Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3161891
Voor de mensen met paarden (of ervaring met).
Gisteren waren wij met Doranto bij Eric Laarakker omdat hij regelmatig kreupel is. Naast medicatie was het advies dat het beter zou zijn om hem op ijzers te zetten omdat hij een dunne/gevoelige zool heeft door chronisch lichte hoefbevangenheid, wat weer een gevolg is van lichte insuline-resistentie.
Nu ben ik absoluut tegen hoefijzers en denk daarom aan hoefschoenen.
Iemand hier ervaring mee? Ik heb gehoord dat ze bij Smit in Rijssen ze zelf maken naar een mal die ze van de voeten maken. Is dat wat? Verder hoorde ik ook goede dingen over Renegade. Daar heb je echter meerdere modellen van.
Kortom, waar moet ik op letten? Wat is goed en wat is af te raden?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3161899
Ik heb goede ervaringen met natuurlijk bekappen. Ook bij hoefbevangenheid, zelf gelukkig niet gehad maar wel gezien bij andere paarden dat het werkte. Hoefschoenen geen ervaring mee.
Ijzers zou ik inderdaad absoluut niet aanraden bij hoefbevangenheid, moet er niet aan denken, spijkers door een pijnlijke loslatende hoef heen jassen :-X

Bij insulineresistentie zou magnesium-chelaat kunnen helpen volgens mij. Al eens geprobeerd? Staat meer info op http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... suline.htm

Succes met Doranto!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3161904
Als Erik zegt ijzers, nou geloof me, dan zou ik er ijzers onder doen. Want Erik zegt dat echt niet zomaar!

Hoefschoenen is leuk (nouja, ik vind van niet maar goed) maar je kan ze onmogelijk 24/7 om laten. Dus mijn advies: zoek een goede hoefsmid die een kei is in koud beslag. Geen warm beslag, daar zijn de voeten waarschijnlijk te gevoelig voor. Desnoods een plakijzer. Maar hoefschoenen, meid, begin er niet aan!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3161907
Hij heeft al een tijdje gluco balance van Phytonics en sinds vandaag ook Hoof comp erbij. Naast nog 2 soorten druppels. Dit alles op voorschrift van Eric Laarakker. Ik denk dat het met de medicatie dus wel goed zit  ;)
Natuurlijk bekappen doen wij al zo'n 10 jaar nu. Van tevoren eigenlijk ook al wel, maar toen wist ik nog niet dat het zo heet  ;D
Doranto is 27 mei 24 geworden en al vanaf veulen bij mij.  :)
Zijn zoutblok is trouwens van Paard-Natuurlijk en bevat dus al magnesium.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3161910
Hope schreef: Als Erik zegt ijzers, nou geloof me, dan zou ik er ijzers onder doen. Want Erik zegt dat echt niet zomaar!

Hoefschoenen is leuk (nouja, ik vind van niet maar goed) maar je kan ze onmogelijk 24/7 om laten. Dus mijn advies: zoek een goede hoefsmid die een kei is in koud beslag. Geen warm beslag, daar zijn de voeten waarschijnlijk te gevoelig voor. Desnoods een plakijzer. Maar hoefschoenen, meid, begin er niet aan!
IJzers wil ik echt niet. Niet alleen omdat dat met spijkers vastgezet moet worden, maar ik vind ze veel te glad. Ik zou dan helemaal niet meer durven rijden. (Ik rijd alleen buiten)
Bovendien lijkt het mij op stal en op de wei niet nodig om ijzers te dragen.
Maar ik geloof ook echt wel in het advies van Eric! Maar hij gaf het als 'overweging' niet als dringend advies. Het zou ter voorkoming zijn van het trappen op steentjes e.d. Daar is op de wei en de stal naar mijn mening weinig kans op.
Waarom ben jij zo tegen hoefschoenen? (Ik rijd alleen nog recreatief en dan meestal in stap)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3161914
Doranto schreef: IJzers wil ik echt niet. Niet alleen omdat dat met spijkers vastgezet moet worden, maar ik vind ze veel te glad. Ik zou dan helemaal niet meer durven rijden. (Ik rijd alleen buiten)
Bovendien lijkt het mij op stal en op de wei niet nodig om ijzers te dragen.
Maar ik geloof ook echt wel in het advies van Eric! Maar hij gaf het als 'overweging' niet als dringend advies. Het zou ter voorkoming zijn van het trappen op steentjes e.d. Daar is op de wei en de stal naar mijn mening weinig kans op.
Waarom ben jij zo tegen hoefschoenen? (Ik rijd alleen nog recreatief en dan meestal in stap)
Omdat een hoefschoen heel vaak heel veel kapot maakt. Ik heb er tot nu toe 1 iemand die er tevreden over is. Dat is een paard met heel veel beharing op de benen.
Maar stel. Je hebt een kwpn-er. Er schiet een steentje in de schoen en jij merkt dat pas na een uur. Nee echt, mij niet gezien.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3161924
Hope schreef: Omdat een hoefschoen heel vaak heel veel kapot maakt. Ik heb er tot nu toe 1 iemand die er tevreden over is. Dat is een paard met heel veel beharing op de benen.
Maar stel. Je hebt een kwpn-er. Er schiet een steentje in de schoen en jij merkt dat pas na een uur. Nee echt, mij niet gezien.
Doranto is een Welsh-cob. Maar als de schoen goed past, moet er als het goed is toch geen steentje in kunnen schieten? Bovendien, dat merk je toch meteen?
Door Mijati
#3161935
Als je paard dunne zolen heeft, kun je het beste de hielen wat langer laten.
Als hij op zachte ondergrond prima loopt, dan kunnen hoefschoenen prima volstaan. Let wel op dat ze goed passen. Ik heb zelf geen ervaring met schoenen. Wel met ijzers. En dat ging bij onze pony niet goed, snel los, nagelgaten die doorscheurde en daar ging dat weer de hoefwand van brokkelen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3161980
Doranto schreef: Doranto is een Welsh-cob. Maar als de schoen goed past, moet er als het goed is toch geen steentje in kunnen schieten? Bovendien, dat merk je toch meteen?
Ik zal eens vragen welk merk mijn vriendin heeft.
Overigens heeft zij er door de schoenmaker een extra laag rubber laten inleggen, anders was de schokdemping niet voldoende. Als het nat is rijdt ze niet, en ze rijdt ook niet door los zand zodat ze niet kunnen schuren.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3161983
Dankje voor de moeite Marloes  :)

