Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#3161224
Ik ben eens even nieuwsgierig. Wat is nou een geschikt ras voor het schapenwerk voor een beginner?
Wij waren op Texel en daar had een schapenboer een Kelpie. Binnen 4 maanden afgericht, rustigere hond dan een Borde Collie bijvoorbeeld en altijd inzetbaar. Aldus de boer. Dat klinkt wel erg makkelijk... Te?
BC's vind ik zelf bijvoorbeeld vreselijk nerveus, dat zou 'm echt niet worden. Maar wat zijn nou nog de herders waar echt nog herderbloed door de aderen stroomt? Ik bedoel eigenlijk: mijn Petit Bassets staan nog zo dicht bij hun oorsprong, die hoef ik niet te leren jagen, ik moet dat alleen in goede banen leiden. De meeste Teckels daarentegen zijn al generaties niet meer in het jachtveld geweest maar alleen in de showring, die moet je leren jagen. Op bepaalde lijnen na.
Dat zal bij de schaapsherderrassen toch ook wel zo zijn?
Ben benieuwd!
Door essie
#3161227
Een antwoord heb ik niet.
Maar een kelpie makkelijker/rustiger dan een BC?
Absoluut niet. Natuurlijk zal je uitzonderingen hebben, maar een kelpie is een pittig ras.
Pittiger dan een BC ben ik van mening.
Door hannabelgje
#3161229
Corgi's hebben het drijven ook nog echt in hun bloed zitten. Ze zijn niet zenuwachtig maar kunnen wel fel zijn tijdens het werken. Het zijn eigenlijk ook koeiendrijvers maar ik ken er ook wel die het goed doen bij de schapen.
Door Jantina
#3161233
essie schreef: Een antwoord heb ik niet.
Maar een kelpie makkelijker/rustiger dan een BC?
Absoluut niet. Natuurlijk zal je uitzonderingen hebben, maar een kelpie is een pittig ras.
Pittiger dan een BC ben ik van mening.
Rustiger hoeft niet makkelijker te betekenen  ;). Een pittige hond is geen probleem, als het maar goed af te richten is en goed in het werk is. Het is niet zo dat er geen ervaring met honden is, alleen geen ervaring in het schapenwerk. Een mee denkende hond is daarom wel een vereiste.
Het ging er vooral om dat een Kelpie niet zo nerveus zou zijn als een BC. Klopt dat niet? Is een Kelpie ook zo nerveus?
Door Jantina
#3161234
hannabelgje schreef: Corgi's hebben het drijven ook nog echt in hun bloed zitten. Ze zijn niet zenuwachtig maar kunnen wel fel zijn tijdens het werken. Het zijn eigenlijk ook koeiendrijvers maar ik ken er ook wel die het goed doen bij de schapen.
Ik dacht inderdaad ook dat die vooral voor koeienwerk waren?
Door Cathy
#3161242
Ik vind persoonlijk het schapen drijven een van de moeilijkste hondensport die er is , houd er gewoon rekening mee dat je je eerste hond grof gezegd verknalt . Denk dat het ook aan je zelf ligt hoe je de pup groot brengt , de rust is vooral heel belangrijk , heb zelf nog nooit een drukke BC gehad , maar ja dan ga je naar de schapen of koeien  met je hond voor de eerste keer , jij weet van niks en je hond denk dat ze alles al weten en maken er een feestje van , begeleiding van begin af aan is een must , ookals het voor de koeien is , er zijn verschillende boeren in NL die met een BC voor de koeien gebruiken , misschien kun eens gaan kijken en vragen stellen .
Door Jantina
#3161244
Nee het is voor schapen. Niet voor koeien.
We hebben een kudde aangeschaft en is het de bedoeling dat ze weilanden kort gaan houden. Nu zijn de weilanden allemaal in percelen opgedeeld. Nu kunnen de schapen in de winter langere tijd op een perceel blijven, in de zomer zullen ze echt als maaiers aan het werk moeten en zeer regelmatig moeten verkassen. Ik zit dus eens wat rond te neuzen of een hond hierbij zou kunnen assisteren. Ik ga er vanuit dat je ook bij dit soort honden, voor een specifiek ras, uit een werklijn en dan ook nog een fokker die je aan staat rustig een jaar of langer mag wachten. En eer zo'n hond dan kan werken... Vandaar deze eerste orientatie. Mocht er dus ooit een pup voor komen dan zal deze van pup af aan bij de schapen zijn. Ik neem aan dat een fokker die zelf schapen heeft in zo'n geval ook de voorkeur heeft, of maakt dat niet uit?
Door Cathy
#3161248
Jantina schreef: Nee het is voor schapen. Niet voor koeien.
We hebben een kudde aangeschaft en is het de bedoeling dat ze weilanden kort gaan houden. Nu zijn de weilanden allemaal in percelen opgedeeld. Nu kunnen de schapen in de winter langere tijd op een perceel blijven, in de zomer zullen ze echt als maaiers aan het werk moeten en zeer regelmatig moeten verkassen. Ik zit dus eens wat rond te neuzen of een hond hierbij zou kunnen assisteren. Ik ga er vanuit dat je ook bij dit soort honden, voor een specifiek ras, uit een werklijn en dan ook nog een fokker die je aan staat rustig een jaar of langer mag wachten. En eer zo'n hond dan kan werken... Vandaar deze eerste orientatie. Mocht er dus ooit een pup voor komen dan zal deze van pup af aan bij de schapen zijn. Ik neem aan dat een fokker die zelf schapen heeft in zo'n geval ook de voorkeur heeft, of maakt dat niet uit?
Ik hoop aan dat je dit niet letterlijk bedoeld , want dat gaat hem niet worden , dan ligt je hond dag en nacht te turen naar de schapen die vervolgens geen stap meer verzetten voor je hond , dus nee een hond die de schapen moet brengen of verkassen , mag nooit wonen bij de schapen , ze zitten bij een fokker in een kennel of zijn in huis .

