kun je dat zien en wat moet je dan doen? Uiteraard altijd naar de dierenarts maar is daar wel tijd voor dan? Het zal echt niet de laatste keer zijn dat het geboefte wat te groots naar binnen snokt in mijn ogen....
Over het algemeen kauwt hij graag en rustig hoor, maar toch.
Alvast mijn dank voor jullie input
Dit was dus lastig doorslikken voor hem, dit stuk bot... En dat doet even pijn. Blijven hangen in de slokdarm is het naar mijn beleving niet want dan had hij nog steeds pijn gehad. Dus het zit nu in zijn maag. En nu moet je hopen dat het niet te hard was om goed te kunnen verteren. Mocht je de komende dagen zien dat hij zich niet lekker voelt, wil overgeven maar niet kan overgeven, wil poepen maar niet kan poepen of dunne slierten diarree hebben: dan is het tijd om naar de dierenarts te gaan. Zo'n bot kan ergens in de darmen zijn vastgelopen. En dan moet je weten dat bot goed te zien is op de rontgenfoto. De kans dat hij het prima verteerd is overigens groter. Maar ik vind hier toch deze waarschuwing op z'n plaats. Ik zou hem de komende dagen meerdere keren stukken pens voeren (verdeeld over de dag).

En dit verhaal van jou is nou precies waarom ik geen harde onherleidbare vleesbotten voer. En helaas kun je er niet vanuit gaan dat rauw voer winkels alleen maar de juiste botten verkopen. Helaas. Ik zie echt botten voorbij komen op shops dat ik denk ":-X :-X :-X :-X". Volstrekt ongeschikt. En daar kan ik me boos om maken, maar dat heeft geen zin. Alles waar ze een cent aan kunnen verdienen, verkopen ze. Sommige dan he. Je hebt ook webshops en winkels waar ze hier wel op letten. Maar het is de taak van de baas om te kijken of vleesbotten geschikt zijn of niet. En als ze niet eens herleidbaar zijn, moet je ze (in mijn ogen) niet meer voeren. Maak een foto, zet het op Barfplaats (ik zie facebook groepjes voorbij komen waar ze doodleuk koeienribben voeren, en zelfs enkele ribben, dus 1 rib zeg maar en ik houd mijn hart echt vast :-X - kortom: gewoon niet genoeg verstand van zaken) en vraag het als je twijfelt. Zonder ons op de borst te willen slaan zitten hier gewoon mensen die 20 jaar BARF ervaring hebben en na 13,5 jaar dit forum te hebben gerund weten wat wel en niet kan, wat wel en niet gevaarlijk is, wat wel en niet risicovol is). En alles dat je niet met een snoei of stevige huishoudschaar of bijltje of hamer kunt bewerken: dat kan de kliko in.

Niet in paniek raken nu. Gewoon rustig blijven ademen. Het komt allemaal wel goed :-*. Maar mijn advies? Dit soort dingen voorkomen. Door de juiste vleesbotten te voeren.
#3162719
Dank allemaal voor jullie input. Pens had ik inderdaad ook bedacht en krijgt hij extra. En geen onherleidbare botten meer dus.....ik trek er wel soep van. Frodo is zelf vrolijk, speels en rent zonet als een hazewind het bos door. Poepen gaat wel een beetje in etappes. Kan ik zolang hij zich verder prima lijkt te voelen, het nog even aankijken? Of toch meteen naar dierenarts?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door