Overigens heb ik net op bokt.nl een topic ontdekt dat over dit onderwerp gaat van ca. 200 pagina's  :o  Dan heb ik nog wel ff te lezen  ;D
Ik heb inmiddels op facebook ook groepen ontdekt over dit onderwerp. Ik had niet gedacht dat er zóveel over te vinden is!  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3162005
Hoefschoenen zijn goed voor ritten, niet om continu om te laten. Maar ik heb ook niet het idee dat je dat wil.

Steentjes erin? Met goed passende hoefschoenen heb je dat probleem in exact dezelfde mate als met ijzers. Daar zit ook wel eens een steentje in klem en dat geeft in dezelfde mate schade. Ik ken best veel mensen die (lange en pittige!) ritten met hoefschoenen rijden en ik hoor daar nooit klachten over. Waar je wel klachten over hoort is de pasvorm. Het is heel belangrijk om het juiste merk voor jou paard te vinden, zodat het echt goed past. Heeft alles te maken met de maten en vorm van de hoeven (rond, ovaler, breder dan lang, langer dan breed enz).

Waardoor heeft hij chronisch lichte hoefbevangenheid? En waardoor is de zool dun? Dat zijn twee dingen die je vanuit de oorzaak aan kan pakken. Door heél seccuur en héél streng naar zijn leefomstandigheden te kijken. Staat hij op stal of heeft hij 24/7 bewegingsvrijheid? Op wat voor ondergronden loopt hij? Wat eet hij? Hoe is het sociale contact? Hoe wordt hij bekapt, hoe vaak enz? Het is een totaalplaatje. Het klinkt alsof er meer speelt en dat je daar al mee bezig bent. En hoefschoenen kunnen daar mijn inziens een prima aanvulling op zijn.
Door Jantina
#3162071
Jaaaa ik heb die dingen gebruikt bij een Fries die bevangen is geweest en daardoor hele slechte voeten had. Wat een drama dingen. Nooooit weer. Zij kreeg gelijmde zooltjes en speciaal voer en supplementen van Kevin Bacon oid. Is al weer wat jaartjes terug.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3165475
Ik heb de hoefschoenen van Equine Fusion besteld. Het laatste nieuwe model, de All Terrain.
Als in de winter zijn uitloopgebied bevroren is, zou hij deze ook permanent moeten kunnen dragen.
Gisteren binnen gekregen en vandaag een buitenrit gemaakt.
Wat een wereld van verschil!!  :D
Achteraf gezien had ik dit veel eerder moeten doen.
Hij ging als de brandweer! Mooie ruime soepele gang.
Schoenen bleven ook perfect zitten en bij het uitdoen nergens een drukplekje/schuurplekje te zien, terwijl ik toch wel 1 1/2 uur ben weggeweest.
Helemaal blij! :circle:
Nu afwachten of de kreupelheid/stijfheid die hij regelmatig laat zien, wegblijft.
Door ywa100
#3165477
Ik las dat je de info op bokt al gevonden hebt.
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met hoefschoenen en vele met mij op stal.
Mijn huidige paardje is 4 en de bedoeling is dat ze hoefschoenen gaat krijgen zodra ik haar ga rijden, we doen  nl rustig aan.

groetjes,
yvonne
Gebruikersavatar
Door doranto
#3165543
Als er geen noodzaak is om hoefschoenen te gaan gebruiken zou ik het niet doen.
Een gezond paard kan prima op blote voeten lopen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door