Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3161262
Maar goed, om even terug te komen waarom wij aan een dergelijk hond dachten.
De schapenboer waarmee we gesproken hebben had zelf 0 ervaring met het hondenwerk. Hij heeft onder begeleiding zijn hond en zichzelf het werk aangeleerd. Het zal best het eenvoudige werk zijn en wie weet niet volgens alle regels en mooie technieken, maar dat zal bij ons ook zo zijn. Ophalen om in een kleinere ruimte te drijven voor het een of ander, of verplaatsen van het ene naar het andere land. Meer is het niet. De hond hoeft niet 1 schaap uit de kudde te halen, of dat soort lastige opdrachten.

Mijn vraag is dus niet over training of opvoeding, in eerste instantie gewoon: wat is een geschikt ras anders dan de Border Collie?
Door Cathy
#3161267
Houd er rekening mee 1 kopstoot van een schaap en je pup doet nooit niks meer , en een zwartbles is niet aardig voor honden en ze kunnen hard lopen , waarschijnlijk dat die boer Texelse schapenhad , dat zijn geen lopers is echt dag en nacht verschil met een zwartbles
Door Vena
#3161268
Van een border collie moet je echt houden, als je weet hoe je ermee om moet gaan, dan zijn ze echt niet zenuwachtig, wel reageren ze gevoelig op prikkels en willen ze werken met jou! Je zou eens bij de altdeutsche hütehunde kunnen kijken, van horen zeggen zouden die wat rustiger zijn, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Hoeveel dagen zou je echt werk hebben voor de hond en hoeveel tijd heb je de andere dagen om andere activiteiten met hem te ondernemen? Als je vooral hulp wil met de schapen, maar niet zit te wachten op een hond met veel energie zou ik eerder een (hobby) herder en zijn/haar hond de kans geven om jouw schapen te verzetten. Er zijn genoeg mensen met een border die graag zulke klussen zouden doen, hebben zij een leuke oefening voor hun hond en ben jij ook geholpen.
Als je toch zelf een hond wilt voor het werk, dan zou ik contact opnemen met een beroepsherder, die heeft genoeg ervaring om je advies te geven, welk type hond past bij jou en jouw schapen en het werk dat je van de hond vraagt.
Door Cathy
#3161269
Jantina schreef: Maar goed, om even terug te komen waarom wij aan een dergelijk hond dachten.
De schapenboer waarmee we gesproken hebben had zelf 0 ervaring met het hondenwerk. Hij heeft onder begeleiding zijn hond en zichzelf het werk aangeleerd. Het zal best het eenvoudige werk zijn en wie weet niet volgens alle regels en mooie technieken, maar dat zal bij ons ook zo zijn. Ophalen om in een kleinere ruimte te drijven voor het een of ander, of verplaatsen van het ene naar het andere land. Meer is het niet. De hond hoeft niet 1 schaap uit de kudde te halen, of dat soort lastige opdrachten.

Mijn vraag is dus niet over training of opvoeding, in eerste instantie gewoon: wat is een geschikt ras anders dan de Border Collie?
 