Hoeveel schapen heb je staan ? en wat voor ras is het ?
Laatst gewijzigd door Cathy op di 13 okt 2015, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3161249
Er zijn regelmatig drijvers die een nieuw huis zoeken. Ik denk dat een bc die mag werken niet zenuwachtig zal zijn. Neem anders eens contact op met Bennie of erica. Die zullen het vast weten denk ik.
Yvette heeft ook ervaring met corgi's die schapen drijven. Ze kunnen het wel hoor. 
Door TomsBorders
#3161250
Hmm, ik heb zelf niet de ervaring dat borders echt nerveus zijn, maar hoe minder je in schapenlijnen je komt hoe nerveuzer ze worden. Daarnaast is het voor een groot deel opvoeding en rust dwingen en gunnen (en geen flyball of andere obsessieve dingen aanleren). Kelpies, die zijn naar mijn ervaring veel nerveuzer en moeten veel meer werken om die rust te krijgen. Daarnaast blaffen en nippen ze wat meer maar dat is niet zo erg lijkt me. Aussies kan ook wel maar zijn wat springerig. Alle rassen die drijven hebben volgens mij wel wat nerveuze/obsessieve aanleg en dat moet je goed herkennen om het te voorkomen. Het is zeer belangrijk dat een drijfhond uberhaubt kalm is want een nerveuze hond kan ook niet netjes werken en door een goede fokker te kiezen (Dus eentje die kijkt naar gedrag, aanleg en de afwezigheid van ziektes) en goed te trainen en opvoeden (een veel rust dwingen/geven) dan heb je er een goede hond aan buiten en tijdens het werk.
pups in het begin bij de schapen? dan wordt ie wel geobsedeerd en verprutst die zijn lichaam, af en toe snuffelen is ok, maar geen intensief werk hoor. Daarnaast gaan ze zoveel eyen dat ze nooit overeind komen denk ik.
Door Jantina
#3161251
Nee natuurlijk niet, maar wel met ons ertussen lopen.
Het is een gemengde kudde, overwegend zwartbles. 10/12 drachtige ooien waarvan de eerste jaren alle ooi-lammeren aanblijven.

@ Hanna, dat is inderdaad een optie. Maar dat is dan iets om over 1,5 of 2 jaar naar te zoeken. Het clubje wat nu komt moeten we zelf kunnen managen. Hoop ik  :biggrin2:.
Door Cathy
#3161253
Jantina schreef: Nee natuurlijk niet, maar wel met ons ertussen lopen.
Het is een gemengde kudde, overwegend zwartbles. 10/12 drachtige ooien waarvan de eerste jaren alle ooi-lammeren aanblijven.

@ Hanna, dat is inderdaad een optie. Maar dat is dan iets om over 1,5 of 2 jaar naar te zoeken. Het clubje wat nu komt moeten we zelf kunnen managen. Hoop ik  :biggrin2:.
Voor zwartbles heb je een hond met ballen nodig , is niet het makkelijkste ras om een beginnende hond op te zetten .

Waar woon je ? en staan je schapen
Laatst gewijzigd door Cathy op di 13 okt 2015, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#3161255
Het zijn hele rustige, tamme schapen, ze lopen al jaren in grote getalen in de winter bij ons, maar hebben nu besloten er een deel van te kopen. Ze staan straks aan huis.
Dus op dit ras kan je geen hond zetten icm met ons als beginners als ik het goed begrijp?
Door Cathy
#3161256
Jantina schreef: Het zijn hele rustige, tamme schapen, ze lopen al jaren in grote getalen in de winter bij ons, maar hebben nu besloten er een deel van te kopen. Ze staan straks aan huis.
Dus op dit ras kan je geen hond zetten icm met ons als beginners als ik het goed begrijp?
Je schapen zullen best rustig zijn , maar een hond er bij is toch een heel ander verhaal , ze kunnen je pup in 1 min verknallen voor de rest van zijn leven .
http://handleiding.handler.nl/3-het-werken-met-schapen
Door **Jillaroo**
#3161258
je hebt binnen de kelpies twee soorten, de working kelpie en de australian kelpie, de laatste geweldige sporthond waar ik er drie van hem rondlopen, de jongste van 4 jaar volop in de sport, flyball al geruime tijd, behendigheid pas sinds febr dit jaar en sinds paar maanden ook schapendrijven. Dit heb ik vroeger ook met mijn reu gedaan dus iets weet ik er wel van maar dat iets is ook wel erg weinig iets. Want tjonge wat is dat moeilijk, op je schapen letten op je hond letten, op je voeten letten zodat je niet onderuit gaat.  :biggrin2: Vind de austr kelpie nu niet zenuwachtiger dan de BC, ze doen niet veel voor elkaar onder, blaffen valt ook erg mee ( tenminste die van mij ) Het aanleren van het drijven is voor een persoon die het al kent natuurlijk erg eenvoudig of dit nuy met een border is of met een kelpie. Hij weet exact hoe of wat terwijl een leek dit dus niet weet. Dan kan je misschien beter met een hond die het werk al kan gaan trainen zodat je weet waar je aan moet denken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door