 
Moeilijk om daar een advies in te geven , jij wilt een hond die rustig is bij de schapen , welk ras ook, je moet het echt afwachten hoe een  hond uitgroeit en , en of die voor je werken .
Door Cathy
#3161270
Vena schreef: Van een border collie moet je echt houden, als je weet hoe je ermee om moet gaan, dan zijn ze echt niet zenuwachtig, wel reageren ze gevoelig op prikkels en willen ze werken met jou! Je zou eens bij de altdeutsche hütehunde kunnen kijken, van horen zeggen zouden die wat rustiger zijn, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Hoeveel dagen zou je echt werk hebben voor de hond en hoeveel tijd heb je de andere dagen om andere activiteiten met hem te ondernemen? Als je vooral hulp wil met de schapen, maar niet zit te wachten op een hond met veel energie zou ik eerder een (hobby) herder en zijn/haar hond de kans geven om jouw schapen te verzetten. Er zijn genoeg mensen met een border die graag zulke klussen zouden doen, hebben zij een leuke oefening voor hun hond en ben jij ook geholpen.
Als je toch zelf een hond wilt voor het werk, dan zou ik contact opnemen met een beroepsherder, die heeft genoeg ervaring om je advies te geven, welk type hond past bij jou en jouw schapen en het werk dat je van de hond vraagt.
Goed plan  :)
Door Lizzy
#3161271
Ik zat er net aan te denken, laat het iemand doen die er stik veel lol in heeft om dit klusje voor je te klaren! Kun je ondertussen zelf meer leren over het werken met schaap en hond en kun je kijken naar welke hond je het best bij jullie en jullie schapen vindt passen (in je oproepje kun je misschien ook aangeven dat je graag verschillende rassen aan het werk ziet misschien?).
Door Jantina
#3161275
Ja daar hebben we ook al wel aan gedacht, en dat zou voor de winter ook kunnen, alleen in de zomer moeten de schapen achter de paarden aan kunnen met omweiden (paarden gaan naar vers stuk, schapen op het oude) idealiter gezien, en dit is niet iets wat we van tevoren plannen. Dus dat is voor nu misschien wel een leuk idee, en zeker welkom, maar is niet het praktische wat we voor ogen hebben zeg maar voor als de kudde groot is.
De schapen die we nu krijgen zijn trouwens honden gewend.
@ Cathy, de schapenboer had ook gemengde kuddes. Maar misschien heeft de hond het wel op texelaars geleerd, dat zou kunnen!
We hadden daar gewoon een heel leuk gesprek met die boer en de honden lieten mooi werk zien, dus uit nieuwsgierigheid gewoon een gesprek aangegaan over de training e.d. waarbij hij dus aangaf dat het allemaal wel mee viel, mist de juiste hond (ik dacht namelijk dat het heel pittig zou zijn om de hond dit te leren, eigenlijk zoals jullie zeggen). Vandaar dat we enthousiast werden en ons afvroegen of het wat voor ons zou zijn op termijn. ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#3161285
Als je zelf geen ervaring hebt met een schapenhond, maar het wel een must is ermee te gaan werken, zou ik gaan voor een getrainde hond die de basis (of iets meer) als kent.
Dan weet je wat voor hond je koopt en hoef je deze vaak alleen nog wat bij te schaven naar jouw wensen.
Je weet dan ook of de hond nerveus of juist rustig is.
In deze zou ik zeker gaan voor een stabiele rustige hond.
Je betaald wat meer dan een pup, maar ook een stuk meer kans op dat het goed gaat.
Bij een pup is het toch vaker een gok wat je koopt, je kunt wel selecteren op schapendrijflijnen maar dat zijn vaak geen beginnershonden.

Bij Kelpie's werkt het net als bij borders, je hebt hele leuke rustige honden die leuk zijn om mee te beginnen, maar ook verschrikkelijke kanonnen of als je helemaal pech hebt drijft hij niet.
Heb wel het idee dat Kelpie's wat gevoeliger zijn vaak voor druk, dan kan er vaker "probleemgedrag" ontstaan. Hetzij ontwijkend, hetzij juist erg baldadig.

Sommige Aussie's drijven ook leuk, maar daar zijn er nog minder van dan van de Kelpie's vind ik.
Border Collie's zijn er simpelweg meer van die drijven en zo kun je dus ook goed kijken wat bij jullie zou passen.

In 4 maanden de basis aanleren voor een beginners is toch vaak meer uitzondering dan regel.

Zou inderdaad ook eens informeren bij Erica of Bennie of die een hond weten die leuk is om mee te beginnen.
Door Jantina
#3161301
Ik had op de website van de vereniging voor werken met Kelpie's ook al gelezen dat zij evt. kunnen bemiddelen om een ervaren hond aan te schaffen. Dus wellicht zou dat dan de beste optie zijn. Ik heb op BP ook weleens een oproepje voor een werkende herplaatser langs zien komen, daar zullen er dan inderdaad wel meer van zijn. We houden het gewoon rustig in de gaten! mijn argwaan naar BC's komt niet van werkende honden maar honden uit het bos e.d. waar ik alleen al door naar te kijken bloednerveus van wordt. Misschien zou een werkende welopgevoede hond dat ook weer kunnen weerleggen hoor, waarom niet.
Gebruikersavatar
Door Irta
#3161324
Ik zou idd ervaren honden (en baasjes natuurlijk) van verschillende rassen met de schapen laten werken om zelf beter inzicht in de verschillen te krijgen. Denk dat je dan veel duidelijker wordt wat je precies wilt/zoekt.
Miss kun je ook nog eens naar een hollandse herder kijken trouwens. Al zul je dan wel heel selectief moeten zoeken naar een geschikt exemplaar. Zou dan zelf naar een ruwhaar neigen, aangezien die over het algemeen toch wat meer eigen initiatief tonen en vaak iets stabieler zijn. Hoeft zeker niet altijd zo te zijn natuurlijk, maar toch... ;)
Gebruikersavatar
Door Laika
#3161326
Als je je hond regelmatig aan het werk kan zetten zou ik eerder voor een working kelpie gaan dan voor een australian kelpie.
Zelf heb ik een working kelpie die alles makkelijk leert, graag met je aan het werk gaat, maar als dat er even niet inzit ook een stand_by knop heeft. Een working kelpie is in mijn ogen zelfstandiger en stoerder bij de schapen dan een border.
Ik ben alleen bang dat je te weinig schapen hebt om een hond echt aan het werk te houden.
Door Ramses1
#3161338
Jantina schreef: Ik had op de website van de vereniging voor werken met Kelpie's ook al gelezen dat zij evt. kunnen bemiddelen om een ervaren hond aan te schaffen. Dus wellicht zou dat dan de beste optie zijn. Ik heb op BP ook weleens een oproepje voor een werkende herplaatser langs zien komen, daar zullen er dan inderdaad wel meer van zijn. We houden het gewoon rustig in de gaten! mijn argwaan naar BC's komt niet van werkende honden maar honden uit het bos e.d. waar ik alleen al door naar te kijken bloednerveus van wordt. Misschien zou een werkende welopgevoede hond dat ook weer kunnen weerleggen hoor, waarom niet.
Klopt, en voor Rob zoeken we nog steeds naar een werkhuis/warme mand ;)
Ook voor een werklijn en opgeleid teefje zoeken we een mooi plaatsje waar ze aan de slag mag.
Deze beide honden zijn uitstekende drijvers en volledig getraind. Helaas wordt er meer verwacht in deze sport op hoog niveau en daarvoor is dit teefje nét niet goed genoeg.
O ja, en beide zijn het zeer rustige honden die je niet eens zou opmerken als ze ergens liggen...
Mocht je interesse hebben in een goed opgevoede en ervaren schapendrijver waar je gelijk mee aan het werk kan dan hoor ik het graag.

Verder ben het helemaal met TomsBorders eens :
[/quote Hmm, ik heb zelf niet de ervaring dat borders echt nerveus zijn, maar hoe minder je in schapenlijnen je komt hoe nerveuzer ze worden. quote]

Met alle respect maar veel Border Collie's worden (in mijn ogen en dus mijn mening) te vaak verkeerd gefokt en verkeerd
geplaatst.
Veel mensen schrikken af voor de Border Collie af omdat ze denken dat die van nature een onzekere en drukke hond is..  Veel te hyper en neurotisch... Precies wat jij beschrijft over wat je tegenkomt in het bos.
Ik heb dat ook jaren gedacht en wilde echt never nooit een Border Collie. Mij te druk en beweeglijk en je moet er uuuren mee lopen of fietsen.... :)
Totdat... ik de werklijn Border Collie zag, een rustige, zeer intelligente, oplettende, leergierige en snel lerende plezierige hond.
Ik heb nu 2,5 jaar een werklijn Border Collie en daarmee doe ik frisbee én schapen drijven en ik wil met alle plezier jouw schaapjes zetten waar je ze hebben wilt ;)
Voor ons een prima training voor onze drijfwedstrijden. :)

Jammer dat je deze mening hebt over de BC want ze zijn geboren om schapen te drijven en mits goed opgevoed echt hele leuke veelzijdige honden.
Gebruikersavatar
Door KarenH
#3161360
Mijn Border is bij de schapen rustiger dan als ik met hem en m'n andere hond op het strand loop. Hij is trouwens pas 15 maanden oud, zusje van Kaya van TomsBorders, en moet het schapendrijven nog helemaal leren. Net zoals ik. Degene die denkt dat schapendrijven makkelijk is om te leren...forget it. Het is duidelijk dat mijn hond meer talent heeft dan ik en als de trainer met hem bezig is, laat hij gelijk al wat anders zien.

Binnen is hij echt rustig, natuurlijk spelen de honden wel eens samen maar het is echt niet dat hij de hele dag erg aanwezig is.
Het is natuurlijk ook maar wat je verder nog met ze doet. Hersenwerkjes, beetje trainen en uiteraard 1 lange wandeling per dag. En als die wandeling eens niet kan is het heus niet zo dat hij loopt te stuiteren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door